Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beginner - Forum Wereldfietser

Beginner

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum. Ook ben ik een beginner als het om fietsvakanties of lange afstanden fietsen gaat.
Ik heb een trekking fiets en ben aan het trainen om lange afstanden te kunnen gaan fietsen, maar omdat ik hier geen enkele ervaring mee heb, heb ik een aantal vragen:

Welke fietstassen zijn echt nodig?
Ik heb nu alleen nog een tas voor aan het stuur.

Welke tent is het meest geschikt om mee te nemen op fietvakantie?
Waar op de fiets kan je de tent, slaapmat, etc. het beste plaatsen?

Wat is het kleinste kooktoestel om mee te nemen en waar plaats je dat op de fiets? Of gewoon in 1 van de fietstassen?

Zijn er dingen waar ik als beginner zeker op moet letten of aan denken?

Het zijn echt basic vragen, maar zoals ik al zei, ik ben een beginner en heb nog niet echt een idee wat er allemaal bij komt kijken.

Alvast bedankt!
Je kan heel veel info vinden bij het kopje landeninformatie.
Klik op het zwarte blokje in de linkerhoek van je scherm.
Als je dan nog specifieke vragen hebt kan je ze gerichter stellen.
Ook kan je dan vermelden wat je precies van plan bent en waar de reis heen gaat.
De fiets beurs in Bussum op 2 april is een goede manier om meer info te verzamelen.
Veel plezier met voorbereiden.
gr Anja
fietsvakanties zijn hartstikke mooi dus je hebt een goede keuze gemaakt ;-)
Mijn advies zou zijn om je oriëntatie te starten bij een outdoorwinkel of twee en daar je vragen neerleggen. Laat hun je maar is goed informeren. Vervolgens zul je aan de hand van deze informatie bekend raken met de verschillende keuzes en de criteria. Dan wordt het een stuk makkelijker voor je om te bepalen wat je wilt, wat je nodig hebt, hoeveel geld je er aan wilt uitgeven, wat het allerbelangrijkste voor je is, etc, etc. In dit proces komt ook wel persoonlijke voorkeur kijken. Zo eenvoudig zeggen wat het beste is lijkt me lastig. Dat zal van de criteria afhangen. Globaal heb je wel wat richtlijnen. in het kort hieronder mijn eerste gedachten.

Welke fietstassen zijn echt nodig?
waterdichte en stevige tassen zijn het meest praktisch. Vaude en ortlieb zijn goede merken

Ik heb nu alleen nog een tas voor aan het stuur.
Waterdicht koffertje? met koord om mee te nemen als je boodschappen gaat doen?

Welke tent is het meest geschikt om mee te nemen op fietvakantie?
afhankelijk van hoeveel personen en de luxe die je wenst. Het kan licht, lichter lichtst. Nylon of polyester, met grondzeil of zonder, ripstof of niet, etc. Ik zou hiervoor echt even een winkel in lopen. Gewoon gaan kijken en ook werkelijk uit proberen (zover als dat in een winkel kan). Als je een of meerdere tenten voor ogen hebt even kijken naar reviews.

Waar op de fiets kan je de tent, slaapmat, etc. het beste plaatsen?
grootste gewicht achterop de fiets. het mindere gewicht in je voortassen. Sommige mensen hebben een karretje. Ook weer persoonlijk. Wij hebben onze tent (3 pers polyester tent met ripstop) in een rolzak van vaude achter op.

Wat is het kleinste kooktoestel om mee te nemen en waar plaats je dat op de fiets? Of gewoon in 1 van de fietstassen?
wij hebben net een brandertje gekocht die op klick en draaibusjes kan. Super handig. dat is de superstove van msr geloof ik. Hangt af van waar je heen gaat. Wordt het benzine of gas. Pannetjes zijn er apart of in setjes.

Zijn er dingen waar ik als beginner zeker op moet letten of aan denken?
Inlezen en veel praten met mensen. Als je werkelijk een leek bent dan weet je niet waar je aan moet denken. Dus laat je informeren.
Hi Khadi,

Voor je het weet ben je verslaafd! ;)

14 april geef ik een informatieavond bij Bike4travel met het thema 'voor het eerst op fietsvakantie', misschien ook wat voor jou?

Gr. Ellen
luchtfietser schreef:fietsvakanties zijn hartstikke mooi dus je hebt een goede keuze gemaakt ;-)
Mijn advies zou zijn om je oriëntatie te starten bij een outdoorwinkel of twee en daar je vragen neerleggen. Laat hun je maar is goed informeren.
Ik denk dat je met het advies van Anja om eerst de wiki globaal door te lezen en daarna eens naar de genoemde Wereldfietserbeurs te gaan je ten opzichte van een gehaaide verkoper in een fraaien buitensportwinkel je minimaal 1000 euro en een hoop gewicht dat je moet meesjouwen spaart.

Hou het als beginner eenvoudig. Koop dingen die licht zijn, goedkoop en eenvoudig. Die zijn soms niet heel duurzaam, want je kunt niet alles hebben, maar tegen de tijd dat ze versleten zijn heb je een veel beter idee wat jouw wensen zijn. Met tweedehands is ook vaak niets mis. Goede tweedehands dingen kun je na gebruik ook weer goed tweedehands doorverkopen, soms voor vrijwel hetzelfde bedrag.

Het gasbrandertje kan gewoon in de tas trouwens.
Als je verslaafd bent geworden zul je denk ik ook ervaren welke spullen je nodig hebt en welke overbodig zijn geworden. Als ik kijk wat wij in het begin meenamen en nu en de kwaliteit is er een verschil vandag en nacht zowel in de hoeveelheid als kwaliteit. Mijn tip is dan ook om te kijken of je wat kan lenen bij vrienden en je budget in de gaten houden.

Veel plezier bij de voorbereidingen en plannen van je eerste tocht!!
Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Ik ben inderdaad een leek op dit gebied en weet niet waar ik moet beginnen met al die mogelijkheden.
Maar jullie tips en linkjes helpen wel!
Ik ga eerst nog maar even wat meer lezen op dit forum en de fietsbeurs bezoeken lijkt me ook een goed plan.
Mijn plan is om naar vanuit Amsterdam naar Antwerpen te fietsen als eerste lange afstand. Ik ben op dit moment gewend om ongeveer 30 km per dag te fietsen, maar ben al flink aan het trainen om meer km per dag te kunnen fietsen.
Heb geen idee hoe lang het duurt voordat ik er klaar voor ben om naar Antwerpen te fietsen. Het is allemaal nog uitproberen en uitzoeken.

@luchtfietser, Ja het is inderdaad zo'n waterdicht tasje/koffertje met een koord. Zeker niet de juiste stuurtas? :lol:
Je schrijft dat je een fiets hebt, dus dat scheelt weer. Wat heb je verder nog? En is dit voor een persoon, of voor twee? Zoals anderen hier al schreven is het zaak weinig mee te nemen, en je nieuwe aankopen te doen vanuit dat perspectief (waar je dan precies op uitkomt is weer een ander verhaal, en sterk persoonlijk). Als je je slaapspullen compact kunt houden (desnoods door daar aardig wat aan uit te geven) heb je alleen maar achtertassen nodig. Dat scheelt in de aanschaf van een voordrager en voortassen, en in het gewicht. Laat je dus niet verleiden volumineuze zaken te kopen. De tent vervoer ik altijd in zijn eigen zak, en bovenop de achterdrager. Kijk ook eens of je voor een eerste keer wat spullen kunt lenen.
Khadi schreef:
@luchtfietser, Ja het is inderdaad zo'n waterdicht tasje/koffertje met een koord. Zeker niet de juiste stuurtas? :lol:
nee lijkt me juist prima. Althans, dat is wat ik vooral zie en waar wij zelf ook al jaren met tevredenheid mee rondfietsen ;-) Ben eigenlijk niet op de hoogte van alternatieven.

Als het niet constant klimmen is en je een redelijke fiets hebt dan voldoet een gezond lijf met algemene fitheid al snel. Tenzij je normaal echt nooit fietst misschien, dan is het een ander verhaal lijkt me. Amsterdam naar Antwerpen is vlak dus als er verder geen fysieke problemen zijn dan zou zadelpijn en eventueel wat gewenning van uren het ergste zijn denk ik. Trainen of wat fietsuren maken lijkt me wel goed hoor, en ook leuk.
Wim schreef:Je schrijft dat je een fiets hebt, dus dat scheelt weer. Wat heb je verder nog? En is dit voor een persoon, of voor twee? Zoals anderen hier al schreven is het zaak weinig mee te nemen, en je nieuwe aankopen te doen vanuit dat perspectief (waar je dan precies op uitkomt is weer een ander verhaal, en sterk persoonlijk). Als je je slaapspullen compact kunt houden (desnoods door daar aardig wat aan uit te geven) heb je alleen maar achtertassen nodig. Dat scheelt in de aanschaf van een voordrager en voortassen, en in het gewicht. Laat je dus niet verleiden volumineuze zaken te kopen. De tent vervoer ik altijd in zijn eigen zak, en bovenop de achterdrager. Kijk ook eens of je voor een eerste keer wat spullen kunt lenen.
Bedankt voor de tips! Goed idee om slaapspullen compact te houden zodat ik alleen achtertassen nodig heb :)
En lenen is zeker ook een goed idee!

Ja fiets heb ik. Hoop dat die goed genoeg is. Het is wel een trekkingfiets maar niet van een bekend merk. (Fiets er wel al 8 jaar op en nooit problemen mee gehad.)
Voor de rest heb ik 1 stuurtas. Regenkleding, smartphonehouder voor het stuur, fietsbroek met zeem en reparatie setjes. Nog niet veel dus.
Ik heb ook een tent, slaapmat etc, maar de tent weegt bijna 4 kilo dus wil daarom een licht gewicht tent aanschaffen.

De bedoeling is dat we met z'n tweeen gaan alleen is dat nog niet zeker. Mijn vriend weet nog niet zeker of hij een fietsvakantie leuk vindt. Bovendien heeft hij een montainbike, ik heb gelezen dat het niet ideaal is, maar wel te doen?
Hij gaat in elk geval nu mee trainen om langere afstanden te fietsen en dan bepalen of hij wel of niet mee gaat naar Antwerpen. Alleen fietsen is voor mij geen probleem, vind ik ook heerlijk.

Dan heb ik gelijk nog een vraag. Is het veilig voor vrouwen om in Nederland/ Belgie / Europa alleen te fietsen?
luchtfietser schreef:
Khadi schreef:
@luchtfietser, Ja het is inderdaad zo'n waterdicht tasje/koffertje met een koord. Zeker niet de juiste stuurtas? :lol:
nee lijkt me juist prima. Althans, dat is wat ik vooral zie en waar wij zelf ook al jaren met tevredenheid mee rondfietsen ;-) Ben eigenlijk niet op de hoogte van alternatieven.

Als het niet constant klimmen is en je een redelijke fiets hebt dan voldoet een gezond lijf met algemene fitheid al snel. Tenzij je normaal echt nooit fietst misschien, dan is het een ander verhaal lijkt me. Amsterdam naar Antwerpen is vlak dus als er verder geen fysieke problemen zijn dan zou zadelpijn en eventueel wat gewenning van uren het ergste zijn denk ik. Trainen of wat fietsuren maken lijkt me wel goed hoor, en ook leuk.
O dat scheelt. Ik dacht, ik heb vast de verkeerde tas gekocht :lol:
Fijn om te weten dat het met goede gezondheid en een fit lijf al goed te doen is.
Ja ik ben fit en fiets wel al veel. Alleen nu nog wat langer en verder weg. Ja door Nederland naar Antwerpen leek me inderdaad een goed begin, niet te zwaar. De zwaardere tochten komen daarna wel als het me bevalt :)
Bedankt voor de informatie!
Een tweepersoons tent van 4 kg is geen probleem. Die kun je als het geen absolute rommel is dus gewoon (achterop) meenemen. Zo is er weer meer budget over voor compacte slaapspullen en achtertassen. Kijk voor een lichte compacte slaapzak eens bij de gezamenlijke inkoopacties bij het Poolse Cumulus. Wat voor matje heb je?
Een redelijke kwaliteit mtb is met kleine aanpassingen prima geschikt als vakantiefiets.
Wim schreef:Een tweepersoons tent van 4 kg is geen probleem. Die kun je als het geen absolute rommel is dus gewoon (achterop) meenemen. Zo is er weer meer budget over voor compacte slaapspullen en achtertassen. Kijk voor een lichte compacte slaapzak eens bij de gezamenlijke inkoopacties bij het Poolse Cumulus. Wat voor matje heb je?
Een redelijke kwaliteit mtb is met kleine aanpassingen prima geschikt als vakantiefiets.
O goed om te weten. Dat scheelt dan ook weer. Het is een goede tent en altijd netjes ingepakt, dus dat moet lukken achterop.
Ik ga de slaapzakken eens bekijken. Wat voor matje ik heb weet ik niet. Dat moet ik even nakijken. Maar het is volgens mij geen bijzondere slaapmat. Volgens mij heb ik die jaren geleden samen met de tent gekocht. Het is wel zo'n "zelfopblazende" mat.
is de rit naar Antwerpen een oefenrit of het doel? Ik denk dat je al gauw richting de 80 km gaat op een dag, ook als je gewoon rustig doorfietst. Dus dan ben je daar al met uiterlijk drie dagen fietsen. Tenzij ik iets over het hoofd zie.

Als dit je doel is dan zou ik nog niet veel bijzondere dingen kopen en inderdaad zoveel mogelijk lenen, jezelf wat behelpen, etc. Als het oefenen is voor een trip van twee a drie weken in de zomerperiode dan is het inderdaad goed om te gaan ontdekken wat voor zo'n vakantie handig is. Daar heb je inmiddels al veel tips voor gekregen. En dan zou je eventueel in beperkte mate al wat kunnen uitproberen in je rit naar Antwerpen.

Wat sowieso verstandig zou zijn is zeker weten dat je fiets in orde is. Dus ff naar de fietszaak om het te checken, of zelf controleren als je dat kan.

Onze eerste vakantie was naar Praag, een relatief makkelijke route. MAar dat deden we zonder veel voorbereiding en zeker geen doordachte paklijst. Wel goede tassen en een tent. Maar ook maar een stadsfiets met een nexus 7 speed. Het is allemaal goed gekomen en viel reuze mee. Tijdens deze vakantie zijn wij fietsers tegen gekomen waar wij veel van geleerd hebben. Onze tweede vakantie naar zuid Frankrijk was andere koek. Tourfietsen gekocht, lichtgewicht bagage, etc.
Het nadeel van zelfopblazende maten is dat ze zo volumineus zijn. Een moderne mat als een Thermarest Neoair of een Exped Synmat UL is veel compacter (en tegelijk opgeblazen veel dikker en comfortabeler). Maar als het budget beperkt is kun je hem ook nog wel een keertje meenemen, achter bovenop de drager, in een plastic vuilnisemmer zak. Eentje de tent, de ander twee matjes.
luchtfietser schreef:is de rit naar Antwerpen een oefenrit of het doel? Ik denk dat je al gauw richting de 80 km gaat op een dag, ook als je gewoon rustig doorfietst. Dus dan ben je daar al met uiterlijk drie dagen fietsen. Tenzij ik iets over het hoofd zie.

Als dit je doel is dan zou ik nog niet veel bijzondere dingen kopen en inderdaad zoveel mogelijk lenen, jezelf wat behelpen, etc. Als het oefenen is voor een trip van twee a drie weken in de zomerperiode dan is het inderdaad goed om te gaan ontdekken wat voor zo'n vakantie handig is. Daar heb je inmiddels al veel tips voor gekregen. En dan zou je eventueel in beperkte mate al wat kunnen uitproberen in je rit naar Antwerpen.

Wat sowieso verstandig zou zijn is zeker weten dat je fiets in orde is. Dus ff naar de fietszaak om het te checken, of zelf controleren als je dat kan.

Onze eerste vakantie was naar Praag, een relatief makkelijke route. Maar dat deden we zonder veel voorbereiding en zeker geen doordachte paklijst. Wel goede tassen en een tent. Maar ook maar een stadsfiets met een nexus 7 speed. Het is allemaal goed gekomen en viel reuze mee. Tijdens deze vakantie zijn wij fietsers tegen gekomen waar wij veel van geleerd hebben. Onze tweede vakantie naar zuid Frankrijk was andere koek. Tourfietsen gekocht, lichtgewicht bagage, etc.
De rit naar Antwerpen is een oefenrit. Ik zou heel graag een langere fietsvakantie willen doen en vaker, maar Antwerpen leek mee goed begin. Vooral omdat het de eerste keer wordt dat ik zo'n afstand fiets.

Ok dat zou perfect zijn, 80 km per dag.
Lenen is inderdaad een goed plan. Ik heb ben er inmiddels achter dat ik toch een lichtgewicht tent heb. Daar had ik blijkbaar toen al rekening mee gehouden. Fiets is laatst gecheckt en zal ik als het zover is nog eens laten checken.

Klink erg leuk een fietsvakantie naar Praag. Ik ken Tsjechie redelijk goed en dat lijkt mij ook wel wat.
Ja ik zal nog wel veel leren. Eerst maar een begin maken.

Bedankt voor alle tips! :)
Wim schreef:Het nadeel van zelfopblazende maten is dat ze zo volumineus zijn. Een moderne mat als een Thermarest Neoair of een Exped Synmat UL is veel compacter (en tegelijk opgeblazen veel dikker en comfortabeler). Maar als het budget beperkt is kun je hem ook nog wel een keertje meenemen, achter bovenop de drager, in een plastic vuilnisemmer zak. Eentje de tent, de ander twee matjes.
Gelukkig heeft mijn moeder 2 van die moderne matten die ik mag lenen en het blijkt dat mijn eigen tent toch een lichtgewicht tent is. Scheelt weer :)
Nog een vraagje. Heeft iemand misschien een training schema of wat tips hoe ik het beste het aantal km per dag/week kan opbouwen?

Mijn fiets heeft een jaar stil gestaan en ik heb dus een jaar niet gefietst, nu ben ik sinds een paar weken weer aan het fietsen, voornamelijk nog korte stukken binnen mijn eigen stad.
Verder wel al een keer naar een andere stad gefietst 30 km.

Hoe snel en hoevaak kan ik dit het beste opbouwen?
En met hoeveel km per dag of week om uiteindelijk naar Antwerpen te fietsen (ongeveer 175 km)?
Eigenlijk hoef je niet te trainen voor zulke afstanden. Het is immers geen wedstrijd. Hoogstens zou je wat zitvlees kunnen kweken om de rit iets aangenamer te maken. 80a90 km per dag over vlak terrein duurt ongeveer 6 uur in een zeer gezapig tempo. Met een paar oefenritten van ongeveer 4 uur kom je een heel eind. Het moet vooral leuk blijven :wink: