Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Goede pannen! Er is zoveel, wat zijn de ervaringen? - Forum Wereldfietser

Goede pannen! Er is zoveel, wat zijn de ervaringen?

Wij willen onze oude pannenzet (de standaard campingpannetjes) vervangen voor goede pannen.
Ik heb al eens even rondgekeken, maar er is zoveel.
Welke ervaringen hebben jullie met de verschillende pannen?
Mijn voorkeur gaat uit naar een drie pannen en een deksel die tevens als koekenpan te gebruiken is. Ook wil ik er universele pannenknijper voor gebruiken.
Wie heeft er tips of advies?

Als ik jou was zou ik pannetjes in Inox nemen of als je een kapitaalkrachtige grammenjager bent, in Titanium.

Aluminium wordt afgeraden om warm eten in te bereiden, geeft zoals je weet residu af aan het voedsel. Dit zou een oorzakelijk verband kunnen hebben met Alzheimer.

Bij pannetjes met een anti-aanbaklaag verslijt de anti-aanbaklaag zeer snel. Dit komt doordat de panntjes in elkaar geplaats, zitten te schuren in je rugzak. Ook heb ik mijn twijfels over de stoffen die vrijkomen bij verhitting van zo'n anti-aanbaklaag. Ik heb hier nog niet veel over gelezen maar verwacht hier ook niet veel goeds van.

No nonsens is volgens mij een RVS pannensetje, dat compact te verpakken is, met universele pannegreep, bijv. van Coleman.

Mvg,
Dirk V

Als je twijfelt aan de veiligheid van anti-aanbaklaag moet je ook even vermelden dat er in RVS behoorlijk wat chroom zit en dat chroom erg giftig is, dat is namelijk wel waar maar ook ongenuanceerd. ( :? )
Groeten, Leon (die zich geen zorgen maakt over zijn aluminium pannetjes, maar wel oppast dat de pannetjes niet over elkaar krassen als ze in de tas zitten, want dan kun je het slijpsel na het fietsen opvegen)

Het ligt eraan hoelang je op pad gaat. Voor een normale vakantie is aluminium volgens mij geen probleem.
Ga je langer op pad, dan is een RVS set aan te raden.

En voor de beste kookresultaten is een dikke bodem van belang. Om het gewicht nog een beetje te besparen heeft MSR wat RVS pannen met een Aluminium plaat aan de buitenkant.
Goede oplossing, maar ze zijn nog wel aan de zware kant.

Een grote pannenset heeft als voordeel dat je er ook nog spullen in kan doen. Een kleine pannenset is meestal te klein om er bijvoorbeeld je brander in te stoppen en is minder efficient.

Groeten,

Marco

Marco de Wit schreef:Het ligt eraan hoelang je op pad gaat. Voor een normale vakantie is aluminium volgens mij geen probleem.Een grote pannenset heeft als voordeel dat je er ook nog spullen in kan doen. Een kleine pannenset is meestal te klein om er bijvoorbeeld je brander in te stoppen en is minder efficient.
Ik eet inderdaad geen halfjaar uit alu-pannen, en kook er geen rabarber in (dat is een do-not bij aluminium). Maar wel weet ik altijd legio klein spul te vinden om onderweg in het kleine pannetje te stoppen :D Handig is ook als er zo weinig mogelijk ruimte tussen de 2 pannen zit als je ze in elkaar schuift, want die ruimte is echt verloren.
Ik vindt 3 pannen + een deksel overigens wel erg veel om mee te nemen. Ik heb 2 pannen en gebruik een bord als deksel. Mepalborden kunnen daar prima tegen en je kunt ze met een standaard pannentangetje ook makkelijk pakken.
Groeten, Leon

Hoi Anouk,

Ik doe al een jaar of zes met mijn aluminium-tefal pannetje van het merk tefal.
Ik gebruik er maar één, met twee personen. In de pan zit de branderkop in poetskatoen gewikkeld. De beschadigingen zijn in die zes jaar minimaal. we kamperen best veel, twee keer een maand en veel losse weekends per jaar.
De pannenset van tefal is best goedkoop, je koopt er meerdere voor ten opzichte van RVS of titanium.

Succes met je keuze.

Bedankt voor jullie reacties.
In de aanschaf van nieuwe pannen zal ik zeker jullie advies meenemen.
De fietsreizen die wij maken varieren van een lang weekend tot 4 weken, dus zeker geen erg lange reizen.
Dat we drie pannen meenemen komt vooral omdat we vaak naar scandinavie gaan, waar je geen pannetjes hoeft te stapelen op je een pits toestelletje, maar waar je wat uitgebreider kan koken op de kookvoorzieningen die altijd op de campings aanwezig zijn.
Bedankt voor de reacties.

Groeten Anouk
Vreest niet voor aluminium!

In het verleden werd nog vermoed dat aluminium de kans op Alzheimer zou vergroten. Dit bleek bij nader onderzoek echter niet waar.

Laat die titaniumpannen dus maar staan.

Gaele