Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gratis GPS OpenFietsMap - Pagina 14 - Forum Wereldfietser

gratis GPS OpenFietsMap

562 berichten
Ik denk dat Michael er meer werk aan heeft met het kopieren van SD kaartjes, het versturen van de enveloppen en het bijhouden van de administratie dus hij verdient wel iets meer dan 10% ;-)

Nu te koop op Sd kaart, een Openfietsmap voor de Rome fietsers:

Afbeelding
De tovenaar schreef:Nu te koop op Sd kaart, een Openfietsmap voor de Rome fietsers:
Groot voordeel: niet 6 of 8 topografische kaarten meenemen (of het grove CityNavigator) maar slecht ééntje !!
Dekking: De landen waar de Rome-fietsroutes doorheen gaan (Benelux, Frankrijk (O), Duitsland (W/Z), Zwitserland, Oostenrijk (W), Italië (N/Centraal))
En alleen hier te koop!
Heel handig idd :)

Ik ben al bijna om naar GPS ;)

Heb het lang tegengehouden omdat ik een kaartenfreak ben (en dol op navigeren) maar het veelvuldig stoppen (vooral bij fotografie-fietsrondjes is het steeds zoeken naar de locaties) en nu de combinatie met een snellere fiets doen me toch eens rondkijken naar welke GPS voor mij geschikt zou zijn.

Binnenkort maar eens naar Waypoint in Moordrecht (wel een eindje weg), of zijn er nog betere zaken (qua advies) in het zuidelijk deel van Nederland?
Fedor schreef:Heel handig idd :)

Ik ben al bijna om naar GPS ;)

Heb het lang tegengehouden omdat ik een kaartenfreak ben (en dol op navigeren)
Dat snap ik nou weer niet, waarom kaartenfreaks geen behoefte hebben aan een GPS.
Dat geeft juist weer een extra dimensie. En met Openstreetmap de mogelijkheid om die kaart naar eigen hand te zetten 8)
Binnenkort maar eens naar Waypoint in Moordrecht (wel een eindje weg), of zijn er nog betere zaken (qua advies) in het zuidelijk deel van Nederland?
Waypoint is wel een van de betere, maar laat je geen extra overbodige Fietskaart aansmeren.
Maar ja van verkopen heb ik geen verstand, wel van fietsen :wink: 8)
De tovenaar schreef:Dat snap ik nou weer niet, waarom kaartenfreaks geen behoefte hebben aan een GPS.
Omdat ik vroeger (met de motor) veelvuldig lui onderweg zal klooien met een GPS als we besloten niet links- maar rechtsaf te gaan. Met de kaart heb ik steeds een sneller en een mooier alternatief gevonden.

Maar de ontwikkelingen zijn vast snel gegaan de laatste jaren. Vooral de kaarten op GPS zijn idd veel duidelijker en uitgebreider geworden.
Fedor schreef:Omdat ik vroeger (met de motor) veelvuldig lui onderweg zal klooien met een GPS als we besloten niet links- maar rechtsaf te gaan. Met de kaart heb ik steeds een sneller en een mooier alternatief gevonden.
Dat komt mij met de GPS ook nog wel eens voor ja :roll:
Afbeelding

Kaart heb ik inmiddels aangepast en de foute wegen weggepoetst ;-)
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=zmobxstaseyjmhmm
Bij mij wordt er eventueel gewoon een nieuwe route uitgerekend als ik besluit af te wijken ;-)
Matthie9000 schreef:Bij mij wordt er eventueel gewoon een nieuwe route uitgerekend als ik besluit af te wijken ;-)
Ja maar als er geen wegen zijn op de kaart heb je een probleem :oops:

Afbeelding

Afbeelding

En dat is ook het leuke van de GPS, zonder dat ding waren we denk ik gewoon goed gereden maar dan hadden we die spannende leuke weggetjes nooit ontdekt! :lol:
De tovenaar schreef: Ja maar als er geen wegen zijn op de kaart heb je een probleem :oops:
Haha, dat soort ervaringen zijn altijd de mooiste; ik heb ook eens tas voor tas alles naar boven moeten slepen omdat een leuk natgeregend paadje / afdaling ergens in een bos op een of ander semi-ravijn uit leek te lopen :lol:

Maar... jij kunt dan toch gewoon nieuwe wegen toveren? (of voor gevorderden: een brug toveren?!??)
Maar, jij kunt toch gewoon nieuwe wegen toveren? (Of voor de gevorderden: bruggen toveren?!??)
Achteraf wel ja maar de trucendoos had ik thuisgelaten :lol:
Hier nog zo'n situatie: https://picasaweb.google.com/wizardofoh ... 1800994370
Dit was vier jaar geleden, toen was er nog geen Openfietsmap maar had ik al wel een GPS.

Afbeelding

Afbeelding
Nog een vraag over Mapsource: Als ik een aantal waypoint invoer in Mapsource (in mijn geval: locaties die ik wil fotograferen) en ik laat Mapsource een route berekenen dan is dat altijd een willekeurige koppeling van de Waypoints (afhankelijk van de sortering in de lijst) zodat er route extreem lang wordt.

Is het mogelijk om in Mapsource een "logische" route tussen waypoints te laten berekenen? Nu moet ik zelf een logische volgorde verzinnen en de waypoints daarop laten sorteren (door een nummer voor de naam te plaatsen bijvoorbeeld).
Je zou de waypoints kunnen sorteren op coordinaten ipv van op naam?
Fedor schreef:Nog een vraag over Mapsource: Als ik een aantal waypoint invoer in Mapsource (in mijn geval: locaties die ik wil fotograferen) en ik laat Mapsource een route berekenen dan is dat altijd een willekeurige koppeling van de Waypoints (afhankelijk van de sortering in de lijst) zodat er route extreem lang wordt.

Is het mogelijk om in Mapsource een "logische" route tussen waypoints te laten berekenen? Nu moet ik zelf een logische volgorde verzinnen en de waypoints daarop laten sorteren (door een nummer voor de naam te plaatsen bijvoorbeeld).
Wat je wil is eigenlijk alle waypoints aandoen op de kortst mogelijke manier, zonder (of zo weinig mogelijk) er één tweemaal te bezoeken. Google maar eens op het "travelling salesman problem", er zijn meerdere oplossingen nodig, maar de rekentijden nemen snel toe naarmate er meer waypoints zijn.

Sorteren op coördinaat gaat maar beperkt werken. Als alle punten ongeveer op een lijn liggen vanuit het startpunt, dan kan je het wel de afstand tot het startpunt gebruiken om een volgorde te bepalen. ( wortel((x2-x1)²+(y2-y1)²)).
Eigenlijk wil je het begin en eindpunt ook meerekenen voor de kortste, maar niet noodzakelijkerwijs snelste, route. In 2D zijn er diverse opties cq. rekenmethoden, maar als je ook de hoogte en inclinatie mee laat spelen kan het in heuvel-/bergachtig gebied helemaal leuk worden. Dan kun je misschien beter zelf ieder waypoint toevoegen aan een route als tussenpunten en dan de route tussen die punten laten berekenen.
Sinds kort kan je de OFM (en andere Garmin img files) ook op een Android smartphone of tablet draaien in de Oruxmaps app.

Afbeelding

Kleuren en labels zijn nog niet geweldig, maar het begin is er. :)
Heel hartelijk dank, dat is een welkome aanvulling. Tot nu toe werk ik met Locus en Osmand, maar ik zal me nu ook eens in Oruxmaps gaan verdiepen.
Robert
Er is een nieuwe update van de Openfietsmap Europa:

De kaart bestaat nu uit 4 delen. Die kunnen gecombineerd worden tot één deel (voor de gevorderde pc gebruiker), maar die totale kaart heeft echter nog geen werkende zoekindex (te grote kaart).

Screenshots:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De tovenaar schreef:Sinds kort kan je de OFM (en andere Garmin img files) ook op een Android smartphone of tablet draaien in de Oruxmaps app.
Ik snap iets niet. De OpenFietsMap is toch juist een naar Garmin geconverteerde OpenStreetMap? Waarom zou je dan niet direkt de OSM kaart met fiets-layer laden in Orux? Of doe ik de OFM nu te kort?

Frank
frank bueters schreef:Ik snap iets niet. De OpenFietsMap is toch juist een naar Garmin geconverteerde OpenStreetMap? Waarom zou je dan niet direkt de OSM kaart met fiets-layer laden in Orux? Of doe ik de OFM nu te kort?

Frank
De OFM is weliswaar niet ontworpen voor smartphone/tablet applicaties, maar je kán 'm wel inlezen in Oruxmaps. Of die beter of slechter is laat ik aan de gebruikers over.

Maar vergelijk 'm maar eens met bv de opencyclemap.org of openfietskaart.nl en dan zal je zien dat de OFM méér fietsgerelateerde kenmerken laat zien (fietsverbod om er maar een te noemen, die ontbreekt gewoon op de beide online osm kaarten) :wink: