Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Juli + Augustus 2014 Canda + VS Great Divide - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Juli + Augustus 2014 Canda + VS Great Divide

Pas bij Yellowstone wel echt op de auto's/RV's. Hier rijden echt oude mensen en bussen die denken dat ze king of the road zijn. Ik heb zelfs ruzie gekregen met een buschauffeur die me expres afsneed. In heel Canada/Usa was dit de plek waar ik me t meest onveilig voelde... mijn tip, rij beetje aso richting t midden van de weg. Je irriteert misschien wat mensen, maar je bent wel veiliger.

En in usa: bij alle parken zijn hiker/biker kampeerplekken. Ook al staat er VOL, als fietser is er altijd plek voor je!
Hebben jullie een idee wat je ongeveer per kwijt bent aan kosten per dag als je de great divide gaat fietsen. De retourkosten en het meenemen van de fiets is op het internet maar van de dagelijkse kosten is niet zoveel te vinden.
Wubbe schreef:Hebben jullie een idee wat je ongeveer per kwijt bent aan kosten per dag als je de great divide gaat fietsen. De retourkosten en het meenemen van de fiets is op het internet maar van de dagelijkse kosten is niet zoveel te vinden.
Wubbe, in 2007 hield ik een budget aan van EUR 50 per dag. Dat was exclusief de reis naar Canada en terug vanuit de V.S. of Mexico. Maar daarmee had ik wel reserve in mijn budget om een versleten achterband te vervangen (28 inch/ERTRO 622 mm vouwbanden zijn duur in US: 70 tot 120 USD vraagt men zonder blikken of blozen). Bovendien kon ik daarmee een vlucht betalen van Cedar City naar El Paso, toen mijn 90-dagen visum verliep voordat ik de route voltooide. Ik dineerde eenmaal per week uitgebreid buiten de (tent)deur en overnachtte ook enkele keren in een wat duurder motel (USD 75). Ik kocht er bovendien jaarpassen voor toegang in de nationale parken in Canada en USA van.

In het najaar van 2011 reisde ik van Sumas, Washington State, naar Key West, Florida en budgetteerde voor die reis net iets meer dan 30 EUR per dag, omgerekend ca. 50 USD. Het had vast goedkoper gekund, als ik wat vaker gratis had gewildkampeerd op BLM (USA) of Crown (Canada) land, maar buiten de westkust zijn ook de kampeerterreinen van de overheid, de nationale parken enz. niet echt goedkoop. Er zijn weinig plekken waar je een hiker/biker tarief betaalt (hier moet ik uit eigen ervaring Rob Haanstra tegenspreken) en dus ben je dan zo maar 15 - 25 USD van je dagelijkse budget kwijt aan een simpele plek voor je tent (en dan ook nog zonder het comfort van een warme douche). Je betaalt als solokampeerder hetzelfde als je luidruchtige, maar meestal uiterst vriendelijke, buur met zijn puffende generator in zijn slagschip van een R(ecreational) V(ehicle). Vraag dus of je jouw tent op zijn plek mag neerzetten, of zoek het gezelschap van andere fietsers om de kosten te delen.

Voedsel is in de USA goedkoop, zeker bananen zijn een fractie van de prijs hier, maar eenpersoonsporties zijn vrij onbekend. Zoek daarom naar 'organic foods' winkels, die wel wat duurder zijn, maar vaak een wat meer Europees aanbod hebben. Durf inkopen te doen uit bulkcontainers, maar kijk wel of het redelijk schoon gehouden wordt. Kijk ook eens in de supermarkten Safeway of Dixie, die ik zou vergelijken met de AH in Nederland, met een vergelijkbaar wat hoger prijspeil en uitgebreid assortiment. Walmart kan een voordelige keuze zijn, maar ik vind hun bedrijfsmodel verwerpelijk, ofschoon ook ik een enkele keer heb gezondigd en tegen mijn principes in daar boodschappen deed (het zit me nog altijd niet lekker).

Let wel op de ingrediƫntendeclaratie: in de USA zijn hulpstoffen, vooral kleurstoffen, toegestaan die in Europa zijn verboden, vanwege de mogelijk carcinogene werking.
Mocht je een enkele keer trek hebben in een hamburger, kies dan voor een lokale 'mom & pop' shop of 'greasy spoon' waar de aanwezigheid van (veel) lokale bewoners een goede graadmeter is van goede en energierijke waren.

M.a.w. kook voor jezelf, let op aanbiedingen (coupons!), eet veel bananen en wijs een aanbod om mee te eten als je hongerig arriveert op een terreintje nooit af. De RV-er is oprecht geinteresseerd in die 'crazy guy on a bike' en in ruil voor je verhaal wordt je gevoed. Reken dus op 15 -25 USD per dag voor voedsel en je eet als een koning.
We hebben aan 'onze Great Divide' prachtige herinneringen overgehouden! Momenteel ben ik bezig om per dag op de route een kort filmpje te maken. Deze filmpjes verschijnen allemaal op een gesloten Facebook-groep. Mensen die interesse hebben, mogen me altijd een PB sturen.