Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke slaapzak?!? - Forum Wereldfietser

welke slaapzak?!?

Ik, als beginnend lange afstand fietser, ben op zoek naar een slaapzak van degelijke kwaliteit die niet te zwaar is (liefst < 1,5 kg), niet te duur maar die wel in de herfst ook nog voldoende warmte biedt.

Wie o wie heeft tips want er is zoveel onder de horizon...
Waar moet ik in het bijzonder op letten?
Van alles wat ik tot nu toe gezien heb, lijkt de Vaude Kiowa basic een optie (alhoewel 100 euro eigenlijk mijn budget overschrijdt). Daarnaast heb ik de Coleman Oak Lite op het oog, leuke prijs en max. bereik tot -4 C. (vulling Coletherm 1x150 g/m2.

Wat zijn de ervaringen van doorgewinterde fietsers en kampeerders zoals jullie?

Bedankt!

nou, ik raad je een slaapzak van tatteljee aan, bijvoorbeeld de yeti 200 grams. het is een mummie, handgemaakt, met een isolatiewaarde van ongeveer min 7. de slaapzak wordt helemaal gemaakt naar jou persoonlijke wensen en je lichaamsmaten.
Ik ben bang dat deze slaapzakken voor mij op het moment véél te duur zijn. Meer dan 100 euro heb ik er op het moment echt niet voor over....

Kijk bij Perry sport of andere 'goedkope' sportwinkels.
Uitverkoop kan een uitkomst bieden, of misschien is er een legerdump bij je in de buurt.

Groeten, John.

Vaak hebben grote winkels ook een huismerk, vrijbuiter heeft bijvoorbeeld een huismerk, en er is ook vrijbuiter nomad. Een eigen merk in samenwerking met nomad, maar wel goedkoper.
Heb er zelf een slaapzak van gehad, beviel prima.

Nu heb ik een lichgewicht nomad. Een hartstikke fijne en lichte slaapzak. Is er zowel in mummie als in dekenmodel. Was rond de €90.

Let ook op de isolatiewaarde. Als je alleen in de zomer gaat hoeft de isolatiewaarde niet zo hoog te zijn. Mijn slaapzak is een zomerslaapzak, met een +5 isolatie. Maar ik heb er ook als eens in geslapen met nachtvorst, dus vaak heb je wel een paar graden speling.

Een goeie tip (uit eigen ervaring): Coleman Bambusa.

Is een tussenseizoen slaapzak - mummymodel die opgerold heel weinig plaats inneemt.
Temperaturen tot een graad of +3 zijn geen probleem, kost denk ik zo'n 80 EUR.
Thanx voor de tip!
Inderdaad een hele lichte slaapzak, ik neem aan dat deze alleen in de zomer geschikt is.

Heeft iemand nog tips voor 2 seizoenen slaapzakken?
En heeft iemand ervaring met de Oak Lite Coleman?

Beste fietsvrouw,

De wereld van de slaapzak lijkt uitgebreid en verwarrend. Hier enkele tips uit ervaring en na 7 jaar in een bekende buitensportzaak gewerkt te hebben. Maak het niet te moeilijk is het motto

1) Mummie of deken.

Mummie

Voordeel: warmer en minder gewicht.

Nadeel: Het is de eerste nacht wennen aan de beperkte ruimte, maar je moet weten dat de slaapzak met jouw meedraait en je dus niet moet proberen in je slaapzak zelf te keren.

2)dons of synthetisch;

dons

Voordeel: groter temperatuurbereik en lichter. Bij slijtage kan dons nog worden bijgevult. Synthetisch is versleten en moet worden weggegooid of voor warmere temperaturen worden ingezet.

Nadeel: Duur. en in zeer natte omstandigheden geeft dons geen isolatiewaarde meer. In enkele parken in Noord Amerika is het zelfs verboden om met donse slaapzakken op pad te gaan! (wat overdreven)

Isolatiewaarde;

De temperatuurgegevens op de slaapzakken zijn te link om voor waarheid aan te nemen. ieder mens is verschillend, luchtvochtigheidsgraad is bepalend en hoe je lichaam er voor staat na een pittig dagje fietsen. Kortom temperatuurbereik op de slaapzak is geen garantie voor warme nachten. Tip; als verkoper van slaapzakken namen wij de Ajungilak slaapzak kwa vulling als standaard. Deze fabricant was de eerste producent van synthetischeslaapzakken ter wereld (1852 ongeveer). Als je de slaapzak tussen je handen neemt en je voelt de dikte dan moet dat gelijk zijn met andere slaapzakken van het zelfde temperatuurbereik. Ik durf op persoonlijk titel te zeggen dat slaapzakfabricanten die zeggen veel koudere omstandigheden aan te kunnen vanwege een fantastische nieuwe vezel niet geloofwaardig zijn!

Neem een slaapzak liever te warm dan te koud. Wanneer het te warm is sla je de slaapzak open of steek je je voeten uit het uiteinde. Neem ook een slaapzak met een cappuchon. 70% van de warmte verlies je via het hoofd.
(je kunt ook een muts meennemen)

Vergeet niet dat de mat waar je op ligt ook het nodige betekent voor de kou. Zo is een selfinflatingmatje van 2,5cm dik en met foam gevult warmer dan een 15 cm dikluchtbed waarin een constante circulatie is van koude lucht.

Samenvattend:(gezien de het budget voor jouw)

*Koop een synthetische mummieslaapzak.
*Die zeker de isolatiewaarde van -5 heeft.(dus geen extreemtemperatuur)
*Die kwa dikte gelijk staat een Ajungilak met dat temperatuurbereik
*koop een goed matje (thermarest) geen andermerk gezien heel vaak! het foam aan de binnenzijde niet zit vastgeplakt aan de buitenkant. Gaat schuiven en is snel kapot.


Mocht je nog vragen hebben dat is dit forum natuurlijk de gelegenheid.

Succes. Groet Bart.

Dag Bart,

Bedankt voor je uitgebreide toelichting, daar kan ik wel wat mee. Ik had al het vermoeden gekregen (na het lezen van ervaringen op hikingsite) dat de aangegeven isolatiewaarde vaak niet klopt.

Wat volgens mij wel een 'probleem' is, is dat hoe warmer de slaapzak is, des te zwaarder. Heeft een zomerslaapzak niet veel minder vulling nodig? Ik wil mijn slaapzak liefst niet boven 1,5 kg hebben.

Als verkoper, ken jij goede verhalen van de Coleman Bambusa en hoe zit het met Vaude slaapzakken? Heb je een merk in het bijzonder dat je mij kunt aanraden, gezien mijn wensen én budget.

Bedankt alvast,
Ellen

fietsvrouw,

Gezien je budget zie ik bij de gerenomeerde buitensportzaken (bever, demenie, denig enz) weinig mogelijkheden. Wel is het interresant om de aanbiedingen te checken! voor nader advies kun je in iedergeval even langs, voel je niet bezwaard om vervolgens niets te kopen. Wij vonden dat eigenlijk geen probleem. we gingen voor een eerlijk advies en bij mensen met een gering budget heb ik er genoeg doorverwezen naar de goedkopere "buiten"sportzaken. Advies is het motto, verkopen is een vies woord!

Ben zelf niet z'on fan van Coleman. Ken het wereldje niet meer zo goed maar in het verleden stond coleman wel voor "kwaliteit" maar dan wel naar amerikaans voorbeeld, namelijk groot en zwaar. dat kwam/komt voornamelijk door het gebruik van katoen. Slaapt heerlijk maar wordt snel vochtig, droogt slecht, en slijt snel.

Vaude spreekt mij meer aan. Tochtgenoot heeft er ruim 7mnd in Zuidamerika heerlijk in geslapen.

Wat betreft je gewicht moet het gemakkelijk lukken onder de 1,5kg. Een tip die bij me opkomt is dat je voor de koudere fietstochten in de herfst een fleecemummiebinnendeken (scrabbel?) van Ajungilak kunt kopen. kost ook weer geld maar dat heb je wel meer mogelijkheden.

wederom succes!
Hoi,

Ik heb een slaapzak gekocht, de Ajungilak Tundra à €90, -. De slaapzak heeft een comfort temperatuur bereik van 20 tot -5 C en extreem tot -10 C.
Helaas is de slaapzak niet heel licht: 1,56 kg, maar wel een 'allrounder'. Hij is te gebruiken voor 3 seizoenen, dus ik denk dat ik het niet heel koud zal hebben.

Groetjes,
Ellen