Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hilleberg Enan? - Forum Wereldfietser

Hilleberg Enan?

Het werd me de afgelopen tijd wel duidelijk dat mijn oude Eureka Macato (2-persoons) tent wel een beetje groot is in vergelijking met alle kleinere tentjes om me heen. Ook is hij iets aan de zware kant met zijn 4 kg aan gewicht. Dat gezegd hebbende, de tent verkeert nog 100% goede staat en heeft me nog nooit in de steek gelaten.

Maar ik denk er toch over na om er een 1 persoonstent erbij te kopen voor mijn solo reizen. Nu had ik zelf al een beetje rondgesnuffeld en stuitte daarbij op de "Hilleberg Enan". Dat is een 1 persoonstent die lijkt goed overeen te komen bij mijn wensen omdat hij lekker compact is, met 1.1 kg niet al te zwaar is, voldoende ventilatie mogelijkheden heeft en het is een gerenommeerd merk. De iets lichtere kwaliteit zeil voor 3 seizoenen lijkt me ook afdoende.

Zijn er nog tips, alternatieven of andere dingen die ik wellicht over het hoofd zie?

Alvast bedankt!
Ik heb onlangs de Hillenberg Akto gekocht. Ik ben 1,95 meter en niet zo heel flexibel. Dat slaapt vorstelijk qua ruimte en voorzieningen. Onlangs mijn dikke mat lig ik niet met mijn neus in het doek. In zomerse omstandigheden is hij zelfs snel te warm en moet je de voordeur open laten. De Enan is dan duidelijk in het voordeel, omdat deze veel meer open gaas heeft. Het opzet gemak is enorm en de haringen zijn erg goed in alle normale omstandigheden. De footprint past erg mooi en bespaart je condens. Dit type tent komt het best tot zijn recht in bijv. Schotland. De Enan dan meer aan de kust van Cornwall waar het wat warmer is. Ze kunnen namelijk best wat wind gebruiken voor de ventilatie.
Je zou ook aan de Terra Nova Laser Competition 1 kunnen denken, nog iets lichter en goedkoper, terwijl ik de kwaliteit ruim voldoende vind. € 600/700 voor een 1-persoonstent vind ik heel veel geld.
Hoe lang ben je, waar en wanneer ga je de tent gebruiken? En is er ruimte voor de bagage waarvan je vindt dat die niet nat mag worden (of gevonden door iemand anders)
Daarnaast zou ik als je eenmaal je keuzelijstje hebt gemaakt gaan proefliggen, niet elke tent heeft namelijk de afmetingen waarmee geadverteerd worden, en met je hoofd in de binnentent te liggen happen is niet echt mijn ding.
Wat ook wel fijn is dat er zo min mogelijk haringen gebruikt worden om de tent toch stabiel op te zetten, stormlijntjes kunnen altijd nog als het weer daar om vraagt.
Hartelijk bedankt voor de eerste reacties. Hier kan ik al wel wat mee. Ik ben ca. 1.75m lang dus qua afmeting zou het moeten passen. Het gebruik is in eerste instantie in Europa met de fiets alhoewel hij ook mee zou mogen op wandeltrektochten voor de wat verdere reizen.

Ik waardeer een goed afgesloten tent waar ik mijn 4 Ortlieb fietstassen of de 70L Macpac rugzak nog wel in kan opbergen. Goede ventilatie is daarentegen wel een vereiste.

@Bert: ik ga me nog even verdiepen in de Terra Nova Laser!
Ik heb deze zomer met een Enan een fietstrip gemaakt, en ben er positief over. Met 1m85 (en graag met mijn arm boven mijn hoofd liggend) past het precies. Zithoogte ook ok, en in de voortent passen met even meten alle fietstassen (vier stuks en oude rugzak op de bagagedrager) Stuurtas onder de zakjes voor boek en bril.
Maar ik liet ook wel één of twee fietstassen aan de fiets hangen > onder een afgespannen poncho.

Handig is dat in de voor- en achterpunt ruimte is (achter voor de fietssandalen, en voor voor de bevestigingselastieken of een bidon).
Instap en uitstap prima te doen, maar dat is even anders dan bij een 'gewone' tent.
Op te zetten, zeker op een camping / vlak gras binnen een minuut, met nog een minuut afspannen.
Tent past makkelijk (verticaal) in een achtertas (Ortlieb) Inderdaad erg licht in gewicht. Erg dun materiaal, en prima ritssluitingen.

Maar als je iets van ruimte wilt hebben is een iets grote tent mogelijk een overweging.
Inderdaad goed aan de prijs, met z'n Eur 700.-

Terzijde: Ik bestelde net de tent die ik vijf jaar gebruikt heb nog een keer omdat deze van Eur 180.- naar nu Eur 64.- is afgeprijsd en ik m op weekendjes weg ga gebruiken (De manyoli voor twee > is anderhalve persoon https://www.perrysport.nl/adventure/ten ... neltenten/)
Er vanuit gaande dat een aantal fietstassen leeg zijn en je nog een kook- en kledingtas hebt die bol staan heb je genoeg ruimte. In de binnentent kan je t.h.v. je middel nog een grotere tas kwijt. Met jou lengte heb je boven en onder ook nog wat ruimte, hoewel de Enan schuine aflopende hoeken heeft.

De V haringen prik je gemakkelijk in de grond en ze zijn sterk genoeg om met je voet aan te duwen. Klei plakt er nauwelijks aan. Ik heb wel geleerd dat haringen in een veel scherpere hoek de grond in kunnen, bijvoorbeeld als er al snel rotsen onder het zand zitten. Ik vind het aantal haringen niet zo interessant. Toch heeft de Enan er minimaal 6, terwijl de Akto er minimaal 8 heeft.

De Enan is voor de meeste plekken in Europa echt heel goed, terwijl de Akto iets teveel van het goede is. Maar ja, die prijs is ook nog een dingetje.
Fijn om van ervaringsdeskundigen deze informatie te mogen ontvangen. Ik heb destijds mijn oude tent ook op advies gekocht en dat heeft naderhand gewoon heel goed uitgepakt. Ben dus ook wel blij te horen dat de Hilleberg Enan voldoende slaapruimte biedt en in korte tijd is op te zetten.

M.b.t. tot de keuze zou ik wel graag aan een 1-persoons tent willen vasthouden omdat ik al een goede en ruime 2 persoonstent heb. Dus een compacte, snel op te zetten tent met een licht gewicht heeft wel mijn voorkeur.

Maar... de prijs van de Enan is inderdaad wat aan de hoge kant en zowel Terra Nova als de Tarptent Scarp 1 zijn wellicht goede alternatieven (alhoewel de laatste wellicht iets aan de ruime kant is).
mightytheo schreef:
zo 26 aug, 2018 23:33
Maar... de prijs van de Enan is inderdaad wat aan de hoge kant en zowel Terra Nova als de Tarptent Scarp 1 zijn wellicht goede alternatieven (alhoewel de laatste wellicht iets aan de ruime kant is).
Zit ik dus even naar die Tarptent te kijken, en wat blijkt, die moet je eerst nog met seamsealer behandelen, anders is die dus niet waterdicht. Nu wist ik al dat niet alle amerikanen ze allemaal op een rijtje hadden maar een tent die je zelf waterdicht moet maken is als een fiets waarvan de banden bij aankoop eerst volledig opgepompt moeten worden.
Of roep ik niet iets raars (over tenten dan)
Kwaliteit kost geld, of zoals ze het in de Engelse taal zo mooi zeggen: "you get what you pay for"

Nu ben ik niet zo'n solo reiziger, maar ik hecht wel aan ruimte, dus ik zou solo een 2 persoons tent nemen, maar niet een van 4kg ;)
Maar dat zijn natuurlijk mijn persoonlijke overwegingen, als je voor kleiner gaat en daar geen moeite mee hebt lijken me de Enan en de Akto goede toptenten. Zoals altijd raad ik je aan de tenten ook even in persoon ergens te bezichtigen, de Bever in Houten is een plek waar alles van Hilleberg staat ze hebben daar nog meer klein spul voor 1 persoon dus als het niet te ver weg is, zeker een ritje waard.
Ik houd evenmin van al te kleine tenten. Een beetje meer ruimte weegt niet veel en geeft heel veel meer comfort. Daarvoor is er dus in de zelfde stijl de Helsport RIngstind, met net wat meer lengte en hoogte. De Superlight 1 en 2 wegen respectievelijk 1,0 en 1,3 kg (en hebben dezelfde maten als de gewone, anders dan de oude Superlight 1/2) en de gewone Ringstind 2 weegt 2,2 kg voor een heel robuuste tent. Zelf heb ik toch wel mijn reserves tegenover die heel erg lichte tenten. Ik ben bang dat ze minder lang meegaan, en zulk licht doek flappert ook veel meer in de wind en moet je veel vaker bijspannen.
Wim schreef: (...) Zelf heb ik toch wel mijn reserves tegenover die heel erg lichte tenten. Ik ben bang dat ze minder lang meegaan (...)
Onze lichte Hilleberg nallo 3 GT met Kerlon 1200, gaat nu alweer 11 mee. We kamperen er gemiddeld 1,5 maand per jaar in en een keer zelfs bijna een geheel jaar. Doek is wel verkleurd en vertoont hier en daar kleine slijtageplekjes die echter geen probleem opleveren met regen. Een jaar geleden hebben we het doek een keer behandeld met het door Hilleberg aanbevolen middel van Nikwax voor de zekerheid. Ook de rotsrunners hebben we een keer vernieuwd. Tentdoek heeft menig zonnebad in hooggebergte 4000-5000 meter en zandstormen in de woestijn doorstaan wat uren "polijsten" van het doek opleverde. Dus met een goed merk, dito materiaal en zorgvuldig gebruik, hoef je niet te vrezen voor slijtage. De Enan heeft wel iets lichter doek namelijk de Kerlon 1000.
Mijn scepsis betrof dus ook vooral de nog weer lichtere soorten doek zoals gebruikt in de Enan of die Helsport Superlight tenten. Of de wel heel lichte grondzeilen van Tarptent.
Nog een gebruikerservaring over de Enan. Deze zomer drie weken gebruikt tijdens fietstocht in Noord Duitsland. Ben er superblij mee en onder de indruk van de kwaliteit (in vergelijking met mijn eerdere Terra Nova en Fjall Raven).

Voordelen:
- pakgewicht;
- opzet gemak, een heel verschil met mijn vorige tentje de TN Laser Competition 2;
- grote luifel, mooie materialen (stevige haringen sterk doek), je hoeft niet te sealen, slim gemaakt
- relatief weinig condens (met footprint) - goeie afstand binnen en buitentent, meer ventilatie dan Akto
- goed windbestendig en minder "klapperend en flappend" doek dan de TN Laser Competition

Nadelen:
- het is een 1 persoons, voor mij met 165 cm voldoende maar als ik groter was zou ik het benauwd krijgen;
- relatief groot pakket (vgl MSR en Terra Nova)
- duur

Ik vind het tentje niet kwetsbaarder dan mijn eerdere tentjes - het is echt sterk doek en het zit goed in elkaar. Ook heb ik m na regen niet na hoeven spannen (en - tamelijk neurotisch :oops: - moet mijn tent strak staan).

Maar probeer hem uit, want je moet er echt in liggen om te ervaren of de ruimte voldoet.
En het loont het de moeite te zoeken naar aanbiedingen. Ik heb hem gekocht voor 537 euro in de tentensale van Carl Denig waar ze 25% korting gaven - en geweldige service bovendien (Even reclame omdat ik blij ben dat dit soort outdoorwinkels nog bestaan :D ).
Ik vraag mij af waarom de Telemark van Nordisk nog niet voorbij is gekomen ? Lijkt zo te zien erg op de Enan , maar voor iets minder geld ( nog steeds niet echt weinig ) . Gewicht is zelfs nog lager . Heeft misschien / waarschijnlijk echter toch wel een minder hoge ventilatie . . wat met warm weer toch wel als onprettig ervaren kan worden kan ik me indenken maar persoonlijk niet echt heel veel hinder van 's nachts , 's ochtends in de zon ben je wel lekker snel wakker ( badend in het zweet ha ha ) . En als je nog kleiner en lichter wilt kijk dan naar de Lofoten van hetzelfde merk ( maar daar durf zelfs ik niet aan vanwege de beperkte afmetingen / ruimte en mogelijkheid tot ademhalen ) en je zit dan weer op het prijsniveau van de Enan . .
In Houten kwam ik er achter dat de maten tussen al die modellen varieert. Voor mij als groter persoon een dingetje. Een duurzame uitstraling vind ik belangrijk, omdat ik niet zo handig ben. Ik wil zo voorkomen dat ik bij het minste of geringste door het doek heen ga.
Ik vraag mij af waarom de Telemark van Nordisk nog niet voorbij is gekomen ?
Ik heb er ooit aan gedacht om die te kopen voor mijn (ultra-)light fietstochten, maar iedereen die ik consulteerde - tot en met een verkoper in een bekende outdoor-zaak - wees op de gebrekkige ventilatie.
Een model als de Hilleberg Enan en de TN Laser Competition maar groter is de Vaude Power Lizard SUL 1-2P.

Ik heb hem afgelopen jaar gebruikt en hij is goed bevallen. Voldoende informatie op het Internet te vinden maar wat mij opviel is de goede windbestendigheid, het ontbreken van condensatie (niet in de winter gebruikt) en het gemak van opzetten en afbreken. De tent prop ik na het afbreken in de zak.
Condensatie heeft natuurlijk niet alleen te maken met de hoeveelheid lucht die je in en uitademt 's nachts maar ook met luchtvochtigheid van de plek waar je staat. Zo zal het je misschien zijn opgevallen deze zomer dat je tentje 's morgens bijna altijd droog was (ook aan de binnenkant).
Het is natuurlijk belangrijk dat er voldoende frisse lucht naar binnenkan, dat betekent als het wat kouder wordt dat er ook meer koude lucht naar binnen kan, (wat je liever niet hebt) het is dus altijd compromissen sluiten.
daulagari schreef:
ma 27 aug, 2018 21:57
Een model als de Hilleberg Enan en de TN Laser Competition maar groter is de Vaude Power Lizard SUL 1-2P.
Interessant alternatief. Zo zie je maar weer dat het zeker nut heeft om een dergelijke vraag op het forum te posten. Binnenkort maar eens wat echte testjes uit gaan voeren.

@nins: Bedankt voor de gebruikersreview over de enan tent.