Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Recente bivakzak ervaringen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Recente bivakzak ervaringen

Dat de condens op het koudste punt neerslaat is niet correct. Bij enkel glas (en zeker bij isolatieglas) is de ruit aan de buitenzijde toch echt kouder als aan de binnenzijde en toch slaat de waterdamp als condens aan de binnenzijde van de ruit neer.
Bert van Sprang schreef:
do 02 apr, 2020 16:30
Dat de condens op het koudste punt neerslaat is niet correct. Bij enkel glas (en zeker bij isolatieglas) is de ruit aan de buitenzijde toch echt kouder als aan de binnenzijde en toch slaat de waterdamp als condens aan de binnenzijde van de ruit neer.
Ja hé, zeg, maar de lucht binnen is toch echt andere lucht dan de lucht buiten: vochtiger. En de lucht binnen kan niet stiekem naar buiten piepen om daar een koudere plek te zoeken ...
Waar de condens neerslaat, hangt af van waar je de locale verzadiging bereikt. Als je in de keuken een pannetje water op een kookplaat zet, kan de waterdamp heel goed neerslaan op koude tegels vlak bij de kookplaat, ook al is de temperatuur van een enkel-glas ruit verderop nog lager. Pas op langere duur zal die condens zich verplaatsen naar de koudste plek in een ruimte. Zo zal het ook héél lang duren voordat al het water in een emmer zich verplaatst heeft naar een koude ruit.

In doucheruimtes met een stucwand, zal de waterdamp vaak als eerste geabsorbeerd worden in de stuc en niet op een koude ruit of op koude tegels. Dat is een goede reden om een doucheruimte niet tot boven te betegelen, maar bovenin een deel bestuct te laten.

In een slecht ventilerende slaapzak kan dus heel goed condensvorming in de slaapzak plaatsvinden, ook al vriest het buiten de tent. Waar bespiegelingen over bivakzakken allemaal niet toe leiden...
Georg schreef:
do 02 apr, 2020 15:37
volgende keer zet ik alles maar eens open, inclusief de buitendeur.
Dit. Vooral 's winters zet ik veel open. Toch geen last van muggen dan ;)
math schreef:
do 02 apr, 2020 18:31
In doucheruimtes met een stucwand, zal de waterdamp vaak als eerste geabsorbeerd worden in de stuc en niet op een koude ruit of op koude tegels. Dat is een goede reden om een doucheruimte niet tot boven te betegelen, maar bovenin een deel bestuct te laten.
Wat is er dan zo vervelend aan als het tegen de ruit of tegels zou neerslaan? (Wat het volgens mij ook doet, want damp slaat neer als het lokale verzadigingspunt bereikt is, niet omdat er verderop een leukere gelegenheid is.)
Bij moderne watervaste latexverf gaat er volgens mij helemaal geen waterdamp in het stucwerk omdat die verf dicht is.
Leon schreef:
do 02 apr, 2020 19:59
... (Wat het volgens mij ook doet, want damp slaat neer als het lokale verzadigingspunt bereikt is, niet omdat er verderop een leukere gelegenheid is.)
Dat is precies wat ik hierboven zeg. Lees het nog maar eens door.

Je moet stuc in de doucheruimte dus ook niet met watervaste latex dichtsmeren.

Terug naar in de tent of bivak, wat mij betreft.
Bij een waterdichte bivakzak is het condensprobleem in ieder geval groter als bij een geventileerde tent.
Je hebt waterdichte bivakzakken die ademend zijn, bv. van goretex, en waterdichte bivakzakken waar ook geen waterdamp doorheen kan. In die laatste moet je zeker zorgen dat er toch een ventilatiegat is, bv. aan je voeten (als je zittend bivakkeert).

Of je condens binnen een ademende bivakzak krijgt, hangt af van het vochtgehalte van de lucht buiten de bivakzak. Als de lucht buiten de bivakzak vrijwel verzadigd is, krijg je al condens binnen de ademende bivakzak ; anders niet.

Met een slecht ventilerende slaapzak, bv. een ademende waterdichte tijk, kun je ook al condens in je slaapzak krijgen.
Eigenlijk valt dit thema uiteen in twee situaties:

Droog en geen beestjes om je heen

Ik heb bij diverse voettochten met rugzak "gewoon" buiten geslapen zonder bivakzak. In doorgaans droge streken, dat wel. En geen zoemende muggen om je heen. We hadden wel een tentje mee voor het geval dat. In de Sinai-woestijn, op de Canarische Eilanden en in de Sierre del Norte (Mallorca). Overigens waren de nachten in de Sinai-woestijn en vooral op Tenerife steenkoud, flinke nachtvorst maar in onze dikke mummies deerde dat niet. 's Ochtends rijp op je slaapzak. Wel een beschermend laagje hard plastic (het zogenaamde Bever Aqua-folie) onder het matje tegen stekels, zand en andere ongein waardoor je matje lek kan worden of je slaapzak vies. Mijn slaapzak heeft een Gore-tex buitentijk en is daarmee eigenlijk al een halve bivakzak in die zin dat de tijk winddicht is en voorkomt dat vochtige buitenlucht in de slaapzak trekt. Van een (door deze tijk) vochtige binnenkant heb ik geen last.

Hoge(re) luchtvochtigheid en/of 's nachts muggen / midges / knutjes om je heen

Tijdens voettochten in Schotland, het Lake District en Noorwegen was ik o zo blij met onze tent. Een ook overigens tijdens een fietstocht in Ierland. 's Nachts wemelde het van de muggen, midges / knutjes. En bij een klein buitje liggen alle spullen toch ook lekker droog. Als tentje gebruik ik vaak de Hilleberg Akto, een erg degelijke en ondanks zijn beperkte formaat toch ruime tent. Ruim in de binnentent en ruim voor de rugzak of fietstassen. Alleen rechtop zitten is lastig, je moet lenig zijn bij het omkleden. Met deze (inmiddels 18 jaar oude) tent heb ik stormen meegemaakt op IJsland en hoog in de Vogezen (Hohneck = 1364 m) en hoosbuien tijdens andere tochten. De tent gaf geen krimp. Gezien het gewicht (1700 gram incl alles) en al het gemak prefereer ik dit boven een bivakzak. Als je de groene versie hebt en niet het rode exemplaar, kan je redelijk onopvallend overnachten. De tent is nog geen meter hoog. Overigens heb je bij kunststoffen tenten als deze inderdaad last van nattigheid aan de binnenzijde, in het bijzonder bij windstille en vochtige nachten. Daarom heb ik altijd een aanrechtdoekje mee en veeg de "deur" eerst droog eer ik de rits van de buitentent open doe (om een binnententse regenbui te voorkomen)
Nou, ik heb nog wel een situatie:

Zeiknat weer en geen muggen Lees: Wales in September

Ik was hier erg blij dat ik de combinatie bivakzak/tarp bij me had. Na een uur of zes lopen op een dag met 20 kilo op je rug door zwaar terrein in de stromende regen, ben je wel een beetje klaar. Dan moet je toch nog zo'n 8 uur doorbrengen midden in een woest leeg National Park. Toen was ik enorm blij met m'n tarp, want ik kon droog rechtop zitten en om me heen kijken, koffie zetten, soep maken en koken (warm voedsel is erg belangrijk voor het moreel) en zelfs wat kleding ophangen. Niet om te drogen, maar om uit te lekken! Wel moet je de tarp natuurlijk goed opzetten zodat hij aan de windkant tot de grond reikt. De bivakzak dient dan als grondzeil, je matje om op te zitten. Als het donker wordt schuif je je matje en je slaapzak in je bivakzak en ga je slapen. 's Ochtends kun je weer droog ontbijten en alles onder je tarp inpakken. De tarp ruim je als laatste op en die hang je druipend buiten aan je rugzak. Met een tent was dit geen doen geweest, vier dagen lang stromende regen. In dit soort extreme situaties zweer ik bij m'n bivakzak/tarp combinatie

Afbeelding
Ik gebruik hier m'n wandelstokken als tentpalen, maar je kunt ook een boom gebruiken of een paar stokken.