Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat trekken jullie in de winter aan? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wat trekken jullie in de winter aan?

Leuk setje van Marlies Dekkers en daarmee kruip ik onder een hele dikke deken!
(off topic)
Leuk die linkjes over winterlagen. Wij gaan zaterdag buiten bbq-en met vrienden. :? Iemand een tip hoe je je dan moet aankleden? :lol:

(semi on topic)
@ Spinnetje, wat ga jij dan doen onder die dikke deken met Marlies :lol: ?

(on topic)
Ikzelf heb het altijd koud met een lange winterfietsbroek met windstopper. Hoe los ik dit op? Een lange onderbroek of juist de strakke fietsbroek vermijden en een lossere broek aandoen (zodat ik een luchtlaag erbij krijg)?
Blanche schreef:(on topic)
Ikzelf heb het altijd koud met een lange winterfietsbroek met windstopper. Hoe los ik dit op? Een lange onderbroek of juist de strakke fietsbroek vermijden en een lossere broek aandoen (zodat ik een luchtlaag erbij krijg)?
Laatst heb ik bij Intersport voor een paar tientjes een Craft setje gekocht. De lange onderbroek is redelijk dun en past gemakkelijk onder je lange fietsbroek (als die zonder zeem is). Ik vind het prettig rijden. Een lossere broek lijkt me eerlijk gezegd niet zo ergonomisch.
Hoi Leo,

Mijn winterfietsbroek is met zeem. Is het niet zo dat strakkere kleding kouder zijn omdat je geen tussen-luchtlaagje hebt?
Thermo-ondergoed zorgt voor..... thermo (=warmte). :D
Je moet inderdaad een stilstaande luchtlaag creëren rond je lichaam, maar wel het liefst zo dicht bij je lichaam als mogelijk. Bijv. een aansluitende Helly Hansen Prowool broek (kunststof binnenzijde, wollen buitenzijde) kan warmer zijn dan een dikker Polartec 300-broek die loshangt.
Wel kies je voor de winter beter niet de dunne varianten van thermo-kleding, maar de dikkere varianten. Die transporteren minder transpiratie, maar voor je benen is dat niet zo erg.
Knellen is overigens ook niet bevorderlijk voor de warmte, vanwege de bloedsomloop.
Blanche schreef:Hoi Leo,

Mijn winterfietsbroek is met zeem. Is het niet zo dat strakkere kleding kouder zijn omdat je geen tussen-luchtlaagje hebt?
Mijn lange onderbroek is vrij dun, die knelt niet. Zoals vandaag en gisteren met -10 voldoet het goed. Maar als je lange stukken ga fietsen (50km) dan zou ik wel wat dikkers nemen.

Ik doe altijd mijn korte koersbroek aan, zodat ik in de winter meerdere lagen met lange broeken er over heen kan trekken. Volgens mij wordt dat met een lange broek met zeem wat ingewikkelder. Dan zou ik bijna zeggen dat een lossere broek er over heen de enige optie is.

Denk ik net aan, je kan ook nog een korte koersbroek aantrekken, daarover thermo ondergoed, en daarover je lange broek. Misschien rijd het wel prettig met 2 zemen lappen in deze koude. :D
Leo van Lierop schreef: Denk ik net aan, je kan ook nog een korte koersbroek aantrekken, daarover thermo ondergoed, en daarover je lange broek. Misschien rijd het wel prettig met 2 zemen lappen in deze koude. :D
Nope dat rijdt niet fijn! Ik heb het welleens gedan met een afdaling in de Hoge Atlas. Het rijdt erg stijf zeg maar. Gelukkig hoefde ik alleen maar af te dalen en vrijwel niet te trappen :wink:
Leo van Lierop schreef:knip
Ik doe altijd mijn korte koersbroek aan, zodat ik in de winter meerdere lagen met lange broeken er over heen kan trekken. knip
Zo doe ik het ook, gewoon een korte fietsbroek met daarover een lange thermo-onderbroek en daarover een lange fiets / schaatsbroek (zonder zeem dus) met een windstopper voorkant. Daarmee heb ik het zaterdag prima warm gehouden op de racefiets.
Afbeelding
Bij cyclewear.eu zijn die dingen redelijk betaalbaar...
Blanche schreef: (on topic)
Ikzelf heb het altijd koud met een lange winterfietsbroek met windstopper. Hoe los ik dit op? Een lange onderbroek of juist de strakke fietsbroek vermijden en een lossere broek aandoen (zodat ik een luchtlaag erbij krijg)?
Ik heb een lange winterfietsbroek aan. Die broek heeft een windwerende voorkant. Als het tegen het vriespunt aan komt doe ik er ook nog een lange onderbroek bij aan. Een of ander thermoding van de Makro. Die werkt goed (voor mij dan).
Ik zal vergeleken bij de meesten hier wel een heel funky kledingregime hebben, al moet ik toegeven dat ik alleen wat op de MTB zit in deze tijd van het jaar. Als het echt koud is tijdens de vakantie trek ik ongeveer hetzelfde aan.

Ik begin voor de verandering maar eens onderaan:
- Shimano MT40 schoenen
- X-Socks BK Silver
Met deze combo heb ik nog nooit echt koude voeten gehad, maar dat kan ook aan mijn lichaam liggen

Broek
- Vaude Me Bodman II, 7/8 of 3/4 met bijbehorende fiets(onder)broek (zie hierboven; heerlijk, blote kuiten in de sneeuw)

Bovenlijf
- Icebreaker Skin 200 (lange mouwen)
- Icebreaker Skin 200 (korte mouwen)
- Een of ander Shimano fietsshirt

Jas
- RAB Bergen Jacket (ideaal om mee te fietsen als er kans op vocht is en/of als zomerjas)

Hoofd
- Buff
- Helm

Handen
- Roeck fietshandschoenen
- Eloura snowboardhandschoenen (voor als het koud wordt, over de fietshandschoenen, heerlijk warm en past perfect, deze komen sowieso met eigen binnenhandschoenen die ik dus thuis laat met fietsen)
Hoi!

Het was hier in Polen vorige week -20C :shock: met sneeuw en ik droeg:

hoofd: Buff en Lowa winterpet
bovenlijf: Icebreaker 200 wollen shirt, Patagonia fleece, Mammoet softhell en een mammoet XCR jas.
Benen: Icebreaker 200 wollen lange legiings, Wandelbroek en regenbroek
Voeten: Sandalen (!) met: dunne thermosokken, dikke wandelsokken en Selaskin neopreen sokken.

Ik heb het niet koud gehad :-) Wel merkte ik dat zoals altijd door ijsvorming goretex heel slecht werkt als het vriest.

Fiets de wereld,
Whisky
Formidabel, mijn garderobe om naar Oostenrijk te fietsen zal er als volgt uitzien:

fietshandschoenen, snowboardhandschoenen of wanten (nog aan te schaffen)
buff en enkele mutsen (das een folie van me), helm
goggles
twee sportonderlijfjes, twee fietstruitjes lange mouw, fietsjack, windbreaker, dortmunder
korte fietsbroek, lange fietsbroek, lange lycra, snowboardbroek (binnen en buitenlaag, buitenlaag is perfecte regenbroek)
sandalen, sealskinz, enkele setjes kousen
arm- en beenstukken, overschoenen (mocht het toch gaan tochten)
en enkele dingen om te chillen

het wordt de max :D :D
Vandaag met -5 gefietst en wat had ik aan?

-1 paar dunne sokken
-1 paar Sealskinz
-schoenen
-setje overschoenen

-thermo onderbroek
-collant met windwerende laag van Shimano

-Icebreaker 200 met lange mouwen
-Shimano Windflex shirt
-Fleecejack
-Featherlite Windjackje

-Goretex handschoenen
-Muts

Ik heb het niet koud gehad. Het was goed. Ik heb wat gezweet, maar da's geen probleem. Op de terugweg, toen het ietsje warmer was was het wel een beetje te warm.
ik ga echt niet weg in deze vrieskouw brrrr fiets staat nog netjes op stal
gr
marcel22 schreef:ik ga echt niet weg in deze vrieskouw brrrr fiets staat nog netjes op stal
gr
Jawel joh. Goed: ik ga nu niet op fietsvakantie. Daarvoor wacht ik op mooi weer. Maar naar mijn werk gaat prima. Het voordeel is dat je in beweging bent. Dat is beter uit te houden dan een wandelingetje maken. Als je gaat schaatsen met dit weer zegt niemand wat, maar als je gaat fietsen dan zit iedereen je glazig aan te kijken. Ik heb al heel wat meewarige blikken van collega's gehad.
[quote="reichbusAls je gaat schaatsen met dit weer zegt niemand wat, maar als je gaat fietsen dan zit iedereen je glazig aan te kijken. Ik heb al heel wat meewarige blikken van collega's gehad.[/quote]
Dat zijn toch niet van die collega's, zoals bij mij op het werk, die geen fiets hebben en de auto als vervoermiddel zien. Je kunt ze op mijn werk herkennen aan hun buitengewone omvang.
Hallo allemaal.

Gisteren:
Temp: -8 °C Gevoelstemperatuur - 15 °C.
Afstand enkel: 25 kilometer.

Lichaam:
- 3/4 koersbroek.
- lange koersbroek. (windstopper)
-1e laag: dunne sporthemd met lange mouw.
-2e laag: dikkere trui met rolkraag.
-3e laag: soft shell met rol kraag (windstopper)

Voeten:
- dunne sokken
- dikkere wandelsokken
- veiligheidsschoenen met gepolsterde schacht (gewoon de warmste) tevens goed waterafstotend.

Hoofd:
- bivakmuts
- helm
- helmovertrek
(In de winter, bij een snijdend wind is de combinatie bivakmuts en helmovertrek lekker warm)
- face-mask
- bril (om de ogen te beschermen)

Handen:
- zijden onderhandschoenen.
- neopreen handschoenen.

Klink nogal heftig, maar het geheel is voor mij aangenaam warm om te dragen bij het fietsen, tevens voldoende bewegingsvrijheid. In geval van snijdende wind / sneeuw heb ik nog een regenpak en overschoenen (beide ademend) bij me. Het regenpak en overschoenen hebben al 2 keer goede diensten bewezen.

Groeten

Ger
Hallo,

voor de kou werkt een merinowollen baselayer (ik heb ze van Icebreaker en Terramar) en truitje perfect. Naast vasthouden van de warmte gaat het dit materiaal ook niet zo snel stinken, met name oder je oksels. Ik heb ook 2 baselayers van craft (niet van wol), maar hoe goed je 's morgens ook douched, na een dagje fietsen, meur je vanuit je oksels de pan uit. Je moet dat soort baselayers daarna volgens minimaal op 60 graden wassen, want als die microben zich eenmaal hebben genesteld in de polyester holle vezels......

Verder draag ik hier overheen een merinowollen trui van Woolistic, hele mooie replica-truien (Wiels Groene Leeuw, Molteni Arcore, Faema) uit de jaren 50, 60 en 70. Je kan hier winter- en voorjaarstruien van kopen, naast de klassieke koerstruitjes met korte en lange mouwen, supermooi spul.

Hieroverheen draag ik momenteel een Lowe Alpine goretex proshell (merinowol houdt warmte vast maar is niet echt een windbreaker) jasje met lang achter pand en vergrote capuchon zodat je je helm hieronder kunt dragen. Goretex is overigens geen wondermiddel, het ademt niet genoeg om tijdens het fietsen al je zweet weg te werken (althans bij mij), maar als dit materiaal het niet kan, dan is er niets dat dat kan.

Als broek een collant met lange pijpen met zeem van cyclewear.eu. Supergoedkoop (29,95) maar bevalt me boven verwachting zeer goed, even fietsen en heb warme benen. Sokken van Bridgedale (ik weet niet welk type) en MTB schoenen van Shimano (MT 183n mesh deel van deze schoen laat geen water door!!!)) met Vaude neopreen overschoenen.

Verder (echte) water- en winddichte handschoenen van Rose(eigenmerk).

Voor zover mijn bijdrage aan dit draadje.
Walter B. schreef:Goretex is overigens geen wondermiddel, het ademt niet genoeg om tijdens het fietsen al je zweet weg te werken (althans bij mij), maar als dit materiaal het niet kan, dan is er niets dat dat kan.
eVent, MemBrain, ademen toch nog beter dan Gore-Tex.
Robertjan schreef:
Walter B. schreef:Goretex is overigens geen wondermiddel, het ademt niet genoeg om tijdens het fietsen al je zweet weg te werken (althans bij mij), maar als dit materiaal het niet kan, dan is er niets dat dat kan.
eVent, MemBrain, ademen toch nog beter dan Gore-Tex.

Hallo,

wat ik weet van eVent is dat het meettechnisch beter ventileert, maar dat dat verschil praktisch nauwelijks merkbaar is met een vergelijkbare kwaliteit van goretex. Bovendien vinden dit soort testen vaak plaats in droge ruimtes en niet buiten terwijl het regent os sneeuwt. Goretex schijnt wel warmer en duurzamer te zijn dan eVent. Dat Membrain kenknie.

gr Walter