Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Generale repetitie.. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Generale repetitie..

groverr schreef:
zo 19 mei, 2019 22:15
Kan je tent in de lengte op je drager en het EHBO ding in een tas? Dat scheelt een beetje wind. Ik zou de snijplank thuis laten, omdat je ook kan snijden en smeren in een pannendeksel. Ik zou wel een extra aansteker meenemen en droog opbergen, voor als deze in het natte gras valt.
Smeren kan op ieder oppervlak, of gewoon los uit de hand als je bijv stokbrood hebt.
Maar bij bijv. het uien snijden is een snijplankje toch best handig.
Heb je een wat scherper mes dat gaat het niet goed met het pannendekseltje, zelfs al was dat dekseltje vlak.

Ik keek even naar ons snijplakje, 12x20 cm en .... 70 gram (ooit gekocht bij iets Blokker-achtigs).
Ons snijplankje heeft een leuk cm ruitjespatroon ... niet zo zeer voor de aardappelblokjes maar wel handig als je een gestandaardiseerde maat-lat nodig hebt bij een foto.

Groeten BSM
Snijplank is uiterst nuttig! In je pan deksel snijden geeft krassen en wat doe je als je intussen ook aan het koken bent? Juist, deksel erop!
Bovendien is een snijplank nuttig om je brood van te eten, als ondergrond om je ansichten, je verslag etc op te schrijven, als je je fiets op sompige grond etc moet zetten, zakt de standaard niet weg.
Wat weegt een snijplank?
Die van mij, zonder die mooie afgeschuinde hoek!, 153 gram. Waar hebben we t over?
Leuk topic.
Over dat smeren, helemaal gelijk.
Die van mij is 14.5 x 25 cm! Maar ik ben in voor die van Blokker oid.
Vooral die cm en dat ruitjespatroon spreken me aan.
Graag nadere info!
senior schreef:
zo 19 mei, 2019 23:57
Over dat smeren, helemaal gelijk.
Die van mij is 14.5 x 25 cm! Maar ik ben in voor die van Blokker oid.
Vooral die cm en dat ruitjespatroon spreken me aan.
Graag nadere info!
Ohhh ... dat wordt moeilijk. Ik vrees dat het een of andere Franse niemendalletjeswinkel was.

Het was wel een "standaard" artikel, we kochten er eerst één en later nog eens twee.
Ene kant rode ruitjes, andere blauwe op een witte formica ondergrond.

Maarrr ... je bent hier nog geen zier verder mee, sorry.

Groeten BSM
Prachtig, n.b. met kleuren, ik word steeds begeerlijker! Die moet ik hebben!!!!
Verheug je in je aankoop van destijds.
Mijn snijplankje is van GSI Outdoors en weegt 72gram.
Ik heb ook een echt scherp koksmes bij mij.
Nu was deze repetitie nog geen uitdaging qua koken , maar ik ben niet van plan om 3,5 week hetzelfde te eten.
Vooral bij het bereiden van een lekkere salade is een snijplank handig om tomaten, komkommer en olijven te snijden.

Tentzak in de lengte ga ik proberen alleen is mijn achterlicht dan niet meer zichtbaar. Overdag uiteraard geen probleem.

EHBO tas heb ik eigenlijk bewust aan de buitenzijde zitten omdat je hier snel bij wilt zijn in geval van nood.
Met een benzinebrander heb je zoveel warmte dat je het dekseltje tijdens het koken ook nog even voor iets anders kan gebruiken.

Gezien de details waar we het nu nog over hebben moet het met de spulletjes op reis helemaal goed gaan komen! Hoe zuidelijker je komt, hoe trouwer ze zijn aan de siësta. Dus zorg ervoor dat je voor 12 uur je lunch in je tassen hebt. Koud water van de tap (en gelijk een lekker espresso) kan je altijd krijgen in cafe's/tabacco's. De rest is rond de siësta potdicht. Met de fiets kom je vaak niet langs de grote supermarkten aan de rand van de stad, die wel de hele dag open zijn.
De samenstelling van spullen is mede voort gekomen uit alle tips die hier gegeven zijn en dat is erg waardevol. Afgelopen weekend veel tegenwind gehad en geen moment had ik het idee wat is mijn fiets zwaar en hoe kom ik verder.
Ik heb dan ook ontzettend veel zin om te vertrekken.
Wouter Duijndam schreef:
ma 20 mei, 2019 10:24
De samenstelling van spullen is mede voort gekomen uit alle tips die hier gegeven zijn en dat is erg waardevol. Afgelopen weekend veel tegenwind gehad en geen moment had ik het idee wat is mijn fiets zwaar en hoe kom ik verder.
Ik heb dan ook ontzettend veel zin om te vertrekken.
Je merkt pas dat je fiets "zwaar" is op het moment dat het iets steviger gaat heuvelen.
Helling-af maak je dan wel wat vaart, maar helling op is dat dan verre van genoeg om "stoempend" het volgende topje te halen. Onder zulke omstandigheden leer je als een vrachtauto-chauffeur te schakelen, tijdig terug en terug en terug, en daarna helling-af weer snel opschakelen. Zulk heuvelen is (voor mij) altijd het zwaarste, nooit eens een "top-moment", nooit een lekker ritme, steeds weer - en te snel - de volgende hobbel in zicht, en vaak de daaropvolgende ook al weer.
Langere hellingen zijn dan makkelijker, na de eerste weet je dat je er gewoon heel rustig, bijna berustend, aan moet beginnen, en dus wederom net als die vrachtauto traag de helling opkruipt ... uiteindelijk is de top in zicht en dan volgt de beloning (als je niet de pech hebt dat tegenwind je hoogte-winst verpest).

Ik ken fietsers die mij op het vlakke, en zonder bagage fluitend voorbij rijden en die stuk gaan op de helling ... die fietsers hebben te weinig "vrachtauto" tussen hun oren.

Groeten BSM
Hallo,
Nog even naar aanleiding van de snijplankdiscussie:
Ik snij op mijn bord, die heb ik toch al bij me :D .
Groet, Petra.
Gewoon op vakantie gaan Wouter. Na je vakantie weet je wat je de volgende keer thuislaat of anders doet. Zo is iedereen begonnen. Niet alles is te plannen.
Petra137 schreef:
ma 20 mei, 2019 19:04
Hallo,
Nog even naar aanleiding van de snijplankdiscussie:
Ik snij op mijn bord, die heb ik toch al bij me :D .
Groet, Petra.
Tja, als je dan geen bord hebt ?

Na een weging bleek dat de borden die we lang meenamen ongeveer dubbel zo zwaar waren als de "bakken" (= ronde, vergrote Lapland-mokken) die sindsdien onze borden vervangen.
  < Die ronde, vergrote Lapland-mok weegt 85 gram. >
Misschien zijn er lichtere borden, maar in die oude borden kan je wel snijden, in van die lichtere borden wil ik dat niet doen ... de Opinel is te scherp !!
De ronde bakken zijn overigens wel zo handig als een bord: Er zit een handvat aan, en de bak-vorm maakt dat de inhoud veel trager afkoelt.   Bij een gewoon bord brand je je handen als je niet aan een tafel kan eten, en daarna is de hap te snel koud. En heeft je "hap" een wat vloeibaarder consitentie dan loopt het in een "bak" niet zo gauw over de rand.

De "bakken" zijn bovendien handig als je als wildkampeerder onderweg met een Ordlieb-teiltje je haar eens goed wil wassen, met die bak kan je zuinig met het water (zuinig want liever een beetje lauw) je haar goed uitspoelen.

Groeten BSM

PS   Wouter heeft 426 gram op zijn lijst staan voor bord, kom, mok + bestek
      Wij hebben geen aparte kom, maar voor bakken en mokken + bestek een gelijk gewicht (maar dat is x2)
      Inmiddels hebben we een paar Decathlon verkleinde Lapland-mok achtige dingen, heel veel lichter.
      Het is nog even kijken of deze "lichtgewichtjes" voldoen.
Wouter, ik heb even gekeken, gewogen en gemeten.

De kleinere Decathlon tegenhanger van de Lapland-mok weegt 36 gram bij 2 dl inhoud.
Wij hadden tot nu toe brede Mepal mokken, en die wegen het dubbele bij 2,5 dl inhoud.

Nu blijft een brede mok makkelijker overeind ... dus ik weet het nog niet.
En thee uit zo'n slap bakje ... misschien smaakt dat ook niet.

Daarnaast dan zo'n ronde "Lapland" bak van 85 gram & 55 gram bestek en je bent op 175 gram.
Wil je een kom dan is misschien een Lapland-mok nog wat (het gewicht ken ik niet).

Ik moet bekennen ... bij ons gaat er ook nog een poly-carbonaat beker-glas mee, wijn of limonade met koffie of thee+melk-smaak is nogal een afknapper.

Groeten BSM
Gewoon op vakantie gaan Wouter. Denk maar zo: vrijwel alles wat je vergeten bent kun je onderweg nog kopen, en alles wat je teveel bij je hebt kun je nog terugsturen. Gaandeweg leert men. Goede reis gewenst!
Bridgestone SM schreef:
ma 20 mei, 2019 22:09
Ik moet bekennen ... bij ons gaat er ook nog een poly-acrylaat beker-glas mee, wijn of limonade met koffie of thee+melk-smaak is nogal een afknapper.
Gelukkig knoei ik nog niet zo vaak dat ik poly-acrylaat nodig heb:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Polyacrylaat

Maar je bedoelt misschien polycarbonaat.
Leon schreef:
ma 20 mei, 2019 23:02
Bridgestone SM schreef:
ma 20 mei, 2019 22:09
Ik moet bekennen ... bij ons gaat er ook nog een poly-acrylaat beker-glas mee, wijn of limonade met koffie of thee+melk-smaak is nogal een afknapper.
Gelukkig knoei ik nog niet zo vaak dat ik poly-acrylaat nodig heb:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Polyacrylaat

Maar je bedoelt misschien polycarbonaat.
Glas. Wijn drinkt men uit een glas. Barbaren :roll: :lol:
Leon schreef:
ma 20 mei, 2019 23:02
Bridgestone SM schreef:
ma 20 mei, 2019 22:09
Ik moet bekennen ... bij ons gaat er ook nog een poly-acrylaat beker-glas mee, wijn of limonade met koffie of thee+melk-smaak is nogal een afknapper.
Gelukkig knoei ik nog niet zo vaak dat ik poly-acrylaat nodig heb:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Polyacrylaat
Maar je bedoelt misschien polycarbonaat.
Dank je, dom-dom.

Gelukkig leest men wat ik bedoel, zelfs al doe ik het fout.

BSM
gios schreef:
ma 20 mei, 2019 23:14
Glas. Wijn drinkt men uit een glas. Barbaren :roll: :lol:
 
Je hebt een punt, het is ook meestal limonade, want meer dan één glas merk je de volgende dag aan de prestaties (of meer de tegenvallende prestaties).

Overigens serveerde een bevriende wijnboer - die triest genoeg al lang niet meer onder ons is - zoete koekjes bij zijn (overigens heerlijke) droge witte wijn.

Groeten BSM
Wijn zit vaak al in een glas als je het koopt. Het heeft ook nog eens de vorm van een fles. Ideaal!

Leuk topic ook, het brandergedoe is ook herkenbaar. Ik weet niet of jouw MSR ook zo’n touwtje/lont heeft onder de branderkop, maar mijn Dragonfly wel. Het is zaak die goed te doordrenken met brandstof, en dan heb je niet eens veel nodig. Je pompt dus eerst de fles op druk, en die zet je open. Daarna laat je wat brandstof over dat lontje stromen (door de regelaar van de brander te openen stroomt de brandstof er onder de opgepompte druk uit). Dan draai je de regelaar van de brander weer dicht, en je steekt de uitgestroomde brandstof aan. Nu is het even opletten, want als de brandstof bíjna is opgebrand, draai je de regelaar weer open. Nieuwe brandstof wordt aangestoken door het resterende brandende beetje, en de boel komt op gang. Al die tijd ben je dus van de pomp en regelaar op de fles afgebleven.

Ikhoef pas met de pomp op de fles te gaan pielen als de brandstof uit de fles bijna op is. En als je klaar bent draai je eerst de regelaar op de fles dicht. Dan brandt de brander de in het slangetje resterende benzine netjes leeg. Bij loskoppelen helaas altijd wel wat druppeltjes, dat lukt mij nooit echt netjes.
Travelmaster (en anderen),

Ik gebruik in het algemeen een klein beetje "gedestilleerd" ... spiritus dus (liefst "alcool a bruler", Franse spiritus, brandt schoner en ruikt lekkerder). Een klein spuitflesje van 100 ml voldoet tot wel twee weken - de MSR heeft weinig voorverwarming nodig. Een spuitflesje maakt het doseren makkelijker als de methode via de kraan.
Spiritus brandt zonder walm of petrolie-geuren, dat is mijns inziens een grote winst (zeker als je gewone benzine tankt, bij E10 wordt het al beter, bij wasbenzine nog weer beter).

Deze spiritus-gewoonte stamt nog uit mijn vorige leven, een leven met petroleum Primussen (van het merk Optimus). Petroleum moet je beslist voorverwarmen, en met petroleum gaat dat heel slecht dus gebruik je spiritus.
De voorverwarm-methode met "fuel" stamt uit de Coleman-traditie, de iets modernere Primus-tegenhager die een zeer fijne sproeier had: voorverwarmen was niet/nauwelijks nodig ... in ruil had je extreem zuivere brandstof nodig anders verstopte de brander.

Er zitten aan spiritus twee nadelen: Het eerste is het extra spuitflesje. Het andere is dat de verbrandende spiritus samen met bepaalde metalen een corrosieve-reactie oproepen of versnellen. Ik brand iets sneller als gemiddeld de "generator" (met name de vergasserlus) stuk.

O ja, als je de brander-kraan net te laat opendraait is er geen man overboord, zorg dat je een aansteker bij de hand hebt, er stroomt immers - na goed voorverwarmen - benzine gas uit de brander. Te vroeg opendraaien kan vervelender zijn: doe je dat wat ongenuanceerd dan heb je een halve meter hoge gele vlammen.

Groeten BSM