Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Via Parijs, Maubeuge, Quevy naar Brussel - Forum Wereldfietser

Via Parijs, Maubeuge, Quevy naar Brussel

Er is op dit forum wel eens de mogelijkheid genoemd om van Parijs met regionale TER- treinen naar Maubeuge te rijden, vandaar ongeveer 12 km te fietsen naar het station Quévy net over de grens om daar de trein naar Brussel te nemen.
Het voordeel zou zijn dat je niet hoeft te reserveren voor de TGV naar Rijsel met een beperkt aantal fietsplaatsen en de TER-treinen zijn aanzienlijk goedkoper.
Fietsvervoer in de Franse TER is gratis en in Belgische treinen is dat 5 Euro.

Helaas gaat er nu nog maar één rechtstreekse TER-trein van Parijs naar Maubeuge: om 16:37 en aankomst in Maubeuge om 18:33.
Het station Quévy is in het dorp Aulnois. Fietsen van Maubeuge via Feignes.
Vanaf het station Quévy vertrekt ieder uur om 12 minuten voor het hele uur een Interregio trein naar de nationale luchthaven van Brussel. Deze treinen stoppen ook op het belangrijke overstapstation Brussel-Zuid. Let op deze treinen rijden niet op zaterdag en zondag!
Dit is een dubbeldekker met veel ruimte voor fietsen. Je moet aan de conducteur vragen om de speciale fietsendeur op perronhoogte te open. Je kunt op station Quévy géén kaartjes kopen, maar dit kan zonder extra kosten bij de conducteur.
Het grote voormalige grensstation van Quévy lig er desolaat bij: grotendeels dichtgetimmerd. Ooit stopten hier alle treinen van Brussel naar Parijs voor de grenscontrole en het wisselen van de locomotief. Er is hier geen grensoverschrijdend treinverkeer meer. Je hebt kans dat je de enige passagier bent die hier instapt. Dit stukje spoor is zwaar noodlijdend. Pas in Bergen (Mons) raakt de trein wat gevuld. De kans dat de verbinding wordt ingekort tot Bergen is gering. Als er in Belgie een stukje spoor in Wallonie wordt opgeheven, moet ook in Vlaanderen een stukje spoor sneuvelen.
Vanuit Maubeuge gaan ook geen rechtstreekse treinen meer naar Charleroi. Je moet overstappen in Jeumont.
Beste,

Weet u waar je in Parijs moet opstappen om de trein richting Maubeuge te nemen?

Dank Alvast

Evert
evert86 schreef:Weet u waar je in Parijs moet opstappen om de trein richting Maubeuge te nemen?
Paris Nord.
Aanvulling op de info van Bert Sitters: de trein van Maubeuge naar Paris Nord vertrekt om 13.24, aankomst twee uur later.
evert86 schreef:Beste,

Weet u waar je in Parijs moet opstappen om de trein richting Maubeuge te nemen?

Dank Alvast

Evert


Vanaf het Gare du Nord
Er gaan ook Intercités tussen Paris-Nord en Maubeuge.
Reserveren is mogelijk. Een gewoon kaartje voor bijvoorbeeld morgen kost 32,90. Dat is goedkoper dan de TGV naar Rijsel.
Vertrek Paris Nord 07:37
Aankomst Maubeuge 09:33

Vertrek Paris Nord 10:37
Aankomst Maubeuge 12:33

Vertrek Paris Nord 16:37
Aankomst Maubeuge 18:33

Let op het station Quévy is in het Belgische plaatsje Aulnois (bijna op de grens met Frankrijk). Niet te verwarren met het Franse Aulnoy, waar vroeger ook de treinen van Amsterdam nar Parijs stopten.
Dankjewel!
Als ik zo optel, heb je dan vanuit Hilversum(waar ik woon) via
Rotterdam, Roosendaal, Antwerpen en Brussel 6 uur 23 min nodig om Quevy te bereiken, maar via Maastricht, Luik en Brussel 5 uur en 19 minuten. Als je er rekening mee houdt dat je met de stoptrein naar Antwerpen moet, vanwege geen IC meer na december. En Maastricht scheelt een keer overstappen.
Vanaf daar nog naar Maubeuge fietsen, en trein verder pakken...
Parijs, mensen, is nog erg ver. En veel overstapjes. :(
captain_fabulous schreef:Als ik zo optel, heb je dan vanuit Hilversum(waar ik woon) via
Rotterdam, Roosendaal, Antwerpen en Brussel 6 uur 23 min nodig om Quevy te bereiken, maar via Maastricht, Luik en Brussel 5 uur en 19 minuten. Als je er rekening mee houdt dat je met de stoptrein naar Antwerpen moet, vanwege geen IC meer na december. En Maastricht scheelt een keer overstappen.
Vanaf daar nog naar Maubeuge fietsen, en trein verder pakken...
Parijs, mensen, is nog erg ver. En veel overstapjes. :(
Ja het wegvallen van de Benelux-treinen van Amsterdam naar Brussel zorgt vanaf 9 december voor een groot gat. Niet alleen voor fietsers, maar ook voor overige reizigers uit Breda, Tilburg, 's Hertogenbosch en Nijmegen. Zij hebben de keuze: of om te rijden via Rotterdam: of via dat museumboemeltje tussen Roosendaal en Antwerpen dat bij iedere verzameling van meer dan vijf huizen stopt.

Vanaf Maastricht kun je ook via Luik, Charleroi en Jeumont naar Maubeuge. De reistijd nog niet opgezocht.
En hoe zit het ook alweer met de truc om fietsen toch mee te nemen in zowel de Thalys als de TGV? Kan ik een gedemonteerde fietsen in een tas (ongeveer 120 cm lang, 60 cm hoog, 30 cm breed toch in het rek plaatsen?
Groeten, Rutger
M'stricht-Luik 2:20
Luik - Mons 1:46
Mons- Quevy 0:18

Maar dan heb ik de overstaptijden nog niet meegerekend. Ik vermoed, dat het een half tot heel uur sneller kan zijn voor mij. Woon je al in het zuiden, is het waarschijnlijk effectiever.
In elk geval, minder overstappen dan de Rotterdam-Roosendaal route! En Luik - Guilemins heeft fatsoenlijke liften. ook prettig.

Blijft van de zotte dat je als fietser zo langzamerhand wiskunde moet gaan studeren, om naar Frankrijk te reizen. Mocht ik volgend voorjaar de Provence willen gaan fietsen, ga ik wel via Basel!
Rutger schreef:En hoe zit het ook alweer met de truc om fietsen toch mee te nemen in zowel de Thalys als de TGV? Kan ik een gedemonteerde fietsen in een tas (ongeveer 120 cm lang, 60 cm hoog, 30 cm breed toch in het rek plaatsen?
Groeten, Rutger
Met een racefiets of een mountainbike is dat niet zo'n probleem. Een vakantiefiets heeft een drager, lowriders en spatborden. Die moet je er behalve het stuur, het zadel en de wielen allemaal af halen.
In Parijs eindigt de Thalys op het Gare du Nord. Wil je overstappen dan moet je naar een ander station. Kun je met de metro, maar dan moet je wel behalve als je tassen ook je verpakte fiets mee naar beneden zeulen. In station Paris Montparnasse moet je een zeer lange lijdensweg aflegen voordat je van het perron van de Metro op het perron van de TGV bent.
Je kunt fietsen van station naar station in Parijs, maar dan moet je op het Gare du Nord eerst je fiets weer in elkaar zetten en op het andere station weer demonteren.
captain_fabulous schreef:M'stricht-Luik 2:20
Luik - Mons 1:46
Mons- Quevy 0:18

Maar dan heb ik de overstaptijden nog niet meegerekend. Ik vermoed, dat het een half tot heel uur sneller kan zijn voor mij. Woon je al in het zuiden, is het waarschijnlijk effectiever.
In elk geval, minder overstappen dan de Rotterdam-Roosendaal route! En Luik - Guilemins heeft fatsoenlijke liften. ook prettig.

Blijft van de zotte dat je als fietser zo langzamerhand wiskunde moet gaan studeren, om naar Frankrijk te reizen. Mocht ik volgend voorjaar de Provence willen gaan fietsen, ga ik wel via Basel!
Je hoeft vanuit Maasticht niet via Bergen (Mons),
Je gaat van Luik naar Charleroi, daar stapt je over naar Jeumont.
In Jeumont stap je over naar Maubeuge.

Voor naar het zuiden is Luik-Luxemburg ook een optie.
captain_fabulous schreef:Mocht ik volgend voorjaar de Provence willen gaan fietsen, ga ik wel via Basel!
dat is maar een paar dagen fietsen via de Rijn!
trein probleem opgelost 8)
Die oplossing creert alleen een vakantiedagen probleem ben ik bang :cry:
bert sitters schreef:
captain_fabulous schreef:M'stricht-Luik 2:20
Luik - Mons 1:46
Mons- Quevy 0:18

Maar dan heb ik de overstaptijden nog niet meegerekend. Ik vermoed, dat het een half tot heel uur sneller kan zijn voor mij. Woon je al in het zuiden, is het waarschijnlijk effectiever.
In elk geval, minder overstappen dan de Rotterdam-Roosendaal route! En Luik - Guilemins heeft fatsoenlijke liften. ook prettig.

Blijft van de zotte dat je als fietser zo langzamerhand wiskunde moet gaan studeren, om naar Frankrijk te reizen. Mocht ik volgend voorjaar de Provence willen gaan fietsen, ga ik wel via Basel!
Je hoeft vanuit Maasticht niet via Bergen (Mons),
Je gaat van Luik naar Charleroi, daar stapt je over naar Jeumont.
In Jeumont stap je over naar Maubeuge.
.
Er zit nu een complicatie in deze verbinding. De treinen van Charleroi rijden sinds kort tot Erquelinnes: pal voor de Franse grens. Je moet 2 km langs de Samber fietsen voor het station van Jeumont. Let op veel treinen naar Maubeuge zijn nu vervangen door bussen en daarin kunnen géén fietsen mee.
Ooit wat dit een belangrijke spoorlijn met internationale treinen van Parijs naar Luik en Keulen.
Het is een keuze, met de fiets in de trein in Frankrijk. Deze zomer een korte boemel (van Brest naar Rennes) genomen. Doe mij liever Duitsland, met onbeperkt vakantiefietsgenot en elke dag de mogelijkheid om van waar dan ook in Duitsland tot Venlo of Enschede te komen voor Eur 40 + Eur 6 voor de fiets.

Helaas laat ik daarom Frankrijk en bijvoorbeeld Spanje rechts liggen terwijl links, door Duitsland ook Polen en Tsjechie prima verbindingen voor geringe bedragen kennen.

Gr Hans
Ik ga liever in de zomervakantie richting de alpen. Daar heb je hoge bergen waar je trainen en bovendien heb je een mooi uitzicht. Alleen je moet bergafwaards wel uitkijken dat je niet te snel gaat, want de wegen in de bergen zijn gevaarlijk met een afdaling.
aandegracht schreef:Het is een keuze, met de fiets in de trein in Frankrijk. Deze zomer een korte boemel (van Brest naar Rennes) genomen. Doe mij liever Duitsland, met onbeperkt vakantiefietsgenot en elke dag de mogelijkheid om van waar dan ook in Duitsland tot Venlo of Enschede te komen voor Eur 40 + Eur 6 voor de fiets.

Helaas laat ik daarom Frankrijk en bijvoorbeeld Spanje rechts liggen terwijl links, door Duitsland ook Polen en Tsjechie prima verbindingen voor geringe bedragen kennen.

Gr Hans
Van Brest naar Rennes kan de fiets ook mee in de TGV, als je reserveert. Dat kan in de Duitse ICE dus niet. Treinen met de fiets heeft voordelen en nadelen in beide landen. Zo kunnen er in Duitsland geen fietsen op sommige regionale lijnen in Sleeswijk-Holstein. 6 euro voor de fiets geldt niet voor héél Duitsland. In de TER-treinen in Frankrijkk zijn fietsen gratis. Het materieel is verschillend: vaak gelijkvloers met veel ruimte voor de fiets, maar een andere keer steil omhoog door een smal deurtje en nauwelijks plek, maar dat geldt ook voor Duitsland. Ik trein in Duitsland en Frankrijk en vele andere landen. Jammer dat je Spanje rechts laat liggen.
Ik was er onlangs weer. Na veel fietsen in andere landen van Europa: Spanje is echt het meest fantastische fietsland van Europa. Nergens krijg ik zo een gevoel van ruimte en vrijheid. Daar kan geen Hefe Weizenbier, of grand cru tegenop!
En_bloc schreef:Ik ga liever in de zomervakantie richting de alpen. Daar heb je hoge bergen waar je trainen en bovendien heb je een mooi uitzicht. Alleen je moet bergafwaards wel uitkijken dat je niet te snel gaat, want de wegen in de bergen zijn gevaarlijk met een afdaling.
Voor de Alpen kun je prima met de CityNightLine. Zie: www.treinreiswinkel.nl
Nu ik erover nadenk eigenlijk prima oplossing de fiets in een tas. Spatborden heb ik niet op mijn fiets en voordrager als ik een viertal dagen ga fietsen in Picardie ook niet nodig. Ik overnacht dan wel in pensions. Dus eigenlijk alleen voor- en achterwiel demonteren (achterdrager gewoon erop) en dan in het rek zetten. (Ik stap uit veiligheid dan in Amsterdam op). Kan fiets dan gratis mee? Mijn volgende trein zou dan vanaf Paris Nord gaan naar de bestemming waar ik moet wezen.

bert sitters schreef:
Rutger schreef:En hoe zit het ook alweer met de truc om fietsen toch mee te nemen in zowel de Thalys als de TGV? Kan ik een gedemonteerde fietsen in een tas (ongeveer 120 cm lang, 60 cm hoog, 30 cm breed toch in het rek plaatsen?
Groeten, Rutger
Met een racefiets of een mountainbike is dat niet zo'n probleem. Een vakantiefiets heeft een drager, lowriders en spatborden. Die moet je er behalve het stuur, het zadel en de wielen allemaal af halen.
In Parijs eindigt de Thalys op het Gare du Nord. Wil je overstappen dan moet je naar een ander station. Kun je met de metro, maar dan moet je wel behalve als je tassen ook je verpakte fiets mee naar beneden zeulen. In station Paris Montparnasse moet je een zeer lange lijdensweg aflegen voordat je van het perron van de Metro op het perron van de TGV bent.
Je kunt fietsen van station naar station in Parijs, maar dan moet je op het Gare du Nord eerst je fiets weer in elkaar zetten en op het andere station weer demonteren.
Voor de Thalys en de TGV zonder fietsplaatsen moet je achterdrager eraf, anders past je fiets in de tas niet in het rek.
Ik zou in Amsterdam opstappen, want in Rotterdam heb je kans dat alle rekken al vol zitten.
Waar moet je heen in Picardie?
Je kunt tot 8 december nog met de de Benelux-trein naar Brussel-Zuid, daar stap je over op een trein naar Doornik en van Doornik naar Rijsel. In Rijsel kun je de TGV nemen met fietsplaatsen naar station Haute-Picadie TGV. Informeer bij de Treinreiswinkel: http://www.treinreiswinkel.nl