Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietser bijna geschept door trein - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Fietser bijna geschept door trein

Zouden ze deze installatie hebben geplaatst voor die camera?
En die chicane valt ook wel mee hoor zeker 3 fietslengte ruimte
Leon schreef:
ma 26 nov, 2018 21:10
Bridgestone SM schreef:
ma 26 nov, 2018 19:05
De nieuwe woonwijk is overigens lang het bestaande spoor gebouwd (en langs die Westelijke Randweg), dan achteraf zeggen dat de bewoners recht hebben op stilte is heel vriendelijk maar mijns inziens zeker geen "recht".
Ik kan je verzekeren dat geluidsproblematiek, en ook bijna elke andere problematiek, wat ingewikkelder ligt dan jij en ik zouden willen.
 
Tja, gemiddeld is het achterlijk gemakkelijk om meer of minder sluipend geluidsniveau's te verhogen.

Ik woonde ooit onder het (uiteindelijk vastgestelde, maar voor ons al langer duidelijke, want oliesporen in het wasgoed) Bijlmer-Boeing traject.
Nu is het een A-veel waar iedere dag meer verkeer met iedere dag hogere snelheden overheen dendert.

Anyway, als er laten we zeggen 4-maal per dag een geluidssignaal extra zou zijn ... dan ligt daar echt niemand wakker van. En die 4-maal per dag is misschien nog vaak, hoe vaak is er immers een samenloop van een goederenboemeltje met een Intercity ?

BSM
WimB schreef:
ma 26 nov, 2018 21:26
Zouden ze deze installatie hebben geplaatst voor die camera?
En die chicane valt ook wel mee hoor zeker 3 fietslengte ruimte
Wie weet.   Een rood knipperlicht was verstandiger geweest.

En die chicane valt mee maar ook tegen.
De passage door zo'n chicane betekent al die tijd ongeveer géén aandacht voor het spoor.

Dan komen die drie fietslengtes .... da's heel kort als je bedenkt dat je in die drie fietslengtes al ongeveer een fietslengte óók nog enige aandacht voor je stabiliteit nodig hebt.
Multitasking is wel in de mode maar in werkelijkheid bestaat multitasking niet, het brein switcht tussen de verschillende taken, en hoe meer er geswitcht wordt hoe minder tijd er is voor de werkelijke taken.
Maar goed, 3 fietslengtes, laten we zeggen 6 meter, leg je af in 2 seconden bij een snelheid van 10,8 km/u.

Maar goed, belangrijker is de traag rijdende goederentrein op het spoor in de voorgrond: zo'n traag rijdende trein dekt het uitzicht op de aanstormende Intercity over een langere tijd af. De fietser had kunnen weten dat er een gevaar kon zijn als hij/zij alles vooraf had "uitgetekend", maar zoiets vraag erg veel voorkennis.

Ikzelf ben op een "vergelijkbare" wijze ondersteboven en het ziekenhuis in gereden, een auto die op een rotonde geen rekening hield met een "verborgen" fietser op de fietsstrook. Ik had ook een bescherm-engeltje, de auto reed alleen mijn voorwiel onder mij uit, was ik één meter (dus ± 0,2 seconde) verder geweest dan was ik "er geweest" (of minstens goed ongelukkig gereden). Na een langere strijd heb ik een aardige maar tegelijk "te kleine" schadevergoeding gehad ... was ik net iets minder vasthoudend geweest dan hadden ze me afgescheept met een fooi. Autoverzekeraars zijn al net zo makkelijk in het eenzijdig de schuld elders leggen als ProRail.

BSM
Minister Cora heeft aangekondigd dat binnen 5 jaar de onbewaakte spoorwegovergangen het land uit zijn.
Dat scheelt weer een paar discussies.

BSM
De overweg van het filmpje in Geleen gaat maandag al dicht.
https://www.1limburg.nl/viral-spoorwego ... t=topstory
De werkzaamheden aan de tunnels die ter vervanging van een aantal te sluiten overwegen moeten komen zouden in 2020 moeten beginnen.
Laat me niet lachen, binnen twee jaar alle politieke hobbels, procedures, vergunningen en aanbesteding?
Prorail heeft heel erg sluw dit filmpje geplaatst om snel een aantal onbeveiligde overwegen te kunnen sluiten.
Verder boeit het hun niet.
Eerder kun je tegenwerking van hun verwachten, met als gevolg vertraging in de aanleg van tunnels, als die er al komen.
Aanvulling op voorgaande. Ik ben ter plaatse bekend. De overweg (geen licht, geen bel) is onderdeel van een fietsroute, althans onderdeel van een stelsel van fietspaden op grondgebied van de gemeente (Sittard-Geleen). Ter plaatse is het baanvak heel recht en mede daardoor is de afstand slecht te schatten. Intercities uit Maastricht zijn er wel begonnen met remmen maar rijden nog heel hard, zoals in dit geval, en zijn vanuit Sittard ook al redelijk op snelheid. Ik vind het zelf behoorlijk akelig over te steken, temeer, omdat je van de andere kant komend (dan de bewuste fiets(st)er) ook eerst een drukke 70km/uur weg moet oversteken. Ook op basis van eigen inschatting. De "fietsroute" wordt door de sluiting in tweeën gehakt.
DaVinci schreef:
vr 30 nov, 2018 22:12
Laat me niet lachen... Prorail heeft heel erg sluw ... overwegen te kunnen sluiten.
Verder boeit het hun niet.
Eerder kun je tegenwerking van hun verwachten, met als gevolg vertraging in de aanleg van tunnels, als die er al komen.
Geen idee waar je dit (populistische?) geblaas op baseert, Pro Rail is al jaren bezig dit soort overwegen te sluiten of te beveiligen. Daarvoor is echter wel medewerking vereist van de weg-eigenaar of weg-beheerder. En financiering!
Eerder schreef ik al dat Pro Rail dit soort filmpjes gebruikt om druk uit te oefenen. Blijkbaar is dit gelukt. Gelukkig!

Groet,
Tom.
Tom vds schreef:
za 01 dec, 2018 00:29
DaVinci schreef:
vr 30 nov, 2018 22:12
Laat me niet lachen... Prorail heeft heel erg sluw ... overwegen te kunnen sluiten.
Verder boeit het hun niet.
Eerder kun je tegenwerking van hun verwachten, met als gevolg vertraging in de aanleg van tunnels, als die er al komen.
Geen idee waar je dit (populistische?) geblaas op baseert, Pro Rail is al jaren bezig dit soort overwegen te sluiten of te beveiligen. Daarvoor is echter wel medewerking vereist van de weg-eigenaar of weg-beheerder. En financiering!
Eerder schreef ik al dat Pro Rail dit soort filmpjes gebruikt om druk uit te oefenen. Blijkbaar is dit gelukt. Gelukkig!
 
Tom,  

Ik kan je geluk in zekere mate volgen: Door het afsluiten van een spoorwegovergang stop je het voortbestaan van een onveilige situatie.
Het is evenwel met name de onwil van ProRail zelf om onveilige overwegen te voorzien van "bewaking", dwz die signalering die van een onbewaakte overgang een bewaakte maakt .... het zijn niet de weg-eigenaren en wegbeheerders die dit soort installaties aan moeten leggen.  
Tekenend is dat 1º ProRail gewoon al jaren bezig is overwegen te sluiten (en veelal met zeer magere alternatieven), en 2º ProRail hier wel de moeite nam om een camera op te stellen.
ProRail maakt de wereld veiliger op een nogal rigoureuze manier: Als de gemeente alhier de fietsveiligheid hoog in het vaandel schrijft ... en daarom het gebruik van de fiets verbied ... dan zijn ze heel effectief bezig.
Mijn gemeente heeft overigens al eens, tientallen jaren geleden, bakzeil gehaald toen ze het parkeren en meevoeren van de fiets in één winkelstraat verboden hadden.

Versta me goed: ik heb een grote sympathie voor de spoorwegen ... maar het spoorbeleid vraagt niet zelden om een kritische benadering, de spoorwegen stellen zich nog steeds te vaak teveel op als een eigen koninkrijkje.
ProRail is hierin misschien wel de "ergste": een mix van de oude bijna militaire spoorweg-cultuur samen met de arrogantie van een verzelfstandigd bestuursorgaan waarmee ProRail nul-komma-weinig democratische aansturing kent.

BSM
Je bent machinist bij de spoorwegen regelmatig sla je een kruisje. Je klaagt bij je meerdere kan er is gekeken worden bij die overgang. We gaan het melden het bij Prorail. Prorail plaats daar zijn mobiele webcam. Even wachten en nog even wachten. Vervolgens zoek je de media. Succes gegarandeerd.
WimB schreef:
za 01 dec, 2018 12:18
Je bent machinist bij de spoorwegen regelmatig sla je een kruisje. Je klaagt bij je meerdere kan er is gekeken worden bij die overgang. We gaan het melden het bij Prorail. Prorail plaats daar zijn mobiele webcam. Even wachten en nog even wachten. Vervolgens zoek je de media. Succes gegarandeerd.
 
Versta mij goed:   Ik heb een groot mee-gevoel met de machinisten.

Het is nu juist in dit voorbeeld duidelijk dat ProRail een stukje beeld heeft gezocht om de spreekwoordelijke hond te slaan (af te slachten).

De fietser in kwestie vertoont geen overdreven levensmoe gedrag, slechts een foute inschatting, en in mijn ogen een begrijpelijke foute inschatting ... de vormgeving van de overgang draagt bij aan het fout inschatten.

Dus gebruikt/misbruikt ProRail de machinisten in hun wens overwegen te slopen.

BSM

PS Het klinkt misschien cru maar zolang er geen nettere middelen zijn om een eind aan je leven te maken zullen er naast de onhandige of overmoedige sukkels ook altijd nog de mensen zijn die levensmoe zijn. Zulke mensen houd je niet tegen, mensen die willens en wetens op het spoor stappen (of tegen een boom rijden). Het enige wat dan (een beetje) helpt is de machinisten te "leren" dat ze op zulke momenten - tegen hun wil - slechts een willoos instrument zijn.
Kijk, zo kon het ook .... tot 1969 ... 50 jaar geleden had de NS nog een (laatste) overwegwachteres.
 
Wylre km 17,9.jpeg
Foto Kees van de Meene - 23 juli 1966
 
Deze scan komt uit het boek "Tot het rode licht gedoofd is", een recent uitgekomen boekwerk dat ik iedereen kan aanbevelen die graag treinen "a niveau" ziet langskomen -- in de eerste helft mooie zwart-wit foto's uit allerlei bronnen, goed afgedrukt, de tekst is niet het allersterkste, een eerste wat sneller doorbladeren leverde al een paar foutjes op.

BSM
Onvoorzichtige onbesuisde roekeloze verkeersdeelnemers tref je in allerhande verkeerssituaties aan. In de meeste gevallen zo niet alle gevallen staat voor een railwegovergang een bord met daarop de tekst "blijf wachten er kan nog een trein aan komen". Daar lijkt deze fietser even geen rekening mee te hebben gehouden.
Die wacht niet of er nog een trein aan kan komen. Van links of van rechts.

En staat zo'n bord er niet, mensen hebben ook nog een eigen verantwoordelijkheid om zelf regie te nemen in oplettend gedrag bij deelname aan het verkeer. Daar verandert een minister weinig aan door onbewaakte overwegen te willen gaan sluiten. Gedrag van mensen veranderd NS en de minister hier niet mee.

Er lijkt een andere overweging achter te zitten.
NS wil zoveel als mogelijk vrije baan hebben voor zijn trajecten om zoveel als mogelijk treinen met zo weinig mogelijk oponthoud te laten rijden. NS speelt met onderbuik gevoelens zo lijkt het. Klassiek geval van misbruik maken van monopolie op het spoor.
.
Leon schreef:
ma 03 dec, 2018 12:33
.... Wie heeft die overweg eigenlijk aangelegd en 152 jaar niks aan modernisering gedaan?...
Leon, je lijkt hier een vraag te stellen waarop je zelf het antwoord hebt.
Laat eens weten?
En vraag je ook af “waarom”? (En nee, ik heb daar geen antwoord op).

Groet,
Tom.
.
Er is 152 jaar niets aan gedaan omdat Limburgers engeltjes op hun schouder hebben. :wink:
WimB schreef:
ma 03 dec, 2018 16:06
Er is 152 jaar niets aan gedaan omdat Limburgers engeltjes op hun schouder hebben. :wink:
 
En nu, nu Limburg ontkerkelijkt, komt uiteindelijk ProRail in actie ?

't Was vandaag ook nog weer op de radio.
Weer een tranentrekker rond die fietser met dat engeltje op de schouder.

Echter kwam ook even ter sprake dat het een heel eind om is zonder deze overgang (op de fiets misschien nog overzichtelijk maar te voet s het best een eind). Met een eenvoudige overweg bewaking, een WILO, was het allemaal een heel ander verhaal geweest, maar dan had ProRail geen tranentrekker gehad.

BSM
Prorail wil inderdaad zoveel mogelijk van de overgangen af, en moet dat zo goedkoop mogelijk doen, aangezien Prorail structureel ondergebudgeteerd wordt. Het is daarom niet verkeerd om daar wat maatschappelijke tegengas tegenover te stellen, om te voorkomen dat er steeds meer barières voor fietsers en voetganger ontstaan. Er wordt nu een hele campange uit de kast getrokken en op veiligheid gespeeld want dan krijg je de publieke opinie mee. Als je tegen veiligheid bent dan ben je de boeman. Ergens stoort mij dit mateloos want het is met twee maten meten. Er wordt een heel drama gemaakt om de paar doden per jaar die er vallen op onbeveiligde overwegen, afsluiten met betonblokken en alles, terwijl er in het gewone verkeer, op provinciale wegen bijvoorbeeld, veel meer doden vallen. Er zijn ontelbare filmpjes te vinden over bloedstollende situaties op gewone wegen. Moeten we die ook maar blokkeren met betonblokken? Er zijn meer maatschappelijke belangen dan alleen prorail of de verkeersonveiligheid op overwegen.
Ik heb niet het idee dat een WILO (of AHOB, EBO, ADOP, AOB, ALIB, HBHOB, MBO, AKI, ALI, AVIO, HAKI, HALI, HAVIO, HBKI, VKL, WIDO*) ook maar iets geholpen zou hebben bij de oversteker in het laatste filmpje.
(* ik haal wikipedia dan ook maar even aan).

En ja, als omrijden slechts een paar honderd meter is (of weet ik hoeveel), dan kan iedereen snappen dat er geen miljoenen uitgegeven worden aan een spoorwegovergang voor een beperkt aantal gebruikers.
Dan is sluiten de eerste optie. De weg-eigenaar kan natuurlijk altijd bijdrage in de kosten van aanleg en onderhoud(!). Mede aan hen de keus.
Nogmaals, wat sommige hier blijkbaar niet in willen zien is dat er (veel) meer partijen betrokken (kunnen) zijn bij één overweg.

Bridgestone SM schreef: ...Een niet erg verborgen agenda van ProRail ...
Ik zou voorzichtig zijn met dit soort aantijgingen.

Bridgestone SM schreef: ... Ik vind het met name in dit geval wel erg schrijnend dat ProRail wél de moeite neemt om een goede dure camera te installeren (en daarna met de camera-beelden zijn punt breeduit scoort) maar niet de moeite heeft genomen om met een minimum-beveiligings-voorstel te komen. ...
Ik vind het uiterst verstandig dat er een goedkope(!) manier is gevonden om het standpunt van Pro Rail eindelijk de aandacht te laten krijgen die het verdiend.

Bridgestone SM schreef: ... (eventueel goedkoop en dus misschien niet 100% veilig) ontwerp ...
Ik zie de volkswoede al voor me als er dan iets mis gaat op zo'n aangepaste, maar niet 100% veilige overweg....

Groet,
Tom.
Hier is alles nu wel over gezegd. Dit draadje gaat op slot.