Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Toiletten in sprinters ten koste van fietsplaatsen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Toiletten in sprinters ten koste van fietsplaatsen

Georg schreef:
vr 15 apr, 2016 16:41
Overigens vind ik de trein vrij duur in NL, je kunt voor hetzelfde geld een heel jaar een auto(tje) rijden, met de daaraan verbonden veel grotere/fijnmaziger 'verplaatsings/vervoer/transport'-keuze. (en autobezit/gebruik is ook al relatief heel duur in NL, zelfs dan nog wint de auto het in deze vergelijking)
Ik snap je argument wat betreft de fijnmazigere bereikbaarheid en vindt de trein ook "duur" maar ik ben er vrij zeker van dat ook jou auto duurder is dan de trein, brandstof is meestal niet de grootste kostenpost.

Stel je voor dat je de trein toch aan je zelf zou willen verkopen, dan is de 2.5 km is prima te fietsen en telt mee met de bewegingsnormen en de tijd die je in de trein zit is nuttiger besteed dan de tijd die je in de auto zit. Verder zijn misschien wel de woon-werk kosten aftrekbaar.

Wat betreft de fietsplaatsen in de sprinters ben ik het met @keesswart eens en vind ik het een goed voorstel om daar de klapstoelen te verwijderen en te vervangen door lussen aan het plafond.
daulagari schreef:
zo 09 dec, 2018 14:34
Georg schreef:
vr 15 apr, 2016 16:41
Overigens vind ik de trein vrij duur in NL, je kunt voor hetzelfde geld een heel jaar een auto(tje) rijden, met de daaraan verbonden veel grotere/fijnmaziger 'verplaatsings/vervoer/transport'-keuze. (en autobezit/gebruik is ook al relatief heel duur in NL, zelfs dan nog wint de auto het in deze vergelijking)
Ik snap je argument wat betreft de fijnmazigere bereikbaarheid en vindt de trein ook "duur" maar ik ben er vrij zeker van dat ook jou auto duurder is dan de trein, brandstof is meestal niet de grootste kostenpost.

Stel je voor dat je de trein toch aan je zelf zou willen verkopen, dan is de 2.5 km is prima te fietsen en telt mee met de bewegingsnormen en de tijd die je in de trein zit is nuttiger besteed dan de tijd die je in de auto zit. Verder zijn misschien wel de woon-werk kosten aftrekbaar.

Wat betreft de fietsplaatsen in de sprinters ben ik het met @keesswart eens en vind ik het een goed voorstel om daar de klapstoelen te verwijderen en te vervangen door lussen aan het plafond.
Tja, het is lastig rekenen, vooral is het lastig toerekenen van welke kosten wel en welke niet.

Als je alles bij elkaar neemt en kijkt wat een auto kost dan is die heel duur per kilometer, maar ... de kosten zakken wel naarmate je meer kilometers maakt ... perverse prikkel nummer 1.
Als je echter toch al een auto hebt (bijv omdat je voor sommige verplaatsingen toch wel erg lastig zonder kan) dan wordt het plaatje ineens heel anders, een aantal vaste kosten zijn dan al betaald ... perverse prikkel nummer 2.
En als je om welke reden dan ook een auto van de baas hebt, dan zijn de vaste kosten vaak nog groter en de variable kosten soms zelfs nul ... perverse prikkel nummer 3.

Als ik naar mezelf kijk: Ik kan beschikken over een auto, die auto kost me geld, ook als ie stil staat. Als ik naar de tandarts moet (daarvoor moet ik door het toeval 20 km verderop zijn) dan kan ik op de fiets (maar dat is niet altijd prettig, 's winters koud en nat, en 's zomers de kans zwaar bezweet in de tandartsstoel te liggen), ik kan met het OV (ik het een kortingkaart) en dan kost het OV € 2,-- voor een enkeltje, maar dan moet ik nog per bus het voor en natransport doen, of alleen hier op de fiets naar het station of de vouwfiets meenemen ... of ik stap in de auto, parkeer niet voor de tandarts voor de deur maar in een parkeergeld-vrije buitenwijk (voor de deur van de moeder van een goede vriendin) en ik loop naar de tandarts -- ik heb een dure auto, dwz aan brandstof ben ik enkele reis inmiddelds € 2,50 kwijt.
Tel uit je winst: voor € 0.50 heb ik het comfort van niet naar de trein, geen bus en precies op tijd.
En dat terwijl ik 1º treinen leuk vind en 2º korting heb op de trein want zonder was de auto aan direct zichtbare variabele kosten gewoon ruim goedkoper geweest .... en ik heb met een kortere reistijd ook nog mijn 20 minuten wandelingetje gehad. Nu ja, als ik de vouwfiets weer eens oppoets en alles heel strak plan, dan ben ik met die vouwfiets misschien net iets vlotter, goedkoper en flexibeler etc. maar het zit dus echt raar in elkaar, op basis van de direct zichtbare kosten zijn er eigenlijk alleen maar perverse prikkels, prikkels die je stimuleren om niet voor de beste, milieuvriendelijkste oplossing te kiezen.

BSM

PS Misschien zou je na betaling van een (veel hogere) wegenbeslasting ook een OV-jaarkaart moeten krijgen ? Pas dan wordt de trein een interessant alternatief, pas dan krijg je een bonus als je de auto laat staan.