Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskar - Forum Wereldfietser

Fietskar

Voor mijn eerst fietsvakantie voor volgend jaar wil ik graag een fietskar kopen. Ik weet echter niet goed welke ik moet kiezen.

Eisen:
- Niet te zwaar.
- Genoeg bagage die mee kan.
- Prijs tussen 0-300 euro.
- Moet op een 28 inch wiel passen.

Heb al gekeken voor BOB, croozer en migdet bushtrekka (super mooi alleen erg zwaar volgens de site, 26 kilo weet niet of iemand die kan beamen).
Nog een optie: Extrawheel.
PimvandenHeuvel schreef:- Genoeg bagage die mee kan.
Ja, wat is genoeg? 6, 15, 30 kg?
Heb je de pagina over karren op de wiki al gelezen?
Leon
Als je de Croozer Cargo in gedachten hebt: niet doen. Da's een prima boodschappenkar en heel compact op te vouwen, maar de rolweerstand is hoog en de bevestiging van de wielen op het frame is ook niet optimaal. Het is gewoonweg geen reiskar.
Karren zijn een goed idee als je heel veel mee moet nemen (zoals met kinderen -zelf gedaan) of als je een erg lichte fiets wilt gebruiken (zoals een - niet al te lichte - racefiets). Het meeste kun je meenemen op een tweewieler (wij hadden een voorloper van de Radical Cyclone), en die zijn ook het geschikst bij gebruik van een licht frame of een tandem (ze houden zichzelf overeind waardoor het frame minder hard hoeft te werken). Eenwielers zijn vooral geschikt bij off road tochten.
In de meeste gevallen vind ik althans dat de nadelen niet tegen de voordelen opwegen. Een kar is zwaar (minstens een kilo of 6) en geeft extra rolweerstand. Een goede kar zoals de Bob of de Radical Cyclone is ook duur.
Voor een gewone tocht zou ik toch echt eerder mijn geld besteden aan een lichte en compacte uitrusting, en die dan in twee achtertassen stoppen. Voortassen zijn voor de meeste tochten in Europa niet nodig.
Wim
Of als je twijfelt, is huren misschien een optie? Willekeurig Google resultaat: http://www.wiel-rent.nl/bob-yak-fietsaanhanger-verhuur

Maarja, je geeft weinig informatie om een advies neer te kunnen leggen.
15 kg moet er wel in kunnen.

Ik twijfel erg of ik een kar of tassen moet kopen.

Tassen:
+ licht en compact
- moeilijk evenwicht houden(heling)
- minder spullen mee

Kar:
+ veel mee
- zwaar
- meer rolweerstand

En heb nog geen bagagedrager dus die zou ik er eerst nog op moeten laten zetten voordat er tassen achterop kunnen.
https://www.vidaxl.nl/fietskar-met-afdekhoes-140-liter had deze op een site gevonden alleen kan ergens vinden hoe zwaar die zelf is. Denk tussen de 6-10 kg. Misschien heeft iemand deze al of weet er meer van.
Als je zoveel (140 liter) meeneemt zeul je je rot en ben je veroordeeld tot fietsen op het vlakke land en in de dalen. Twee achtertassen van totaal 40 liter zijn in Europa genoeg. Ik was laatst een weekend fietsen in de Ardennen, en kreeg alles zelfs in twee voortassen op de achterdrager (samen 25 liter, steeds met de tent op de drager). Lees dit ook eens: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Wim
Gewoon tassen. 15 kilo is zo'n beetje het gemiddelde wat de fietser op dit forum in zijn tassen stopt.

Maar wat voor fiets heb je eigenlijk?

Leon
Koga terralinerallay sporthybride. Zo uit mijn hoofd. Model is uit 2002-2004 denk ik.

Denk dat ik met 15kg ook wel een heel eind kom. Heb je dan wel echt genoeg aan 2 tassen? En is dat niet lastig met evenwicht houden op een heling? aangezien je snelheid dan vaak veel lager is.
Nee hoor. Teveel gewicht omhoog sleuren is veel vervelender. Dan sta je stil. Maar nu even zonder gekheid. Alleen achtertassen gaat prima, mits je geen 20 kg achterop laadt, en mits je niet heel erg rechtop zit. Heb je meer nodig omdat je in onherbergzame streken reist dan horen daar natuurlijk wel voortassen bij. Dat brengt de fiets iets meer in balans, maar stuurt ook langzamer, en wordt door het gewicht ook moeilijker hanteerbaar bij lage en erg hoge snelheden.
Wim
Denk dat je me dan heb overgehaald voor de fietstassen. Natuurlijk eerst en bagagerek laten monteren en dan tassen kopen.
Heb je nog suggesties? Ben er helemaal open in.
Ortlieb City, VAUDE Aqua, Crosso Twist of Dry.
Met voor- en achtertassen kan ik op asfalt tot 2,8km/u fietsen (wel goed sturen, maar nog altijd sneller dan lopen). Onverhard wordt het bij die stijgingspercentages sowieso lopen.
Met alleen achtertassen en de tent op de drager verwacht ik voor 2 dagen eten mee te kunnen nemen in Schotland, een waterfilter en nog een paar liter water voor het wildkamperen. Zal vast erg prettig fietsen in vergelijking met voor- én achtertassen.

Veel heb je niet nodig, maar wel de juiste dingen.
De Tubus Vega is een mooie lichte drager. De Tubus Cargo is het werkpaard voor zware lasten. Als je erg grote voeten hebt en een korte liggende achtervork moet je wel oppassen dat de tassen ver genoeg naar achteren kunnen.
Wim
Staar je niet blind op die twee achtertassen. Het hangt ervan af wat je allemaal mee wil nemen, en of je gaat kamperen en zelf koken, bijvoorbeeld. Tuurlijk, het kán. Maar als het je eerste reis is, heb je misschien niet al de spulletjes die het mogelijk maken. Maar: als je toch helemaal opnieuw begint, kun je natuurlijk wel naar die twee tassen toe werken. Aangezien ik al aardig wat outdoor spulletjes heb, gun ik mezelf de luxe én de lasten van ook twee voortassen...

Veel wijsheid in je keuze!
Maar twee voortassen en een voordrager kosten samen ook al gauw 150 euro. Dat kun je ook investeren in een compactere uitrusting. Twee achtertassen is heus geen topprestatie. Je moet alleen even mentaal afstand nemen van de gangbare Nederlandse obsessie met tractorfietsen en het Bever model van kamperen (meer is beter - maar voor wie?). Je hebt geen stoeltje nodig, of een tweede paar schoenen, of een tweede lange broek, of een gaslamp, of weet ik wat voor ongein. Het plezier van een lichtgewicht uitrusting is enorm, zeker als je gaat klimmen. Want juist zo kun je op plekken komen waar je met een jumbo uitrusting niet komt.
Wim
Ik wil wel een beetje luxe hebben. Het is tenslotte toch vakantie. Het gaat mij niet alleen om het fietsen.
De vraag is dan wat is luxe? Voor mij is luxe om met zo min mogelijk gewicht omhoog te komen. Zware zooi naar boven sleuren is echt afzien. Voor mijn werk zit ik veel in vaak heel luxe hotels, en dat is soms handig (en daar gaat het dan om). Maar mijn ideaal is juist heel simpel te reizen. Dat wil niet zeggen dat ik houd van ontberingen, dus ik heb een heel goede tent die bestand is tegen het ergste weer, een comfortabele Exped matras, en een lekkere slaapzak. Ook heb ik een Trangia brander bij me om echt eten te kunnen koken. Dat is wat mij betreft echt comfort (net als een comfortabele fiets). De overbodige zooi blijft thuis. En dus past het probleemloos in twee tassen.
Wim
Onze voorkeur heeft al naar gelang wat mee 'moet' (van eerste keuze tot laatste keuze)

A - 2 achtertassen
B - 2 achtertassen met evt. een tas/iets er op
C - fietskar, wij hebben de cyclonen
D - 2 voortassen en 2 achtertassen

9 van de 10 keer hebben we genoeg aan optie A. En dan heb ik het over bagage voor twee personen op een tandem.
Laat je niet gekmaken door de dubbeltasliefhebbers hier :D ! Er is volgens mij niets op tegen om met 4 tassen lekker te gaan fietsen, degenen die twee tassen hebben hebben dat waarschijnlijk ook niet meteen gedaan, het is niet iedereen meteen gegeven. Ik vind het knap, maar ik ben er nog niet aan toe om met zo weinig kleding en zulke lichte spullen op pad te gaan... Ik ga het meemaken op m'n vakantie naar Schotland, en ondertussen vind ik m'n tractor met vier tassen simpelweg STOER :P !!

En intussen blijf ik hun tips wél volgen, want wie weet... ga ik het ooit ook doen.