Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bericht zure berichten gesloten, wat gaat de vereniging doen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Bericht zure berichten gesloten, wat gaat de vereniging doen

137 berichten
Onderstaande stukje tekst heb ik al een paar keer geschreven maar tot nu toe iedere keer niet op het forum geplaatst. Nu heb ik diverse keren tot tien geteld en ga ik zo toch maar op verzenden drukken. Je m' excuse.

Ik word zo moe van al diegenen die constant alles willen bevechten, zuigen, zeiken en betweterige taal uitslaan maar tegelijkertijd geen poot uitsteken dat ik er serieus over denk om maar gewoon te stoppen met het werk wat ik in m'n vrije tijd voor de WF doe. (webmaster, kok, moderator, ontwikkelen nieuwe website (ja, ik heb me bewust stil gehouden in topics over de nieuwe site))

Het gaat me absoluut niet een wit voetje te halen of naar complimentjes te vissen. Waar het me wel om gaat is dat ik bij mezelf merk dat ik geen zin meer heb om me in te zetten voor een stel alles overheersende citroenschrijvers waarvan waarschijnlijk met gemak wetenschappelijk bewezen kan worden dat ze niet de empathische vermogens hebben om zich normaal* te kunnen gedragen.

Wie de schoen past trekke hem aan!

Maarten

* Een keer tot 10 tellen voordat je reageert, zien dat een topic in Kletspraat staat en dat wetenschappelijke discussies niet gewenst zijn, stokpaardjes thuis laten, gewoon eens een keer niet reageren, blijk geven van hoofdzaak van bijzaak te kunnen onderscheiden, oogkleppen afdoen, enz enz enz
[quote="eindgebruiker"
Wat bereik je dan?

Gaele[/quote]

Zal ik het verklappen? NIETS!
Sterker nog, ik neig steeds meer naar een donzen slaapzak... :roll:
Dirk
Addendum voor Renaat: naast mensen die te overtuigen zijn, heb je ook mensen die graag ergens in willen geloven. Gelovigen ga je never nooit niet overtuigen met wetenschap. Deal with it.
De kennis van de heren wordt zeer gewaardeerd. Maar het komt af en toe zo onhandig over.

Het gaat niet om meningen.
Het gaat (net zoals in dit topic) na twee pagina's alleen nog maar tussen de mensen die gelijk menen te hebben en de mensen die hun gelijk bevestigd willen zien. Desnoods op een onderwerp dat er met de haren bijgesleept wordt.
Alsof er op 31 december een Gouden Ketting (of Riem) wordt uitgereikt voor het hoogst behaalde aantal geverifieerde feiten.

De rest haakt af.
Niet alleen in het betreffende topic, niet alleen van het forum, maar ook van de vereniging.
Gelijk krijgen, ten koste van...

Dit onderwerp komt ongeveer 4 keer per jaar bovendrijven. Soms zelfs 2 keer per week. Er wordt aan een groep bezoekers met grote regelmaat gevraagd om schoenen te passen, maar men trekt zich niks aan.
Maarten schreef:waarvan waarschijnlijk met gemak wetenschappelijk bewezen kan worden dat ze niet de empathische vermogens hebben.
Spijker en kop.
Juist in de onderwerpen waar techniek en detail aan bod komen, kunnen deze mensen zeer waardevolle bijdragen hebben, maar neem ons niet kwalijk dat we dat liever zien in een vriendelijke, constructieve bijdrage.

Ik wil duidelijk stellen dat de Wereldfietser een vereniging is van vrijwilligers.
Het forum is slechts een van de onderdelen van wereldfietser. Het tijdschrift wordt samengesteld door de redactie, de webmasters doen de website, het bestuur bestiert de vereniging en de activiteitencommissie coördineert de activiteiten.
De moderators krijgen redelijk wat vrijheid en verantwoordelijkheid om 'hun' deel van Wereldfietser te runnen.
Ben je het niet eens met de werkwijze op het forum, spreek ons er dan op aan. Of liever nog: de forumbezoeker waar je je aan ergert. Maar het bestuur ter verantwoording roepen over zure berichten, of het lidmaatschap van de vereniging 'wereldfietser' opzeggen, raakt vrijwilligers die hier niets mee te maken hebben.
Het staat iedereen vrij om het forum de rug toe te keren, maar laat de organisatoren van activiteiten, de schrijvers van artikelen in het blad of een van de andere vrijwilligers hiervan niet de dupe zijn.
pjerdulac schreef:Graag zou ik van de moderator horen wat er gaat gebeuren om dit probleem, te voorkomen.
Er is niet één moderator, maar we zijn een clubje vrijwilligers die gewoon meer lezen en wat extra knoppen tot beschikking hebben om de onderwerpen in goede banen proberen te leiden. Dat doen we allemaal onder hetzelfde account: "moderator".
We zijn in onze vrije tijd een beetje diplomaat, psycholoog en politieagent ineen.

Wat we gaan doen om het probleem te voorkomen?
Dat sommige bezoekers elkaar in de haren vliegen en dat er berichten geplaatst worden die ergernis wekken, is natuurlijk niet te voorkomen. Maar het is inderdaad iets dat het forum, en helaas ook de hele vereniging, schaadt.
We zijn in november bijelkaar geweest om kennis te maken en om te bespreken welke koers nodig is.

Een van onze ervaringen is, dat het op dit forum ontbreekt aan toepasbare richtlijnen. We vallen bij een ingreep graag terug op de normale omgangsvormen in het dagelijkse leven, maar vaak leidt dat tot oneindige discussies over welke regels dan zijn overtreden en over censuur, fascisme, noord-Korea, en dat soort zware, misplaatste flauwekul.

Daarom gaan we de forumregels samenvoegen tot een gebruiksaanwijzing (of netiquette, zoals het al eens genoemd is), waarin we:
  • tips geven voor normale omgangsvormen en gebruiksvriendelijke en leesbare berichten, die eigenlijk al door Hans op een rijtje zijn gezet, plus wat tips dat je niet moet SCHREEUWEN en hele berichten of afbeeldingen moet quoten. Eigenlijk vragen we hier gewoon dat je iets meer geduld en aandacht besteedt aan je berichten.
  • benoemen wat we als ongewenst gedrag zien. Hieronder vallen, wat mij betreft, vooral persoonlijke bejegening, topic kapen, drammen. Hier zou vooral degene die het topic gestart is, meer zeggenschap moeten krijgen in het verloop van een topic.
  • beloven in welke gevallen de moderators tot actie overgaan. Hier stellen we gewoon vast wanneer topics afgesplitst worden, waarom berichten verwijderd worden en wat je moet uitspoken om een ban te krijgen. Dat je 't alvast weet. Correspondentie alleen mogelijk per PB.
Als deze regels eenmaal als sticky gepubliceerd zijn, dan gaan wij ernaar handelen.
En bezoekers mogen ons, en elkaar, er dan ook op aanspreken.

Erik,
moderator
Travelmaster schreef:
Ronald van der Perk schreef:Misschien zou het al helpen als we alle nicknames verbieden.
Ik geloof daar niet zo in. Hoe kan het dat dat, van alle fora die ik bezoek, alleen híer tot problemen schijnt te leiden?
Omdat Wereldfietser niet zo'n hele grote vereniging is, dat we elkaar toch wel eens tegenkomen en dat veel bezoekers ook wel weten wie er achter de nick schuil gaat.
Op sommige fora leidt de anonimiteit tot problemen, hier is het respect.
Erik v S schreef:De kennis van de heren wordt zeer gewaardeerd. .
Ik betwijfel dat, de aanwezig veronderstelde kennis verbleekt door de betweterige toon en de bergen tekst die ze produceren.
Ik heb al eerder geschreven dat dit meer een "fietsenmakers" forum is dan een gezellig clubhuis van een vereniging voor ... 8)
Revanho schreef: Maar ik vind een mening als onzin bestempelen ook niet onbeleefd.
Dat hoeft het in principe niet te zijn, maar wederom: een beetje empathisch vermogen helpt wel. Hoe breng je die boodschap? Renaat, jij hebt een heldere manier van schrijven en vaak een goed onderbouwde mening die je niet onder stoelen of banken steekt, gestaafd met feiten en al. En toch kunnen mensen aanstoot nemen aan de manier waarop je dat brengt. Dat dat mogelijk voortkomt uit het onvermogen om de eigen mening op eenzelfde manier naar voren te brengen, verandert daar helaas niets aan.
Erik v S schreef:Op sommige fora leidt de anonimiteit tot problemen, hier is het respect.
Die snap ik niet helemaal. Leidt (gebrek aan) "respect" hier tot problemen? Misschien moeten we dan juist die discussie over anonimiteit loslaten, want waarom zou je voor een vreemde geen respect kunnen hebben?

Nogmaals, op het forum van mountainbike.nl ken ik voor zover ik weet maar één iemand in persoon. De rest niet. En-dat-gaat-gewoon-goed :shock: !
Michael W schreef:
Erik v S schreef:De kennis van de heren wordt zeer gewaardeerd. .
Ik betwijfel dat, de aanwezig veronderstelde kennis verbleekt door de betweterige toon en de bergen tekst die ze produceren.
Hier had ik geïrriteerd op kunnen reageren, want dat was ik, maar ik heb even gewacht.

Ja, de kennis van de heren wordt zeer gewaardeerd, door mij en door anderen. Niet door iedereen, maar dat beweerde Erik v S ook niet. Dus ik had het fijn gevonden als je je reactie wat minder generaliserend had geformuleerd.

Dat geldt trouwens voor iedereen die zich door "de heren" op de kast laat jagen. Je kunt bij jezelf te raden gaan, en je afvragen wat je wilt bereiken. Wil je met je reactie de wrevel verder opstuwen? Of de lont eruit halen?
Zeg TS, wat zeg je ervan? Of ben je lekker fietsen:)?
Goh na alweer een tijd dit forum gemeden te hebben door het uit mijn favorieten te halen Toch maar even een reactie op dit draadje. Ook ik heb net als Maarten geen zin meer om vrije tijd te stoppen in dit gedoe als vrijwilliger voor de WF*. Ik haal veel meer plezier ui andere groepen. Helaas.

Een tijd geleden opperde ik al zoiets als de thumbs down als icoon en voorbeeldgedrag, lees maar ....

De eerste stap is simpel - het niet enkel aan de moderatoren overlaten maar beginnen bij jezelf. Door deze mensen aan te spreken op hun gedrag. Met dit voorbeeldgedrag anderen overhalen om dit ook te doen. De groep 'nette' gebruikers is zoveel groter dan de kleine groep misgebruikers dus we kunnen een grote -tot hier en niet verder- vuist maken. Vanuit de wandelgangen weet ik dat velen het gedrag van deze kleine groep bekende misgebruikers meer dan spuugzat is - dus animo voor de eerste stap is er genoeg. Verder kan je denken aan een aantal technische oplossingen, ik geloof dat Eindgebruiker al wat noemde in het brainstorm draadje. En waarom delen we geen rode en gele kaarten uit. Tijdje op de bank (blokkeren) voor de misgebruikers Of een thumpsdown knop - als iemand een bepaald aantal thumbs down hits heeft verzameld, automatisch op de bank. :lol:


Maar dat weekendje voor de zuren onder ons is ook een goed idee. Want zoals een goede vriend me laatst adviseerde. Doe eens wat liefs met degene die je dwars zit - daar schrikken ze van . :wink:

*(modereren Facebook, koken, weekendjes organiseren, landen info delen, elke week artikeltje schrijven over een leuk uitgelicht filmpje enzv.)
Allereerst alle respect voor de moderatoren en het werk dat zij verzetten.
Gelukkig is in mijn beleving de overgrote meerderheid van de discussies en adviezen wel de moeite waard om te lezen en haal ik veel informatie uit diverse topics. De toon van sommige deelnemers is soms betweterig of belerend, ik probeer allereerst de informatie uit deze betogen tot me te nemen.

Het probleem zit hem vooral in de manier waarop sommige deelnemers anderen bejegenen, met naar mijn mening als dieptepunt, in het openbaar schrijven dat iemands bijdrage door de moderatoren moet worden geschrapt omdat de betreffende deelnemer een wat kruidige benaming koos voor mensen die wij allemaal wel eens tegenkomen en die de sfeer in hun omgeving danig kunnen verzieken. Ik verwijs hiermee naar de totaal uit de hand gelopen discussie over Lawaai op de camping, die dan ook door de moderatoren is gesloten en terecht vind ik achteraf. Ikzelf was het "slachtoffer" van deze actie: let wel, ik beledigde geen enkele deelnemer en nam ook nog de moeite uit te leggen waar mijn opmerking op gebaseerd was. Ik begon dit topic opnieuw en toen bleek dat het wel goed kan gaan: iedereen kwam met zijn eigen ervaringen met lawaai en overlast op de camping en daar was het door de oorspronkelijke topic starter ook voor bedoeld.

Respect hebben voor elkaars mening: er zijn meningen waar ik van gruw en waarvan ik overtuigd ben dat zij onjuist of zelfs kwalijk zijn, maar dat weerhoudt mij niet om daar op beschaafde toon en met argumenten ertegenin te gaan. Als een discussie mij qua sfeer helemaal niet aanstaat, haak ik af of doe er bij voorbaat al niet aan mee. Volgens mij is dit ongeveer wat de moderatoren van ons vragen en dan blijft dit een leuk en leesbaar forum. En bij het onderwerp blijven is natuurlijk ook van belang. Daar heb ik zelf ook wel missers in gemaakt door o.a. mijn betoog dat vliegtuigen best efficiënt zijn: inderdaad, Boeings kom je niet tegen op het fietspad. :)
Er is gewoon geen oplossing voor het probleem dat de topicstarter aanhaalt. De enige oplossing is immers dat bepaalde mensen gewoon wat meer empathisch vermogen zouden moeten hebben, een beetje meer leren relativeren, en enig gevoel voor humor zouden moeten ontwikkelen. En dat heb of heb je niet, is niet aan te leren, punt aan de lijn.
Verder blijf ik op dit forum gewoon zo stil mogelijk, om de duidelijk redenen die de topicstarter dus al aanhaalde, probeer ik zo veel mogelijk nuttige dingen te leren en doe ik mijn best om de onzin en koppige vastgeroeste steenezels er zelf uit filteren.
Blanche schreef:De eerste stap is simpel - het niet enkel aan de moderatoren overlaten maar beginnen bij jezelf. Door deze mensen aan te spreken op hun gedrag.
iddi schreef:De enige oplossing is immers dat bepaalde mensen gewoon wat meer empathisch vermogen zouden moeten hebben, een beetje meer leren relativeren, en enig gevoel voor humor zouden moeten ontwikkelen.
Het gaat dus om "de anderen"? Beginnen bij jezelf is naar mijn idee juist niet wijzen naar anderen, en ze ook niet uitmaken voor zuurpruim, maar reflecteren op je eigen bijdragen aan dit forum.
Yup tuurlijk is stap een, zelfreflectie Eindgebruiker. Ik zie het in deze discussie al mooi gebeuren. Mooi!

Stap twee is de zuren onder ons die niet willen reflecteren en veranderen, niet meer terrein te geven dan dat ze groot zijn. Volgens mij nog te tellen op een of twee handen. Misschien weten de zuren niet eens dat ze tot de zuren behoren :o Laten we aub voor ogen houden dat het gaat om slechts een klein clubje mensen. Maar de meerderheid op het WF forum die hier niet van gediend is, laat er zich het plezier in dit forum door ontnemen. Daar kunnen we toch een vriendelijke, nette maar toch stevige vuist tegen maken - juist omdat de grote groep groter is? Met het gebruik van een gemeenschappelijk teken en/of ze (vervolgens) compleet negeren. Moet je zien hoe snel het dan ophoudt!
Blanche schreef:Volgens mij nog te tellen op een of twee handen. Misschien weten de zuren niet eens dat ze tot de zuren behoren :o Laten we aub voor ogen houden dat het gaat om slechts een klein clubje mensen. Maar de meerderheid op het WF forum die hier niet van gediend is, laat er zich het plezier in dit forum door ontnemen. Daar kunnen we toch een vriendelijke, nette maar toch stevige vuist tegen maken
Ze maar eens benoemen dan? Misschien niet chique, maar als deze discussie telkens weer oplaait en er forumleden, en nu zelfs vrijwilligers door afhaken, kan je je met recht afvragen of er niet eens de vinger op de wond gelegd moet gaan worden in plaats van zachte heelmeester te blijven spelen.
gerritdevries schreef:
Blanche schreef:Volgens mij nog te tellen op een of twee handen. Misschien weten de zuren niet eens dat ze tot de zuren behoren :o Laten we aub voor ogen houden dat het gaat om slechts een klein clubje mensen. Maar de meerderheid op het WF forum die hier niet van gediend is, laat er zich het plezier in dit forum door ontnemen. Daar kunnen we toch een vriendelijke, nette maar toch stevige vuist tegen maken
Ze maar eens benoemen dan? Misschien niet chique, maar als deze discussie telkens weer oplaait en er forumleden, en nu zelfs vrijwilligers door afhaken, kan je je met recht afvragen of er niet eens de vinger op de wond gelegd moet gaan worden in plaats van zachte heelmeester te blijven spelen.
Tja.... daar durf ik geen sjieke uitsprak over te doen. Ikzelf heb de notoire zuurtjes onder ons geblokt waardoor ik niet eens meer zie wat ze schrijven. :idea: Als we dat nu allemaal doen, zien we het niet, reageren we er niet op en lost het probleem vanzelf op. :idea:

Dat doe je zo: Ga naar je gebruikerspaneel linksboven, kies Vrienden en Vijanden Beheren, Kies Vijanden Beheren en voeg degene die jij niet meer wilt zien toe.
Da's een aardige optie, Blanche.
Nieuwkomers zullen daar dan af en toe op gewezen moeten worden denk ik. Ben zelf geen nieuwkomer maar nooit aan deze optie gedacht.
Loes
supermario schreef:
Als je als wereldfietser langer in het buitenland bent ga je vanzelf met andere ogen naar Nederland kijken.
Misschien kenmerkend dat veel van de veelposters (voor zover ik weet) nooit een echt lange (wereld)fietsreis gemaakt hebben. Post maar eens een vraag over "pak'm beet" route's in Zuid-Amerika, visum aanvragen in Kirgizië of hoe om te gaan met hoogteziekte en ze zijn in geen velden of wegen te bekennen.
Jammer dat (zoals al vaker gezegd) het soms meer een forum fietstechniek is dan een forum over reizen op de fiets. Dit terwijl er zo enorm veel kennis in huis is (zie bijvoorbeeld de jaarlijkse wereldfietsbeurs, wat naar mijn mening wel een WERELDfietsbeurs is). Dus het goede voornemen voor 2015: Wat minder fiets en wat meer wereld op het forum! Dat zal de zuurgraad zeker wat omlaag brengen (Is trouwens ook veel leuker om over te praten dan banden en staal vs aluminium)
berger schreef:Jammer dat (zoals al vaker gezegd) het soms meer een forum fietstechniek is dan een forum over reizen op de fiets. (...) Dus het goede voornemen voor 2015: Wat minder fiets en wat meer wereld op het forum! Dat zal de zuurgraad zeker wat omlaag brengen (Is trouwens ook veel leuker om over te praten dan banden en staal vs aluminium)
+1 :P