Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS - Forum Wereldfietser

GPS

GPS

Wie heeft er ervaring met eenvoudige navigatie, om in Nederland en in Europa te fietsen. Ik hoorde dat de Garmin Etrex20/ 30, hier beide geschikt voor zijn.
Hebben mensen hier ervaring mee??
Groetjes Ineke
Ik ben zeer tevreden van mijn Etrex 20. Ik heb hem 2,5 jaar. Prijs kwaliteit is hij zeker aan te raden. Je kan er alles mee wat nodig is voor een fietsreis.
Ik heb de afgelopen jaren gebruik gemaakt van de Garmin gpsmap 60 en 62 en ik ben er erg blij mee. Je moet, net als met alle apparaten, er wel eerst mee leren werken. Begin daar op tijd mee, want tijdens een reis moet je het al kennen. Op internet zijn er voldoende gebruikers die uitleg over e.e.a. geven
Succes
Erik
Op deze pagina linksboven naast FAQ zit de "zoeken" knop van deze site, die brengt je veel info over gps....
Ik heb al 4 jaar de Garmin Etrex 30. Hier zit een barometrische hoogtemeter in wat fijn is in de bergen. Met 2 oplaadbare batterijen erin doet ie het wel 14/15 uur, soms wel wat langer, ligt eraan hoe vaak je de verlichting aan zet.
Ik gebruik hem iedere dag ook ivm geocaching onderweg. Heel veel schitterende gratis openfietsmappen kun je er in zetten. Ik heb heel Europa erin staan op een los kaartje inclusief de Balkanlanden. Zelfs in Albanie stonden de kleinste wegen erop!
Dit jaar ga ik in mei de Hanzefiets route fietsen. Alle campings staan erin en de tracks en alle caches die op de route liggen. Er kunnen heel veel waypoints in.
Ik ben ook erg tevreden over mijn eTrex 20, maar wel met de kanttekening dat hij in mijn ogen vooral geschikt is voor het volgens van sporen/tracks. Als je hem gebruikt als een TomTom, dus een routeplanner, wil het bij langere afstanden, waarbij dus veel gerekend moet worden, nog wel eens gebeuren dat het (her-)berekenen erg lang duurt, of dat hij zelfs vastloopt.
Omdat ik hem zelf vrijwel uitsluitend gebruik om tracks te volgen loop ik nauwelijks tegen dit probleem aan.
Dank jullie wel voor alle tips. daar kan ik zeker wat mee. het gaat me inderdaad om een simpel apparaat, met weinig toeters en bellen. Dus de Etrex zal zeker geschikt zijn.
Groetjes Ineke H
Ineke Heijink schreef:Ik hoorde dat de Garmin Etrex20/ 30, hier beide geschikt voor zijn.
Hebben mensen hier ervaring mee??
Ik zou zelf eerder gaan voor de etrex touch; bediening van de etrex20/30 op de fiets is toch wat lastig.

Heb net vandaag de verschillende opties op een rij proberen te zetten in de vorm van een top-3. Let wel: de top-3 is geen ranking van beste/minder goede. Het zijn meer drie verschillende toepassingen: recreatief/avontuuurlijk/fitness.

Zie http://www.mrgps.nl/fiets-en-wandel-navigatie-top-3/
Probeer eens een App uit op je smartphone. Kost een schijntje en is bijna net zo goed,
PocketEarth voor en iPhone en Osmand voor Smartphones.

Ik heb het voor het eerst gebruikt toen in ik Panama zat en binnen een half uur had ik het door.

Vind je het niks, koop dan alsnog een Garmin, Bryton of Myo.
Eric Schuijt schreef:Probeer eens een App uit op je smartphone. Kost een schijntje en is bijna net zo goed,
PocketEarth voor en iPhone en Osmand voor Smartphones.

Ik heb het voor het eerst gebruikt toen in ik Panama zat en binnen een half uur had ik het door.

Vind je het niks, koop dan alsnog een Garmin, Bryton of Myo.
Eric, de telefoon als GPS gebruiken is inderdaad een prima optie, waar het jammer genoeg minder mee gesteld is is de beperktere accu capaciteit van de meeste slimme telefoons. De meeste energie wordt gebruikt door het scherm en de GPS ontvanger in de telefoon, die minder goed is als die in dedicated GPS apparaten.
Dus als je geen mogelijkheid hebt je telefoon op te laden terwijl je hem gebruikt is het alleen geschikt om even snel een adres op te zoeken om daar naar toe te navigeren.
Wel overigens een goede manier om jezelf bekent te maken met het fenomeen GPS.
Zorg er wel voor dat je de kaarten al op je telefoon hebt staan (dus offline kan navigeren), anders ben je snel door je databundel heen, helemaal in het buitenland, een goede voor Android is Osmand, al dan niet de betaalde versie.
Zorg er ook voor dat aGPS uitstaat wil je niet voor verrassingen komen te staan aan het eind van de maand (assisted GPS welke gebruik maakt van GSM-masten om voor een nauwkeurigere locatiebepaling te zorgen doet ook beroep op je data)