Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets als één van je bagagestukken - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fiets als één van je bagagestukken

Iberia blijkt voor ons inderdaad heel fietsvriendelijk. Hoewel de fietsen officieel, volgens de website, binnen de bagagelimiet zouden moeten vallen, werden ze in ons geval niet eens gewogen. Ze gingen dus gratis mee, terwijl onze ingecheckte bagage voor 2 personen zo'n 50 kg was, incl. de fietsen.
Alle bagage is ook aangekomen en ongeschonden, dus de slechte reputatie van Iberia, waar je soms over leest, is in ons geval niet bewaarheid. Hulde.

Je kunt nog wat winst halen uit de handbagage. Ik heb begrepen dat het onderstaande al aardig aan banden is gelegd maar wij werden geconfronteerd met:

vijf kilo overbagage en dit kost maar liefst € 75,- :evil:
Daadwerkelijk gaf de weegschaal 6,5 kilo aan, dus toch nog 1,5 kilo gematst :lol:

Later bleek en wij hebben het dit jaar weer gezien - vlucht Adam - Curacao, dat er mensen met wel erg veel handbagage meegaan. Vooral de Latin-Americans op die vluchten nemen koffers/trolleys mee de cabine in.

Overigens fiets woog 17,5 kilo en op terugweg gewoon kleding in de fietsdoos gepropt.:roll:

En inderdaad het is afhankelijk van degene die je bij de incheck treft! :wink:

Carla en ik zijn vorige week via Atlanta naar Santiago de Chili gevlogen. Met Delta Airlines. De doos was klein, maar eigenlijk nog te groot, en wij moesten officieel bijbetalen.

Maar mijn Axe-aftershave heeft ongetwijfeld de grondstewardess doen besluiten om lief voor ons te zijn.
Resultaat: geen enkel probleem en wij hoefden niets bij te betalen.

Nu maar afwachten hoe het gaat op de terugweg. . . :lol:

Wij hebben ondertussen nogmaals contact op genomen met ons reisbureau, dat op zijn beurt contact opnam met American Airlines. Aangezien het reisbureau in augustus, toen we boekten, andere info kregen van het callcentre (fiets mag mee zolang het onder de 23kg blijft) dan nu (nog twee maal verschillende info: 110$ voor de hele reis of 80$ per vlucht, dus maal twee indien je overstapt), heeft als compensatie voor de verwarrende uitleg, ons belooft dat de fietsen gratis mee mogen.
voorwaarde: hij mag niet meer dan 47kg (!) wegen, en moet verpakt zijn in een doos kleiner dan 297 cm in totaal (lengte+breedte+hoogte).
Conclusie van het hele verhaal: American Airlines, is normaal dus geen fietsvriendelijke luchtvaartmaarschappij, alleen hebben wij deze keer geluk

Let op!!!!!!!!!
Er gelden niet alleen per maatschappij verschillende regels voor het meenemen van fietsen, maar de maatachappijen zelf kunnen diverse regels hanteren voor verschillende van hun bestemmingen.
Zelfs ervaren ticketspecialisten zijn onvoldoende op de hoogte.

bert sitters schreef:Er gelden niet alleen per maatschappij verschillende regels voor het meenemen van fietsen, maar de maatachappijen zelf kunnen diverse regels hanteren voor verschillende van hun bestemmingen.
Zelfs ervaren ticketspecialisten zijn onvoldoende op de hoogte.
Ja, en daar komt nog bij dat een maatschappij het beleid nogal eens van de ene op de andere dag wil wijzigen. KLM heeft de regels de afgelopen drie jaar bij mijn weten driemaal gewijzigd (ten nadele van de fietser, overigens). Dus als de regels veranderen nadat je je ticket hebt gekocht, kun je alsnog een probleem hebben. Probeer dus altijd bij het boeken van het ticket zwart op wit te krijgen tegen welke voorwaarden de fiets mee kan.

Op onze trip met KLM naar Mexico moesten we uiteindelijk in Amsterdam twee keer 150 euro bijbetalen, zoals ook in de voorwaarden van KLM staat (piece concept). In Mexico-stad hoefden we niets bij te betalen, dus dat viel gelukkig weer mee. Wel moest ik twee fietstassen bij elkaar binden, zodat we ieder twee slechts stuks bagage hadden. De fietsdozen hadden we ergens kunnen stallen; de fietsen zijn beide keren zonder schade overgekomen.

Afgelopen zomer vlogen wij van Amsterdam via Addis Abeba naar Kigali voor een weergaloze vakantie in Rwanda (ik heb een stukje geschreven voor ons ledenblad!)

D-reizen kreeg het niet voor elkaar de fietsen in het vliegtuig te praten. Ik heb het toen zelf gedaan, via het hoofdkantoor in Addis Abeba. Een en ander is op schrift gezet en daarmee heb ik gewapperd toen er op Schiphol moeilijk gekeken werd.

Diplomatiek blijven, voet bij stuk houden en zorgen dat alles op papier staat. Dan kom je heel ver.

Kosten voor de fiets? Niets.