Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gasbrander of benzine brander - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

gasbrander of benzine brander

144 berichten
SanderNL schreef:(opgelost met een BernieDawg OmniDawg voor langere kooksessies)
Huh dat product kende ik nog niet? Leuke uitvinding / toepassing van 3D printen in metaal :idea:
Travelmaster schreef:Ik ben wel gecharmeerd van die Trangia, alsmede van de ghetto-oplossing van bier- of colablikjes.
Zo'n zogenaamde "Pennystove" is inderdaad erg makkelijk te maken, zelf 1-2x tijdens de vakantie er een in elkaar gezet 8) Het enige wat je nodig hebt is een tweetal blikjes en een zakmes / priem + spiritus. Zie ook hier voor de wat geavanceerdere versie met pannenstandaard.
Niall schreef:Huh dat product kende ik nog niet? Leuke uitvinding / toepassing van 3D printen in metaal :idea:

Ja, bestaat voor heel veel branders en het maakt een groot verschil in geluid. Als je iets wilt laten sudderen is het ook perfect.

Demonstratie:

https://www.youtube.com/watch?v=_F4Z5WPyylM

[update] Betere demonstratie: https://www.youtube.com/watch?v=Jl9UWdp ... 7_G0_T6Sqw
Ik had een dag niet gelezen en reageer misschien wat laat op Leon' s beweringen, maar een prikblik kost nog geen euro per 100 gram ipv 5,95. Dus dat lijkt me een behoorlijke misser. In een trangia kook ik voor 2 personen een paar dagen met 190 gram. Kortom kost misschien 50 cent per dag. Tip voor Leon: probeer de pan in de buurt van de brander te houden bij het koken :D
Verder heeft de trangia gasadaptor inderdaad een slang waardoor je het blikje op de kop kunt houden. Ik heb nog nooit last van bevriezing gehad (ook niet bij temperaturen tot rond het vriespunt). De vergassing vindt inderdaad plaats vlak bij de brander in de beschutting van de trangia. Dus daar heeft Leon dan weer wel gelijk.

Ik heb dus ook een benzinebrander. Op zich een prima ding, maar toch echt een stuk more messy dan zo'n gasbrandertje. Verder ben ik een echte trangiafan. Lekker compact en zuinig vanwege de goede afscherming.

http://www.route62.eu/nl/artiklar/trang ... oCUvXw_wcB

http://www.bergsportwinkel.nl/prik-adap ... elrid.html

Voor mij m'n erg makkelijke combi, bovendien perfect regelbaar. Ook voor de sudderlappen van Leon :D
geelfietsje schreef:Ik had een dag niet gelezen en reageer misschien wat laat op Leon' s beweringen, maar een prikblik kost nog geen euro per 100 gram ipv 5,95. Dus dat lijkt me een behoorlijke misser.
Toch niet. Leon had het over de blikjes 'Power Gas' waar Niall naar verwees.

Renaat
Och ja. Het lukte me vorig jaar ook om de gasbrander in de trangia op coleman fuel te branden, maar dat is vast niet veilig. Bij wijze van experiment gedaan en ging echt perfect. Zowaar met mooie vlam na even opwarmen en de juiste druk in het flesje.

Nb niet doen dus. Wel leuk.

Ps je hebt gelijk. Maar zoals gezegd met standaard gas heb ik bij temp tot ongeveer -3 geen last gehad. Dus dat speciale gas heb ik nog niet gemist. Excuus voor het slecht lezen.
Niall schreef: En mocht je inderdaad temperaturen rond / onder het vriespunt verwachten kan je idd kiezen voor gasblikjes met een aangepaste samenstelling zoals "Primus Powergas", geschikt tot -15 graden!
Heb je daar zelf ervaring mee of is dat wat de fabrikant beweert? Ik zou in ieder geval niet rekenen op een goede werking bij -15°C. http://bushwalkingnsw.org.au/clubsites/ ... res.htm#Up

(Natuurlijk zijn dat temperaturen waarbij de grote meerderheid nooit kampeert.)

Renaat
Revanho schreef:Heb je daar zelf ervaring mee of is dat wat de fabrikant beweert? Ik zou in ieder geval niet rekenen op een goede werking bij -15°C.
Mmm de laatste x dat ik bij -15°C ging kamperen is alweer ruim 10 jaar geleden :? Dus nee geen persoonlijke ervaring met dit product maar ik heb weinig reden om te twijfelen aan de claims van de fabrikant (Primus heeft als merk uit Scandinavie natuurlijk ook wel een naam hoog te houden...)

Bovendien is het in het geval van de Primus blikjes blijkbaar niet alleen het gasmengsel wat zorgt voor de betere prestaties bij lage temperaturen, zie ook het volgende "artikel" met achtergrondinformatie: Hiking in Finland, Primus winter gas test
geelfietsje schreef:
Leon schreef:€5,45 voor 100 gram spul wat eng veel lijkt op ....
Ik had een dag niet gelezen en reageer misschien wat laat op Leon' s beweringen, maar een prikblik kost nog geen euro per 100 gram ipv 5,95. Dus dat lijkt me een behoorlijke misser. In een trangia kook ik voor 2 personen een paar dagen met 190 gram. Kortom kost misschien 50 cent per dag. Tip voor Leon: probeer de pan in de buurt van de brander te houden bij het koken :D
Als een tekst rood is van iets dat ik schrijf betekent dat dat dat een link is. Daar kun je op klikken waarna een internetpagina verschijnt waar je kunt lezen wat ik bedoel. Dit systeem pas ik al toe sinds 1996, en is inmiddels wereldwijd geaccepteerd. Jij ook welkom op internet. :D
peter de rijk schreef:Met zijn tweeën zo'n 120 gram gas verstoken per dag... Sudderlappen met stoofpeertjes is je lievelingsgerecht op de camping? :shock:
Ik heb een benzinebrander en ik ga er altijd uit van 100 ml benzine per dag, voor twee personen. Gas is wat inefficienter qua warmte-inhoud en ik had dus een marge genomen.
Sudderlapjes maak ik thuis graag. Stoofpeertjes heb ik inderdaad eens gemaakt tijdens een Wereldfietserweekend op Tiengemeten toen bleek dat we onder een perenboom stonden en we mochten plukken van de eigenaar. Het gekwijl van de omstanders om ons heen was hinderlijk hoorbaar!
Tja tegen de kosten van het brandstofgebruik van een benzinebrander kan eigenlijk geen andere brander concurreren...

Maar mijn punt was dat als je een keertje temperaturen rond get nulpunt (of eronder) verwacht je gasbranders tegenwoordig echt niet hoeft af te schrijven!

Ik blijf er dan ook bij dat ik de TS een gas- of spiritusbrander zou aanraden voor het beoogde gebruik (zelfs als hij / zij wel eens in de winter / vroege voorjaar op pad gaat :roll: )
Niall schreef:Maar mijn punt was dat als je een keertje temperaturen rond get nulpunt (of eronder) verwacht je gasbranders tegenwoordig echt niet hoeft af te schrijven!
Tijdens mijn twee fietsvakanties op Ijsland had ik een gasbrandertje met gewone campinggaz, en daarvoor was het toch echt wel te koud. Op winderige dagen (temperatuur 0 tot 10 graden) kon het soms letterlijk een half uur of meer duren tot het water kookte. De gasblikjes gingen er dan ook snel doorheen. Ik werkte met een schroefsysteem, en het was een vrij simpel brandertje met een niet erg hoge maximumcapaciteit. Dat laatste zal zeker een rol hebben gespeeld. Maar inmiddels ben ik op een benzinebrander van MSR overgestapt.

Leon, ik werk nog niet zolang met die benzinebrander. Ik zie dat jij maar liefst 100ml benzine per dag reserveert. Hoelang of hoevaak per dag kan je je brander daarmee ongeveer gebruiken?

Hans
javb2812 schreef:Tijdens mijn twee fietsvakanties op Ijsland had ik een gasbrandertje met gewone campingaz
Beste Hans,

Mogelijk had je in Ijsland prima uit de voeten gekund met je gasbrander indien je maar had gekozen voor geschikte gasblikjes...
Ik snap niet helemaal wat er gezegd wpordt over een Trangia gasbrander op Coleman fuel laten branden. Haal je hier niet twee dingen door elkaar: de Trangia multifuel brander (die tegenwoordig ook op gas kan) en de echte gasbrander?
Nee, het lukt om de gasbrander te stoken met coleman fuel. Met behulp van het pomp tankje van mijn msr brander en wat voorverwarmen, lukt het om een prima vlam te krijgen. Ik raad het niemand aan, maar bij wijze van experiment ging het verrassend goed. Op het plaatje van de winkel, kun je zien dat er ook een vergassingsbuisje boven de vlam uitkomt. http://www.route62.eu/nl/artiklar/trang ... oCUvXw_wcB Is vast heel gevaarlijk om te doen.

Verder vermoed ik dat de berichten over het moeilijk koken bij relatief normale temperatuur (0-10 graden en wind) toch vooral het gevolg zijn van een ongeschikt windscherm of kookgerei. In een trangia heb ik echt niet veel gas nodig. Maar het gas hoeft ook pas bij de brander te verdampen als je het blikje op de kop houd. Waardoor het blik waarschijnlijk minder afkoelt. Het gas loopt gewoon vloeibaar de leiding in en vergast pas later.
valt toch nog heel wat over uitwisselen gas of benzine.
ik hou het bij gas
allen dank voor de info :D
javb2812 schreef:Tijdens mijn twee fietsvakanties op Ijsland had ik een gasbrandertje met gewone campinggaz
Hans, ik ga deze zomer naar IJsland en neem normaal gesproken een brander mee die werkt op Campingaz met het easy click systeem. Zijn die gasblikjes daar makkelijk te krijgen? Ik begreep wellicht bij tankstations? Twee jaar geleden in Frankrijk was het op een gegeven moment nogal moeilijk om ze te krijgen, omdat ik niet door grote steden fietste, dus ik bereid me nu maar enigszins voor.

Groeten,
Martien
Martien schreef:
javb2812 schreef:Tijdens mijn twee fietsvakanties op Ijsland had ik een gasbrandertje met gewone campinggaz
Hans, ik ga deze zomer naar IJsland en neem normaal gesproken een brander mee die werkt op Campingaz met het easy click systeem. Zijn die gasblikjes daar makkelijk te krijgen? Ik begreep wellicht bij tankstations? Twee jaar geleden in Frankrijk was het op een gegeven moment nogal moeilijk om ze te krijgen, omdat ik niet door grote steden fietste, dus ik bereid me nu maar enigszins voor.

Groeten,
Martien
Inmiddels drie keer daar gefietst, eerste twee keer op gas (met zwakke brander) en laatste keer op benzine (Coleman - achtige brandstof) gekookt.

Gasblikjes kocht ik altijd in Reykjavik bij buitensportwinkels. Daar is het goed verkrijgbaar, juist het easy click systeem. Ook in Akureyri en Isafjordur heb ik die buitensportwinkels gezien waar deze blikjes ongetwijfeld te koop zijn. Bij benzinepompen weet ik het niet, daar heb ik er nooit naar gezocht.

Wees ervan overtuigd dat je een gasbrander hebt met een sterke capaciteit (paar duizend watt). Het gas is een mengsel van propaan / butaan. Des te meer propaan, des te beter geschikt voor koud weer.

Hans
We zijn 3x op IJsland geweest. Met zo n simpel Campingazbrandertje.

Campingazblikken konden we in het zuidwesten prima vinden bij benzinestations, al hebben ze het niet allemaal. We haalden wel meteen bij de start 2 grotere blikken, zodat we er later geen zorgen meer om hadden.

Na de laatste IJslandreis in 2013 heb ik een multifuelbrander gekocht. Als ik nu weer naar IJsland zou gaan, zou ik die meenemen.

Over dat koude weer: zou ik me geen zorgen om maken. Zo koud wordt het in de zomer ook weer niet. Een groter risico is de lokaal verkochte Uncle Benz rijst met een kooktijd van 20 min (echt waar).
Bedankt voor de tips, heren! Ik had inderdaad ook bedacht dat ik dan maar gelijk 2 grote blikken moest kopen. Twijfel een beetje of ik daar 4,5 week vooruit kan. Maar mogelijk kan ik in Akureyri of anders Vik nog wat bijkopen. En het is dus handig om wat snelkookrijst mee te nemen, begrijp ik :-). Ik twijfel al een tijdje over een multifuel brander, maar vind het best wel wat gedoe. Zal er wel aan moeten geloven als ik buiten Europa ga fietsen, maar voorlopig hou ik het nog even bij Campingaz.
Snelkookrijst en aardappelpuree kan handig zijn om mee te nemen als je voor langere tijd de binnenlanden in gaat. In de kleinere stadjes is het assortiment vaak beperkt, en in de binnenlanden is er nagenoeg niks te koop. Pasta kun je daar het beste zelf kopen. Gewoon spaghetti, en voordat je gaat koken in kleine stokjes breken. Pasta pesto was vaak ons ontbijt op IJsland.

We hadden voor drie weken twee van die grote blikken mee voor twee personen. Dat was voor ons voldoende.
Hoi fietsers,
Ik denk dat we al 20 jaar geen gasbrander hebben gebruikt (MSR XGK....ding blijf maar doen) maar lees dit toch wel met interesse. Vraagje, ik zie allerlei mooie gasbrandertjes voorbij komen maar mij is niet duidelijk hoe jullie prikblikjes op 'schroefbrandertjes' aansluiten. Of is daar een adapter voor?
Als we een gasbrander willen gebruiken (reden, lekker laag gewicht) dan zou ik de lichtste, kleinste brander willen hebben die op alle gasblikjes kan. Hebben jullie advies?