Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ik ga op reis en neem mee: ........ Pedaalsleutel (?) - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Ik ga op reis en neem mee: ........ Pedaalsleutel (?)

Dank voor de tip. Maar je bedoelt dan zeker de KMC Powerlink. KMV is wat anders.

Groet,
Arno
Glika schreef:Dank voor de tip. Maar je bedoelt dan zeker de KMC Powerlink. KMV is wat anders.

Groet,
Arno
Uiteraard.
Waar is die kleine steeksleutel voor?

Ik zou proberen om ipv 2 multitools het bij één te houden; ik heb zelf een Topeak Hummer; dat is een erg complete multitool met inbussen, goede kettingpons, 2 bandenlichters (meer heb je niet nodig) en zelfs een (onhandige maar het werkt wel) spaaksleutel.

Ik hou persoonlijk niet van quicklinks, je kunt het ook bij shimano kettingen houden, een aantal schakels extra meenemen en wat shimano pinnetjes (pinnen van shimano mag je niet terugponsen); voor erg lange tochten is een extra ketting die je elke 1000km wisselt geen slecht idee, dan houden je (duurdere) bladen het wat langer uit ;-); wat minder van belang bij een versnellingsnaaf.
De kleine steeksleutel is voor m6 en m8 moeren. Met dit sleuteltje kom ik overal bij. De andere sleutel is voor het Brookszadel.

Ik heb maar 1 multitool. Van Topeak. Deze kan uit elkaar worden geschoven waardoor je 2 stukjes gereedschap gelijkertijd kan gebruiken. Het stukje ketting is Shimano, restant na inkorten ketting na aanschaf. Ik heb reserve Shimano pinnen in de Topeak multitool zitten. Met de 2 bandenlichters in de multitool lukt het mij niet de opvouwbare Schwalbe Supremes van de velg te krijgen. Vandaar de 3 kunststoffen bandenlichters extra. Met deze 3 lukt het nl. prima

Ik zou inderdaad de spaaksleutels van de multitool kunnen gebruiken.

Is 1000 km niet een beetje weinig voor een ketting? Ik heb een Shimano CN-HG93 9 sp ketting en deze is toch van redelijke kwaliteit. Door een uitstapje halverwege fiets ik uiteindelijk zo'n 2200-2300 km en dat wil ik toch graag met 1 ketting doen. De cassette en bladen zijn M770 XT en gelijk met de ketting op de fiets gezet. Zo'n 1000 km geleden. Ik kom dus op zo'n 3000 km met de ketting.

Of bedoel je: gebruik 2 kettingen en geef ze wisseldienst: 1000 km op en 1000 km af, op, af, etc.

Hebben eerdere reizigers naar Barcelona ook halverwege de ketting vervangen?

Groet,
Arno
Ik zou er niet over peinzen om een extra ketting mee te slepen.
Ik bedoelde inderdaad om ze elke 1000km om te wisselen; dus 1e 1000km ketting A, 2e 1000km ketting B, 3e 1000km ketting A; maar op een afstand van 2000km (whoops) is dat inderdaad niet nodig; wel zou je kunnen overwegen om voor vertrek er een nieuwe ketting op te zetten en na vertrek de oude terug te doen.

Mooi setje verder, hopelijk heb je de spaken niet nodig ;-).
Je kan ook problemen maken die er niet zijn :shock:
Heb zelf een 15 mm steeksleuteltje (1 zijde) wat niet langer is dan de breedte van mijn hand, weegt niets, eventueel inkorten. :idea:
Pedalen handvast zetten is voldoende. :|
Matthie9000 schreef:Ik hou persoonlijk niet van quicklinks
Ik behoor tot de andere groep: degenen die vanaf het moment van invoering van de snelsluitschakels nooit meer pons- of breekproblemen met kettingen heeft gehad. Sram in mijn geval.
Leon
Matthie9000 schreef:Ik bedoelde inderdaad om ze elke 1000km om te wisselen; dus 1e 1000km ketting A, 2e 1000km ketting B, 3e 1000km ketting A; maar op een afstand van 2000km (whoops) is dat inderdaad niet nodig; wel zou je kunnen overwegen om voor vertrek er een nieuwe ketting op te zetten en na vertrek de oude terug te doen.

Mooi setje verder, hopelijk heb je de spaken niet nodig ;-).
Als voorbereiding op de reis ben ik mijn fiets van voor na achter aan het nalopen. Een soort APK. Mijn ketting zat er nu 2600 km op, zeg maar de A ketting. Een nieuwe ketting kan geen kwaad, vandaar vandaag de A maar gewisseld met een nieuwe. Wederom met een HG93. Bij het vergelijken zag ik dat de oude ketting ongeveer 1 cm langer was geworden. Over 108 schakels verdeeld. Ikzelf vind dat best wel veel rek. Van de 2600 km heb ik zo'n 2000 met bepakking gereden.
Wat zijn jullie ervaringen? Is 1 cm normaal na zo'n afstand?
(Kettingbladen en cassette zijn destijds gelijk met de ketting vervangen, dus 2600 km terug.)

Groet,
Arno
Glika schreef:2600 km, 1 cm langer
Is best flink, maar wat doe je er aan? Je moet nu wel proberen of de nieuwe ketting niet overslaat bij kracht zetten op alle kransjes, vooral de meest gebruikte. Wel eerst smeren.
Leon
Je gaat toch geen sleutel meenemen om je zadel te spannen?
Een paar slangenklemmen om te "spalken" zijn niet zwaar en kunnen handig zijn.
Wat ik mis is een klein flesje met olie en een reserve remkabel, derailleur kabeltje.
Als je een groot gat in je buitenband krijgt is een stukje van dat gaas of canvas handig om de rit naar een nieuwe buitenband te overbruggen.
Is je tube solutie niet verdroogd?

Ben met Leon eens, ik ga ook voor de powerlinks bij de ketting, veel gemakkelijker als een pennetje.

Als je onderweg je ketting schoon wilt maken koop je gewoon wat borsteltjes, bakjes en b.v. terpetine bij de locale Gamma, in Frankrijk b.v. Mr. Bricolage

Ronald van der Perk
Ronald van der Perk schreef:Je gaat toch geen sleutel meenemen om je zadel te spannen?
Een paar slangenklemmen om te "spalken" zijn niet zwaar en kunnen handig zijn.
Wat ik mis is een klein flesje met olie en een reserve remkabel, derailleur kabeltje.
Als je een groot gat in je buitenband krijgt is een stukje van dat gaas of canvas handig om de rit naar een nieuwe buitenband te overbruggen.
Is je tube solutie niet verdroogd?
Ik heb zo'n Brooks sleuteltje bij mij. Ik heb mijn zadel al een paar keer moeten spannen. Slangenklem is inderdaad een goede tip, flesje olie en kabeltjes heb ik inmiddels ook. Bandenspul is inclusief een lapje voor de buitenland.
Solutie verdroogd? Staat toch niet op de foto? Wel een zakje met 2 remblokjes.
NBT 2 is inmiddels ook binnen, idem een Powerlink. Volgens mij is dit echt meer dan genoeg nu.

Groet,
Arno
Glika schreef:
Ronald van der Perk schreef:Je gaat toch geen sleutel meenemen om je zadel te spannen?
Een paar slangenklemmen om te "spalken" zijn niet zwaar en kunnen handig zijn.
Wat ik mis is een klein flesje met olie en een reserve remkabel, derailleur kabeltje.
Als je een groot gat in je buitenband krijgt is een stukje van dat gaas of canvas handig om de rit naar een nieuwe buitenband te overbruggen.
Is je tube solutie niet verdroogd?
Ik heb zo'n Brooks sleuteltje bij mij. Ik heb mijn zadel al een paar keer moeten spannen. Slangenklem is inderdaad een goede tip, flesje olie en kabeltjes heb ik inmiddels ook. Bandenspul is inclusief een lapje voor de buitenland.
Solutie verdroogd? Staat toch niet op de foto? Wel een zakje met 2 remblokjes.
NBT 2 is inmiddels ook binnen, idem een Powerlink. Volgens mij is dit echt meer dan genoeg nu.

Wat ik bedoel is controleer of nog beter, vervang ieder jaar je tube omdat lekke banden in de praktijk weinig voorkomen en dan kan het zo maar gebeuren dat de lijm in je tube is verdampt op het moment dat je het nodig hebt.

Ronald van der Perk

Groet,
Arno
Ronald, ik heb je dus even verkeerd begrepen. Ik heb een hele verse set gekocht. Dus lijm, maar ook plakkers. Deze worden volgens mij ook broos op den duur.
Maar bedankt voor de tip en het meedenken.

Groet,
Arno
Arno,

Mijn 15mm steeksleutel heb ik de andere kop afgeslepen.
Ook heb ik de arm richting de afgeslepen kant verjongd.
En ik heb er gaatjes in geboort, al met al scheelt het de helft.
Samen met een beetje vet op de schroefdraad heeft het nooit voor problemen gezorgt.

John.