Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gambia en Zuid-Senegal - Forum Wereldfietser

Gambia en Zuid-Senegal

Binnenkort vlieg ik voor twee weken naar Gambia. Wie heeft voor mijn nog leuke tips voor Gambia en het zuiden van Senegal.
Even nog een praktische vraag: klopt het dat je in Gambia niets hebt aan Maestro en Master Card, maar als je op slechts enkele plekken van een kaart gebruik kunt maken, dit alleen Visa Card is?
Hallo Bert,

kortgeleden ben ik met Bike Dreams in West Afrika geweest, waaronder Zuid Senegal en Gambia. Om met de creditcard te beginnen: het is niet zo dat je helemaal nergens met Mastercard terecht kunt, maar met Visa kun je in elk geval altijd terecht, ik zou aanraden om zo'n kaart mee te nemen.
Verder heb ik nog wel leuke tips: Wij reden Gambia binnen via de overgang bij Farafenni. (er is daar een bank, als je de Gambiaanse grenspost bent gepasseerd 200 meter verder rechts afslaan, aan je rechterhand. Wij reden verder langs de noordoever van de Gambia river, dat is totaan Janjan Bureh een mooie asfaltweg, maar daardoor ook wat saai. In Janjan Bureh (ook Georgetown genoemd) overnachtten wij in een lodge, die je bereikt door vóórdat je het veer overgaat linksaf een klein zandpaadje in te slaan. De naam ben ik even kwijt, maar het was iets met eco erin. Je kunt er ook je tent opzetten. Er is een mooi terras aan de rivier, pas op dat je eten niet van je bord wordt gekaapt door de vele aapjes, die er rondlopen. Wel behoorlijk veel muggen!
De weg van Janjan naar Basse Santa Su is prachtig, een goede (geeb wasbord) onverharde weg. In Basse is ook een camping/lodge aan de rivier, ook links voordat je de rivier naar de stad zelf over gaat. Zuid oost senegal ken ik niet, wel de weg van Velingara via Tambacounda (asfalt, redelijk saai) naar Kidira aan de malinese grens. Allemaal asfalt, kilometers rijden langs de niet meer gebruikte spoorlijn Dakar - Bamako. Reken daar op tegenwind, niet heel hard, wel gestaag.
Voor wat foto's kun je terecht bij mijn photobucketalbum: http://s1210.photobucket.com/albums/cc4 ... 0-%202012/
Voor jou interessant zijn de foto's vanaf "dinner in Kaolack" tot "cows at luch" vanaf daar is het Mali en verder.

Hoop dat je voldoende weet, anders vraag maar meer.

groetjes,
Michiel Visser
BTW, waarheen en -langs reis jij?
Mooie foto's Michiel.
Nooit in de ogen van een hongerige leeuw gekeken ?
Ik zag op de kiekjes een deelnemer op een race-/crossfietsfiets rijden, ging dat een beetje op de onverharde Afrikaanse wegen ?

Groeten, Harry.
Hoi Bert,
Mooie keuze sen en gam. Lekker dichtbij, niet te lang vliegen (of te lang fietsen. in een paar weken ben je er).
Wij gebruikten inderdaad vaker visa. sowieso een kaart die lekker ligt in het buitenland.
grt
marco
Marco Meijerink schreef:Hoi Bert,
Mooie keuze sen en gam. Lekker dichtbij, niet te lang vliegen (of te lang fietsen. in een paar weken ben je er).
Wij gebruikten inderdaad vaker visa. sowieso een kaart die lekker ligt in het buitenland.
grt
marco
Ha die Marco,

Geldt bij Visa nog steeds de regel, dat wanneer je vooraf voldoende geld op je Visa-rekening stort, je geen extra bedrag hoeft te betalen als je met die Visa-kaart geld pint?

Groetjes,

Bert
bert sitters schreef: Geldt bij Visa nog steeds de regel, dat wanneer je vooraf voldoende geld op je Visa-rekening stort, je geen extra bedrag hoeft te betalen als je met die Visa-kaart geld pint?
Bert je betaald altijd wat voor de diensten van Visa. Maar als je niet leent - dus als je geld afneemt dat er al op staat - dan geldt er een goedkoper tarief. Of dat nu een tarief van Visa is of de bank waar je op dat moment pint/bent kan ik niet zeggen.
Hallo Bert,

Neem je de fiets mee vanuit NL ? In dat geval ben ik erg benieuwd naar de kosten daarvan. Ik heb vorig jaar in de regio rondgefietst (vanuit NL) en wil graag nog een keer terug al is het de volgende keer voor kortere tijd.

Wat betreft de tips. Als je de mogelijkheid hebt is Niafrang (Senegal, vlakbij Abene) een fantastische plek om een paar dagen rond te hangen. Een nog typisch traditioneel Afrikaans dorpje met fantastische sfeer. Vlak bij het strand en op de grens met Gambia. Er zijn 3 campings/ hotels. Aanrader is Jack's place, midden in de bush met goedkope kamers en goed eten. Ik ben daar inmiddels verschillende keren geweest. Lekker alleen relaxen of een Afrikaans dansfeest alles kan daar. Eigenaar is een Nederlander. Maar ook naastgelegen Manekunda (alleen camping) of Tilibo Horizons (in de duinen) zijn super !

Meastro/ Mastercard zijn niet bruikbaar in Gambia. In Senegal kun je in de grotere steden terecht. In het zuiden o.a. in Bignona & Ziguinchor.

Veel plezier daar !
bert sitters schreef:Geldt bij Visa nog steeds de regel, dat wanneer je vooraf voldoende geld op je Visa-rekening stort, je geen extra bedrag hoeft te betalen als je met die Visa-kaart geld pint?
Als je een positief saldo op je Visa-rekening hebt, betaal je maximaal € 1,50 per geldopname. Overigens betaal je ook nog een opslag van 2% op de interbancaire wisselkoers als je buiten de eurozone geld opneemt.
Over het positieve saldo boven € 500 op je rekening krijg je rente vergoed, momenteel 2,75%.
Maarten 5150 schreef:Hallo Bert,

Neem je de fiets mee vanuit NL ? In dat geval ben ik erg benieuwd naar de kosten daarvan. Ik heb vorig jaar in de regio rondgefietst (vanuit NL) en wil graag nog een keer terug al is het de volgende keer voor kortere tijd.
Ik neem mijn eigen Snel mee. Ik vlieg met ArkeFly en de toeslag voor mijn fiets is 40 Euro per enkele reis.
Dat is prima te doen, goed om te weten.. Dank je !