Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring met fietsen v.a. Kyrgistan ri. Tibet /Nepal? - Forum Wereldfietser

Ervaring met fietsen v.a. Kyrgistan ri. Tibet /Nepal?

Hoi allemaal,

Volgend jaar gaan wij richting Azie fietsen, en we zijn er aardig over eens hoe we 'zo ongeveer' gaan fietsen v.a. Turkije t/m Kyrgistan. Omdat wij niet 3 of 4 maanden in China rond willen fietsen, willen we liefst niet 'bovenlangs' gaan en dan later richting het zuiden naar Laos etc. maar liever direct bij de grensovergang al naar beneden afzakken richting Tibet. Ik ben eerder al verscheidene weblogs tegengekomen van mensen die dat gedaan hebben, maar ik weet niet meer welke. Daarnaast heb ik wel wat specifieke vragen, dus ik vroeg me af of iemand met deze ervaring mij/ons daarin verder kan helpen:

-Ten eerste, is het te fietsen? Er zijn daar natuulijk nogal hoge bergen. Ik heb mensen gezien die daar echt afgezien hebben, maar wellicht kan je ook aan de noordelijke kant van de bergen blijven om enorme passen te vermijden?
- Is het vervolgens mogelijk om een route te doen die ook nog langs Nepal gaat, en daarna weer terug China in ri. Tibet?
- Hoe is het treinverkeer in China: is het mogelijk om als we dan uiteindelijk in Tibet zijn om dan een stuk met de trein te gaan richting Zuid Oost Azie?

Overigens zijn tips voor websites van mensen die dit gedaan hebben ook zeer welkom, wellicht dat hun route en verhalen erbij ons ook al veel kan vertellen.

Alvast bedankt!
Janneke
Hallo Janneke,

Het lijkt me niet nodig om hetzelfde bericht in verschillende subfora te plaatsen. 1x is wel voldoende...

In ieder geval, wij vertrekken begin augustus die kant op en Dennis en Marijcke eind augustus.

En ja, natuurlijk is het te fietsen. Er zijn je genoeg fietsers voor gegaan? En passen oversteken is toch juist leuk? Als je alleen vlak wilt fietsen, kun je misschien beter in Nederland blijven. ;)
Je moet je tijd er gewoon voor nemen, maar de voldoening is des te groter.

Wellicht dat we wat ervaringen kunnen delen daarna.

Verder heb je al gezocht op het forum of google?

Misschien is deze link wat voor je?

Succes!
Ellen
hoi ellen,

tnx voor de info. Overigens is het niet mijn bedoeling geweest meerdere posts te doen, maar ja, aangezien je niet je oude of verkeerd geplaatste berichten kan verwijderen kan ik er zelf ook niet zoveel meer aan doen.

Wat ik trouwens wel raar vind: ik heb al een aantal keren een reactie gekregen van 'probeer het maar te googelen' of 'zoek het maar op op internet' een forum is toch juist om de ervaringen uit te wisselen? En dit is niet perse aan jou gericht, maar ik heb al een aantal keren zo'n reactie gehad, en dat vind ik wel jammer. Overigens vind ik zoeken op dit forum nogal een ingewikkelde bezigheid: je kan geloof ik niet zoeken in het hele forum (toch?) maar juist alleen maar per categorie, en ik zal vast niet de enige zijn die zich bij sommige onderwerpen afvraagt waar dat nou het beste gepost kan worden.

Well I'm off google-ling...
Groetjes,
Janneke
Hoi Janneke,

Ja, klopt. Een forum is om informatie uit te wisselen, maar men verwacht toch wel een beetje dat je eerst wat zelfonderzoek doet. Vele vragen zijn al eerder gesteld, dus met een beetje zoeken vind je vaak ook je antwoord.
Is de info nou verouderd en vermeld je, ik heb dit en dit en dit gevonden, maar dat beantwoord niet mijn vragen... dus... dat komt wat anders over, snap je een beetje wat ik bedoel?
Als je zo plompverloren je vragen neerlegt, dan zeg je in mijn ogen indirect: ik ben zelf te lui om te googlen, wil iemand anders dat ff voor me doen? En natuurlijk, soms spontaan, stel je wel eens een vraag zonder vooronderzoek. Doet iedereen, maar in dit geval stel je specifieke vragen, die je in mijn ogen met een beetje googlen zelf ook kunt beantwoorden.

Als het goed is, kun je het hele forum doorzoeken. Wat je ook kunt doen is via google zeggen dat je binnen een bepaalde site wilt zoeken. Dan krijg je vaak betere resultaten. De zoekfunctie van phpbb is nooit de sterkste geweest.

Succes!
-Ten eerste, is het te fietsen? Er zijn daar natuulijk nogal hoge bergen. Ik heb mensen gezien die daar echt afgezien hebben, maar wellicht kan je ook aan de noordelijke kant van de bergen blijven om enorme passen te vermijden?

Alles is te fietsen. De enorme passen vermijden is heel erg lastig, zo niet ondoenlijk. Maar eerlijk gezegd fiets je juist in dit gebied voor de passen en de natuur/cultuur op die hoogte. Ook al zou je het kunnen vermijden dan nog zou ik dat niet aanraden.

- Is het vervolgens mogelijk om een route te doen die ook nog langs Nepal gaat, en daarna weer terug China in ri. Tibet?

?? Je bedoeld van Centraal Azie naar Pakistan (Khunjerab pas) naar India, Nepal en dan weer China in? Ja dat kan al is het laatste stuk wal lastig te regelen.

- Hoe is het treinverkeer in China: is het mogelijk om als we dan uiteindelijk in Tibet zijn om dan een stuk met de trein te gaan richting Zuid Oost Azie?

Geen enkel probleem. Van heel luxe tot veel minder luxe. Van slaaptreinen tot sta-treinen. Daarnaast kun je ook vrij gemakkelijk binnenlandse vluchten boeken.

Voor meer info: klik maar eens op een van de twee links hieronder..... :lol:
Veel succes.
Marco
Hoi :-)

Goed plan! Ik heb deze route in 2007 gefietst en het is echt prachtig.
Het is te fietsen maar het is wel zwaar, vooral Tajikistan, Kyrgistan en Tibet.
Kijk voor meer info op mijn site:www.itchywheels.nl

Terug China in vanuit Nepal is wel mogeliijk maar niet op de fiets. Alleen georganiseerde groepen met bussen/jeeps worden via Nepal Tibet binnengelaten en het is erg duur. Ook vanwege het enorme hoogteverschil tussen Nepal en Tibet in een korte tijd (3000 m, hoogte ziekte!) raadt ik het daarom af.

Pas op met het gebruik van de bus/trein etc in Tibet want een deel van Tibet is verboden voor individuele reizigers. Ik heb aardig wat bonje gehad toen ik na het met veel moeite verlengen van mijn visa vanuit Lhasa terug naar het verboden Tibet wilde reizen (zie mijn blog voor de avonturen).

Fiets de Wereld,
Whisky
Hoi Janneke,

Ik ben ook van plan om komend voorjaar richting die kant te fietsen en ben me bezig te orienteren. Als fietser door Tibet heen rijden is op dit moment naar ik begreep ondoenlijk omdat je niet meer individueel mag reizen zonder een begeleider. Je kunt nog met een begeleider op pad gaan die je moet huren en die dan in een ook te huren jeep achter je aan blijft rijden. Zowel financieel als voor je zenuwen niet echt aantrekkelijk.

Ik weet echter niet of deze informatie klopt en of dit nog steeds een tijdelijke situatie is na het hete voorjaar van 2008. Al mijn informatie is tweedehands, maar lees bijvoorbeeld het Thorntree forum van LP en daar kom je dit ook tegen.

succes met voorbereiden,

Sjirk
Hallo,
Wat ik heb begrepen is Tibet momenteel in ieder geval nog echt niet te doen voor individuele reizigers (dus ook fietsers). Zie ook de website van http://www.betzgi.ch
Je komt momenteel niet per fiets Tibet in. De checkposten zijn allemaal weer bemand. De controles zijn scherp. Veel politie en militairen.
Maar misschien is dat volgend jaar weer veranderd..............
Zou wel mooi zijn als het veranderde, want ik zou er graag weer terug willen om daar te fietsen.
Groetjes, Ilse Pol
Ik ben vanuit kazachstan naar kirgizie door Tibet gefietst naar Nepal...
http://web.mac.com/studiodewalt/Dagboek ... Fotos.html
Hoi Janneke,

kom gerust eens op de koffie, eet mee op donderdagavond of ontbijt mee op zaterdagochtend.

Lieven kent China als zijn broekzak (spreekt Chinees, heeft een Chinese vrouw, heeft een huis in China, heeft er een paar jaar gewoond en is er in een paar jaar naar toegefietst.)
En Karin die kan ook wel wat over Tibet vertellen (die is van China naar Nederland gefietst)