Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hulp bij aankoop eerste vakantiefiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hulp bij aankoop eerste vakantiefiets

157 berichten
Geen aankoopbonnen aanwezig,
Met het serienummer van de Rohloffnaaf en contact met de huidige eigenaar van Avaghon Bike4Travel moet geschiedenis te achterhalen zijn.
Hij is al gereserveerd
Vermoed niet voor haar
M276 schreef:
ma 24 feb, 2020 17:21
Hij is al gereserveerd
Vermoed niet voor haar
Vanmiddag nog niet. Mooie reclame zo'n topic hier. ;)

'k Vind het met de wensen en budget van de topicstarter momenteel het beste aanbod op dit moment op marktplaats.

Overigens geen connecties met de verkoper, alleen zelf wel een Avaghon S26 en S28 gehad. Fijne fietsen, qua budget als gebruikte fiets vaak wat vriendelijker dan bijvoorbeeld een Santos, omdat die landelijk verkocht worden en een groter publiek trekken. Qua onderdelen op beide fietsen veel dezelfde keuzes.

Overigens is een 57cm Avaghon niet zo heel hoog, kijk maar eens hoe lang de zitbuis nog doorloopt naar boven.
Die gereserveerde avaghon met rohloff naaf nummer 181699 komt uit 2013

Mario
Dag allemaal,

Even een update. Zaterdag ben ik naar den wandel en fietsbeurs in Utrecht geweest, alle merken en kennis in een dacht ik, en ik kon meteen wat fietsen proberen. Erg leuk!
Ik ben bij Santos, Idworx en Avaghon geweest. De eerste twee indrukwekkend in hun merchandise en hoeveelheid advies en medewerkers, de laatste charmant in bescheidenheid en advies. Een ‘lief klein standje’ tussen twee grote reuzen...
Jammer was dat Idworx niet echt iets in mijn maat had staan, maar ben toch op twee fietsen gestapt, vond ze wat onrustiger sturen dan de Santos en Avaghon. Misschien de maat? Santos in twee varianten geprobeerd, fietsen fijn en stabiel. Maar op een Avaghon s0.28 dames werd ik werkelijk meteen verliefd!! Wat een heerlijke fiets!!

Weg alle voornemens van tweedehands want principes en nog amper fietservaring.

Ben nu wat aan het bekomen en bezinnen wat ik nou ga doen: toch maar wel die nieuwe Avaghon op maat of nog even marktplaats speuren...

Zag vandaag deze:
http://link.marktplaats.nl/m1520254771? ... nt=app_ios
Tja mooie fiets, maar heb ergens gelezen dat ze nogal onrustig sturen :) :wink:

Ik zou op het gemak naar Rdam afreizen en je daar een mooie Avaghon aan laten meten. Kun je minstens 30 jaar vooruit.
Anne80 schreef:
zo 01 mar, 2020 22:17
Zag vandaag deze:
http://link.marktplaats.nl/m1520254771? ... nt=app_ios
Doen. Leuke fiets, maat lijkt OK, en als je het niets wordt kan je hem ongeveer aan dezelfde prijs verkopen, of misschien een beetje lager.

Er staat hier vandaag een nieuwe fiets in aanbieding op het forum die omgerekend 1,275€ per kilometer heeft gekost, vind ik treurig.
Hallo,

Is een Trek 520 ook een idee? Een ijzersterke randonneur met een stalen frame. Ikzelf rijd daar al vele jaren met plezier op. Nog geen onderdeel vervangen na veeeele kilometers. Zelf beetje extra upgraden/aankleden met eventueel tubus dragers, schwalbe banden, sks spatborden, brooks zadel en eventueel een ander stuur. Voor jaren klaar en je blijft onder de 2000 euro. :D
Anne80 schreef:
zo 01 mar, 2020 22:17
Zaterdag ben ik naar den wandel en fietsbeurs in Utrecht geweest, alle merken en kennis in een dacht ik, en ik kon meteen wat fietsen proberen. Erg leuk!
Slimme zet, lekker meters maken :)
Anne80 schreef:
zo 01 mar, 2020 22:17

http://link.marktplaats.nl/m1520254771
Als een rechte bovenbuis geen problemen oplevert zou ik voor een herenframe kiezen, toch een stijver geheel door de constructie met twee driehoeken.

Als het toch een frame met lage instap moet worden, fraaie fiets! Lekkere brede banden op zo'n idworx.
bdr schreef:
zo 01 mar, 2020 23:31

Er staat hier vandaag een nieuwe fiets in aanbieding op het forum die omgerekend 1,275€ per kilometer heeft gekost, vind ik treurig.
Flinke afschrijving.... Wel een mooie fiets. Maar er staan nu wel meer fraaie bikepacking opties op Marktplaats nu, met onder andere ook een Fargo en een Pilot. Genoeg gebruikt te kiezen voor dat bedrag op dit moment.
Mooi fietsje Anne, maar ik ben bevooroordeeld.
Heb je de x 27 ook nog geprobeerd?
Die was er 4 jaar geleden nog niet helaas.
Daar kunnen nog wat dikkere banden onder als je onverhard zou willen rijden.
Succes met verder zoeken.
Anja
Anne80 schreef:
zo 01 mar, 2020 22:17
Zag vandaag deze:
http://link.marktplaats.nl/m1520254771? ... nt=app_ios
Dat lijkt me een mooie fiets voor dat geld, maar je kunt helaas niet zien wat er nog aan moet gebeuren of binnenkort moet gebeuren; dat zit misschien prima in de prjis, maar dat is op de foto's niet precies te zien. Het lijkt alsof er met het stuur wat is gedaan, er iets is afgehaald. Wat duidelijk is, is dat de banden die er op zitten te dik zijn voor de spatborden, er zit maar eenpaar millimeter tussen. Als ze heel netjes gemonteerd zijn kan het nu misschien wel, maar dat duurt niet lang. Ik denk niet dat de fiets met deze banden is gekocht.
Je moet zo'n tweedehands fiets onderdeel vooronderdeel evalueren en bekijken wat er mee moet, wat je zelf wilt, wat je zelf kunt en wat niet en wat dat kost. Of een gok wagen. Of je koopt een nieuwe fiets met zekerheid, garantie en zonder zorgen.
Leon schreef:
ma 02 mar, 2020 15:36
Anne80 schreef:
zo 01 mar, 2020 22:17
Zag vandaag deze:
http://link.marktplaats.nl/m1520254771? ... nt=app_ios
Dat lijkt me een mooie fiets voor dat geld, maar je kunt helaas niet zien wat er nog aan moet gebeuren of binnenkort moet gebeuren;
Gezien de staat van het frame -- nergens een krasje te zien -- en de velgen -- nauwelijks slijtage -- denk ik dat dit met deze fiets best zal meevallen.

Leon schreef:
ma 02 mar, 2020 15:36
Het lijkt alsof er met het stuur wat is gedaan, er iets is afgehaald.
Met het stuur is niets mis, het is alleen niet horizontaal gemonteerd, of de stuurpen stond oorspronkelijk vlakker en is dan rechter gezet zonder het stuur te draaien.

Leon schreef:
ma 02 mar, 2020 15:36
Wat duidelijk is, is dat de banden die er op zitten te dik zijn voor de spatborden, er zit maar eenpaar millimeter tussen. Als ze heel netjes gemonteerd zijn kan het nu misschien wel, maar dat duurt niet lang. Ik denk niet dat de fiets met deze banden is gekocht.
Dit lijken Schwalbe Big Apple's in maat 50mm, achteraan is ruim voldoende plaats, zie foto.
$_86.JPG
Speling achterband
Vooraan is het wat nipter, maar zeker meer dan een paar mm. Overigens heeft de (oudere) Koga van mijn vrouw nog veel nauwer aansluitende spatborden en dat is in de afgelopen 12000km nog nooit een probleem geweest.

Leon schreef:
ma 02 mar, 2020 15:36
Je moet zo'n tweedehands fiets onderdeel vooronderdeel evalueren en bekijken wat er mee moet, wat je zelf wilt, wat je zelf kunt en wat niet en wat dat kost. Of een gok wagen. Of je koopt een nieuwe fiets met zekerheid, garantie en zonder zorgen.
Je moet je niet bang laten maken door Leon, hij komt altijd met het Worst Case Scenario af.
quote=bdr
> Gezien de staat van het frame -- nergens een krasje te zien -- en de velgen --
> nauwelijks slijtage -- denk ik dat dit met deze fiets best zal meevallen.
Dat vind ik knap dat jij dat op de fotos kunt zien van die velgen. Ik kan het niet zien. Ikkan ook wel beweren dat de velgen erg versleten zijn, maar dan overdrijf ik.

>quote=Leon
>>Wat duidelijk is, is dat de banden die er op zitten te dik zijn voor de spatborden
>Dit lijken Schwalbe Big Apple's in maat 50mm, achteraan is ruim voldoende plaats, zie foto.
> $_86.JPG
Je hebt inderdaad één kant ontdekt waar wel ruimte is. Op de andere foto's zie je dat er aan de andere kant veel minder ruimte is. Dat verschil was me nog niet opgevallen. Je begrijpt dat ik daar wel de oorzaak van zou willen weten. :D

> Vooraan is het wat nipter, maar zeker meer dan een paar mm.
Op de eerste foto is de bovenkant van het spatbord bjina tot op de band weggezakt.

>Je moet je niet bang laten maken door Leon, hij komt altijd met het Worst Case Scenario af.
Klopt, als tegenhanger van het weidverbreide moderne 'alles kan, toch?'.

Op de tweede foto:
https://i.ebayimg.com/00/s/NzY4WDEwMjQ= ... l/$_86.JPG
Zie je duidelijk slijtagesporen. De lak is van de linkercranck en de standaard af aan het gaan en aan de achterdrager zie je ook gebruik af. Dat is niet erg. Ik heb precies die crancks (Alivio), die standaard (Esge) en een achterdrager van dezelfde buizen (Tubus) ook. Daarom kan ik er wel een beetje aan aflezen hoe veel de fiets gebruikt is. Niet heel veel, maar zo goed als nieuw is hij zeker niet. Maar zoals gezegd: de prijs is er ook naar.
Nou ik zie anders wel wat lak beschadigingen.
Maar wat maakt het uit. Het is een nette prijs. En als je wil gaan kijken zou ik snel zijn
Er zitten wat opkopers die idworx azen. En dan betaal je ineens 1000 euro meer.
Deze banden worden dacht ik standaard geleverd op deze fiets. Dus dat zou goed moeten passen
Wauw wat een reacties! Wat geweldig hoe jullie meedenken! Heb gisteren bericht gestuurd met aantal vragen, oa of hij in bezit is van aankoopbonnen/ de geschiedenis van de fiets kent. Het verkeerd spellen van het merk maakt me namelijk ergens wat voorzichtig...

Niets meer gehoord...
Hij was trouwens begonnen met 495. Maar binnen 2 uur was het 695
En binnen 10 minuten antwoord op de vraag of hij nog aanwezig is.
En geen reactie meer als ik vraag om een bon
Ik zeg verder niets 8)
Jurr schreef:
ma 24 feb, 2020 11:10
Anne80 schreef:
zo 23 feb, 2020 20:53

Wat raden jullie aan: 26 of 28 inc wielen?
Let ook op de maximaal mogelijke bandbreedte. Bij 26 inch zul je vaak sneller tot 50mm, soms 60mm breed of zelfs meer kunnen monteren. Bij 28 inch is dat pas iets van de laatste tijd.

Ik startte op 37mm, ging toen naar 60mm voor en 55mm achter, en via 60mm voor&achter nu bij 76mm breed.
Hallo Jurr,

Door het lezen op het forum begrijp ik dat je oa een Kona rijd. Is dit het frame waar 76mm in past? En kun je dan nog spatborden kwijt? Zo nu en en dan kijk ik ook rond naar frames geschikt voor bredere banden, wat me in de nabije toekomst wel wat lijkt. Zit nu op 60mm in een santos2.6.
Een surly (bijv karate monkey) vind ik ook interessant met 27,5 wielen, maar ik weet zo niet welke bandenmaat dit frame toelaat.
Realiseer je wel dat als je erg brede banden wilt dat niet meer lukt met normale 135 mm achternaven en dat je ook een flink hoge Q krijgt. Je gaat echt wel als een eend op de fiets zitten. 60 mm kan nog, maar mijn eigen voorkeur is toch voor iets van 52 mm, zoals de nominaal 55 mm Almotion. Maar elke keuze is een compromis afhankelijk van waar je vooral fietst: voor een brevet fiets en doorsnee asfalt met af en toe wat anders zou ik gaan voor 42 mm (en 130 mm achternaaf), voor vakantietochten met bagage op slecht asfalt en af en toe een stuk onverhard is iets van 50+ mm ideaal denk ik, maar voor heel veel ruw off road kun je inderdaad beter breder gaan.
Velotraumer schreef:
wo 04 mar, 2020 10:05

Door het lezen op het forum begrijp ik dat je oa een Kona rijd. Is dit het frame waar 76mm in past? En kun je dan nog spatborden kwijt? Zo nu en en dan kijk ik ook rond naar frames geschikt voor bredere banden, wat me in de nabije toekomst wel wat lijkt. Zit nu op 60mm in een santos2.6.
Een surly (bijv karate monkey) vind ik ook interessant met 27,5 wielen, maar ik weet zo niet welke bandenmaat dit frame toelaat.
Klopt, op een Kona Unit kun je vanaf modeljaar 2018 een band in 27.5x3.0 kwijt. Plek voor spatborden is er met 3.0 banden daar nog wel, al zit er aan de achterkant achter de trapas geen schroefmogelijkheid. Met wat creativiteit vast wel wat op te vinden als je zou willen, maar in mijn geval vind ik mijn bikepacking zadeltas al genoeg spatbord.

Kijk inderdaad ook bijvoorbeeld eens naar een Karate Monkey in de recentere modeljaren, een Surly ECR of een Salsa Fargo. Idworx gaat op de BLT naar 27.5x2.8 met spatborden, en ook Santos had op BikeMotion een Travelmaster 3+ met 27.5x2.8 en spatborden staan.

29x3.0 zou ook nog kunnen, afhankelijk van je lengte, al wordt wat meer weg georiënteerd bandenprofiel daar wat lastiger. Neem aan dat je die kant op wil gezien de wens voor spatborden.

Of bijvoorbeeld 29x2.6 als maat, ik zag dat Schwalbe daar nu ook de Smart Sam in levert. Dan krijg je een redelijk vlak profiel in het midden om ook op de weg er wat mee te kunnen, terwijl de zijkant meer noppen biedt. In 27.5x2.8 is er de Super Moto-X van Schwalbe, of bijvoorbeeld de G-One.

Hangt er natuurlijk ook vanaf wat je qua aandrijflijn wil doen, met Pinion zou je bijvoorbeeld nog naar een ToutTerrain Outback kunnen kijken.

Bikepacking.com heeft een lijstje gemaakt:

https://bikepacking.com/index/rigid-ste ... ing-bikes/