Additionally, paste this code immediately after the opening tag: BTW op fietsen in Belgie fors omlaag van 21% naar 6% - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

BTW op fietsen in Belgie fors omlaag van 21% naar 6%

CarlW schreef:
za 06 apr, 2019 12:17
Uit de Standaard van een kleine week geleden:

Alle politieke partijen staan achter een btw-verlaging op fietsen. Maar de fietsverkopers niet. ‘Fake news’, zeggen ze. ‘Europa zal dit nooit toestaan.’
VAN ONZE REDACTEUR RUBEN MOOIJMAN

BRUSSELVerlaag de btw op fietsen van 21 naar 6 procent. Het voorstel van PS’er Laurent Devin heeft intussen alle politieke partijen kunnen bekoren. In maart werd het eenparig goedgekeurd in de commissie Financiën, vandaag zal de plenaire vergadering van de Kamer groen licht geven. Kleine voetnoot echter: Europa moet wel nog akkoord gaan. En de kans dat dit gebeurt, is heel klein, zegt Guy Crab, algemeen secretaris van de sectorfederatie Traxio Velo.
Het standaard minimumtarief voor btw in Europa is 15 procent, de werkelijke tarieven variëren van 18 procent in Malta tot 25 procent in Zweden. Er is een limitatieve lijst van producten en diensten die lager belast mogen worden, maar fietsen zijn daar niet bij. De uniformiteit is nodig om te voorkomen dat de tarieven te ver uit elkaar gaan liggen en landen elkaar zouden beconcurreren.
Omgekeerde weg

Traxio Velo noemt de aankondiging van de btw-verlaging dan ook fake nieuws. Crab vreest dat de omzet eronder zal lijden. ‘De fietsenhandelaars hebben net hun voorraad voor het lente- en zomerseizoen ingeslagen. Maar als de consument denkt dat er een btw-verlaging aankomt, zal hij zijn verkoop misschien uitstellen. Terwijl die verlaging er waarschijnlijk nooit komt, en de fietsen ondertussen duurder worden.’
In België gingen alle politieke partijen snel mee. Dat zou in Europa ook zomaar kunnen. Steeds meer landen zetten in op de Fiets.
Klopt de titel van dit topic? Is de maatregel een feit?
bert sitters schreef:
do 21 mar, 2019 07:41
Belgie gaat de BTW op fietsen fors verlagen van 21% naar 6%.
Dit wetsvoorstel heeft de vaste Kamercommissie financien aangenomen. Deze maatregel van onze zuiderburen die fietsen 15% goedkoper moet maken is bedoeld om het gebruik van de fiets aan te moedigen.
...

Zie het volgende persbericht:
https://nieuwsfiets.nu/2019/03/20/belgi ... 21-naar-6/
Een verlaging van de BTW van 21% naar 6% garandeert nog een prijsdaling van 15%. Buiten de vraag of de BTW-daling wel volledig ten goede zal komen van de consument, klopt die 15% wiskundig ook niet.

Een daling van de BTW van 21% naar 6% zorgt voor een prijsdaling van iets meer dan 12% t.o.v. de oorspronkelijke prijs.
EnriceV schreef:
do 21 mar, 2019 11:30
De maatregel wordt wel niet onmiddelijk effectief: naar verwachting niet meer dit jaar. Dit in tegenstelling tot berichten op sociale media die aanraden om een fiets kopen enkele weken uit te stellen.
Er zijn ondertussen fietsverkopers die (mogelijk terecht) vrezen dat deze aankondiging op korte termijn voor een daling van de verkoop van fietsen zal zorgen.
Freespirit schreef:
do 21 mar, 2019 11:01
Blijft onaangenaam om te lezen/horen dat men iedere keer weer e-bikes in de categorie ecologie plaatst. Er is niets ecologisch aan e-bikes, pure misleiding.
Ecologisch zou ik ze ook niet noemen. Maar doordat de afstanden waarvoor mensen de fiets kiezen vergroten met de e-bike heeft de e-bike waarschijnlijk een positieve invloed op het totale gebruik van grondstoffen en uitstoot van broeikasgassen en vervuilende stoffen.

Als de e-bike volledig het gebruik van de gewone fiets zal verdringen zonder een autovervangend effect te hebben kan het totale resultaat negatief zijn. Maar het ziet er toch naar uit dat (zeker in België) het autovervangend effect behoorlijk groot is.
bert sitters schreef:
za 06 apr, 2019 07:58
Als de verlaging bij onze zuiderburen wordt ingevoerd en een koppel vanuit Nederland naar België reist om twee vakantiefietsen aan te schaffen die in Nederland voor 3000 euro in de winkel staan, dan kunnen ze zo'n 800 euro besparen.

En dan te bedenken dat in Nederland het BTW-tarief voor fietsreparaties verhoogd is van 6% naar 9%.

België, het paradijs voor fietsliefhebbers?
Er zijn natuurlijk nog veel andere factoren die de prijs bepalen van een product.
Al zou ik het Europees gelijk trekken van BTW-tarieven in combinatie met meer gedifferentieerde BTW-tarieven (zeer laag voor herstellingen verkoop van duurzame producten, laag voor basisgebruik van basisgoederen water, elektriciteit, ...) aanzienlijk hoger voor echte luxegoederen) een goede zaak vinden.

Maar hoewel ik tegen de verhoging van de BTW op herstelling ben (integendeel, wat mij betreft mag dat naar 0%) wil ik met plezier 9% betalen als ik daarvoor de Nederlandse infrastructuur in de plaats krijg ;-)
Leon schreef:
za 06 apr, 2019 10:50
Ja, maar dat moeten ze dan wel doen. Ik zuig mijn idee niet helemaal uit mijn duim. Het is namelijk al sinds het bestaan van dit forum dat er Belgen zijn die op dit forum komen vragen naar een goede fietsenmaker en dan verzuchten dat de afstand tot bijvoorbeeld Rotterdam en Amsterdam toch wel groot is.
Er is in België (maar ik vermoed ook in Nederland) heel veel kaf tussen het koren van de goede fietsenwinkels en fietsenmakers. Maar gelukkig zijn er hier ook heel deskundige winkels en fietsenmakers.
Maar bepaalde fietsen kan ik blijkbaar nog steeds een pak goedkoper in Nederland (of Duitsland) aanschaffen dan in België.

Renaat
bert sitters schreef:
za 06 apr, 2019 07:58
Als de verlaging bij onze zuiderburen wordt ingevoerd en een koppel vanuit Nederland naar België reist om twee vakantiefietsen aan te schaffen die in Nederland voor 3000 euro in de winkel staan, dan kunnen ze zo'n 800 euro besparen.
Nee hoor.

2 fietsen van 2000 euro zonder BTW + 21% BTW = 4840 euro
2 fietsen van 2000 euro zonder BTW + 6% BTW = 4240 euro

Prijsverschil = 600 euro of ongeveer 12,4%

Bij het rekenen met percentages moet men altijd opletten. Men kan die niet zomaar optellen en aftrekken.

Jij gaat in je berekening uit van een prijsdaling van ongeveer 26%. In werkelijkheid zal het prijsverschil bij fietsen die nu voor 3000 euro te koop zijn bij een BTW-percentage van 21% maximaal zakken naar iets meer dan 2600 euro bij 6% BTW of een korting van 'slechts' 400 euro.

Renaat
:oops: Toch nog maar eens rekenen.... :D

Groet,
Tom.
Revanho schreef:
za 06 apr, 2019 17:28
bert sitters schreef:
za 06 apr, 2019 07:58
Als de verlaging bij onze zuiderburen wordt ingevoerd en een koppel vanuit Nederland naar België reist om twee vakantiefietsen aan te schaffen die in Nederland voor 3000 euro in de winkel staan, dan kunnen ze zo'n 800 euro besparen.
Nee hoor.

2 fietsen van 2000 euro zonder BTW + 21% BTW = 4840 euro
2 fietsen van 2000 euro zonder BTW + 6% BTW = 4240 euro

Prijsverschil = 600 euro of ongeveer 12,4%

Bij het rekenen met percentages moet men altijd opletten. Men kan die niet zomaar optellen en aftrekken.

Jij gaat in je berekening uit van een prijsdaling van ongeveer 26%. In werkelijkheid zal het prijsverschil bij fietsen die nu voor 3000 euro te koop zijn bij een BTW-percentage van 21% maximaal zakken naar iets meer dan 2600 euro bij 6% BTW of een korting van 'slechts' 400 euro.

Renaat
Dat is per fiets en bij twee fietsen dus 800 euro.
Op het gevaar af dat dit verwijderd wordt: heel amusant :-)
Ik schat, op het gevaar af dat ik ook een blunder maak: € 743,80
= 2 x (3000 - 3000 / 1,21 * 1,06)
BTW? Mijn opa en mijn vader waren smid op de Lijnbaansgracht.
Als er een klant kwam en die vroeg om een bonnetje, dan zei mijn vader steevast: "Dat kan maar dan komt er wel BTW bij". :D :D

Dat waren nog eens tijden.

Maar wel boeiend om te volgen. Mijn collega Chris die in Antwerpen een winkel heeft gehad, kan zo weer terug om daar een filiaal te beginnen. :D
bert sitters schreef:
za 06 apr, 2019 19:58
Dat is per fiets en bij twee fietsen dus 800 euro.
Aha, ik dacht dat je van de totaalprijs uitging. In het geval het om twee fietsen gaat die (met 21% BTW) samen 6000 euro komt dan heeft Leon gelijk met zijn 743 euro:
Leon schreef:
za 06 apr, 2019 21:01
Ik schat, op het gevaar af dat ik ook een blunder maak: € 743,80
= 2 x (3000 - 3000 / 1,21 * 1,06)
In het oorspronkelijke artikels (https://nieuwsfiets.nu/2019/03/20/belgi ... 21-naar-6/) was overigens wel effectief verkeerd gerekend met een zogezegde prijsvermindering van 15% in plaats van een prijsvermindering van ongeveer 12%.

Waarmee sommige politici maar weer een bewezen hebben dat het hen aan basiskennis ontbreekt.

Renaat
Alle rekenexercities ten spijt klopt de titel nog steeds niet. Die moet iets zijn zoals "Belgische Vaste Kamercommissie Financiën wil btw op fietsen in België van 21% naar 6% verlagen :D (maar of dit van de EU mag is de vraag :? )"