Additionally, paste this code immediately after the opening tag: weersomstandigheden Hoge Atlas - Forum Wereldfietser

weersomstandigheden Hoge Atlas

Weet iemand waar informatie te vinden is over de weersomstandigheden in de Hoge Atlas.
Verder dan vooruitzichten van diverse plaatsen rondom zoals Marrakech, Beni Mellal, Tinerhir, Boumalne, Ouarzazate kom ik niet.
Het gaat mij meer om Agoudal, Imilchil, etc, dus echt de plaatsen op meer dan 2000 meter hoogte.
En verder hoe het is gesteld met de passen (Test, Tichka, Ouano, Tirherhouzine).
Iemand ?
Hoi Franck,

Ik gebruik deze link altijd om een indicatie te krijgen en vraag natuurlijk ter plekke naar de meest actuele omstandigheden van de pas. Dit is een link naar het skigebied de Oeïkameden in Marokko in de buurt van Marrakesh waar voor drie niveaus de sneeuw en de temperatuur wordt weergegeven. De niveau's krijg je te zien als je de hoogtes aanklikt in het bordeauxrode gedeelte. Het gebied ligt tussen de Test en de Tichka.

http://www.snow-forecast.com/resorts/Ou ... n/6day/top

Fiets ze!

Blanche
Hallo Frank,

Als je echt wat wil leren over Marokko, kijk op: http://marokko-per-rad.de//index.php
Dit is een Duitse website met als onderwerp fietsen in Marokko.
Oftewel de Wereldfietser in het klein, met fanatieke mensen die veel antwoorden.
Om het forum te bekijken moet je je wel aanmelden.

John.
Hoi Frank,

het is alweer 3.5 jaar geleden dat wij ~1500 km gefietst hebben vanuit Marrakech door de Hoge Atlas naar de Sahara (en terug). We waren er in oktober. Concrete bronnen voor het weer heb ik niet, maar ik kan je onze ervaringen delen. Kreeg de indruk dat het vrij stabiel weer is; in 2.5 week tijd geen enkele weersomslag meegemaakt die in sommige andere gebergtes zo gebruikelijk is.

We hebben volledig droog weer gehad, maar het was wel veel te heet. Het was dagelijks tussen ~12 en ~4 uur boven de 40 graden; toen we de randen van de Sahara introkken (van Zagora naar M'hamid), was het zelfs ruim 50 graden. Bij die temperaturen raak je niet alleen snel uitgedroogd, maar ook het materiaal kan problemen geven: lekkende vering, smeltende duckt-tape, zonnebril die door interne spanning knapt, remkabels die zo ver uitzetten dat je overdag je remmen strakken moet afstellen. Bij die temperaturen moet je eigenlijk meer drinken dan je lichaam kan opnemen (ik heb dan ook een hittesteek opgelopen); het kan verstandig zijn om naast een siesta houden, in een katoenen shirt te rijden, dat je regelmatig natmaakt om af te koelen.
Wel een prachtig gebied; als je gaat, rijd ook zeker naar M'hamid; bijzondere ervaring om over het laatste stukje asfalt door de zandduinen de Sahara in te rijden.

De wegconditie van de passen is prima; wij hebben beide hoge 'Tizi' passen gereden. Verkeer is bijzonder rustig en houdt goed rekening met je. Accomodatie en drinkwater is niet altijd ruim voorhanden.
carlijnnouwen schreef: Kreeg de indruk dat het vrij stabiel weer is; in 2.5 week tijd geen enkele weersomslag meegemaakt die in sommige andere gebergtes zo gebruikelijk is.
Let wel ook de Atlas is net zoals andere bergstreken. Het weer kan zo (gevaarlijk) omslaan! Naast een omslag van warm naar koud moet je ook oppassen voor regen in de Wadi's. Deze droge rivierbeddingen stromen tijdens buien binnen no time vol met water. Een aantal jaren gelden zijn zo een groot aantal kampeerders verdronken.
Ik hen zelf inmiddels deze site ontdekt.
http://www.fallingrain.com/world/MO/19/Imlil.html
Elk plaatsje, hoe klein ook, staat erin, al is de weersvoorspelling wel erg beknopt, of ik mis iets.
Maar neerslag en bewolking staan erop.
Verder vind ik het leuk om te zien hoe hoog een plaatsje ligt waarvan het niet op de kaart staat.