Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS... welke? - Forum Wereldfietser

GPS... welke?

Hoi,

Ik weet dat er al talloze discussies zijn over wel of geen GPS, maar ik vroeg me eigenlijk af, welke GPS is de ideale voor fietsvakanties?

Ik heb er eerlijk gezegd weinig verstand van, maar wilde me er eens iets meer in verdiepen.

Dus misschien zijn hier mensen die ooit dezelfde vragen hadden en inmiddels een GPS bezitten? Of misschien is dit gewoon een rare vraag... nou, dan zakt 'ie vanzelf naar de kelders :lol:

Ellen

Nou Ellen, ik vind het helemaal niet zo'n gekke vraag en hoop niet dat die naar de kelder gaat!!
Ik ben me ook aan het orienteren naar zoiets. Ook waar je geocaching mee kunt doen. En om verder te kijken, is een PDA mischien iets?
Ik hoop dat er veel op gereageerd wordt en niet over de zin en onzin van GPS. :wink:
Groet, Mia

Hoi!

Voor wat en waar willen jullie hem gebruiken?


Fiets de wereld (met een simpele Magellan Explorist 200),
Whisky

Voor erbij, uiteraard naast gewone kaarten (is een must geloof ik).

Voor over de hele wereld...

Voor weggetjes die niet geheel duidelijk op de kaart staan (in de toekomst wellicht)

Voor het terug kunnen kijken welke route je precies gefietst hebt, zoiets als hoogtemeters, afstand ed. (geen idee of dat kan hoor)

Tsja, waar gebruik je zo'n ding nou nog meer voor?

@MiaV: nee, inderdaad, dit moet geen discussie worden over de zin/onzin van een GPS (die zijn al genoeg gevoerd), maar meer... welke is nou het meest geschikt voor fietsvakanties naar landen over de hele wereld.

Ik heb altijd wel vernomen dat Garmin toch wel het beste is zeg maar...

Hoi,

Ik heb zelf een gps garmin 76cs, nu is ook de 76csx uit. Deze heeft een hoogtemeter, baromoter en hij kan kaarten van heel europa laten zien. ( oost europa gedeeltelijk ).
Ik vind het vooral handig naast een normale kaart . Door middel van de gps kan je makkelijk zien waar je precies bent. Doordat deze gps ook kaarten laat zien kan je bv in een stad goed zien waar je precies bent. Ik heb hem zelf tweedehands gekocht, op marktplaats. De nieuwprijs is wel aan de hoge kant. Maar ik zou niet meer terug willen, zonder GPS. Ook op passen in de alpen geeft hij keurig aan waarneer je op de top bent.
Wat ook handig is dat je een route kan opslaan aan de hand van waypoints zo dat je later de gefietste route kan terug zien.

Jelmar

Is het echt belangrijk dat een GPS kaarten kan laden?

Ik heb een Garmin GPSMAP60CS en ik zou niet meer zonder willen.

Ik zou bovendien altijd voor een GPS met kaart gaan. Zoals al eerder opgemerkt heeft dit meerwaarde. Op een GPS zonder kaart rij je alleen op de pijl van het volgende waypoint (die overigens ook vooraf moet hebben ingebracht). Met GPS met kaart heb je meer overzicht waar je bent, waar je naar toe gaat en wat er tussen in ligt.
Natuurlijk is het zo dat je dat met een ouderwetse landkaart en een eenvoudige GPS ook kunt realiseren maar het is wat omslachtiger.

Ik heb vorig jaar de Pacific Coast route gefietst in de Verenigde Staten en deze route vooraf in mijn GPS gezet (kon ik zo downloaden van internet). Samen met het kaartmateriaal voor de GPS had ik een prima overzicht en kon ik eigenlijk blind op de GPS rijden (dwars door San Francisco an LA). De hardcopy kaarten (die wel altijd bij je moet hebben) nauwelijks gebruikt.

Succes met de keuze!

GTM

Lads,

heb op de fiets en wandelbeurs de lezing van Marco over Cambodja gezien, werd weer eens "pijnlijk" duidelijk dat als je denkt dat je met de gps gered bent er volledig naast grijpt.

Zelf gebruik ik in mijn werkveld altijd gps-sen voor het inventarisatie werk. Nu werken wij ongeveer als volgt, je start je waarnemingen altijd op een punt die je bij thuiskomst direct kunt uitlezen op je kaart (GIS omgeving) en je likt er vrolijk op los, vervolgens kies je ook een laatste punt op een vaste lokatie en als je al je data in een database hebt staan kun je je redelijk simpel gaan schuiven met de waypoints totdat je eerste en laatste waypoints goed staan...


Even ter verduidelijking over de accuraatheid/ bewerkelijkheid van gps...

Voor prive navigatie doeleinde gebruik ik meestal een combi van een eTrex of een BT gps ism mijn smartphone, meestal alleen maar omdat het makkelijker is om jezelf snel terug te vinden op je kaarten of om te zien dat je nog op je vooraf uitgestippelde route zit.

Heb je een GPS waarmee je echt via "wegen" a la TomTom kunt navigeren dan heb je hier in het veld geen donder aan, deze werken nl. met een zgn Road-fix dwz als je in een straal van x meter op deze weg zou kunnen zitten dan steld het apparaat dat je er daadwerkelijk opzit. Met een gewone passive gps heb je dan weer het voordeel dat ie een miswijzing heeft (dagelijks veranderd deze, kun je beroepsmatig redelijk simpel uitlezen..) en je dus zeker over een goede ondergrond moet beschikken en een goede kaart om jezelf terug te vinden.

Dus als je uiteindelijk weet wat je precies wilt doen met je gps dan zijn er veel goede gps sets te vinden.... maat sleep toch maar je kaarten en compasje mee (ga je vast een aantal keer nodig hebben).

Laatst kwam ik ook iemand tegen met een Garmin Edge, een apparaatje speciaal voor op de fiets, zag er wel leuk uit en had wel een aantal handige features. zal eens zien wat ik der over kan vinden.

Bas

Hoe zit het trouwens met het batterijverbruik? Moet je 'm altijd aan laten staan gedurende de rit ( om je track gegevens op te slaan)?
Op fietsvakantie is het niet altijd mogelijk je batterijen even op te laden als je bijv wild kampeert. Het zou handig zijn als je zo'n apparaat continu kon voeden mbv de een naafdynamo.

Overigens is het helemaal geen rare vraag Ellen, misschien is binnenkort ook een aparte rubriek 'navigatie' hier op het forum te overwegen waar topics als GPS, kaartmateriaal, routeplanners etc in gerubriceerd kunnen worden :-)

GTM schreef:Ik heb vorig jaar de Pacific Coast route gefietst ... en kon ik eigenlijk blind op de GPS rijden (dwars door San Francisco an LA). De hardcopy kaarten (die wel altijd bij je moet hebben) nauwelijks gebruikt.
Ook zonder GPS kan je de Pacific coast route bijna blindelings vinden ;-)

Afbeelding

Stel jezelf de volgende vragen:

Heb ik goede data-informatie van het gebied waar ik doorheen ga fietsen?
Antwoord ja=gps met kaart is zinvol.
Antwoord nee=gps met kaart is onzin

Heb ik een goede papieren kaart?
Antwoord ja=wanneer je de kaart zou scannen én vectoriseren (errug tijdrovende klus! je hebt er in ieder geval een hobby bij) dan heeft een gps met kaart zin.
Antwoord nee=gps met kaart is onzin.

De kaart-datainformatie kan je op verschillende manieren krijgen/kopen, te weten:
Kopen bij Garmin of andere leverancier, downloaden van internet, kopieren van de "buren".

Grofweg gezegd bestaat er voor alle gebieden waar eigenlijk een GPS nodig zou zijn géén goede digitale data-informatie. Die is er wél voor Nederland en Europa. En dat zijn juist gebieden waar een GPS naar mijn mening totale onzin is. (maar goed, dat is voor velen wellicht een beetje te kort door de bocht. Er zijn hele volksstammen vutters die met een GPS de jacobsroute of soortgelijks rijden)

Is een GPS dan onzin? Nee, dat absoluut niet. Samen met een kaart geeft het je wel aan waar je op dat moment bent en met het gebruik van tracklogs kan het leven een stuk makkelijker worden. Maar dat is iets wat elke goedkope GPS kan.

Oh ja, vertrouw niet op de kaarten van landen buiten Europa dat de wegen echt liggen daar waar ze op de kaart staan. Dat is bijna nooit het geval. Waypoints uitzetten met behulp van een kaart van Zambia heeft dus een bijzonder grote foutmarge.

Er is één goede oplossing. Kaart scannen en als moving map gebruiken. Oftewel: je ziet dan op je GPS waar je op de kaart bent. De kaart is dan niet gevectoriseerd maar je kan wel precies zien waar je bent.
Dat werkt prima.
Nadeel: GPS ontvangers die nu in de handel zijn kunnen dat niet. Lisette (expert op dit gebied) heeft dit weekend met de mensen van Garmin gesproken en het antwoord is simpel: daar is volgens Garmin geen markt voor omdat de markt bestaat uit mensen die routes rijden en die routes bieden ze aan.
Een oplossing is een GPS-ontvanger met een PDA. (en een hoop kabels, batterijen en andere rotzooi)

Conclusie: voor wereldfietsers is een goede eenvoudige GPS meer dan voldoende.

Oh ja, Batterijverbruik kan je terug vinden op bv de site van Garmin. Veel GPS'en hebben een save-stand waarbij batterijen worden gespaard. En track-log aanzetten vreet meer batterijen maar ook dat kan je verminderen door de hoeveel logs per tijd te verminderen.
En vergeet niet dat batterijen in het buitenland veeeeeel minder lang meegaan. Twee AA gekocht in NL werkten voor ons de hele dag. Twee AA's gekocht in Senegal werkte ongeveer 1,5 minuut. Ik kon net uitlezen waar we op dat moment waren en dat wist ik eigenlijk al :lol:

Op fietsvakantie is het niet altijd mogelijk je batterijen even op te laden als je bijv wild kampeert. Het zou handig zijn als je zo'n apparaat continu kon voeden mbv de een naafdynamo.
Jawel hoor, dat kan (met een beetje solderen) met zowel 6 als met 12V. En inderdaad via de naafdynamo :D
Dat ziet er dan zo uit:
Afbeelding
Aan de onderkant de kabels naar de dynomo en lampen, rechts aan de zijkant de uitgangen voor verschillende apparaten en het batterijvak waar tijdens het fietsen 4xAA geladen kunnen worden :D
Hier de website: http://www.t3productions.de/rad-forum-lader

Je kan er naast een GPS ook je mobieltje, PDA en zo van stroom voorzien, met zowel SON als aan andere dynamo.
Hij werd (en wordt) ontwikkeld door de onze duitse wereldfietscollega's:
http://www.rad-forum.de/showflat.php?Ca ... art=1&vc=1

Ik heb hem bijna af en hoop begin volgende maand de eerste proefritten te maken :)
Ik gebruik hem dan echter alleen maar om mijn batterijen voor mijn GPS, hoofdlamp, draagbare fotoHD/MP3 en camera te laden.

Fiets de wereld (met batterijlader en een GPS slechts ter orientering),
Whisky

Hi Marco,

je onderschrijft precies wat bedoel.

Maar lompe vraag, wat doet je Lisette precies (Yep ben errug nieuwsgierig... je mag pb-en hoor...)

Maar wat betreft moving maps, zelf gebruik ik hiervoor mijn smartphones, op de laatste s60 series zit een erg handig oplossing hiervoor (heb trouwens de n95 met dergelijke opties reeds gezien, VET) maar ook aftermarket solutions zijn er genoeg, zelf ben ik wel fan van een app als Powernavigation, welke idd sterk samenhangen aan zelf gescande kaarten (of gis kaartjes, maar die moet je kunnen "regelen"...)

Kort door de bocht, gebruik dus een gps om je snel terug te vinden op een kaart en niet als routing oplossing...

Bas

B@se schreef: Kort door de bocht, gebruik dus een gps om je snel terug te vinden op een kaart en niet als routing oplossing...
precies :D

Whisky

Hoi Bas,

Nee, dat is iets té kort door de bocht. Je kan er wel degelijk goed mee navigeren en je route bepalen. In Afrika hebben we ooit met een GPS een hele mooie tocht kunnen maken. Zonder GPS had dat ook gekund, zonder meer.
Alleen elk middel valt of staat met het basismateriaal. Als je dat vrij kunt interpreteren (oftewel: niet gek worden als een dorp 5 km verderop ligt dan je GPS je "vertelt") dan is er niets aan de hand.
Het is dan niet zo dat die GPS een te grote foutmarge heeft, maar je kaart. En daar valt weinig of niets tegen te doen.

Groet,
Marco

PS: lisette werkt bij www.esrinl.com

Hi Marco,

aha, esri.. ben der wel bekent mee, gebruik vaak arcgis ed.

maar er is weldegelijk een aardige foutmarge bij het uitlezen van je gps. Das zowel bij het maken van kaart materiaal (een goede kaart, redelijk actueel is meestal 4 tot 8 jaar oud en west europa) als tijdens je tocht.

Maar wat ik bedoel als routing solution is a la TomTom, dat is voor dit soort dingen uberhaupt niet zo handig, maar er zijn idd wel heel erg mooie oplossingen te vinden die of webbased of via vooraf ingestelde routes je route plotten op je "moving maps".

Wat betreft die laatste optie, dan zit je meestal te denken aan smartphones of tablets die dit soort zaken doen, laatst nog eens met een pda net arcpad mogen "spelen" dat zou echt een uitkomst zijn..

In een samengesteld apparaat loop je vaak al snel tegen uitdagingen aan, meestal met betrekking tot het importeren van kaartmateriaal n het invoeren van routes ed.

Bas

Ik plaats in google earht placemarks (door goed te kijken) en die zet ik dan om naar waypoints voor in mijn Etrek van Garmin. Hoe nouwkurig dit is moet nog blijken want ik moet nog vertreken, maar ik heb zo een hele lijst waypoints van tibet verzameld. In Maart vertrek ik, ik laat nog wel weten of het een beetje bruikbaar is.

Groet martijn

whisky schreef:Jawel hoor, dat kan (met een beetje solderen) met zowel 6 als met 12V. En inderdaad via de naafdynamo :D
Bedankt Whiskey, interessante ontwikkeling. Helaas heb ik twee linkerhanden wb elektronica, zal dus nog even moeten wachten totdat zo'n lader kant en klaar verkrijgbaar is.

whisky schreef:Hoi!
Voor wat en waar willen jullie hem gebruiken?
Fiets de wereld (met een simpele Magellan Explorist 200),
Whisky
Ik wil hem graag gebruiken buiten het fietsen en geocaching voor het inventariseren van de flora. Zo kan ik precies zien op welke coördinaat dat aparte plantje staat!! (Ik blijf onder het fietsen toch een beetje bioloog :wink: )
Jammer dat de PDA nog zo duur is :cry:
Mia, (de bijna vutter die de jacobsroute en soortgelijke gefietst heeft met de kaart :lol:)
Als ik zo kijk, denk ik: wat een "duidelijke" antwoorden voor mensen die er wat minder verstand van hebben. Ook ik ben al afgehaakt ergens tussendoor.

Een GPS-ontvanger meet in essentie d.m.v. een driepuntsmeting (en een vierde sateliet met controlesignaal) waar je je op aarde bevndt. Met alle modellen kun je een coördinaat instellen waar je naartoe wilt, en hier wordt je dan ook hemelsbreed op gewezen d.m.v. afstand, richting en nog af te leggen tijd (met huidige gemiddelde snelheid). Wil je meer kunnen navigeren, dan kan een kaartje handig zijn. Sommige ontvanger kunnen ook als "navigatieassistent" gebruikt worden.

Ik denk dat voor Mia een Garmin GPSMap 60 CSx het meest voor de hand ligt. Garmin is het merk, de 60 is de serie, Map wil zeggen dat 'ie met gekochte en zelfgebrouwen kaartmateriaal kan werken (voor zover het zelf digitaal maken van kaarten aan je besteed is...), C wil zeggen dat het een kleurenscherm is, S wil zeggen dat er een luchtdruksensor (passen fietsen!) en een digitaal kompas (geocaching en richting bepalen, avontuurlijk verdwalen is er dan nier meer bij...)in zit, en de "x" wil zeggen dat er een mini-geugenkaartje in past waardoor je kaartmateriaal kunt variëren.
Deze GPS heeft een ingebouwde geocache-functie, waarmee je direct de voor die activiteit handige info op het schermpje ziet.

Ga je hiermee fietsen, dan kun je ook de routering aanzetten, net zoals bij al die navigatiesystemen. Maar dan zónder die irritante stem (in Bergen op Zoom is die van de TomTom nu minder saai: de stem van de plaatselijke kerktoren tijdens "Carnaval" kun je nu ook in de TomTom zetten :lol:!). Wel moet je 'm dan instellen dat je niet over snelwegen wilt e.d.

Voor het bijhouden van afgelegde km's moet je 'm wel aan hebben staan. Dat kost dus batterijen, en daar zijn weer allerlei oplossingen voor (maar die vindt je in andere topics en wellicht andere websites zoals ook Hiking-Site.nl).

Een luchtdruksensor in een elektronisch apparaat rekent ook om naar een geschatte hoogte waarop je je bevindt. Dat is handig voor navigatie maar ook leuk om de route achteraf te bekijken.
Een digitaal kompas is handig om je richting te bepalen als je stilstaat (zeer handig dus voor geocaching! Vrijwel noodzaak hiervoor). Een GPS zonder ingebouwd kompas kan dat stilstaand namelijk niet: hij weet alleen waar je bent en waar je naartoe wilt. Die kan dus alleen de richting aangeven als je beweegt, zodat 'ie weet in welke richting je gaat en in welke richting je zou moeten gaan om bij je doel te komen.



Zo bezien kan het persoon verschillen wat voor GPS "ideaal" is voor "fietsvakanties".