Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietshoes of fietsdoos - Forum Wereldfietser

fietshoes of fietsdoos

Hallo,

Wij vliegen met malysian airlines naar indonesie en willen daar gaan fietsen.

Malysian airlines stelt een fietsdoos verplicht alleen is onze ervaring dat een hoes ook wel veel geaccepteerd wordt Heeft iemand hier ervaring mee bij deze vliegtuigmaatschappij ? Wij gebruiken nl liever een hoes!!

met vr gr,
edwin

MA gaat uitstekend om met fietsdozen. Vaak mee gevlogen (via Asian Way of Life) en nooit problemen er mee gehad. Pak wel je fiets zorgvuldig in. Op de site van de winkel staat precies (met foto's en al) hoe je dat het beste kunt doen. Op de site staan ook diverse verhalen over onze tochten door Indonesie. Selamat Jalan :lol:

Wij zijn net terug uit Indonesie, en we hebben zowel, de fietsdoos, fietshoes als bubbelplastic gebruikt.

Met MA heen een fietsdoos, fietsen kwamen goed aan, alleen 1 doos was aan de oncerkant open.

Binnenlandse vlucht een fietshoes: Fietsen kwamen ook goed over.

Met MA terug fietsen in bubbelplastic. Fietsen kwamen ook goed over, het scheelde een heel gewicht, en dit was het handzaamste pakket. En MA vond de fietsen op deze manier ook goed ingepakt.

De doos vond ik het minst praktisch. Een groot formaat, en een aantal extra "vliegkilo's" waar ze vooral op schiphol moeilijk over deden.


Ik denk dat je ook een beetje geluk moet hebben met het heel overkomen van de fietsen, en dat je de fiets moet verpakken zoals jij dit het prettigst vind. Ieder heeft zijn eigen voorkeur.

Ik heb een keer eens een 'test' gedaan met mijn fiets in bubbeltjesplastic. Ik was altijd voorstander van kartonnen dozen. :shock:
Ik vloog naar Hawaii. Op zich was dat geen probleem, ware het niet dat een overijverige steward(ess) zonder dat ik het wist alle lucht uit de banden liet ontsnappen. :lol:
Het gevolg was dat ik tijdens mijn tweede fietsdag een klapband kreeg. :twisted:

Hoe dat kwam? Door het gesleep is de buitenband gesleten tussen de velg en de grond. :idea: De volgende keer neem ik toch maar weer een doos. :shock:

Opmerkelijk is dat ik nu juist altijd problemen had met die enkele keer dat mijn fiets in een doos zat. Twee weken zoek, doordat hij op Singapore op de cargo stond, of een gebroken frame op Kreta.
Goed, stevig en handig is de groene VK-fietshoes. Er zitten ogen aan de onderkant, zodat je de hoes met een koortje kunt sluiten. Je kunt ook beschermend materiaal in de hoes stoppen, zoals karton of bubbeltjes plastic. Na de landing deponeer je dat bij het afval. De hoes vouw je samen tot een dun A-viertje. Evert van Velthuizen gebruikt de VK-hoes als onderlegger onder zijn tent.
Als het grondpersoneel op Schiphol pertinent weigert een fiets zonder doos te accepteren, dan kun je op Schiphol altijd als vangnet nog zo'n doos kopen.
De VK-hoes is onder andere te koop bij Marco de Wit: www.bike4travel.nl
en bij Eric Schuijt: www.vakantiefietser.nl

Bert Sitters? Oh ja, dat was degene die mij zo enthousiast maakte over bubbeltjesplastic!!? :twisted:

Maar het zij je vergeven. Als er iets kapot gaat tijdens een vakantie kom je vaak mooie bijzondere mensen tegen. :lol:

Dat klop Eric, de dame die mij hielp op Kreta toen mij frame gebroken was door dat onding van een fietsdoos was heel bijzonder. Wellicht had je in Hawaii je band te hard op gepompt, omdat je helemaal in trance was door de onvangst met een dans en een bloemenkrans.
By the way, heb je nog bubbeltjesfolie in huis?