Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lekker 'fietsgerechten' - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Lekker 'fietsgerechten'

http://bikecampcook.com/?from=btp
Ook inspiratie.
-Jan
Ik vind dit een leuk topic tot nu toe!
Ikzelf neem er ook altijd de tijd voor. Nu nog vooral tijdens het wandelen en fotodagen maar dat is allemaal met het zelfde materiaal. In Duitsland is eintopf vaak favoriet. Anders ook de bekende rijst of pasta. Wat ik met pasta nog wel eens doe is er zo'n blikje vis, wat mais en doperwten bij te gooien. Dan de rest van de mais als "salade" erbij. Erg simpel maar wel lekker XD In Noorwegen zijn op de campings vaak ovens te vinden die dan ook goed gebruikt worden. Tussendoor veel fruit.
Meestal eenvoudige pasta/rijst/noedels volgens de bekende strategie van water aan de kook brengen en dan laten weken terwijl je de groente bakt.

Als ik lui ben en bovendien in Groot-Brittannië, ben ik heel blij met de blikken pasta en witte bonen die ze daar verkopen, allebei met tomatensaus. 2 blikken pasta + 1 blik bonen samen in je pan, klaar.
Als je er $14 dollar voor over hebt (ik wel) is dit een erg leuk boek

http://bikecampcook.com

Groeten Robert
Ik heb altijd een eigen minikookboekje mee!
Waarom? zorgt voor ideeën voor die dagen dat ik niet zoveel inspiratie heb
Welke recepten? recepten/ideeën die je kent, eenpansgerechten van de AH-receptensite, recepten van de wereldfietswiki, recepten uit oude Op Pad's, etc
Hoe? verzamel alle recepten kort en krachtig in een documentje en maak er met http://www.pocketmod.com/ een mini boekje van.
Gaat bij mij al jaren mee, en wordt de ene vakantie meer dan in de andere gebruikt.
Heerlijk om zelf te koken, ik kom bij Polling in de buurt. Dat kant-en-klaar-opwarmspul komt er bij mij niet in, vaak duurder, vies of vol met rotzooi.
Marianne schreef:Ik heb altijd een eigen minikookboekje mee!
Waarom? zorgt voor ideeën voor die dagen dat ik niet zoveel inspiratie heb
Welke recepten? recepten/ideeën die je kent, eenpansgerechten van de AH-receptensite, recepten van de wereldfietswiki, recepten uit oude Op Pad's, etc
Hoe? verzamel alle recepten kort en krachtig in een documentje en maak er met http://www.pocketmod.com/ een mini boekje van.
Gaat bij mij al jaren mee, en wordt de ene vakantie meer dan in de andere gebruikt.
Is jou mini kookboekje al eens gedeeld, Marianne?
Ben er wel benieuwd naar.
Ik kook ook meestal na een dagje fietsen, voor de tent of onder n afdakje ergens op de camping. een van mn favo recept die makkelijk te maken is en ook altijd als noodrantsoen onderin mijn fietstas zit:

Pasta Champiognonsaus
pasta koken, 2min voor einde kooktijd wegzetten, niet afgieten!
sjalot en knoflook fruiten (ja altijd in mijn tas te vinden) met 2 in stukjes gesneden bifiworst, daarna water een 1/2zakje champignonsaus (voor 1 persoon) toevoegen, en een blikje dophertjes (geen spelfout) doorwarmen.
pasta afgieten en door saus roeren, klaar!!

Mocht je wel een supermarkt tegenkomen: Koop er nog wat geraspte kaas bij! En verse champignons, room en n paprika maken t feest compleet. Of vervang de bifiworst door kipblokjes :D.
Tijdens de vakantie ben ik diegene die kookt (benzine brander) . Afwisselend snelgarende pasta of rijst, met wisselende sausjes aangevuld met paprika, uitjes en noten. In IJsland deden wij er ook gedroogde vis bij ...heerlijk. Verder hebben we altijd sla en ander groenvoer. Daarbij een halve liter bier. Het toetje is wisselend maar altijd wel een goede afsluiting. Boodschappen doen we altijd na de lunch zodat je niet de hele dag met al dat lekkers hoeft te fietsen.
We koken meestal ook wat uitgebreider. We hebben 2 pannetjes.

Pasta maaltijden zijn favoriet.
Meestal rullen we vlees, uitje en knoflook erbij. Dit schuiven we op een bordje of blijft in de pan. Dan een paar grote tomaten in partjes in de pan met wat olijfolie, dan de overige gesneden groente (aubergine, wortel, paprika, courgette etc) erbij. En even goed doorbakken. Vlees er opnieuw bij, pasta er doorheen, nog even goed doorwarmen en klaar.

Soep
Uiensoepje maken we ook regelmatig, of tomaten/groentesoep en wat pasta erdoorheen of aardappelen. Meestal hebben we dan geen vlees. Maar koken we een ei mee, en gaat deze in de salade + brood.

Stoofpotjes met vlees en groente, en rijst eten we ook graag.
Aardappelen, vlees en groente. Meestal maken we de combi van aardappelen en groente in 1 pan als ze gekookt moeten worden (aardappel/wortel, of aardappel/(koolsoort).
Aardappelen in blokjes snijden en dan opbakken met flink wat paprikapoeder en wat zout met tubetje ketchup erbij is ook erg lekker! Met salade en gebakken stukje vlees :D

We nemen altijd een paar plastic potjes kruiden mee, daarmee kan alles lekker op smaak gemaakt worden.
HansvanderVeeke schreef:
Marianne schreef:Ihttp://www.pocketmod.com/
Leuke tip Marianne! Bedankt!
gevonden ziet er lekker uit

Bannock is een plat brood wat eenvoudig te maken is en vele varianten kent. Aangezien er geen gist wordt toegevoegd kun je na het kneden van het deeg meteen gaan bakken, want het hoeft niet te rijzen. De huidige bannock vind zijn oorsprong in Schotland al bestonden er wellicht al wel lokale varianten. Het Schotse bannock recept is vervolgens ook heel bekend geworden in Noord-Amerika. De basisingredienten van bannock zijn: bloem, bakpoeder, zout en water, al worden bloem en bakpoeder tegenwoordig vaak vervangen door zelfrijzend bakmeel. Vele extra ingrediënten kunnen toegevoegd worden zoals suiker of bruine suiker, krenten, rozijnen, noten, siroop, etc. Bannock wordt doorgaans op open vuur of kolen gebakken maar kan uiteraard ook op een gasfornuis.
Een variant op de bannock is de Australische Damper.

Recept:

Ingrediënten voor 2 porties Bannock

1 kop bloem
2 theelepels bakpoeder
0,5 theelepel zout

Zo maak je de Bannock

Meng alle droge ingrediënten door elkaar en voeg water toe tot je een deeg hebt. Kneed het deeg niet te lang. Doe wat olie in de pan/skillet/dutch oven en laat het warm worden. Maak een schijf van het deeg en laat rustig in de olie glijden. Bak de bannock langzaam gaar en goudbruin aan beide kanten.
Je kunt de bloem en bakpoeder vervangen door zelfrijzend bakmeel.
Je kunt aan het deeg van alles toevoegen zoals krenten, rozijnen, spekjes, (bruine) suiker, fruit, etc.
Eet het zo of bijvoorbeeld met wat boter, honing of siroop.
Ha, Bannock, daar istie. weer. Volgens mij had ik die tip in een ander draadje al eens eerder gegeven, en het blijft een aanrader. Je kunt er een redelijk lange tijd op fietsen, zeker als je, zoals ik, er muesli doorheen mikt.

Tip voor het kneden: je kunt dit thuis al panklaar afwegen door het in plastic zakjes te verpakken, en daar ter plaatse water bij te doen en het in het zakje te kneden. Zit je alleen met een plastic zakje dat je weg moet doen, dat staat me eigenlijk wel wat tegen.

Heerlijk met jam of appelstroop erop!
Travelmaster schreef:Ha, Bannock, daar istie. weer. Volgens mij had ik die tip in een ander draadje al eens eerder gegeven, en het blijft een aanrader. Je kunt er een redelijk lange tijd op fietsen, zeker als je, zoals ik, er muesli doorheen mikt.

Tip voor het kneden: je kunt dit thuis al panklaar afwegen door het in plastic zakjes te verpakken, en daar ter plaatse water bij te doen en het in het zakje te kneden. Zit je alleen met een plastic zakje dat je weg moet doen, dat staat me eigenlijk wel wat tegen.

Heerlijk met jam of appelstroop erop!
Neem een bloem met een hoog eiwit percentage (>12%)
Wat het rijzen en luchtigheid ten goede komt.
Toch maar eens gaan proberen - eerst maar eens thuis met een koekenpan en/ of hapjes pan.

Lijkt me wel wat voor onderweg.
vraag aan de bannock kenners: hoeveel water gaat er bij? tot het zo dun is als pannenkoekbeslag? of dikker als oliebol of cakebeslag? of nog dikker: een homp als brooddeeg?
en ook wel eens bannock met een deel havermout gemaakt?
Alvast dank voor de tips
Leuk topic! Ik hou erg van koken en heb op de website die ik recent heb gemaakt dan ook een apart onderdeel ingericht voor het menu van de (fiets)vakantie. Zonder recepten, maar erg ingewikkeld maken we het niet tijdens het kamperen: http://actievevakantiemetkinderen.jouww ... -2015/menu