Additionally, paste this code immediately after the opening tag: trekking fiets met rechte zithouding - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

trekking fiets met rechte zithouding

PietV schreef: Mensen met een diepe zit, kun ook vertalen naar angst voor tegenwind, gehaast of op snelheid gericht. Zij gaan vaak gebukt onder prestatiedwang. Ik vind ligfietsers daarom ook slimmer. Het merk M5 staat niet voor niets voor Meer Meters Met Minder Moeite.

Piet.
Dankjewel Piet, hoewel de angst voor tegenwind niet aanwezig is en ik niet echt gehaast ben, ben ik wel prestatiegericht, en slim(mer), al fiets ik dan weer geen M5.
EnriceV schreef:Nu wat minder populair, maar misschien is een zitfiets dan nog het meest geschikt? Erg rechtop houding, vaak vering, makkelijk op en af stappen, en desondanks nog redelijk aerodynamisch (ze hebben ook vaak een soort plexi neus). Ik heb er al op gereden en vond het eigenlijk erg makkelijk, het ziet er wat raar uit, maar verder geen grote problemen ontdekt).
Inderdaad. Onbekend maakt onbemind maar ik denk dat deze fietsen een grotere plaats verdienen dan ze nu hebben. Ligfietsen hebben naast talloze voordelen verschillende nadelen (net zoals 'gewone fietsen') en voor bepaalde gebruikers is dit zeker een prima oplossing.

Renaat
PietV schreef:Het voordeel op een minder stijl frame is, dat met meer souplesse kan worden gefietst. Een sportief frame kun je vertalen in een sportieve houding. Goed voor je imago en beperking van de luchtweerstand, door verkleining van je frontale oppervlak.

Mensen met een diepe zit, kun ook vertalen naar angst voor tegenwind, gehaast of op snelheid gericht. Zij gaan vaak gebukt onder prestatiedwang. Ik vind ligfietsers daarom ook slimmer. Het merk M5 staat niet voor niets voor Meer Meters Met Minder Moeite.
Dat eerste herken ik mijzelf totaal niet in terug. Een meer recht op zit brengt voor mij geen souplesse tijdens het fietsen, maar brengt voor mij veel lage rugklachten bij grotere afstand.

Veel prettiger fiets ik met een vlakke rug, geen neerwaartse druk op de wervels. En daarbij op de fiets dan of een diepe zit, of eventueel een ligfiets. Netto effect bij beide daarin ongeveer gelijk. Op de trekking fiets heeft dat weinig met snelheid te maken. Fiets vaak in een slakkengangetje, stop zo'n beetje iedere 100m omdat ik weer eens afgeleid ben om het volgende op de foto te willen zetten.

De prestratiedrang en snelheid laat ik liggen voor de momenten dat ik op de racefiets zit ;).
Moos_1980 schreef:Op een echte oma fiets heeft ze geen problemen. Dus met rechte zit bedoel ik dus ook (bijna) kaarsrecht. Ook bij schokken (kasseien) heeft ze last. Dus een vering in zadelpen kan misschien ook helpen.
Indien een lange rit op een omafiets goed gaat, zonder klachten elders in de rug, zou ik zoals al gesuggereerd in dit topic contact opnemen met een frame bouwer, en er voor kiezen om een frame naar wens te laten maken.
Ik aarzel om te reageren omdat ik de aard van de kwaal niet ken. Maar hebben jullie daarover een arts geconsulteerd? Wat beveelt die aan? Voorover of recht?

Ik stel de vraag omdat ik onlangs een beweging maakte op kantoor en het resultaat was wat men (althans in Vlaanderen) een "lumbago" noemt. Het zal me leren om actief te zijn op kantoor.
Als ik mijn arts goed begrepen heb, staat het woord voor een spectrum van dingen met ruggenwervels en aan het uiteinde van dat spectrum bevindt zich de full-blown hernia.

Mocht ik rijden met de racefiets? Ja, geen probleem.

Het vreemde is nu dit: ik was eigenlijk alleen pijnvrij als ik op de racefiets zat. Ik had dan het gevoel dat mijn rug ontlast werd. Als ik rechtop zat of stond, zeurde die rug vreselijk.

Zijn jullie zeker dat het beter is voor de rug om rechtop te fietsen?

Fietshouding en -comfort zijn erg individueel en voorovergebogen zitten heeft zijn eigen eigenaardigheden, die niet iedereen comfortabel vindt: nekhouding etc. Maar als ik het goed begrijp zit het probleem in de bovenrug. Ik stel vast dat sommige mensen, als ze voorovergebogen zitten, de neiging hebben om het bovenlichaam wat te "laten hangen" tussen de bovenarmen. Dat wordt al snel oncomfortabel maar heeft m.i. niets te maken met rugproblemen. Het wordt even oncomfortabel met een gezonde rug.

Daarnaast lijkt het me niet prettig om meer dan enkele minuten bergop te rijden als je rechtop zit.