Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
Yopie schreef:...heb ik een rommelige 'constructie' verzonnen die wonderbaarlijk goed werkt.
Vind ik een van de toffe dingen van bike packing. Afgezien van wat standaard voorzieningen als frametassen zelf lekker klooien en pielen om tot eigen oplossingen te komen.
Pedalero schreef:
Voor en bidon op het stuur kun je ook denken aan de top cap mount van King Cage, o.a. bij M-gineering te krijgen. Werkt prima, je hebt de bidon steeds goed bij de hand. Als je toch een fles aan het stuur hangt, zou ik daar eentje hangen waaruit je kunt drinken, dus geen brandstoffles.
Voor de zomermaanden is het misschien wel een goed idee, maar voor een winterfietser (voor mij is dat circa 5 tot 6 maanden van het jaar) zit drinkwater vnl onder de jas of 't moet eerst nog gesmolten worden. :) Vandaar 't idee om de brandstof aan het stuur te doen.
Maar ik heb net zitten googlen op KingCage en andere stuurfleshouders en .. wat een lelijke grote dingen! ben gelijk genezen want zoiets wil ik zelf toch maar liever niet aan m'n stuur.
Pedalero schreef: Ik vind het spul van Revelate vooral erg duur, met name gezien het feit dat het allemaal confectie is. Er zijn genoeg andere merken die minstens zo praktisch zijn (Alpkit (met de nifty surgeon zipper in de frametassen), Bikepack, Oveja Negra (hun front end loader scoort goede reviews en is meer dan twee keer zo licht als de Revelate Harness), Porcelain Rocket, etc.)
Ah merknamen, mooi! Zal ze eens googlen.

En Revelate is zeker duur maar heeft wel een erg goede naam, vooral voor winterfietsers want die hebben toch net een andere/betere uitrusting nodig. Ook wat Giel al aanhaalde: de eigenaar heeft veel ervaring met bikepacken in Alaska.
Maar ja, het blijft duur.

Pedalero, hoe is dat Vaude bovenbuistasje? Ben je daar tevreden over?
De kern van bikepacking lijkt me dat je het bagagegewicht zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt van de fiets brengt, dus zoveel mogelijk in het midden en zo laag mogelijk. Dat heeft duidelijk voordelen bij off road ritten. Wat me dan wel verbaast zijn die grote naar achter uitstekende zadeltassen. Een klassieke Carradice zadeltas draagt het gewicht lager en verder naar voren.
Een gewichtsvoordeel heeft bikepacking niet lijkt me, want als je al die losse tasjes optelt kom je misschien wel zwaarder uit dan een set niet al te zware achtertassen en een lichte drager.
Om nog even terug te komen op de plaats voor een brandstoffles: de ideale plaats blijft wat mij betreft onder de onderbuis (met bijvoorbeeld een Bikebuddy). Veel brandstof heeft een soortelijk gewicht van iets van 0,8, en dat is drie tot vier keer meer dan de meeste kampeeruitrusting. Het is dus slim juist zoiets zwaars dicht bij de trapas te bewaren. Bovendien stinken de meeste brandstofflessen toch wel wat, en dat wil je niet in een tas.
Wim
Of de bidon aan de helm! :D


Afbeelding

http://nordicgroup.us/cageboss/
Dat is inderdaad een heel bizarre en gevaarlijke variant. :D
brandfles of sks cage box (met zware binnenbanden) onder de onderbuis,
gevaar voor afbreken valt wel mee, dat risico loopt je crankstel met tandbladen nog eerder

de zadeltas is ook een erg prettige uitvinding, slingert met de bewegingen mee zonder voor extra momentum te zorgen (want niet veel gewicht)
in de zadeltas (terrapin met drybag, erg practisch en waterdicht) prop ik mijn donsjas, slaapzak, matje en thermokleding
tentje voor op het stuur en regenbroek met overtrekschoenen in de frametas samen met 2l petfles en overige spullen (kaarten, wat gereedschap, avondeten, etc)

wat me opvalt is dat niemand het tot nu toe heeft over een goede rugzak, voor mij een van de belangrijkste onderdelen om van alles en nog wat in te bewaren: camera, waterreservoir, ehbo-kit, pomp, regenjas, toiletpapier en heel veel eten. Een rugzak geeft wel extra momentum voor de rugspieren wat in rugpijn kan resulteren. Goede corestability oefeningen (zowieso goed voor elke fietser) kan rugpijn een beetje voorkomen. Na een week fietsen merk je de rugzak niet meer.

nadeel van bikepacken...... management van rem en (rohloff/derailleur) schakelkabels, kabels pas op lengte knippen nadat je de harnass volledig bepakt hebt gemonteerd
een racestuur met kabels onder het lint kent dan zijn voordelen

ps
King Cage Stem Cap Cage Mount is een mooi hebbedingetje, vooral bikepackend op racefiets, erg practisch de bidon direct onder de snufferd, wel goed de cap aandraaien want hij draait soms makkelijk mee met het insteken van de bidon

ps2
iemand wel eens geprobeerd om bidonhouders te monteren op de staande achtervork?
Yopie schreef:Zoek een goede plek voor de brandstoffles, wil hem niet aan de onderbuis van de fatbike omdat ie daar denk ik snel vanaf breekt.
Over welke brandstof heb je het eigenlijk? Als het alcohol is, zie ik geen reden om te blijven denken in "bidons". De vorm van een heupflacon kan dan beter ergens passen. Of je laat een soort buisvormige fles maken, die dicht tegen je zitbuis kan.
@Wim: Achterin de zadeltas zit natuurlijk niet het zwaarste spul. Mijn eten heb ik allemaal in de frametas of gastank. Bovendien zit veruit het meeste spul in de zadeltas vóór de achteras. Bij Ortlieb zit het meeste achter de achteras. De zadeltassen zorgen in de lengterichting voor een mooi slank profiel, erg handig op smalle afdalinkjes/single tracks. Alle tassen + bevestiging bij elkaar wegen een paar gram over de kilo. Bij een lichte set achtertassen komt natuurlijk ook nog een drager van een paar honderd gram.

Overigens heeft bike packing wel degelijk een gewichtsvoordeel, want je kunt niet bar veel meenemen. ;-)

@Yopie: dat Vaudetasje is eigenlijk een frametasje van ca. een liter, maar is met wat goede wil als bovenbuistasje te gebruiken. Fantastisch is het niet, ben aan het rondkijken naar een goed tasje met betere, vaste vorm (Vaude ding trekt een beetje scheef).
Wim schreef:De kern van bikepacking lijkt me dat je het bagagegewicht zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt van de fiets brengt, dus zoveel mogelijk in het midden en zo laag mogelijk. Dat heeft duidelijk voordelen bij off road ritten. Wat me dan wel verbaast zijn die grote naar achter uitstekende zadeltassen. Een klassieke Carradice zadeltas draagt het gewicht lager en verder naar voren.
Een gewichtsvoordeel heeft bikepacking niet lijkt me, want als je al die losse tasjes optelt kom je misschien wel zwaarder uit dan een set niet al te zware achtertassen en een lichte drager.
Mijn ding over het bikepacking: voor mij is het een manier om ergens te komen waar je met zijtassen/brede zadeltassen moeilijk of helemaal niet kan komen. Het zou wel kunnen maar dan moet je heel vaak de tassen eraf halen, lopen en dan weer terug om de fiets op te halen. Dat is dan geen fietsen meer.
Of over smalle paadjes fietsen met aan de ene kant rotsen en aan de andere kant een afgrond: een verkeerde duw tegen een zijtas/brede zadeltas en je ligt beneden. Een zadeltas in de breedte is ook vervelend/gevaarlijk bij het snel op- en afstappen.
En bij het dragen van de fiets heb ik zelf de truc om het zadel op mijn schouder te leggen (en de arm om de fiets heen), een brede zadeltas zou dan ook in de weg zitten (lijkt mij want heb het nog nooit geprobeerd). :)

Dus de kunst is om te zorgen dat de fiets niet breder wordt en dat is moeilijk. En dan is elk klein tasje die je ergens in een hoekje kan bevestigen toch weer winst.
En ja, door het minder kunnen meenemen lever je wel comfort in maar dat neem je voor lief want de vaak prachtige omgeving maakt dat meer dan goed.
Gerrit-Jan vd Hoorn schreef: wat me opvalt is dat niemand het tot nu toe heeft over een goede rugzak, voor mij een van de belangrijkste onderdelen om van alles en nog wat in te bewaren: camera, waterreservoir, ehbo-kit, pomp, regenjas, toiletpapier en heel veel eten. Een rugzak geeft wel extra momentum voor de rugspieren wat in rugpijn kan resulteren. Goede corestability oefeningen (zowieso goed voor elke fietser) kan rugpijn een beetje voorkomen. Na een week fietsen merk je de rugzak niet meer.
Denk dat dit heel persoonlijk is, moet maar net bij je passen.
Ik hou er niet zo van (te zwaar, te zweterig en heb minder controle over de fiets). Maar daarentegen heb ik in de wintermaanden wel altijd een kleine (dag)rugzak bij me, met een soort overlevingspakketje erin omdat ik vaak ergens de fiets laat staan en langlaufend verder ga. En op de racefiets heb ik af en toe een camelbak maar ik heb 't eigenlijk niet nodig, heb genoeg aan de tassen.

Over hoeveel liters/kilo heb je het dan?
Yopie schreef: Of over smalle paadjes fietsen met aan de ene kant rotsen en aan de andere kant een afgrond: een verkeerde duw tegen een zijtas/brede zadeltas en je ligt beneden. Een zadeltas in de breedte is ook vervelend/gevaarlijk bij het snel op- en afstappen.
En bij het dragen van de fiets heb ik zelf de truc om het zadel op mijn schouder te leggen (en de arm om de fiets heen), een brede zadeltas zou dan ook in de weg zitten (lijkt mij want heb het nog nooit geprobeerd). :)
+1
Yopie schreef:.
En ja, door het minder kunnen meenemen lever je wel comfort in maar dat neem je voor lief
Bedoel je fietscomfort of kampeercomfort? :wink:

@Gerrit Jan: ik heb inderdaad nog een CamelBak van 2 liter mee, waarin ik ook wat gereedschap heb en snel een jasje kan wegstoppen als het warm wordt. Al met al kilo of drie, maar door de leeglopende waterblaas wordt ie gaande dag natuurlijk steeds lichter. Van die CamelBak merk ik echt helemaal niets. Soms check ik onder het fietsen of ik hem nog wel om heb, omdat ik niets voel. Voor de boodschappen heb ik een klein rugzakje (zo een met touwtjes die je aantrekt om hem te sluiten). Met daarin een paar kilo kan ik ook rustig nog een uur fietsen. Maar een CamelBak met meer bagagecapaciteit zou voor dit doel misschien niet verkeerd zijn.
iemand wel eens geprobeerd om bidonhouders te monteren op de staande achtervork?
De achtervork is een lastige plek voor een drinkwaterflesje.
Een bidonhouder op het stuur is veel praktischer.

Een andere oplossing is een heuptasje met bevestiging voor waterfles.
Marathon- en hardlopers gebruiken verschillende modellen.

Een rugzak is in mijn ervaring een marteltuig voor de fietser, zeker de offroad fietser.
Hoe licht de rugzak ook is, na een dagje fietsen zul je die s avonds altijd in je schouders voelen.
Han schreef:
iemand wel eens geprobeerd om bidonhouders te monteren op de staande achtervork?
De achtervork is een lastige plek voor een drinkwaterflesje.
Een bidonhouder op het stuur is veel praktischer.

Een andere oplossing is een heuptasje met bevestiging voor waterfles.
Marathon- en hardlopers gebruiken verschillende modellen.

Een rugzak is in mijn ervaring een marteltuig voor de fietser, zeker de offroad fietser.
Hoe licht de rugzak ook is, na een dagje fietsen zul je die s avonds altijd in je schouders voelen.
Een camelbak, deuter of loze alpine leveren goede rugzakken. Ben nu een shimano unzen aan het testen. Een rugzak vergt enige gewenning als je er geen ervaring mee hebt. Na verloop van tijd weet je niet beter en voel je de rugzak en het gezweet niet eens meer. Voor mij de enige goede manier om altijd je drinken eten en waardevolle spullen direct bij te hebben. In het voorjaar nog getest met 8 kg op de rug. Dat was voor mij net wat te zwaar, maar aan het eind van die duizend kilometer gewenning hadden ik er nauwelijks meer last van.
Nadeel blijft van te grote rugzak het gezwiep bij staand klimmen of het naar voren kruipen van de rugzak bij een te diepe houding. Voor sportief gebruik is compactbelangrijker dan gewicht: de rugzak moet gewoon goed passen en dan heb jer allen maar baat bij ipv last van.
Wim schreef: Wat me dan wel verbaast zijn die grote naar achter uitstekende zadeltassen. Een klassieke Carradice zadeltas draagt het gewicht lager en verder naar voren.
Een gewichtsvoordeel heeft bikepacking niet lijkt me, want als je al die losse tasjes optelt kom je misschien wel zwaarder uit dan een set niet al te zware achtertassen en een lichte drager
UIteindelijk gaat het om weggedrag en dan is de bikepack methode in het voordeel. Achtertassen, ver voorbij het kantelpunt van de fiets, geeft een lomp gevoel. Een fiets met zware achtertassen bovenop het achterwiel wil niet stuiteren, dat geeft al een beetje een indicatie over offroad weggedrag. Bikepacken is lichter, smaller, swingender en geeft minder luchtweerstand (ook bij zijwind op het voorwiel en de frametas is ook niet nadelig bij stormen zijwind) en is dus sneller mits je wat op comfort wil inleveren. Ik zou bikepacken willen associeren met offroad mtb gebruik, sportiever op de racefiets en avontuurlijker en grensverleggender, want minder bagage, minder comfort.

ps3
feedbags vond ik onhandig bij klimmen uit het zadel. mijn knieen komen dan tegen de feedbags
ps4
de gastank bevalt super, alleen de jerrycan nabij je zadelpen raken de binnenkant van mijn dijbenen, wat me begon te irriteren
Als MTB en kampeer freak was ik al lang opzoek naar de mogelijkheid om zeer licht te reizen en toch nog offroad te gaan en ben blij dat die mogelijkheid er nu is .

Momenteel zijn we zelf de packs van Apidura en Revelate Designs aan het testen om te kijken met wie we gaan samenwerken , misschien wel met beide .

Zijn er misschien mensen die interesse hebben om eens wat te testen en dan een review te schrijven ?
Wij verhuren momenteel al kampeermateriaal , zou dit ook interessant zijn om te huren ?

Mvg
Peter
SjirkM schreef: Over welke brandstof heb je het eigenlijk?
Benzine voor in de wintermaanden.
Maar dit hele winterbikepacken is voor mij vrij nieuw, weet nog niet of het allemaal gaat lukken. Heb de fatbike pas sinds feb/maart dit jaar (daarvoor ging ik altijd met de mtb) en zoals eerder gezegd wil ik nu ook langere wintertochten proberen, ook met ski's erbij (dit kon nooit met de mtb). Maar daar het hier nogal onherbergzaam is moet je veel voedsel plus brandstof voor drinkwater meenemen (naast de zware wintertent, slaapzak, sneeuwschep etc) dus ik vermoed dat me dat à la bikepacking toch niet gaat lukken. Eigenlijk zit ik dus in een verkeerd topic. :)
Pedalero schreef: @Yopie: dat Vaudetasje is eigenlijk een frametasje van ca. een liter, maar is met wat goede wil als bovenbuistasje te gebruiken. Fantastisch is het niet, ben aan het rondkijken naar een goed tasje met betere, vaste vorm (Vaude ding trekt een beetje scheef).

Het ziet er anders op de foto wel goed uit. :wink:
Gerrit-Jan vd Hoorn schreef: Een camelbak, deuter of loze alpine leveren goede rugzakken. Ben nu een shimano unzen aan het testen. Een rugzak vergt enige gewenning als je er geen ervaring mee hebt. Na verloop van tijd weet je niet beter en voel je de rugzak en het gezweet niet eens meer. Voor mij de enige goede manier om altijd je drinken eten en waardevolle spullen direct bij te hebben. In het voorjaar nog getest met 8 kg op de rug. Dat was voor mij net wat te zwaar, maar aan het eind van die duizend kilometer gewenning hadden ik er nauwelijks meer last van.
Nadeel blijft van te grote rugzak het gezwiep bij staand klimmen of het naar voren kruipen van de rugzak bij een te diepe houding. Voor sportief gebruik is compactbelangrijker dan gewicht: de rugzak moet gewoon goed passen en dan heb jer allen maar baat bij ipv last van.
Je brengt me wel aan het denken om de camelbak ook bij het fatbiken te gaan gebruiken. Tis inderdaad wel heel fijn, vooral bij los spul zoals geld/pinpas/ID/camera en eten natuurlijk. Brood uit een frametas wil nl nog weleens in stukjes eruit komen (bij mij althans).

Heb zelf een Mule hydration camelbak (11 L plus 3L water, weegt 600g). Geen grote rugzak maar toch erg handig en hij zit heel fijn. Een iets grotere zou misschien wel beter zijn, vooral op lange tochten. Ben alleen geen zwaargewicht, denk dat dat nl ook meetelt/belangrijk is bij het wel of niet een rugzak dragen.
Gerrit-Jan vd Hoorn schreef: feedbags vond ik onhandig bij klimmen uit het zadel. mijn knieen komen dan tegen de feedbags
Hmm, ik sta wel vaak op de pedalen. Goed dat je het zegt.
Heb jij misschien ook ervaring met Anything cages en/of denk je dat dat wat is?

Afbeelding
gieltje schreef: Stap zelf net over van een achterdrager met kanozak, waar ik normaal een week mee weg kan zonder te hoeven bijtanken, naar een volledige set bikepack tassen. Dus ben ook wel benieuwd wat hier uit komt. Ik gebruik al wel een tijdje delen van zo'n set, zoals de Revelate gastank. Geniaal ding is dat.
Ik heb enkele weken geleden ook mijn bagagedrager met front rollers vervangen door een revelate terrapin. De combinatie van de achterdrager met front rollers (classic) weegt 1910 gram tegenover 490 gram van de terrapin. De frametas weegt ook bijna niks. De zadeltas heeft een max volume van 14 liter, de front rollers totaal 25 liter. Dus je kan ook minder meenemen. Alleen hoe lichter je gear, hoe duurder het wordt. Nog een voordeel van een zadeltas - je hebt een enorme ass-saver.

Ik heb ook nog een bagagenetje om zadeltas gespannen voor wat extra plek voor bijv een regenjasje, en dergelijke. moet dit alleen nog testen.

Afbeelding

Zal binnenkort wat meer pics posten.

gr,
Patrick
Pat schreef: Nog een voordeel van een zadeltas - je hebt een enorme ass-saver.
:D
Ter inspiratie, en als tegenhanger voor de fatbike ;-) op deze site: http://www.wjst.de/images/index.php?pic ... ontinental vind je foto's va de laatste transcontinental race waar ook verschillende pakmethodieken voorbij komen...
Yopie schreef:
Gerrit-Jan vd Hoorn schreef: feedbags vond ik onhandig bij klimmen uit het zadel. mijn knieen komen dan tegen de feedbags
Hmm, ik sta wel vaak op de pedalen. Goed dat je het zegt.
Heb jij misschien ook ervaring met Anything cages en/of denk je dat dat wat is?
Ik ben wel tevreden met de anything cages. Ik heb alleen niet de nieuwe verbeterde versie vrees ik. Wanneer je rekening houdt met max gewicht van 3 Kg moet het geen probleem zijn

Ik heb de stem cell feedbag van alpkit. Ik heb geen probleem wanneer ik bij het klimmen uit het zadel kom.

Hier nog een foto met oude setup zonder zadeltas.
Afbeelding

gr,
patrick
Zoals sommigen hier wel weten ben ik een voorstander van lichte en compacte bagage, dus alles wat dat kan bereiken heeft mijn belangstelling. Ik kon echter niet snel wat informatie vinden over het gewicht van diverse backpacking tassen.
Ter vergelijking hier wat snel bijeen gezochte gewichten van meer traditionele systemen, van zwaar naar licht:

Ortlieb backrollers, special edition, 40 liter voor iets van 1400 gram. Tubus Cargo drager iets van 700 gram. Dus 40 liter voor 2100 gram

Crosso Twist small 35 liter, 1150 gram, Tubus Fly iets van 400 gram Dus 35 liter voor 1550 gram

Carradice Camper Longflap zadeltas van 24 liter voor 910 gram, plus Nitto R10 dragertje van 390 gram. Samen 24 liter voor 1200 gram

Arkel Dry Lites 24 liter (schat ik) voor 420 gram, plus Fly van 400 gram. Dus 24 liter voor ruim 800 gram

Ortlieb PS10 Dry bag 22 liter 105 gram op Nitto R10 dragertje van 390 gram. Dus 22 liter voor 500 gram.

Voor mij is 22-24 liter bruikbaar voor een lang weekend als de tent los bovenop kan, maar niet voor een langere tocht, ook al heb ik echt wel compacte uitrusting.

Het probleem bij het gebruik van een groter aantal kleinere tassen lijkt me dat het qua gewicht meetkundig slecht uitpakt: een grote kubus heeft minder oppervlak dan drie kleine kubussen van totaal dezelfde inhoud.

Wim