Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe tent, slaapzak e.d. voor beginner - tips?! - Forum Wereldfietser

Nieuwe tent, slaapzak e.d. voor beginner - tips?!

Hoi!

Ik ben compleet nieuw hier en ben nog niet eerder op fietsvakantie geweest. Wel van plan dit te gaan doen (met mijn vriend). (Wel allebei kampeerervaring ivm scoutingverleden, helaas zijn de matjes en slaapzakken echt aan vervanging toe.)

Ben me aan het oriënteren op alle info, van fietsonderhoud tot welke uitrusting mee te nemen. Merk dat er een hoop bij komt kijken en probeer een redelijke start te maken. Natuurlijk heb ik google en fora e.d. al doorgezocht, hoop hier op wat maatadvies. :)

Fietsen hebben we al een tijdje (Koga Lightrunner en Koga Lightdeluxe). Niet 'echte' vakantiefietsen, maar goed dit is wat we hebben en het zal in eerste instantie toch gaan om tochten in en om NL (met wat beter weer) (hopelijk later verder Europa in). Wil alleen gebruik maken van achtertassen (moet ik ook nog hebben), geen voortassen.

Ik heb een hoop gelezen over matjes en slaapzakken.
Inmiddels hebben we als matje de therm-a-rest neoair trekker, die mij qua gewicht en duurzaamheid geschikt leek.
Wat betreft slaapzak vind ik het lastig. Ik begrijp dat dons qua gewicht en duurzaamheid het beste zou zijn, maar da's vrij prijzig. Wil graag wel 2 aparte slaapzakken (kunnen we er ook alleen mee op pad), die aan elkaar te ritsen zijn en liefst lichtgewicht natuurlijk, zodat ze mee kunnen op de fiets maar ook op hike.

Na een hoop uitdokteren leek de Cumulus lite line 300 mij een goede investering, maar dan wel voor later i.v.m. geld. Nu de Vaude navajo 250 op het oog voor 59,-, meer om alleen met zomerse temperaturen zoals nu (comforttemp. is 14gr) te gebruiken en een beetje ervaring op te doen voor ik investeer in een duurdere slaapzak.
Iemand tips / voors / tegens/ etc.?

En dan nog een tent... Wat is dat lastig! Kom er niet helemaal uit. Moet geschikt zijn voor 2 personen en graag wel wat ruimte/voortent voor bagage of met-slecht-weer-binnen-kunnen-zitten (of is dat overbodig? - sta ik ook voor open), natuurlijk weer lichtgewicht, niet zo'n groot budget. Vraag daarbij is ook: is het voor de fietsen beter om die ook in de voortent te kunnen plaatsen 's nachts (dat maakt de keuze gelijk ook nogal beperkt geloof ik)?
Heeft iemand daar ideeen over?

Tips zijn welkom!
Welkom op dit Forum!
Er staat hier erg veel bruikbare info voor jullie. Die kun je o.a. vinden in de Fietsvakantiewiki, onder de knop rechtsboven op het scherm. Verder kun je zoeken in het forum met de zoekfunctie met specifieke termen (tent, slaapzak, enz.). De zoekknop zit in de blauwe balk boven de titel van je draadje.
Om maar een eerste antwoord te geven: voor fietsen in de tent moet je een behoorlijk grote en dus vrij zware tent meeslepen. Is niet echt nodig voor je fiets. Plastic zak over het (leren) zadel is meestal voldoende bescherming.
Als je budget beperkt is, kies dan voor relatief simpele maar goede spullen. Bevalt de fietsvakantie, dan kun je alsnog gaan upgraden naar beter materiaal. Ook dat kan hier op het forum, onder het kopje Te koop/Te ruil. Daar worden vaak goede spullen aangeboden tegen een redelijke prijs.
Succes!
Ik ben erg blij met mijn Cumulus LL300. Goede prijs/kwaliteit verhouding, lekker licht en compact. Dit was het laatste duwtje om vanaf nu mijn voortassen thuis te laten. De temperatuuropgave van Cumulus is vermoedelijk vrij optimistisch. Voor mij (koukleum) voldoet ie denk ik vanaf iets boven nul ipv -2gr. C.
Kijk voor tenten ook eens naar tweedehands aanbod. Soms komt op dit forum iets voorbij. Je kunt ook eens kijken op hiking-site.nl.
0oAstrido0 schreef: de therm-a-rest neoair trekker,
Lijkt me een goede keuze.
0oAstrido0 schreef: Ik begrijp dat dons qua gewicht en duurzaamheid het beste zou zijn, maar da's vrij prijzig.
Iemand tips / voors / tegens/ etc.?
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 23&t=18573
0oAstrido0 schreef: natuurlijk weer lichtgewicht, niet zo'n groot budget. Vraag daarbij is ook: is het voor de fietsen beter om die ook in de voortent te kunnen plaatsen 's nachts (dat maakt de keuze gelijk ook nogal beperkt geloof ik)?
Wat is lichtgewicht voor jullie?
Wat is niet zo'n groot budget? (De ene vind 200 euro veel voor een tentje, de ander vind 600 euro best betaalbaar.)

Over het plaatsen van de fietsen in de tent is op dit forum ook al heel wat geschreven (en dat moet dus terug te vinden zijn), maar ik heb de indruk dat de grote meerderheid van de wereldfietsers het helemaal niet nodig acht de fietsen in de tent te kunnen leggen.

Renaat
Volgens mij ben je al aardig op de goede weg. Het grote voordeel van een slaapzak van dons is dat hij compact is. Daardoor past alles makkelijk in twee achtertassen, en dat spaart weer veel geld en gewicht uit. Maar als het warm weer is lukt het denk ik ook wel met een compacte kunststof slaapzak. Als je thuis een donzen dekbed hebt is dat ook een optie, of alleen een bovenslaapzak met een aangeritste dekenlakenzak
Lees dit ook eens: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Wim
Iedereen is verschillend, maar een slaapzak met comforttemperatuur 14 graden lijkt me voor de overgrote meerderheid onvoldoende. Zelfs in NL in de zomer kan het 's nachts afkoelen tot onder de 10 graden...

De tent: Als je niet teveel wil uitgeven, is een beyond by Gelert een voordelige, goede keus. Wij hebben de Orion3, maar die is geloof ik niet meer te koop. De Meteor3 is daarvoor in de plaats gekomen geloof ik.
Zelf denk ik aan een Vaude Campo Arco 3 of een Wildcountry Hoolie 3 als goede budget tenten van gerespecteerde fabrikanten. Koop nooit een tent met fiberglasss stokken Neem een driepersoons tent. De fietsen mogen buiten slapen.
Wim
Wim schreef:Zelf denk ik aan een Vaude Campo Arco 3 of een Wildcountry Hoolie 3 als goede budget tenten van gerespecteerde fabrikanten. Koop nooit een tent met fiberglasss stokken Neem een driepersoons tent. De fietsen mogen buiten slapen.
Wim
Wim jij wilt geen fiberglas stokken. Ik heb al jaren deze stokken dan nog nooit problem mee gehad! Daarin tegen zijn deze veel betaalbaarder dan andere stokken.
hoi
Ik heb onlangs een Coleman cobra 2 gekocht voor 89 euro bij oudorado voor mijn eerste lange fietsreis. Het is een goede tent voor weinig geld. Hij heeft veel doorstaan, stortbuien wind, 34 graden. En licht!! 2,1 kilo. Alleen voor 2 personen een beetje krap. Voordeel is wel dat in de binnentent aan alle bij de kanten risten zitten. Op die manier kun je ook aan de kant waar je niet uit de tent gaat je tassen en dergelijk kwijt zodat je binnentent rommelvrij blijft. Alleen de lichtgewicht haringen zijn erg slap. Neem een paar betere mee voor harde ondergrond.

Geweldige vakantie gehad ermee: Veel foto's van de tent, blauwe tent.
https://plus.google.com/photos/10182069 ... 6357483495
Succes
Marjolein
carol
Fiberglass stokken hebben ook een nare reputatie om te breken. Het is gewoon inferieure techniek. Mooi als je er mee wegkomt. Zelf kampeer ik graag op plekken en in jaargetijden waar je geen problemen wilt. Voor de duideliijkheid: ik wil niemand op kosten jagen, maar tegelijk is het wel verstandig juist voor een tent iets betrouwbaars te kopen. Het is je bescherming tegen kou en regen. De twee tenten die ik noem komen van gerespecteerde fabrikanten, en zullen je voor weinig geld een reeks van jaren plezie rgeven. Het grootste nadeel is dat ze om kosten te besparen niet de allerlichtste materialen gebruiken. Dat scheelt iets van een kilo, dus een ramp is dat niet. Tentjes van een paar tientjes zijn wat mij betreft alleen geschikt om de kinderen in te laten spelen in de tuin, of voor een festival. Je gaat toch ook niet op pad met een fiets van de Aldi? En wegwerpspul kan me al helemaal niet bekoren. We smijten al teveel weg.
Wim
Ik weet niet of je de door mij genoemde bBeyond serie van Gelert als speeltentje kwalificeert, maar als je dat doet, heb je ongelijk.
Ondanks de prijs een goede tent, kwaliteit materialen, heeft de afgelopen drie jaar in wind, regen, storm en zon dienst gedaan. Prima tent voor zijn geld. Enige nadeel dat ik ondervond is dat de zijkanten wat hoog van de grond blijven, heerlijk tijdens warm weer, maar in voor en najaar wat veel tocht.
hoi
Het is ook maar net hoeveel kilo's je mee wilt nemen en hoeveel euro je over hebt voor lichtere kwaliteit.
Als beginnend wereldfietser heb ik wel een goede slaapmat van exped synmat maat s gekocht, deze was relatief duur, 90 euro, maar slaapt goed en is licht ca 450 gr.
Je kan ook een wagentje meenemen en zware kwalitatief goede spullen meenemen. Ruime tent voor slecht weer. Ik heb in 5 weken 2 regendagen gehad. De eerste doorgefietst en de tweede op een rustdag een dag in de tent liggen lezen/slapen en naar de donder en stort regen op de tent liggen luisteren. Vind ik zelf best leuk (alleen niet een week lang)
Veel plezier op jullie vakantie!
Groetjes
marjolein
Heb een donzen (zomer) slaapzak gekocht bij de Decathlon voor € 99,-, super ding.
Tent zou ik gaan voor een 3 persoons, heb je lekker ruimte voor je tassen e.d., MSR maakt mooi tentjes of (zoals wij gebruiken) een mooie tarp (Twing) is ook super handig.
Zo, ik ben er ook weer eens. Wat fijn al die reacties zeg! Leuk ook om foto's van anderen te zien! :)
wimmo17 schreef:...voor fietsen in de tent moet je een behoorlijk grote en dus vrij zware tent meeslepen. Is niet echt nodig voor je fiets. Plastic zak over het (leren) zadel is meestal voldoende bescherming.
Bedankt voor de tip! Dat was inderdaad ook mijn gedachte. :)
liz schreef:Ik ben erg blij met mijn Cumulus LL300. Goede prijs/kwaliteit verhouding, lekker licht en compact. Dit was het laatste duwtje om vanaf nu mijn voortassen thuis te laten. De temperatuuropgave van Cumulus is vermoedelijk vrij optimistisch. Voor mij (koukleum) voldoet ie denk ik vanaf iets boven nul ipv -2gr. C.
Fijn om goede gebruikerservaringen te horen! Daar was ik inderdaad wel vanuit gegaan, paar graden boven nul is voorlopig wel voldoende. Kan altijd nog uitbreiden met een binnenzak o.i.d. Deze ga ik zeker doen, maar wel zodra de spaarrekening weer een beetje begint te groeien. ;)
Revanho schreef:Wat is lichtgewicht voor jullie?
Wat is niet zo'n groot budget? (De ene vind 200 euro veel voor een tentje, de ander vind 600 euro best betaalbaar.)
Tja, er moet een hoop aangeschaft worden. Het liefst rond de 2 kilo, en meer richting de 200 euro. Maar na een hoop zoeken, begrijp ik dat dat erg lastig samengaat.. XD
Thanks, heb ik gedaan, veel aan gehad!
Polling schreef:Iedereen is verschillend, maar een slaapzak met comforttemperatuur 14 graden lijkt me voor de overgrote meerderheid onvoldoende. Zelfs in NL in de zomer kan het 's nachts afkoelen tot onder de 10 graden...
Bedankt, daar was ik me ook zeker wel van bewust hoor. Het is meer dat deze nu goedkoop zijn (60 ipv 190) en nu wel te gebruiken zijn met deze tropische temperaturen lijkt me zo. Voor de lange termijn wil ik zeker een warmere donzen slaapzak. Voor nu is het mooi om ervaring mee op te doen en weer te sparen dacht ik zo.

Ik heb ook alle tenttips bekeken. Aangezien we toch wel echt lichtgewicht willen, omdat ik er ook mee wil kunnen hiken, uiteindelijk maar voor een mooie aanbieding voor de MSR Hubba Hubba HP gekozen. Wel wat duurder dan wat ik eigenlijk in gedachten had, maar hopelijk wel eentje die dan een flinke tijd kan meegaan.

Gaat een hoop geld in zitten (ik studeer ook nog), maar ik zie het wel als een investering, dus hoop beetje bij beetje spulletjes bij elkaar te sprokkelen. :) Binnenkort op proefweekend met de nieuwe tent! :D

Bedankt voor alle tips! Heerlijk handig zo. :)
Waar je naartoe zou kunnen werken, is een paklijst zoals deze: Paklijst 1 persoon.
Qua tent zou je kunnen denken aan een Wild Country Zephyros 2 XL van het bedrijf Terra Nova. Die kost zo'n GBP 175 bij de fabrikant, maar is elders wellicht goedkoper te krijgen. Daar passen precies 2 mensen in, heeft een voorluifeltje voor wat spulletjes en weegt 2,18kg. Komt in de buurt, nietwaar?
De Zephyros 2 Lite is iets duurder (GBP 210 adviesprijs), een stuk krapper en iets lager, maar ook een stuk lichter (namelijk 1,4kg).
Via Marktplaats zijn er soms mooie en goede tenten, betaalbaar aan te schaffen

Wellicht is dit iets:
* http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en ... ousPage=lr

of
* http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en ... ousPage=lr

Deze is wel zwaarder dan je aangeeft. Dit type tent zelf 11 maanden mee op reis geweest. Is dus zwaarder, maar met z'n tweeen kan je divers gewicht verdelen.
(De één gereedschap/pannen, de ander tent bijvoorbeeld)
Vind het heerlijk om ruime voortent te hebben; tassen (zeker na regenbui) kunnen in voortent, ruimte om te zitten e.d.)
Sommige vinden het een punt dat het een dwarsslaper is, met maar één uitgang bij de binnentent. In de 11 maanden moest er wel eens een rits vervangen worden, maar da's niet zo gek.