Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Jan Heine - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Jan Heine

146 berichten
Hij doelt waarschijnlijk op de elasticiteitsmodulus?
Iedereen die frame- of wielmechanica beschrijft als iets eenvoudigs bekijk ik inderdaad met argusogen.

Ik snap wel welk punt hij wil maken, maar hij trapt dik in de val om het als iets eenvoudigs uit proberen te leggen.
Het punt dat hij wil maken is dat de lagere soortelijke dichtheid van titanium en aluminium er NIET de oorzaak van is dat de meeste frames van die materialen lichter zijn dan stalen frames.

Om dat uit te leggen is meer nodig dan één alinea.
@Loknor: op welke manier zijn de fietsen van Heine's voorkeur functioneel sub-optimaal? Ik neem aan dat je de 'low trail' randonneur bedoelt met 650B wielen? Tenminste, dat lijkt me de typische Jan Heine-fiets. Wat is daar sub-optimaal aan?
Het zijn geen slechte fietsen per-se, maar sommig keuzes zijn objectief minder dan goedkopere alternatieven.

Voorbeelden:
- Handgehamerde Honjo Spatborden a raison van 200,-
- Een voorderailleur die via stangen wordt bediend
- Een 1940 stijl Deraileur
- Voorlamp laag op de vork

Allemaal snoepjes uit de etalage, maar:
- Chromoplastics zijn goedkoper en minder kwetsbaar. 200,- voor kwetsbare alu spatborden is IMHO knots. Marten van M-Gineering verkoopt prachtige alu spatborden voor 1/3 van de prijs.
- Betreft de derailleurs: WAAROM? Wanneer gaat er iets mis met een Shimano derailleur (en die kan je ook met frictie gebruiken!)? Die oude Franse onderdelen waren helemaal niet zo goed... een van de redenen dat de Franse onderdelen industrie implodeerde was de abominabele kwaliteit van onderdelen.
- Prachtig lief klein lampje, maar als je hem zo laag monteert is de hoek slecht.

Form over function. Dat is een prima keuze, begrijp me niet verkeerd, maar als je dat gaat verkopen als super functioneel ben je wat mij betreft lulkoekjes aan het bakken.

Ik lees zijn stukjes graag en kan zijn keuzes echt wel begrijpen. Maar hij lijkt instinctief in te zoomen op de nadelen en deze recht te praten. Dat is niet nodig.
Hij heeft een duidelijke liefde (understatement!) voor een bepaalde periode en heeft daar een bepaald beeld bij. Misschien lees ik er doorheen, maar ik heb niet de indruk dat hij de zgn. snoepjes als beste van het beste wilt presenteren. Tenzij SON, daar is hij m.i. duidelijker in. Bij alles wat er geschreven wordt is het verstandig daar zelf een filter bij te gebruiken, in welke context het wordt geschreven en de bedoeling ervan (marketing & promotie etc). Daar stoor ik mij in het geval van Heine beduidend minder aan dan andere websites en/ of tijdschriften.
Maar het ging hier over de frames, en meer specifiek titanium en staal, althans in de laatste bijdrage. Dat de man een winkel heeft in boutique-snuisterijen en een typisch Amerikaanse nostalgie naar het oude Europa (Frankrijk) was me bekend. Heel Amerikaans is ook de gelikte marketing. Maar zijn kernboodschap is in feite brede banden zijn beter dan smalle banden, op welke fiets dan ook, (afgezien van echte racefietsen) en blijkbaar heeft hij dat als één van de eerste enigszins wetenschappelijk onderbouwd en verkondigd.
Georg schreef:
vr 12 jan, 2018 13:31
Maar het ging hier over de frames, en meer specifiek titanium en staal, althans in de laatste bijdrage. Dat de man een winkel heeft in boutique-snuisterijen en een typisch Amerikaanse nostalgie naar het oude Europa (Frankrijk) was me bekend. Heel Amerikaans is ook de gelikte marketing. Maar zijn kernboodschap is in feite brede banden zijn beter dan smalle banden, op welke fiets dan ook, (afgezien van echte racefietsen) en blijkbaar heeft hij dat als één van de eerste enigszins wetenschappelijk onderbouwd en verkondigd.
Ik heb niks tegen de man en zijn blog, ik lees zijn artikelen graag. Maar je moet dus wel rekening houden met zijn voorkeur: Staal, brede banden en een jaren 60-70 setup. Niks mis mee, maar (in ieder geval voor mijn gevoel) heeft hij soms de neiging er onzin bij te slepen, zoals het rare stukje over custom cranks op zijn Firefly. Firefly's zijn echt wel conform standaard en slikken elke onderdelengroep, tenzij alles wat ik zie op het internet is gefoto-soept :lol:

Hij doet dat wel vaker, zoals zijn implicatie dat Alu spatborden veel beter zijn dan Plastic.
Once you have ridden with these fenders, you realize that plastic fenders are at most “50% fenders” – they keep some water off you, but they offer only 50% the protection and riding comfort that you get with the Honjos.
Niks mis met Honjo's, maar het is niet nodig iets neer te zetten wat op zijn zachtst gezegd lastig te verifieren is. Hoezo is een Chromoplastic maar 50% van de bescherming en comfort? Sowieso, ga je rondrijden met spatborden en dan een realisatie krijgen hoe geweldig ze wel zijn? Waar hebben we het hier over? :lol:
loknor schreef:
vr 12 jan, 2018 14:21

Hij doet dat wel vaker, zoals zijn implicatie dat Alu spatborden veel beter zijn dan Plastic.
Once you have ridden with these fenders, you realize that plastic fenders are at most “50% fenders” – they keep some water off you, but they offer only 50% the protection and riding comfort that you get with the Honjos.
Niks mis met Honjo's, maar het is niet nodig iets neer te zetten wat op zijn zachtst gezegd lastig te verifieren is. Hoezo is een Chromoplastic maar 50% van de bescherming en comfort? Sowieso, ga je rondrijden met spatborden en dan een realisatie krijgen hoe geweldig ze wel zijn? Waar hebben we het hier over? :lol:
Komt dat niet omdat Honjo's (over het algemeen) veel langer zijn waardoor meer water wordt tegengehouden- wat leidt tot meer comfort? Althans zo interpreteer ik het. Dat daar percentages aan verbonden worden neem ik niet mee, daar heb je een punt. Het is dan ook geen peerreview.
Tsja Friso, dan moet hij dat zeggen :lol:

Alle gekheid op een stokje, ik lijk nu Jan te fileren en dat is overdreven. Ik vind het heel leuk leesvoer en speel nu de schipper die op de wal staat. Alsof ik wel even een top blog met perfecte nuance kan produceren :lol:
Ik vind Jan Heine's stukjes altijd wel leuk, en deel ook wel zijn fascinatie met antieke handgebouwde randonneur fietsen met niet al te stijve stalen frames. Zijn aandacht voor soepele brede banden is erg goed geweest, en ik profiteer er graag van, ook al is hij niet de enige geweest (bijvoorbeeld Thorn in Engeland zegt al jaren hetzelfde). Maar ik ben het met iedereen eens die zegt dat veel moderne onderdelen eigenlijk heel goed zijn, al ben ik het dan weer met Jan eens dat metalen spatborden inderdaad veel beter zijn dan dat SKS spul. Ik gebruik nu Gilles Berthoud rvs spatborden en die zijn goedkoop en net zo functioneel als die Honjo's (en net zo lastig te monteren).
loknor schreef:
vr 12 jan, 2018 14:41


Alle gekheid op een stokje, ik lijk nu Jan te fileren en dat is overdreven. Ik vind het heel leuk leesvoer en speel nu de schipper die op de wal staat. Alsof ik wel even een top blog met perfecte nuance kan produceren :lol:
Daar is een forum toch o.a voor? Mij maakt dat niks uit. Een krtisch licht, op welke zaak dan ook, willen werpen is prima. :)

Over de cranks mtb de Firefly heeft hij geschreven in het tijdschrift. Wellicht verduidelijkt dat enigszins?

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Uit: https://www.compasscycle.com/shop/print ... mmer-2016/
Wim schreef:
vr 12 jan, 2018 14:57
Zijn aandacht voor soepele brede banden is erg goed geweest, en ik profiteer er graag van, ook al is hij niet de enige geweest (bijvoorbeeld Thorn in Engeland zegt al jaren hetzelfde).
De Thorn Club Tour accepteert nog altijd 'slechts' 37/40mm banden, terwijl de 50mm hier ten lande inmiddels als reisfiets-standaard wordt gezien.
loknor schreef:
vr 12 jan, 2018 12:01
- Prachtig lief klein lampje, maar als je hem zo laag monteert is de hoek slecht.
Wat is er juist mis met een laag gemonteerd voorlicht? Die hoek zorgt er toch juist voor dat je oneffenheden in de weg beter ziet omdat je dan de schaduwen van alles voor u beter kunt zien?

Ik ben ook meer fan van mijn RVS Gilles Berthoud spatborden dan de SKS-versie die ik ervoor had: steviger en ze houden mij en mijn fiets properder en droger omdat ze langer zijn, gemakkelijk gecombineerd worden met een serieuze spatlap en omdat de 'fender stays' buitenom lopen.
Thorn is al langer een voorstander geweest van brede 26 inch banden. Die Club Tour is hun concessie aan de Britse traditie, en in die context is ruim 37 mm zelfs al breed. Op dezelfde manier hebben zij al langer brevet fietsen met 57 mm remmen, om ook daar wat bredere banden te kunnen monteren dan op racefietsen gebruikelijk is.
Wat ik wel goed vind aan Jan Heine is dat zijn teksten over het algemeen van een hoger niveau zijn, en beter of Überhaupt onderbouwd zijn dan in de outdoor/fietswereld gebruikelijk is.
Op dit gebied is het verder vaak pure (sluik)reclame en 'Op Pad'/'Fiets'-achtige platte oppervlakkigheid.
Lasse schreef:
za 13 jan, 2018 12:34
loknor schreef:
vr 12 jan, 2018 12:01
- Prachtig lief klein lampje, maar als je hem zo laag monteert is de hoek slecht.
Wat is er juist mis met een laag gemonteerd voorlicht? Die hoek zorgt er toch juist voor dat je oneffenheden in de weg beter ziet omdat je dan de schaduwen van alles voor u beter kunt zien?
Juist niet, de hoek is dusdanig dat het effectieve oppervlakte beperkt wordt. Hoe hoger, hoe meer grond je kan beschijnen. Je bent dus ook beter zichtbaar. Een te laag gemonteerde lamp beschijnt niet alleen veel minder, maar moet vlak worden afgesteld om toch nog ver te kunnen schijnen en stoort daarbij tegenliggers eerder.

@lasse: Een Gilles Berthoud Spatbord kost dan ook geen 180,- en zijn ook los verkrijgbaar. Als er een takje/steentje/fiets tegen aan komt is het leed te overzien.
Georg schreef:
za 13 jan, 2018 17:07
Wat ik wel goed vind aan Jan Heine is dat zijn teksten over het algemeen van een hoger niveau zijn, en beter of Überhaupt onderbouwd zijn dan in de outdoor/fietswereld gebruikelijk is.
Op dit gebied is het verder vaak pure (sluik)reclame en 'Op Pad'/'Fiets'-achtige platte oppervlakkigheid.
Zijn teksten zijn van een hoger niveau, maar je opmerking over de sluikreclame is redelijk vreemd, aangezien het een doorlopende reclame uiting is voor zijn mooie dure spullen. Ik ken de mensen bij Fiets en ondanks dat je me niet zal geloven zijn ze heel integer en schrijven in tegenstelling tot Jan Heine geen reclame uitingen.

Het is altijd heel makkelijk om publicaties te beschuldigen van sluikreclame, maar wat vergeten wordt is dat er eigenlijk nauwelijks slechte fietsen meer worden gemaakt. Dat een Giant/Specialized racefiets een 7-8 krijgt is natuurlijk compleet volgens verwachting. Ik zou serieus verbaasd zijn als zo'n merk nog een slecht model op de markt zou brengen. De racefiets is momenteel kwalitatief op een heel ander niveau dan in de jaren 70-80 waar de instapmodellen met boterzachte remmen en loslopende derailleurs werden gemaakt.
Daarom schreef ik eerder ook over 'gelikte Amerikaanse marketing'; dat is óók Jan Heine.
Wim schreef:
za 13 jan, 2018 12:50
Thorn is al langer een voorstander geweest van brede 26 inch banden. Die Club Tour is hun concessie aan de Britse traditie, en in die context is ruim 37 mm zelfs al breed. Op dezelfde manier hebben zij al langer brevet fietsen met 57 mm remmen, om ook daar wat bredere banden te kunnen monteren dan op racefietsen gebruikelijk is.
De Club Tour is helemaal niet gemaakt als vakantiefiets maar als een fiets voor de clubrijder die op zondagochtend met z'n maten wil rijden in de winter zonder hen vol te spatten en met iets bredere banden zodat hij ook bij Britse wegkwaliteit niet door elkaar rammelt.

Ik monteer m'n lampen liefst ook wat lager. Dit om de schaduwwerking. Zo kan ik tenminste gaten in de weg makkelijker zien. Mijn ideale plek is net boven de lowriderboring, aan de zijkant van de voorvork. De andere optie is ver van voren op een voordragertje. Dan kun je er ook meer dan 2 kwijt. Handig als je buiten Nederland rijdt.
Ook in derze thread valt me overigens weer op dat alles wat afwijkt van de standaard Nederlandse traditie nogal makkeijk aan de kant wordt geschoven.
Ivo Miesen schreef:
zo 14 jan, 2018 21:13
Ik monteer m'n lampen liefst ook wat lager. Dit om de schaduwwerking.
Vreemde gedachtegang. Ik monteer mijn lamp zo, om juist zo min mogelijk schaduwwerking te hebben. Ik wil weten wat er vóór me is, war me staat te wachten, me niet laten verrassen door wat er in schaduwen verborgen zit :D
Ivo Miesen schreef:
zo 14 jan, 2018 21:13
Ook in derze thread valt me overigens weer op dat alles wat afwijkt van de standaard Nederlandse traditie nogal makkeijk aan de kant wordt geschoven.
Vind ik een wat flauwe opmerking.
Ik heb juist de indruk dat er toch wel bewondering wordt uitgedragen. Dat er tegen-argumenten worden gegeven en een disussie ontstaat, dat is toch precies de bedoeling van de blogger?
(Iets met knuppel en hoenderhok?)

Groet, Tom
Ivo je hebt weer helemaal gelijk. Die Club Tour is een fiets voor lichte zondagse tochten in de winter, maar toch ook wel om met weinig bagage te rijden in niet al te extreme omstandigheden. En je hebt gelijk dat dit soort fiets op de Nederlandse markt nauwelijks gezien wordt. Bij ons zijn het nog steeds vrij zware fietsen met stugge frames en rechte sturen.
Tom, je hebt de opmerking over de verlichting niet begrepen. Ivo bedoelt dat je als je de lamp laag monteert maar niet omlaag laat schijnen je de oneffenheden in de weg beter ziet omdat ze schaduwen opwerpen.
Tom vds schreef:
zo 14 jan, 2018 22:11
Ivo Miesen schreef:
zo 14 jan, 2018 21:13
Ik monteer m'n lampen liefst ook wat lager. Dit om de schaduwwerking.
Vreemde gedachtegang. Ik monteer mijn lamp zo, om juist zo min mogelijk schaduwwerking te hebben. Ik wil weten wat er vóór me is, war me staat te wachten, me niet laten verrassen door wat er in schaduwen verborgen zit :D
Ivo Miesen schreef:
zo 14 jan, 2018 21:13
Ook in derze thread valt me overigens weer op dat alles wat afwijkt van de standaard Nederlandse traditie nogal makkeijk aan de kant wordt geschoven.
Vind ik een wat flauwe opmerking.
Ik heb juist de indruk dat er toch wel bewondering wordt uitgedragen. Dat er tegen-argumenten worden gegeven en een disussie ontstaat, dat is toch precies de bedoeling van de blogger?
(Iets met knuppel en hoenderhok?)

Groet, Tom
Zoals Wim al stelde zijn de schaduwen voor mij een stuk extra informatie, informatie over kuilen, omhooggedrukt asfalt door boomwortels en andere dingen die je als fietser liever weet zodat je er op kunt anticiperen. Ik bedoel dus niet de schaduw van je wiel. Dat laatste vermijden is een van de redenen waarom ik bij een van m'n fietsen de lampen vrijwel voor het voorwiel heb.
De typische audax fiets was wel bekend in Nederland tot medio jaren '80. Toen had Koga ze in productie, o.a. als Traveller en Gran Tourer. Ik rij nog altijd met een Gran Tourer, maar wel behoorlijk gemodificeerd. Het verschil tussen een club tourer en een audax bike is de hoeveelheid verlichting en de mogelijkheid om lichte bagage mee te nemen.
Een Club Tourer is ook iets anders dan de klassieke randonneur met racestuur. Bij een clubtourer moet je niet meer dan een kilo of 10 bagage meenemen, de klassieke randonneur kan 30 makkelijk aan, en ook meer. De huidige trekkingfietsen hebben hun fans, ik hou het voor m'n vakanties liever bij de klassieke randonneur. Persoonlijke voorkeur is nog altijd belangrijk. Maar om die persoonlijke voorkeur te ontwikkelen is het handig om met open ogen te kijken naar wat er in andere landen gedaan wordt.
Ik bedoelde niet alleen deze thread met mijn laatste kritiekpunt. Het is iets dat ik al jaren geleden op dit forum opmerkte, toen o.a. bij een thread waarin het ging om Franse fietsen, en dat was een Franse fiets speciaal ontworpen om het meeste gewicht van voor te hebben. Het is een ondertoon die ik vaker merk. Dat is wellicht onbewust, wellicht door het wat weinig kijken naar wat er in het buitenland gedaan wordt op het gebied van fietstechniek voor vakanties en andere reizen. Deze thread is wat dat betreft een hele goede, Jan Heine is een vertegenwoordiger van een specifieke traditie. Je hoeft niet alles van die traditie over te nemen, maar af en toe een stukje kan je vakanties en reizen toch wat makkelijker maken.