Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Amstel Gold Race, dus Zuid-Limburg op slot - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Amstel Gold Race, dus Zuid-Limburg op slot

Misschien weet Ivo dingen die zelfs jij niet weet Bert!

Ik zit niet zo erg in de wielerwereld, dus ik weet over dit onderwerp nogal weinig. Wat ik inmiddels wel weet is dat de echte beslissingen in de politiek juist niet in de openbaarheid genomen worden.

Voor de renners hoop ik dat ze de venijnige deuk die al meer dan tien jaar in het asfalt bovenaan de Kuitenbergweg (Berg-Amby) zit, hebben hersteld. Als je normaal fiets heb je er geen last van maar als wielrenner kun je daar wel last van hebben. Met een polotonnetje met ruim 50 km/u zou het wel eens heel spannend kunnen worden.
Het is hier: https://goo.gl/maps/Suc2783A6MN2
Volgens Googlemaps is dit de Kuilenbergweg, dus deuk mooi laten zitten zou ik zeggen.
bert sitters schreef:
za 14 apr, 2018 06:08
Ivo Miesen schreef:
vr 13 apr, 2018 22:27
bert sitters schreef:
vr 13 apr, 2018 15:49


Beste Ivo,

Het ware verhaal over burgemeester Huub Broers van Voeren is een stuk genuanceerder.
Er is een verhaal dat naar buiten toe verteld wordt en inderdaad genuanceerder is. En er is het werkelijke verhaal dat je achterhaalt als je decennialang de lokale politiek volgt, inclusief intern en van dichtbij. Heb je die laatste bronnen dan kom je op mijn conclusies uit. Alleen zijn niet veel mensen die dat openlijk durven te schrijven.
Maastricht mag dan aan drie kanten omgeven zijn door Belgie, maar in Belgie gaat men echt anders met politiek om. Zeker in een "faciliteitengemeente" waar zowel Nederlands, alsmede Frans wordt gesproken. In Voeren is veel gerealiseerd voor fietsers, zoals fietspaden en fietsknooppunten. Men werd echter gek van de wildgroei van wielerevenementen, met iedere keer honderden racefietsers, die ook hun troep achterlieten. De politie kon de begeleiding niet meer aan. Ook gemeenten aan de Nederlandse kant van Limburg kenden dezelfde ergenis en er is besloten tot een gezamelijk aanpak. Daarom heeft men paal en perk gesteld aan het verlenen van vergunningen. Kleine evenementen zorgen voor weinig overlast en betekenen ook geen inzet van extra politie.
Als gewone fietser biedt dit ook meer kans om rustig te genieten. Helaas is het dit weekend toevallig raak. Gelukkig kun je vanuit Maastricht ook andere kanten.
Bert, laat ik nou jaren de contacten met de Belgische buurgemeenten hebben gedaan voor een Nederlandse partij. En daarbij ook Voerenbelangen/NVA leren kennen (plus politcologie o.a. in België gestudeerd hebben). Ik weet dus ook hoe de praktijk werkt.
Daarnaast ken ik de praktijk van het organiseren, de originele tekst van de overeenkomst en weet ik hoe tochten georganiseerd worden. Praktijkkennis dus.
De regeling die er nu is maakt het alleen voor grote commerciéle organisaties mogelijk om toertochten te organiseren. De voorwaarden zijn dusdanig dat je duizenden deelnemers moet hebben om de voorzieningen te kunnen betalen. Of je moet maar een handvol deelnemers hebben, dan hoef je niks te regelen.
Juist de tochten met duizenden deelnemers veroorzaken de overlast, de tochten met een deelnemer of 500-1000 verooraken veel minder overlast maar zijn niet meer te organiseren omdat ze zo groot zijn dat ze veel verplichte voorzieningen hebben en zo klein dat ze niet het budget hebben dat die voorzieningen te betalen zijn.
Dit is opgesteld door de grote commerciële organisaties samen met enkele gemeentes. Als je de tekst leest zie je aan de hand van het begrippenkader dat dit door een Belgische ambtenaar is opgesteld. Er komen begrippen in voor die niet in de Nederlandse wet voorkomen. Daarnaast zitten er veel tegenstrijdigheden en onduidelijkheden in de regeling.
Deze regeling is een combinatie van etalagepolitiek en marktbescherming voor de grote commerciële jongens. En jij, Bert, trapt in deze etalagepolitiek.
Ivo Miesen schreef:
za 14 apr, 2018 10:32
bert sitters schreef:
za 14 apr, 2018 06:08
Ivo Miesen schreef:
vr 13 apr, 2018 22:27


Er is een verhaal dat naar buiten toe verteld wordt en inderdaad genuanceerder is. En er is het werkelijke verhaal dat je achterhaalt als je decennialang de lokale politiek volgt, inclusief intern en van dichtbij. Heb je die laatste bronnen dan kom je op mijn conclusies uit. Alleen zijn niet veel mensen die dat openlijk durven te schrijven.
Maastricht mag dan aan drie kanten omgeven zijn door Belgie, maar in Belgie gaat men echt anders met politiek om. Zeker in een "faciliteitengemeente" waar zowel Nederlands, alsmede Frans wordt gesproken. In Voeren is veel gerealiseerd voor fietsers, zoals fietspaden en fietsknooppunten. Men werd echter gek van de wildgroei van wielerevenementen, met iedere keer honderden racefietsers, die ook hun troep achterlieten. De politie kon de begeleiding niet meer aan. Ook gemeenten aan de Nederlandse kant van Limburg kenden dezelfde ergenis en er is besloten tot een gezamelijk aanpak. Daarom heeft men paal en perk gesteld aan het verlenen van vergunningen. Kleine evenementen zorgen voor weinig overlast en betekenen ook geen inzet van extra politie.
Als gewone fietser biedt dit ook meer kans om rustig te genieten. Helaas is het dit weekend toevallig raak. Gelukkig kun je vanuit Maastricht ook andere kanten.
Bert, laat ik nou jaren de contacten met de Belgische buurgemeenten hebben gedaan voor een Nederlandse partij. En daarbij ook Voerenbelangen/NVA leren kennen (plus politcologie o.a. in België gestudeerd hebben). Ik weet dus ook hoe de praktijk werkt.
Daarnaast ken ik de praktijk van het organiseren, de originele tekst van de overeenkomst en weet ik hoe tochten georganiseerd worden. Praktijkkennis dus.
De regeling die er nu is maakt het alleen voor grote commerciéle organisaties mogelijk om toertochten te organiseren. De voorwaarden zijn dusdanig dat je duizenden deelnemers moet hebben om de voorzieningen te kunnen betalen. Of je moet maar een handvol deelnemers hebben, dan hoef je niks te regelen.
Juist de tochten met duizenden deelnemers veroorzaken de overlast, de tochten met een deelnemer of 500-1000 verooraken veel minder overlast maar zijn niet meer te organiseren omdat ze zo groot zijn dat ze veel verplichte voorzieningen hebben en zo klein dat ze niet het budget hebben dat die voorzieningen te betalen zijn.
Dit is opgesteld door de grote commerciële organisaties samen met enkele gemeentes. Als je de tekst leest zie je aan de hand van het begrippenkader dat dit door een Belgische ambtenaar is opgesteld. Er komen begrippen in voor die niet in de Nederlandse wet voorkomen. Daarnaast zitten er veel tegenstrijdigheden en onduidelijkheden in de regeling.
Deze regeling is een combinatie van etalagepolitiek en marktbescherming voor de grote commerciële jongens. En jij, Bert, trapt in deze etalagepolitiek.
Nu trap ik helemaal nergens in, maar wel ergens op en dat is mijn fiets. Voor mij hoeft zo'n tocht waar je een nummer krijgt uitgedeeld helemaal niet. Ik wil alleen maar fietsen. Ik vind 500 - 1000 al flink wat. Marktwerking zie je tegenwoordig helaas overal in de sport: van hoog tot laag.
By the way: heb je ook met Jose Smeets, de leider van de pro-Luikse RAL in Voeren, gesproken? Saillant detail: hij is de achtneef van Huub Broers.
Duidelijk, uit de regio geen fietsende horeca ondernemer op dit forum. :D
Met José Smeets had ik in die periode geen contact. We waren gezamenlijk bezig met procedures tegen de CBR Lixhe en wat andere vervuilers. De PS hield die vervuilers de hand boven het hoofd, Happart was een van de PS bonzen in die tijd. Aan Franstalige kant had ik vooral contact met Écolo. Het gaat te ver om hier iedereen te noemen die er toen bij betrokken was, sommigen die nu hoog in de politiek zitten zullen niet graag horen dat ze toen met Waalse groenen samenwerkten ;). De beste tweetaligen zaten overigens bij Voerenbelangen.
Om terug te komen op het onderwerp: op de weekenden dat er geen grote evenementen zijn werkt men graag aan de weg en aan het spoor. Ook komend weekend en de week erna:
https://www.limburger.nl/cnt/dmf2018041 ... in-limburg
dik5 schreef:
vr 13 apr, 2018 19:10
He, he, eindelijk iets positiefs. :shock: :D
Dank je wel Carl

Dirk
haha, leuk om te lezen en supersportief dat ze het zo positief opvatten en je (bijna) ruim baan en het vertrouwen gaven :)
fud0 schreef:
di 24 apr, 2018 00:05
dik5 schreef:
vr 13 apr, 2018 19:10
He, he, eindelijk iets positiefs. :shock: :D
Dank je wel Carl

Dirk
haha, leuk om te lezen en supersportief dat ze het zo positief opvatten en je (bijna) ruim baan en het vertrouwen gaven :)
idd wel fijn om te lezen dat toen de amstel gold was want had idd. in de planning half half om 'misschien' die richting op te gaan, dan was het nog niet 'erg' geweest maar toch..
fud0 schreef:
di 24 apr, 2018 00:05
haha, leuk om te lezen en supersportief dat ze het zo positief opvatten en je (bijna) ruim baan en het vertrouwen gaven :)
Zeker! Nu is St. Jacques de Compostelle toch een soort toverwoord in Frankrijk, mensen zijn vaak zeer bereid je ergens mee te helpen als je daarheen gaat of ervan terugkomt.

:idea: Dat moet in het katholieke Limburg toch ook werken: mocht je dus volgend jaar onverhoopt in de Amstel Gold terechtkomen, gewoon zeggen dat je pelgrimeert! ;)

Carl
Carl schreef:
di 24 apr, 2018 09:56
fud0 schreef:
di 24 apr, 2018 00:05
haha, leuk om te lezen en supersportief dat ze het zo positief opvatten en je (bijna) ruim baan en het vertrouwen gaven :)
Zeker! Nu is St. Jacques de Compostelle toch een soort toverwoord in Frankrijk, mensen zijn vaak zeer bereid je ergens mee te helpen als je daarheen gaat of ervan terugkomt.

:idea: Dat moet in het katholieke Limburg toch ook werken: mocht je dus volgend jaar onverhoopt in de Amstel Gold terechtkomen, gewoon zeggen dat je pelgrimeert! ;)

Carl


haha, wie weet :)

Ik weet wel, als kind, toen ik een keer onschuldig in een klein stadje met een vriendin de weg opliep. We hadden niet in de gaten dat er, kennelijk een wegrace werd gehouden voor wielrenners in dat stadje.
Langs de weg waar wij de weg opliepen stonden ook geen mensen te kijken oid. er was gewoon een heel dun lijntje gespannen.
We werden letterlijk van de weg GESCHREEUWD en weer naar de stoep lopend hardhandig de stoep op getrokken, terwijl er (nog) geen wielrenner te bekennen viel. Het is LEVENSGEVAARLIJK!!!! GAAT WEG!!!! nou, de manier waarop het gezegd werd hakte er wel in. :oops: :)

Ik zie of een komisch of 'geaccepteerd' tafereel of ZO'N :shock: tafereel dan voor me in het 'schone Limburg'.

Ik reed een keer in de Vogezen. Ineens was alles NEDERLANDS die dag met zelfs Nederlandse politie op motor voor begeleiding. Ik dacht HUH????
Bleek het een grote groep wielrenners die voor Artsen zonder Grenzen fietsten van Italie naar Nederland. Ik mocht 'gewoon' meefietsen zoals ik wilde of wenste en werd overal OOK aangemoedigt. :)
Dit weekend "Limburgs Mooiste". Ze hebben 8 racefietsroutes, 3 MTB-routes en 2 familieroutes.
Het omvat zo'n beetje alles ten zuiden van Sittard, ten oosten vande A2, en de oost- en zuidgrens.
Bron: https://www.limburgsmooiste.nl

Op eigen houtje wat proberen te fietsen in Zuid-Limburg is dus misschien niet zo'n goed idee.
Leon schreef:
za 26 mei, 2018 08:53
Dit weekend "Limburgs Mooiste". Ze hebben 8 racefietsroutes, 3 MTB-routes en 2 familieroutes.
Het omvat zo'n beetje alles ten zuiden van Sittard, ten oosten vande A2, en de oost- en zuidgrens.
Bron: https://www.limburgsmooiste.nl

Op eigen houtje wat proberen te fietsen in Zuid-Limburg is dus misschien niet zo'n goed idee.
En ik vind het hartstikke leuk om aan LM mee te doen. Nog 600hm en dan aan het bier. Fijn weekend allemaal!
willem.m schreef:
za 26 mei, 2018 12:31
Leon schreef:
za 26 mei, 2018 08:53
Dit weekend "Limburgs Mooiste". Ze hebben 8 racefietsroutes, 3 MTB-routes en 2 familieroutes.
Het omvat zo'n beetje alles ten zuiden van Sittard, ten oosten vande A2, en de oost- en zuidgrens.
Bron: https://www.limburgsmooiste.nl

Op eigen houtje wat proberen te fietsen in Zuid-Limburg is dus misschien niet zo'n goed idee.
En ik vind het hartstikke leuk om aan LM mee te doen. Nog 600hm en dan aan het bier. Fijn weekend allemaal!
Veel plezier Willem. Mijn bericht was gericht op de andere 97,5%* van de bevolking en de plusminus 100.000** toeristen die niet meedoen aan de tochten en misschien ook naar buiten willen.

*: 15.000 deelnemers en 600.000 inwoners
**: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 0sv6o3oez0
Wij waren dit jaar met Koningsdag een rondje in Zuid-Limburg fietsen. Tegen de verwachtingen in was het erg rustig en weinig festiviteiten.
Bert van Sprang schreef:
za 26 mei, 2018 12:44
Wij waren dit jaar met Koningsdag een rondje in Zuid-Limburg fietsen. Tegen de verwachtingen in was het erg rustig en weinig festiviteiten.
Koningsdag is juist een dag waar het in Limburg rustig is, met uitzondering van wat protestantse dorpen in de mijnstreek.
Ik heb de website van limburgsmooiste eens uitgewrongen en het schijnt dat vandaag alleen lopen is en gisteren fietsen. Maar ik moest wel even zoeken voordat ik daarachter kwam, dat is info die niet bepaald op de voorpagina gezet wordt. Wat ik bij het zien van de routes zag is dat het lopen alleen tussen Voerendaal en Heerlen is.

Jammer dat de toerisme-ondernemers met de VVV voorop niet merken dat er een nadeeltje zit aan het groots aankondigen van dingen.
...
Ik heb gisteren talloze dagfietsers (jouw doelgroep) gezien die er gewoon op uittrokken. Het ging prima samen met LM. Iedereen moet gewoon wat tolerant zijn naar elkaar. Wel waren er af en toe automobilisten die op ramkoers lagen.

Leuke van LM kan zijn (kan, want als je zo'n evenement niks vindt, dan sta je niet open voor voordelen) dat ook jonge mensen het plezier van bikkelen in de heuvels zien. Zo ook bij vrienden van ons, van wie de dochters de oudjes er genadeloos van af reden. Vind ik prachtig. Betekent hopelijk extra aanwas voor vakantiefietsers die klimmen niet schuwen. (Ja ja, onze groep van 5 en die andere vriendengroep: allemaal vakantiefietsers EN racefietsers, het kan echt samengaan.)

Maar goed, laten we ontopic gaan en kijken hoe ver we het glas halfleeg kunnen krijgen.
keesswart schreef:
vr 13 apr, 2018 12:07
verder staat er in augustus tijdens de introductieweek van de Leidse universiteit een luidruchtig bierkrattenkasteel tegenover ons huis; was Koninginnedag hier 15 jaar terug nog een gezellige vrijmarkt voor buurtbewoners, Koningsdag begint de laatste jaren ook in Leiden steeds meer een groot commercieel herrie- en zuipfestijn te worden; dat past natuurlijk ook wel een beetje bij het karakter van de jarige, die in zijn Leidse studententijd 'prins Pils' werd genoemd).
Het bierkrattenkasteel van studentensociëteit Quintus staat er nu weer. Het meeste lawaai komt tot nu toe echter van die andere Leidse studentenclub. Eerst dacht ik even dat er een traumahelikopter voorbij kwam om een comazuiper uit de gracht te vissen, maar het bleek een reclamevliegtuig te zijn. Zo eentje als je vroeger vaak boven het strand zag vliegen. Achter het vliegtuigje hing de weinig tot de verbeelding sprekende tekst: Kom maar Minerva!
Als het nu nog die Dakota van de musical 'Soldaat van Oranje' was geweest, met een originele tekst erachter, had ik het wel leuk gevonden. Nu bevestigt het voor mij het beeld dat jongeren ook hier steeds minder creatief worden (zie dit artikel).