Additionally, paste this code immediately after the opening tag: E- Biker lui? ... - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

E- Biker lui? ...

123 berichten
Zorgelijk is dat als de mens de kans krijgt, hij altijd kiest voor de makkelijkste oplossing: elektrische fiets, elektrisch gereedschap, pampers etcetera. Ik weet dat ik gruwelijk generaliseer, maar een groot deel van ons milieuprobleem komt volgens mij toch echt voort uit onze aangeboren gemakzucht. Het zou, volgens mij, goed zijn altijd te kiezen voor een geschikt middel met de minste inpakt.
Een e-biker lui? Nou dat zou ik niet zeggen. Vind het alleen een grote gemiste kans voor velen van de gezonde ebikers. Want vanaf je 30e nemen je spieren in razend tempo af met onze 'levenstijl'. En dat leidt weer tot problemen als dikker worden, sneller vallen enzovoorts. Kortom hoe ouder je wordt hoe belangrijker het is dat je zorgt dat je spiermassa op niveau blijft. 'Use it or lose it' en niet 'ik ben nu 50+ nog goed gezond maar ik doe het nu rustiger aan' en rij daarom op een e-bike. Ondergetekende reed als puber 30 km zonder ebike naar school en is nu boven de 30 en krachttraining en yoga begonnen om spieren en souplesse te behouden. :wink: Wel heb ik liever ebikers op de weg dan autos als ze tenminste uitkijken. En ook is het een mooie uitvinding voor mensen die anders echt niet meer zouden kunnen zoals de ebiker die we eens ontmoeten met een verregaande spierziekte die dankzij de ebike nog wel een lange afstands kampeer tocht kon maken. Bravo voor hem!

@Bert - inderdaad. Ik zie de stoep met water en bezem schrobben om van alg te ontdoen zonder hogedrukreiniger en de haag handmatig knippen als workout. En daarbij sla ik meerdere vliegen in een klap zonder de buren de oren van hun kop af te jennen met mijn hogedrukreiniger. Sommige van die mensen die met hogedrukreiniger of elektrische heggenschaar in de weer zijn in mijn omgeving presteren het om daarna met de auto naar een dure sportschool te rijden die 10 minuten verder ligt waar ze binnen gaan sporten als het zonnetje schijnt. Ik ga na het tuinwerk een stukje buiten fietsen .... :roll: :lol:
Bert van Sprang schreef:
ma 16 sep, 2019 10:10
Ik weet dat ik gruwelijk generaliseer, maar ...
Je weet dat generalisaties over e-bikes op dit forum meestal leiden tot veel ergernis en weinig begrip. Waarom doe je het dan tóch? Gemakzucht?
Het hangt allemaal zo enorm af van de omstandigheden.

De e-biker die wij op zondagmiddag tegenkomen fietst misschien ook van ma-vr door weer en wind een tiental km naar zijn werk op dagen dat wij vanwege slecht weer de fiets laten staan en ov of auto pakken.

Voor iemand met zwaar obesitas is een e-bike wellicht de eerste stap richting gezonder leven.

Er zijn ook mensen die zo'n druk leven hebben dat het een verademing (soms noodzaak) is om sneller en makkelijker van a naar b te komen.

Van klanten op mijn werk weet ik dat dat zij een deel van het wagenpark vervangen hebben door ebikes.

Voor scholieren die een tiental km moeten fietsen van en naar school vind ik het helemaal een uitkomst. Iets waar velen zich ook wel wat bij voor kunnen stellen. Degenen die dat vroeger hebben gemoeten hadden maar wat graag een elektrische fiets gehad.
Het lijkt me redelijk aan te nemen dat het rijwiel gedeelte langer mee gaat en/of repareerbaar is dan de motor en accu. Als duurzaamheid voor jou belangrijk is, zou je dus nooit moeten kiezen voor geïntegreerde motor en accu. Bij achterwiel motoren en losse accu’s kan je die verwijderen en houd je een “gewone” fiets over.
Ed kettingvet schreef:
ma 16 sep, 2019 10:00
Edwin* schreef:
ma 16 sep, 2019 08:17
PietV schreef:
ma 16 sep, 2019 07:38
De verkoopsuccessen van de E-bike is niet meer te stuiten. Zo’n 40 procent van het totaal aantal verkochte fietsen was is 2018 elektrisch, tegenover 34 procent normale stadsfietsen.
Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/03/01/e- ... s-a3817134
Dat is best een zorgelijke ontwikkeling...
Zorgelijk in die zin dat het fietswegennet nog helemaal niet geschikt/klaar is voor deze vorm van fietsen, voor de rest is er niks zorgelijk aan, integendeel.
E-bikes is geen probleem. Zij geven slechts trapondersteuning tot 25 km per uur. Een andere categorie is de speedbike. Is nu nog beperkt, maar gaat fors toenemen
Er moet sowieso veel meer fietsinfrastructuur komen.
Een kilometer fietspad is veel en veel goedkoper dan een kilometer autoweg. Ook minder ruimtebeslag en negatieve klimaat- en milieu-effecten.
Overheden doe er wat aan. Maak de juiste keuzes. Ook fiets en OV is een ideale combinatie.
Wie is het niet met.mij eens?
Wie is "Activiteitencie WF"?

En is de bijdrage op persoonlijke titel of namens de Activiteitencie WF?
Ha Bert, misschien moet je even als Bert en niet als Activiteitencommissie aan deze discussie deelnemen?
Belle schreef:
ma 16 sep, 2019 11:42
Welkom in het jaar 2019. Er staan op dit moment 5161 (meer dan vijfduizend) tweedehands elektrische fietsen te koop op Marktplaats.
Dank je voor de geweldige bijval. Op het trefwoord fiets vind ik namelijk 153.383 hits*. Het aantal e-bikes dat er te koop staat is dus nog maar heel klein.

* Dat is meer dan honderdduizend, of in modern schrijven honderd 1000, of is het 100 duizend? :?:
Activiteitencie WF schreef:
ma 16 sep, 2019 13:40
Er moet sowieso veel meer fietsinfrastructuur komen.

Wie is het niet met.mij eens?
Ik denk dat er niet meer fietsinfra moet komen maar vooral betere.
Onze gemeente is al decennia bezig met het aanleggen van meer fietspaden, maar die liggen allemaal op plekken waar niemand fietst. De drukke fietsvoorzieningen worden steeds drukker, bochtiger, meer stoplichten, busstroken, oversteken en andere ellende. Maar met die paden achteraf scoren ze op papier en daar gaat het om.
Ik ben de laatste weken verschillende keren voorbij gestoken door e-mountainbikes terwijl ik onverhard een helling aan het beklimmen was. Die komen dan zo zachtjes voorbij zoemen en zo een beetje op mij meewarig neerkijken alsof ik een 18de eeuws relict ben. Ik word daar echt woest van en ik probeer die dan bij te houden maar ik zit al aan de grens van mijn beperkte klimcapaciteiten en ik ga helemaal over de rooie en mijn hartslag gaat in overdrive en mijn ademhaling kan niet meer volgen en na honderd meter kan ik niet anders dan stoppen en hijgend over mijn fiets hangen en ik probeer wat te drinken maar ik verslik me en dan word ik nog kwader dat ik die verdomde prutshelling nog niet eens op geraak en ik spring terug op mijn fiets maar trap veel te hard in het belachelijk kleine verzet dat desalteniettemin na twee trappen aanvoelt als 53x11 en mijn achterwiel schuift weg en daar lig ik te hijgen te vloeken en te zweten.

Ik denk dat e-bikes slecht zijn voor mijn gezondheid.
:D
Ik zag een paar dagen geleden ook een stel van die volledig uitgeruste (sic!) MTB-pedelec-achtige fietsers op een onverharde weg. Hun - opmerkelijk - supersportieve wielerkleding wekte bij mij niet hetzelfde ontzag op als wanneer een wielrenner me met de tweevoudige snelheid van die van mij in een klim voorbij steekt, mij slechts achterlatend met het zicht op twee setjes glimmende opbollende kuitspieren.
Tja, ik ken de discussie. En diep in mij zie ik ook liever zwetende wielrenners, avonturiers. Ik hou van het ruwe, het afzien. Bloed, zweet en tranen. Maar ik kan van alles vinden maar de wereld verandert en ik geloof niet dat we de opmars van de ebike tegen kunnen houden. En iets waar je geen invloed meer op kunt uitoefenen steek ik liever geen energie in. Liever dan omdraaien en iedereen veel plezier en geluk wensen met het nieuwe buitenvervoermiddel.
Ik kan mij helemaal plaatsen in deze discussie.
Ondertussen zie ik onderweg veel mensen die zichzelf te kort doen door vast te houden aan een fiets zonder ondersteuning.
Ze komen helemaal kapot aan bovenop een helling, en kunnen de rest van de dag geen pap meer zeggen.
Ik hoop ten zeerste dat, wanneer mijn dag is gekomen, ik met volle overtuiging kan kiezen voor een e-bike, om mijn plezier in het fietsen te behouden.
Op de brug bij Nijmegen kwam me vanmiddag een e-biker voorbij gezoefd, een tiener. Ik dacht.. oeps. meisje toch.. dat ging wel heel erg dicht langs me heen.. ik zie haar nog wel een keer onderuit gaan :( . Het woord 'naïef' kwam in me op, 'ze denkt:.. och het kan allemaal wel, het gaat lekker zo; niets aan de hand.')


Ik vind een E-biker niet lui, ik weet immers niet, wat een e-biker zoal naast het e-biken nog aan beweging doet en een normaal gewicht of overgewicht wil ook niet alles zeggen. Veel mensen met overgewicht bewegen meer en hebben een betere conditie dan mensen met een normaal gewicht of ondergewicht, vergis je niet.

Ik mag graag mensen op een e-bike zien, die zonder die e-bike opvallend een veel minder prettig leven zouden hebben en nog genieten dat ze op deze manier kunnen bewegen, nog een eind kunnen fietsen of nog eens ergens komen, waar ze normaal allang dat niet meer op een 'gewone' fiets zouden hebben gedaan of überhaupt nog gekund.
Een jong meisje op zo'n fiets gun ik het ook, maar aub.. een e-biker moet echt inschatten.. wat hij teweeg kan brengen bij een maar iets uitwijkende voorligger als hij wil 'passeren'. Ik zou bijna willen verplichten om een verplichte les e-bike te nemen, als je op een e-bike wilt gaan fietsen.
Ik lees alle berichten/reacties over de ebikes en moet toch vaak lachen of mijn wenkbrauwen fronsen.
Wil nu toch ook eens reageren.
Doe al jaren fietsreizen in Europa. Eerst met een Raleigh randonneur (vanaf mijn 18e), daarna een (nog echte) Giant Expediton voor vele jaren (derailleur) en sinds 10 jaar een Avaghon S28 (Rohloff/ketting) redelijk op maat gemaakt door Recycle (toen nog) (lengte 1,92).
Paar jaar geleden ben ik van de trap af gestuiterd op mijn rug en rib gebroken en rugwervel en wat ander ongemak. Jaar lang fysio, maar niet meer de oude geworden. Bleef klachten houden, hogere stuurpen gaf gedeeltelijk oplossing.
Tochtje VennBahn ging nog, maar dat was het.

Dit voorjaar besloten mijn Avaghon te houden en een Pendix te laten monteren. Wat een uitkomst. Ik ben er niet harder door gaan rijden (20 km/h normaliter is voor mij mooi) maar krijg gewoon een extra duwtje in de rug, waardoor ik gewoon weer meer kilometers kan maken en klimmetjes (als is het maar vals plat) weer behapbaar zijn.
Ik rij nu ook veel (ook op vakantie) met een hondenkar er achter, toch 45 kg kar+hond, perfect.
Dit voorjaar in Limburg voor een weekje. Zelfs de Keuterberg met kar/hond in z'n Rohloff-1 en Pendix max opgereden (was experiment/uitdaging). Racefietsers verdwaasd achter latend (allemaal in die mooie glimmende reclame pakjes, waar ik ...). (was wel afzien hoor..)
Deze zomer in Elzas/Vogezen lekker getoerd. Prima zo. Lekker afstanden kunnen doen en de nodige heuveltjes.

Ik zie wel inderdaad veel ouderen (ik ben pas 65) met een ebike die mij inhalen (rijden dan 25 ofzo), geen moeite mee. Geldt overigens ook voor de schoolgaande jeugd. Hier op het platteland heeft iedere puber onderhand ook een ebike.

Indien nodig kan ik de Pendix zo ombouwen naar een andere fiets. Dat vind ik ook ideaal. Fiets en ondersteuning zijn in die zin niet gebonden.
Enige waar ik (nog steeds) aan moet wennen is dat ik mezelf aangeleerd had om te proberen altijd op 65 rpm te rijden (omwentelingen per minuut, ongeacht versnellingskeuze), Pendix vraagt als optimum 70-80 rpm. Maar ja dat kan je met een appje op de Iphone monitoren en op sturen. Is nog steeds wennen.

Een e-biker lui?, voor mij gaat dit niet op. Gewoon dat duwtje in de rug dus...
(dat duwtje gaf ik mijn zoon toen hij als 7-jarige voor het eerst met mij op fietsvakantie ging: door de polder in Noord-Holland tegen windkracht 7 in stoempen...; ik hoef hem gelukkig niet te vragen of hij mij wilt duwen nu)
tndmbkr schreef:
ma 16 sep, 2019 18:13
Ik kan mij helemaal plaatsen in deze discussie.
Ondertussen zie ik onderweg veel mensen die zichzelf te kort doen door vast te houden aan een fiets zonder ondersteuning.
Ze komen helemaal kapot aan bovenop een helling, en kunnen de rest van de dag geen pap meer zeggen.
Ik hoop ten zeerste dat, wanneer mijn dag is gekomen, ik met volle overtuiging kan kiezen voor een e-bike, om mijn plezier in het fietsen te behouden.
Jij ziet "veel mensen" die bovenaan de helling helemaal kapot zijn en de rest van de dag geen pap meer kunnen zeggen?
Die zie ik omzeggens nooit. Deze mensen fietsen niet (meer). Of ze kopen een e-fiets (en gelijk hebben ze).

Wat betreft die opmerkingen over infrastructuur, heb ik een theorie. Hopelijk is dit niet te veel offtopic.
Mijn theorie is dat die luiheid er niet toe doet, in het zgn. "bredere plaatje". Beter bewegen dan niet bewegen, al is het dan op een e-fiets.

Maar nog volgens deze theorie loopt mobiliteitsinfrastructuur op plaatsen waar de mobiliteitsvraag groot is altijd vol tot hij te vol zit.
Twee dingen gaan dat tegen. Overheid die maatregelen neemt is het eerste. Maar dan hangt het er van af. Ze kan nieuwe infrastructuur aanleggen, maar dat heeft een tijdelijk effect. Ook die loopt uiteindelijk vol op plaatsen waar de mobiliteitsvraag groot is. Kijk maar naar onze autosnelwegen.
Het tweede wat de overheid kan doen, is het onaangenaam maken om met een bepaald voertuig mobiel te zijn. Het meest recente verkeersplan in mijn stad is van die aard dat niemand nog voor zijn plezier met de auto naar de stad komt. En het werkt!
En nu komen we aan het deeltje "fiets" van mijn theorie. Voor de komst van de e-fiets was fietsen automatisch onaangenaam voor grote groepen der bevolking. Traag, inspannend, transpireren, slecht weer etc. Daardoor stond er een soort natuurlijke rem op het dichtslibben van fietsinfrastructuur.
Uitzonderingen waren - zelfs in Vlaanderen! - sommige stadscentra, maar dat bevestigt mijn theorie: het gaat daar doorgaans om fietsers die korte afstanden afleggen (minder inspannend, minder transpireren etc.) en bovendien is de fiets daar zeer competitief in de mobiliteitsstrijd met de auto en het openbare vervoer. De redenen waarom je niét zou fietsen zijn daar minder aanwezig.

Fietsen wordt vaak aanbevolen als een gezond en filevrij alternatief voor de auto. En dankzij de e-fiets en de speed pedelec is dat alternatief nu haalbaar voor grote groepen der bevolking. Maar ... eveneens dankzij de e-fiets en de speed pedelec is de automatische rem die fietsen van nature had, ook weg gevallen.

Ik voorspel dus dat binnen de vijf à tien jaar (in Vlaanderen) of nog veel eerder (in Nederland) de fietsinfrastructuur op plaatsen met een grote mobiliteitsvraag volgelopen zal zijn tot hij barst aan de naden. De fiets-fileproblemen, nu in Vlaanderen relatief beperkt, zullen uitdijen als een olievlek.

Ik voorspel dus, enigszins somber, dat de e-fiets en de speed pedelec de reden waarom ze nu zo aantrekkelijk zijn, zullen stukmaken. Om het met enige overdrijving te zeggen: fietsen is voorlopig nog een aantrekkelijk alternatief voor e-fietsers en speed pedelec'cers precies omdat er nog niet al te veel e-fietser en speed pedelec'cers zijn.

Nu zullen e-fietser en speed pedelec'cers zeggen: als jij ergens mag komen met je gewone fiets, mag ik daar ook komen met mijn gemotoriseerde fiets. Dat ik daarmee jouw plezier verknoei, zal mij worst wezen. Of ben jij beter dan ik?

Nee hoor.
Maar vergelijk het met die ene rustige vallei die nog bestaat in de Franse Alpen volgens de Guide du Routard. Je kunt er ongestoord genieten van het overweldigende landschap. Ze is zo rustig omdat je te voet een steile bergpas over moet om er te komen. Natuurlijk mag iedereen die vallei ook bezoeken nadat er een kabellift is aangelegd. Maar ik hoop dat niemand dan verbaasd is wanneer hij vaststelt dat de rust - en daarmee de reden om de vallei te bezoeken - weg is, en hij geen selfie kan maken zonder honderden andere rustzoekers op de achtergrond.
PietV schreef:
zo 15 sep, 2019 18:13
_Peter_ schreef:
zo 15 sep, 2019 15:18
Wanneer iemand die van zichzelf al een goede conditie heeft overstapt op een E-dinges wordt hij daardoor wel minder fit, een minder goede conditie dus.
Wat is conditie? Een bepaalde geestelijke en lichamelijke fitheid. Of voor sporters de geestelijk of lichamelijke voorwaarden voor een (sport)prestatie.
Waarom zou een E-biker minder fit zijn? Ik heb nog geen steekhoudende onderzoeken gezien. Net als die zogenaamde stelling dat sporters gezonder zijn en langer leven, dan mensen die gewoon veel bewegen.
Even onzinnig is de stelling dat je met veel sporten lichaamsgewicht verliest. Sporten maakt hongerig en vergroot de inname van voedsel. De enige stelling die waar is, dat een gezonde leefwijze en beperking van de inname leidt tot een gezond gewicht. 51% van de Nederlanders heeft overgewicht (BMI 25 of hoger) en daarvan is 17% obees.

E-biken behoort ook bij een gezonde leefwijze. Net als fietsen.
Sommige mensen menen dat veel posten er voor zorgt dat ze meer gelijk (denken te) hebben. Gelukkig heb ik door te sporten 35 kg verloren.
alstro schreef:
ma 16 sep, 2019 22:35
Sommige mensen menen dat veel posten er voor zorgt dat ze meer gelijk (denken te) hebben. Gelukkig heb ik door te sporten 35 kg verloren.
Gefeliciteerd! Ik hoop dat het blijvend is. Dan ben je een uitzondering. Door mijn leefwijze aan te passen ben ik 24 kg lichter geworden zonder te sporten. En omdat ik niet sport of ga sporten blijft mijn gewicht nu stabiel. Hoef ik niets voor te doen. :wink:
alstro schreef:
ma 16 sep, 2019 22:35
Sommige mensen menen dat veel posten er voor zorgt dat ze meer gelijk (denken te) hebben. Gelukkig heb ik door te sporten 35 kg verloren.
Dan heb je meer gewonnen dan wat je verloren bent, en ook wijzer geworden zullen we maar denken.