Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Banden leeg laten lopen. Onzin? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Banden leeg laten lopen. Onzin?

Laatst had ik de achterband van mijn stadsfiets iets verder dan volledig opgereden: de wang van de band was doorgesleten en de binnenband begon daar doorheen naar buiten te puilen. Gelukkig zag ik dit (ditmaal wél!) op tijd, en bracht mijn fiets naar de fietsenmaker om hem van een nieuwe achterband te laten voorzien.

De vrouw van de fietsenmaker verzocht mij de achterband leeg te laten lopen toen ik 'm achterliet. Waarom? Omdat zij een hondje in de winkel hebben rondlopen, en als mijn band zou zijn geploft terwijl-ie op reparatie stond te wachten, schrikt dat hondje en rent-ie wellicht de winkel uit en de straat op.

Waarom is dit verhaal relevant?

Denk even aan het huidige (veiligheids)klimaat waarin wij leven. Zeker bezien in het licht van de aanslagen in Brussel van afgelopen dinsdag. Zou een luchtvaartmaatschappij het risico willen lopen dat een vliegtuig vol mensen in paniek wordt gebracht omdat tijdens de vlucht ineens een flinke knal te horen is vanuit het laadruim? Of dat de bagagesmijters een knal horen tijdens het laden van de bagage en het vliegtuig een halfuurtje vertraging oploopt omdat het ruim weer leeg moet om te controleren wat de oorzaak was?

Nee, fietsbanden in goede staat uren niet gauw ploffen tijdens een vliegreis. Maar controleren of jouw banden in goede staat zijn, is meer werk dan domweg eisen dat ze leeg zijn, en lege banden ploffen sowieso niet.
eindgebruiker schreef:Een tip die Marten ooit gaf, voor als je recalcitrant wilt doen: vragen of ze de banden van het vliegtuig ook laten leeglopen.
Ik heb vele vluchten gemaakt met de fiets naar veel plaatsen in de wereld.
Vrijwel altijd wordt er gevraagt om je banden leeg te laten lopen. Discusie over de onzin hiervan is zinloos,dus ik laat ze meestal half leeglopen.

Overigens worden vliegtuigbanden opgepomt met stikstof,dat is niet brandbaar en kan waarschijnlijk ook de temperatuur en druk wisselingen beter aan.
Ik ben ook wel eens eigenwijs geweest. De bagagemeneer op vliegveld Agadir heeft toen met een stanleymesje het vliegtuig voor een grote ramp behoed :evil:

Ik heb mijn lesje wel geleerd.
Sorry Berger, ik moest even lachen :oops: .
Bij dit soort discussies moet niet uit het oog verloren worden dat de maximaal te behalen winst is dat je op de bestemming je banden niet op hoeft te pompen. Niet bepaald de hoofdprijs dus, en wat mij betreft geen discussies waard.

Regelmatig staat ook in de vervoersvoorwaarden dat de banden van druk moeten, dan sta je al helemaal niet in je recht om ze vol te laten.

Ikzelf laat mijn banden dus van druk af, al heb ik dat ook wel eens vergeten. Met als resultaat dat ze gewoon heel aankwamen, en een enkele keer leeg met een stuk ijzer er in.

Dit is een van die (niets kostende) veiligheidseisen, die, eenmaal ingevoerd, waarschijnlijk nooit meer afgeschaft gaan worden. Want wie zal zo stoer zijn om ervoor te zorgen dat er weer wèl vloeistoffen mee mogen in de handbagage, of batterijen met een hoge capaciteit? Degene die veiligheidseisen versoepelt kan daar alleen maar narigheid van krijgen.
Peter_K schreef:Bij dit soort discussies moet niet uit het oog verloren worden dat de maximaal te behalen winst is dat je op de bestemming je banden niet op hoeft te pompen. Niet bepaald de hoofdprijs dus, en wat mij betreft geen discussies waard.
Vier flinke banden oppompen tot op flinke druk met een klein pompje is toch niet echt mijn hobby op het moment dat ik na een lange reis slaapdronken in de hal van een internationale luchthaven sta met een hoop bagage om me heen met het vooruitzicht er zo snel mogelijk weg te willen via een nog onzekere route op een meestal vreemd tijdstip.

Het voordeel van vliegen met de fiets heb wel wat nadelen.
Zin, of onzin?
Je kunt daar eindeloze bomen over opzetten.
Feit is dat je volkomen afhankelijk bent van de incheckdames op de luchthaven. Discussie is vaak zinloos. Dus zorg dat je banden leeg zijn, als de dames dat vragen. Lach vooral tegen grondstewardessen. Dat werkt echt. :wink:
Dat.
Op luchthavens gelden REGELS!!!!!!!!!!!
Die regels zijn veelal symbolisch en totaal arbitrair.
Om zulke regels te handhaven huurt de luchthaven mensen in die niet zo slim, ruimdenkend, creatief en natuurkundig onderlegd zijn als de gemiddelde wereldfietser. :lol:
En dat is prima, want dan hebben die mensen ook een baan, en worden de (symbolische en arbitraire) regels netje gehandhaafd wat een zekere mate van echte en vooral ervaren veiligheid geeft.

Effect hiervan is inderdaad dat het totaal geen zin heeft om in discussie te gaan.
Niet doen dus, netjes meewerken, en als je daar niet tegen kunt moet je niet gaan vliegen, maar de fiets pakken :lol:
Shrek schreef:Dat.

Om zulke regels te handhaven huurt de luchthaven mensen in die niet zo slim, ruimdenkend, creatief en natuurkundig onderlegd zijn als de gemiddelde wereldfietser. :lol:
En dat is prima, want dan hebben die mensen ook een baan, en worden de (symbolische en arbitraire) regels netje gehandhaafd wat een zekere mate van echte en vooral ervaren veiligheid :
^^^^^Respectloos en arrogant naar betrokkenen toe.^^^^
Soms vraag ik me af waarom ik nog op dit forum zit. Dit was een nmm luchtig (geen woordgrap/no pun intended) topic over al dan niet lege banden
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Walter M schreef:
Shrek schreef: Om zulke regels te handhaven huurt de luchthaven mensen in die niet zo slim, ruimdenkend, creatief en natuurkundig onderlegd zijn als de gemiddelde wereldfietser. :lol:
^^^^^Respectloos en arrogant naar betrokkenen toe.^^^^
Ruik de ironie :wink:
Shrek schreef:
Walter M schreef:
Shrek schreef: Om zulke regels te handhaven huurt de luchthaven mensen in die niet zo slim, ruimdenkend, creatief en natuurkundig onderlegd zijn als de gemiddelde wereldfietser. :lol:
^^^^^Respectloos en arrogant naar betrokkenen toe.^^^^
Ruik de ironie :wink:
Als het ironisch is bedoeld vind ik het respectloos naar de natuurkundig onderlegde wereldfietsers op dit forum! Ik bedoel: fietsen (laat staan wereldfietsen) is nagenoeg onmogelijk zonder de debatten over zaken als buisdiameter, rolweerstand, accuoplaadstrategie en remkrachtverdeling nauwlettend te volgen.:wink:
Sorry, ik dacht dat Walter onder 'betrokkenen' de petten op de luchthaven bedoelde :oops:
Ik heb me ooit laten vertellen, en weet niet meer door wie, maar was wel een ervaren wereldfietser, dat het bedoeld is om uit te sluiten dat je stoute dingen verstopt in je binnenband.
Sinds we dozen gebruiken laten we de banden altijd lekker opgepompt en niemand die het meer controleert :wink:
Ik heb gelukkig maar 1 keer hoeven vliegen met de fiets, en zowel in Venetië als in Amsterdam waren de mensen op de grond blij dat de banden over voldoende lucht beschikten. Zo konden ze deze namelijk zelf ook makkelijk van A naar B vervoeren.
Ja ik heb ook jaren gedacht dat banden leeg laten lopen onzin was.
Tot ik met de fiets in China was.
De fiets moest uit de doos....banden leeg maken....
En ik miste mijn vlucht.

Dus kun je beter de banden leeg maken...dit overkomt me maar een keer. Verder is het ieder zijn keus.

Vlieg ze ....fiets met genot
Bij aankomst op de luchthaven even je banden oppompen is toch geen onoverkomelijke ramp. Gewoon even pompen en je kunt weer verder zonder eventueel extra gezeur van een luchthavenwerknemer.
51marjo schreef:Ja ik heb ook jaren gedacht dat banden leeg laten lopen onzin was.
Tot ik met de fiets in China was.
De fiets moest uit de doos....banden leeg maken....
En ik miste mijn vlucht.
Nee hoor, banden leeg laten lopen is nog steeds onzin, alleen in jouw geval heeft een stel Chinezen jou om een onzinreden je vliegtuig laten missen :lol:
Shrek schreef:Nee hoor, banden leeg laten lopen is nog steeds onzin, alleen in jouw geval heeft een stel Chinezen jou om een onzinreden je vliegtuig laten missen :lol:
Technisch heb je waarschijnlijk gelijk.

Of het voor die Chinezen onzin was valt te bezien, voor hetzelfde geld lopen ze het risico hun baan kwijt te raken of erger als ze dit soort zaken laten lopen.

Je moet je bedenken dat jij niet de enige bent die met die regels opgescheept zit.