Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mening over route Azerbeidjan - Kirgizie + visums - Forum Wereldfietser

Mening over route Azerbeidjan - Kirgizie + visums

Hey allemaal,

Een tijdje terug heb ik zonder al te veel nadenken een post geplaatst met vragen over een wereld fietsreis... waarvoor mijn excuses - heb me ondertussen al veel meer erin verdiept en zou graag jullie mening willen weten over onderstaande route? Heb alle grensposten gecheckt met caravanistan website en zouden open moeten zijn... Gaan dus UZ-Tadj-UZ-Kirg. ipv door kazakhstan.
We mijden ook Iran omdat een kompaan in Amerika geleefd heeft en nog graag terug wil zonder al te veel omweg te moeten maken met extra paspoort en ondervragingen etc... zeker met huidige situatie rond terrorisme

Afbeelding

Ook nog: ervaringen/tips ivm onderstaande visums? help is welcome :)

- Azerbeidjan: waar aanvragen en afhalen? We fietsen langs Tbilisi... Kan dat daar?
- Turkmenistan: Waar aanvragen? We komen aan met ferry in Turkmenbasji en vandaar plannen we de nachttrein tot Asgabat te nemen (16h) en zo door naar Turkmenabad (15h) om binnen de termijn van 5 dagen in Oezbekistan te geraken... iemand ander idee? Iran is niet echt een optie.
- Oezbekistan: Visum met double entry nodig, in baku aan te vragen zou geen probleem moeten zijn?
- Tadjikistan: Ook in baku al aanvragen of gewoon aan grens?
- Kirgizie: geen visum nodig (joepie! :D )

Belgen zijn in alle bovenstaande landen vrijgesteld van LOI dacht ik behalve indien we langer dan 5 dagen in Turkmenistan willen blijven als ik me niet vergis?

Anyways: Heb vooral schrik voor Turkmenistan en weet ook niet zo goed waar juist halt houden voor de 4 bovenste visums. Alles voor Azerbeidjan is alles nogal vanzelfsprekend maar bovenstaande stuk heb ik toch nog bedenkingen over...
Voor zover ik weet is langer dan 5 dagen in Turkmenistan geen optie, tenzij je met een gids/georganiseerd gaat. Wij hebben vorig jaar bij het aanvragen van het visum expliciet gevraagd om 7 dagen, maar dat was echt geen optie. Wellicht dat het inmiddels anders is, of dat voor Belgen andere regels gelden, maar vorig jaar mocht je blij zijn als je 5 dagen kreeg (sommigen kregen slechts 3 dagen) (visum aangevraagd in Teheran).

Wij hebben ons visum voor Tajikistan aangevraagd in Tashkent. Laat maar weten als je daarover meer informatie wilt (op je kaartje lijken jullie nu Tashkent niet aan te doen)!
Had je de website Caravanistan.com al gevonden tijdens je zoektocht? :wink:
NB visa- en permit regels in deze regio - veranderen per dag dus blijf het nieuws volgen. Met name het gedeelte voor de Pamir. Toen wij na een week wachten al besloten hadden om bovenlangs door Tajikistan te reizen naar Kirgizstan kregen s'avonds het bericht dat we toch een permit kregen (voor heel wat extra geld via via via). In je route zie ik Tajikistan amper terugkomen - waarom? Erg jammer trouwens dat je Iran moet overslaan - het was een van onze highlights! Wij hebben onze visa voor Tajikistan net een paar dagen voor Gudrun en Jan Willem in Tasjkent aangevraagd. Oezbekistan via een heel bekende visa dealer voor die regio - online. Ik ben de naam even vergeten maar die vind je zo in de landenwiki. Wij wilden ook nog naar Azerbeidzjan maar omdat het visum aanvragen zo'n gedoe was en ons programma toch ook al vol zat hebben we dat maar gelaten.
Caravanistan is best een handige site heb ik ontdekt ja :D

Bedoel je de grenspost situatie volgen aan de Pamir of qua visums? Dacht dat er niet echt grensproblemen waren aan de route die wij volgen, buiten de speciale gesloten posten etc. Las onlangs wel ergens dat rusland zich wou komen moeien aan de grens met afghanistan daar?

Goh ik vind het ook heeljammer van Iran. Vrienden van mij zijn er geweest en vinden het een prachtig land. Maar dus iemand die meefietst zou graag nog terug willen gaan wonen of werken in Amerika en hij vreest te veel voor weigering daar. Geruststelling rond 2de paspoort etc. werkt nog niet echt. Maar nu met dat parijsgebeuren kan het nog wel eens lastiger worden als je in Iran geweest en binnenwil in Amerika...

Huidige route is inderdaad redelijk kort door Tajikistan. Enerzijds omdat we heel beperkt rekenen qua afstand per dag en toch op een jaar willen aankomen. Anderzijds: volgens de huidige planning zullen we in november - december Oezbekistan - Tajikistan - Kirgistan moeten doen. Van wat ik lees kan het daar dan best kou zijn en dan hoef ik niet per se al te lang rond te rijden daar. Uiteraard ben ik me bewust van alternatieve route rond tajikistan en langs het westen via sary tash kirgizie binnenrijden naar Irkeshtam pass maar dat zien we wel onderweg dan.

Info over visum in Tashkent is welkom Gudrun! Route die we nu voor ons nemen is een basis - kunnen dus zeker omrijden indien we tijd hebben en veel mensen gaan langs tashkent inderdaad.

Vraag me nu wel af waar we best beginnen voor Azerbeidjan en Turkmenistan. En voor een visum voor turkmenistan moet je dus ook al een Oezbeeks visum hebben blijkbaar als doorreis bewijs dus dat dan ook best in 1 klap...
Hallo :)
Kan niet uit ervaring spreken van deze route, maar wel van inzichten die we onderweg hebben gekregen. De meeste mensen die Iran hebben 'moeten' vermijden die wij ontmoet hebben zijn via Kazakhstan gereisd met een lang stuk door de woestijn omdat de afstand in Turkmenistan te lang was voor 5 dagen en het visum toch wel veel gedoe meeneemt. Neem dat dus ook mee als mogelijke optie.

Onze highlights van Europa naar Azie waren onder andere Iran en de Pamir. Ik snap dat de timing voor de laatste misschien niet super is, het is echter een bijzondere regio.

Waar ga je je Chinese visum aanvragen en hoe lang verwacht je daar te blijven?
ikfietsnaarchina schreef:Caravanistan is best een handige site heb ik ontdekt ja :D

Bedoel je de grenspost situatie volgen aan de Pamir of qua visums?
Zoals ik zeg :
NB visa- en permit regels in deze regio - veranderen per dag dus blijf het nieuws volgen. Met name het gedeelte voor de Pamir.
De info waar Gudrun het over heeft, heeft ze van ons. Wij waren er in dezelfde tijd net voor hen. Het was een vrij nieuwe situatie. Ik zou de Caravanistan site goed in de gaten houden en ook net als andere reizigers jouw updates daar delen. Succes!
Van wat ze nu zeggen lijkt Tashkent of Bishkek de beste optie op onze route voor chinees visum... Turkije is niet echt een optie gezien de krappe 30 days to entry.
Probleem is wel dat we graag 90 dagen zouden willen, indien 30 dagen zouden we een groot stuk door treinen om zo toch de oostkust te halen.

Kazakhstan lijkt zeer een waarschijnlijk alternatief voor turkmen. Blijkbaar zijn er veel weigeringen van transits voor turkmen visa dit jaar wegens iets van crisis en Ankara is zowat de enige optie op onze route om dit visum te bekomen dus dat maakt het al lastig.

Als blijkt in Ankara dat we turkmenistan toch moeten mijden kunnen we eventueel nog wachten tot georgie of Baku gezien daar de rest op dit moment relatief simpel lijkt (tegenover turkmenistan en china).

Zullen vanaf istanbul toch regelmatig internet zullen moeten checken hiervoor...

Enige ervaringen gehoord over de Kazakh woestijn tov 5 dagen Turkmenistan?

Hoe comfortabeler we ons voelen op de trip hoe meer we zullen sleutelen aan onze route onderweg. We bereiden ons voor op stevige kou in Kyrgistan in die periode dus wie weet als we de eerste koudeprikken doorstaan in Tajikistan dat we wel gaan kijken leukere routes.

Thx voor de tips
In Centraal Azie is Tehran tot nu toe de plek geweest voor het langste Chinese visum. In Bishkek of Kazakhstan kun je verwachten enkel 30 dagen te krijgen om eenmaal met 30 dagen te verlengen. http://www.thebikeramble.com/blog/ heeft haar paspoort naar huis gestuurd om thuis een langer visum te verkrijgen voor China.

Kazakh woestijn is plat en heet in de zomer, dus misschien iets beter te doen als je later in het jaar bent. Ik heb begrepen dat er heel weinig is en vrij monotoon en dat mensen dus hard doorknallen om zo snel mogelijk in de interessantere gebieden te belanden, maar zeker een ervaring!

Bedenk trouwens dat de woestijn van China ook koud gaat worden tot je ongeveer halverwege het land bent :)

Grote kans is dat tegen de tijd dat je onderweg bent er inderdaad behoorlijk veel verandert!