Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervuilende scooters van het fietspad af! - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Vervuilende scooters van het fietspad af!

De nieuwe maatregel heeft alleen zin als er gehandhaafd wordt, iets wat in mijn woonplaats in het geheel niet gebeurt. Een groot deel van die afgrijselijke scooters rijdt met veel te hoge snelheid, een kilometer of 80 is geen uitzondering, over het fietspad. Waarom is me vaak, overigens niet altijd, een raadsel. Ik zie nog het meest in een algeheel verbod van die dingen. Dat is vrees ik niet haalbaar, dus alles met een motor van het fietspad af en eindelijk eens gaan handhaven.
Riny Visser schreef:De snorscooter en snorfiets zouden sowieso verboden moeten worden. De e-bike is een goede vervanging hiervan. Aangezien hele volksstammen op snorscooters en -fietsen te hard rijden, zijn ze in feite brommerrijders en moeten dus een helm op.

Andere oplossing voor vervuiling: 2-takt motoren verbieden: alleen 4-taktbrommers met katalysator toestaan.
Om nou iets waar een deel van de bevolking een hekel aan heeft maar gelijk te verbieden voor iedereen vind ik wat overdreven. Wij sportievelingen vinden die scooters misschien rotdingen, maar zij denken waarschijnlijk hetzelfde over die vervelende fietsers die hun maar ophouden op het fietspad. Het lijkt me beter om bedrijfsleven te stimuleren om met betaalbare, milieuvriendelijkere alternatieven te komen en de consument te stimuleren om deze dan ook te kopen middels een gunstige regeling oid.
Marcel vos schreef:De nieuwe maatregel heeft alleen zin als er gehandhaafd wordt, iets wat in mijn woonplaats in het geheel niet gebeurt. Een groot deel van die afgrijselijke scooters rijdt met veel te hoge snelheid, een kilometer of 80 is geen uitzondering, over het fietspad. Waarom is me vaak, overigens niet altijd, een raadsel. Ik zie nog het meest in een algeheel verbod van die dingen. Dat is vrees ik niet haalbaar, dus alles met een motor van het fietspad af en eindelijk eens gaan handhaven.
Ik vrees dat handhaven op zo'n regel dweilen met de kraan open is en er geen capaciteit voor is. Wie moet dat gaan doen? Politie? Die hebben daar echt geen tijd voor. Bovendien willen we allemaal meer blauw op straat, maar als we een bekeuring krijgen vanwege een verkeersovertreding roepen we dat ze boeven moeten gaan vangen. Ik denk dat onze belastingcenten nuttiger aangewend kunnen worden dan op het handhaven van een verbod van scooters op het fietspad.
Dirk
De naam "snorfiets" is misleidend, want je kun er niet op fietsen.
De categorie is destijds ingevoerd voor Spartamet-achtig types: een rijwiel met hulpmotor. Nu zijn het gewoon tweewielige motorvoertuigen. Feitelijk is er geen verschil meer tussen een bromscooter en een snorscooter. In de winkel staan de modellen nog zonder nummerplaat. Als er een begrenzer wordt aan gebracht, dan komt er een blauwe nummerplaat op. Komt er geen begrenzer op, dan krijgt het voertuig een gele kentekenplaat. Dat is echter een wassen neus, want de scooterwinkel zorgt wel dat de snorscooters even hard gaan als de bromscooters. En meer dan 80% doet dat. Waarom regelgeving voor een categorie die feitelijk niet meer bestaat?

Hoe komt het dat de snorscooter in Nederland zo populair is ten opzichte van om ringende landen? Er geldt bij ons géén helmplicht.
Toen in 1975 de helmplicht voor bromfietsen werd ingevoerd,kelderde de verkoop enorm.

Nederland is echt een buitenbeentje wat betreft het niet hoeven dragen van een helm op een snorscooter. In andere EU-landen geldt die helmplicht wel.
Landen als Frankrijk, Spanje en Italie kennen ook helemaal geen speciale categorie "snorfiets" Frankrijk bijvoorbeeld kent slecht een categorie voor gemotoriseerde tweewielers tot 50 CC cilinderinhoud. Een ze moeten allemaal een helm op en mogen niet op het fietspad.

Waarom past Nederland de wetgeving niet aan op andere EU-Landen en stopt ons land niet met de categorie "snorfiets", die allang geen snorfiets meer is.

Overigens is de rol van de snorfiets in de mobiliteit beperkt. Voor het overgrote deel gaat het om korte ritjes die ook gemakkelijk met de fiets kunnen worden gedaan.
Helemaal met Bert Sitters eens. Het kan zelfs nog erger. Bij mijn fietsenmaker op de hoek (overigens verder een prima zaak, die goede service geeft) staan zelfs apparaten te koop die eruit zien als Italiaanse buikschuivers uit de jaren 60 (wel met 4-takt motor) compleet met 4 voetversnellingen die met de toevoeging "Helm niet verplicht" worden aangeprezen. Aangezien je op zo'n ding voor aap rijdt als je niet harder gaat dan 25 km. per uur kan je er op zitten wachten dat ze je met 45 of harder voorbij komen suizen!

Ik ben ook niet zo van het verbieden, maar zoals Bert aangeeft, de snorfiets of -scooter is een politieke uitvinding om wat er nog over was van de Nederlandse bromfietsindustrie te redden. Het was niet alleen bedoeld voor Spartamets e.d. maar het ging oorspronkelijk om een speciale categorie bromfietsachtige voertuigen die destijds verplicht van kleine wieltjes waren voorzien (overigens begin jaren 80 plotseling hevig in de mode, m.n. in Amsterdam, uiteraard in zwaar opgevoerde vorm). De fietspedalen verdwenen toen de wet veranderd werd en een brommer/snorfiets niet meer hoefde te voldoen aan de eis dat er ook op gefietst moest kunnen worden: vanaf dat moment (zo rond 1984) begon de opmars van de snor/bromscooter. Ik ben voor het verbod van de snorfiets, omdat het een strikt overbodig (we hebben nu e-bikes en anders ga je maar brommen, met helm dus) en gevaarlijk vervoermiddel is.
Als we gaan beginnen om voertuigen te verbieden die in de ogen van een kleine groep mensen overbodig zijn. Dan vind ik dat alle fietsen met Rohloffnaaf verboden moeten worden, die zijn nl totaal overbodig en duur. :roll:
nobbiomatic schreef:Als we gaan beginnen om voertuigen te verbieden die in de ogen van een kleine groep mensen overbodig zijn. Dan vind ik dat alle fietsen met Rohloffnaaf verboden moeten worden, die zijn nl totaal overbodig en duur. :roll:
De vergelijking met fietsen met een Rohloffnaaf loopt mank want een Rohloffnaaf levert geen gezondheidsrisico, gevaar of overlast voor anderen op.

Dat bezinescooters overbodig zijn is geen mening, maar evident omdat veel landen in de wereld het prima doen zonder. (Zelfs beter, veel beter)
Avegone, je mist de point van mijn opmerking. :?
Wim schreef:Stef, je hebt het rapport niet goed gelezen. Het gunstige effect is dat van alle verschuivingen tezamen, en het grootste deel komt omdat snorfietsers in vrij grote aantallen hun snorfiets wegdoen, en met het openbaar vervoer gaan of op de fiets. Die zijn allebei veel veiliger.
Het rapport van swov welk ik gelezen heb gaf de volgende verwachting aan:

1/3e blijft bij snorfiets
1/3e switched naar bromfiets
1/3e switched naar overig vervoer (waarvan 50% te voet/auto, 50% bus)

Waarin ze voor wat betreft de switch naar bromfiets de volgende ongefundeerde aanname doen:
Circa een derde gaat bromfiets rijden. Geen effect, ervan uitgaande dat
de snorfiets met helm op de rijbaan zich zal gaan gedragen als de
bromfiets.
En dat zonder dat er, i.i.g. binnen Nederland, geen betrouwbare dat is voor wat betreft het risico op ongevallen gesplitst voor snorfiets / bromfiets in Nederland. Er is geen geschikte data welk per voertuigsoort het aantal SEH behandelingen, ziekenhuisopnames en mortaliteit registreert zonder dat deze voertuigen op één hoop gegooid worden.

Dat terwijl de snelheden waar op bromscooters wordt gereden toch al snel meerdere km's per uur hoger ligt dan op een snorscooter. En de snelheid waarmee iemand zijn scooter in een lantaarnpaal of auto parkeert toch een belangrijke bijdragende factor is aan de outcome van het ongeval.
nobbiomatic schreef:Avegone, je mist de point van mijn opmerking. :?
Je bedoelt dat het maar een kleine groep is die scooters overbodig vindt? Het is, in dit geval helaas voor jou en gelukkig voor mij, niet altijd zo dat een meerderheid iets bepaalt, ook in een democratie.
je klinkt als een pvda'er Ave, lees aub nog een keer terug. dan zie je dat ik iets anders zeg dan dat je tot nu toe leest...
Ik heb helemaal niets met scooters etc., maar ik probeer heel veel te hebben met tolerantie en ruimdenkendheid.
Toegegeven dat dat ook voor mij lastig is, maar wat mij betreft is er ook plaats voor ongezonde, stinkende en gevaarlijke medeweggebruikers.
En dan ben ik nog een PvdA er ook :D
geelfietsje schreef:Ik heb helemaal niets met scooters etc., maar ik probeer heel veel te hebben met tolerantie en ruimdenkendheid.
Ik wilde het niet gebruiken bij het openen van dit draadje maar ...
Ik probeer ook zo tolerant mogelijk te zijn maar ik heb ook astma en als ik dicht bij verkeer ben probeer ik altijd 'strategisch' adem te halen om zo weinig mogelijk slechte lucht binnen te krijgen. D.w.z. adem inhouden als voertuigen net voor me optrekken e.d. Bij de vervuilende scooters lukt mij dat niet. Deze lucht is 'dik' in tegenstelling tot autos en blijft erg lang hangen op het fietspad. Gelukkig is mijn astma maar minimaal en heb ik er enkel erg last van als ik zwaar verkouden ben of als de lucht super vies is. Mijn longarts zei dat als ik in landen rondom de middellandse zee zou wonen zou ik geen astma hebben (!) Enfin ik weet dus wel wat benauwdheid is. Ik heb ook een collega die net 100% afgekeurd is. Hij heeft longemfyseem en nog maar 50% longcapaciteit. Hij kan al helemaal niet tegen deze lucht en stikt dan zowat. Namens alle mensen met COPD kan ik niet tolerant zijn wat betreft de scooters.
Georg schreef: En wat het buitenland betreft; daar heeft het verkeer in het algemeen de nare gewoonte op diesel te rijden, wat ook erg vervuilt. Helaas concentreert de milieu-discussie zich al heel lang alleen op de CO2 uitstoot, terwijl je in de praktijk van alledag meer last hebt van fijnstof-uitstoot.
In Azië hebben veel landen de vervuilende scooters verboden. Ze rijden er zelfs elektrisch. In veel voormalige Sovjet Unie landen rijdt het verkeer op gas. Zelfs op snikhete en drukke dagen is het dan een verademing om in een stad te zijn. In Nederland hebben we de auto's en vrachtwagens aangepast maar de scooters met onvolledige verbranding worden nog steeds toegelaten.
Blanche schreef:Mijn longarts zei dat als ik in landen rondom de middellandse zee zou wonen zou ik geen astma hebben (!)
De belangrijkste bijdragende factor voor afname van klachten in dat gebied is de warmere, droge lucht. Niet een verschil in voertuigen op fietspaden.

En grappig dat je spreekt namens alle mensen met COPD. Een groep waarin ruim 90% de COPD te danken heeft aan het jarenlang vrijwillig inhaleren van rook en andere troep. En waarbij bijna de helft dit blijft doen na diagnose.

Voor jonge kinderen, patienten met astma zoals jijzelf maar ook voor volwassenen welk zelf niet roken is het naar mijn mening meer kwalijk te nemen dat deze hierin geen keuze hebben. De continue verhoogde hoeveelheden fijnstof zijn echter hoofdzakelijk het probleem. Gezondheidschade tgv fijnstof is dan ook geen tot nederland gebonden probleem.

Het geld wat wordt gestoken in verplaatsing naar de rijbaan, controle hierop, aanpassen gevaarlijke straten, etc kan dan ook veel beter gaan naar stimuleren van elektrisch.
nobbiomatic schreef:je klinkt als een pvda'er Ave, lees aub nog een keer terug. dan zie je dat ik iets anders zeg dan dat je tot nu toe leest...
Even wat moeite doen om ietsje meer uit te leggen is niet je plan hé?
stef.l schreef:
Blanche schreef:Mijn longarts zei dat als ik in landen rondom de middellandse zee zou wonen zou ik geen astma hebben (!)
De belangrijkste bijdragende factor voor afname van klachten in dat gebied is de warmere, droge lucht. Niet een verschil in voertuigen op fietspaden.
Er zal vast wel dadelijk iemand zijn in dit forum die me met de bewijzen om de oren slaat maar als ervaringsdeskundige kan ik je zeggen dat dit niet klopt voor mij. Ik heb in natte koudere schone en vuile gebieden. Zodra de lucht schoon was had ik totaal geen last.
stef.l schreef:En grappig dat je spreekt namens alle mensen met COPD. Een groep waarin ruim 90% de COPD te danken heeft aan het jarenlang vrijwillig inhaleren van rook en andere troep. En waarbij bijna de helft dit blijft doen na diagnose.
90%?! Eigen Schuld Dikke Bult? Nou das dan niet zo tolerant van je! Zo weet ik er nog wel wat Eigen Schuld Dikke Bult verhalen ; overgewicht, suikerziekte, te veel en ongezond eten, niet bewegen enzv. Waar haal je dat getal überhaupt vandaan?

Zo ik ben weg - mijn zuurdesembrood van eergisteren gaat eindelijk de oven in (lang rijzen en fermenteren is namelijk gezond! :lol: )
stef.l schreef:De belangrijkste bijdragende factor voor afname van klachten in dat gebied is de warmere, droge lucht. Niet een verschil in voertuigen op fietspaden.
Dat zal je boeien als je voor het stoplicht staat, precies achter de streep en er komt alsnog zo'n tweetakt voor je staan om zijn uitlaatgassen rechtstreeks in je snufferd te injecteren.

Dan hoef je echt geen toxicologie gestudeerd te hebben om in te kunnen schatten dat de hoeveelheid van de smerigste stoffen gierend boven alle normen uitspeert en dat er maar één rationele conclusie mogelijk is: ook als ze naar de rijbaan gaan gaat het niet lukken met die normen.
p.s Wie heeft de petitie eigenlijk ondertekend?
Want dit was geen discussiedraadje maar een oproep.* :wink:


* De oproeper zelf vind de petitie niet ver genoeg gaan maar heeft de petitie wel ondertekend - het is tenminste een kleine stap naar de goede richting.
Blanche schreef:p.s Wie heeft de petitie eigenlijk ondertekend?
Want dit was geen discussiedraadje maar een oproep.* :wink:


* De oproeper zelf vind de petitie niet ver genoeg gaan maar heeft de petitie wel ondertekend - het is tenminste een kleine stap naar de goede richting.
geen facebook? Klik dan op https://milieudefensie.nl/luchtkwalitei ... meer-weten Om bij de petitie van https://milieudefensie.nl/ uit te komen.
Eric op de Fiets schreef:
Blanche schreef:p.s Wie heeft de petitie eigenlijk ondertekend?
Want dit was geen discussiedraadje maar een oproep.* :wink:


* De oproeper zelf vind de petitie niet ver genoeg gaan maar heeft de petitie wel ondertekend - het is tenminste een kleine stap naar de goede richting.
geen facebook? Klik dan op https://milieudefensie.nl/luchtkwalitei ... meer-weten Om bij de petitie van https://milieudefensie.nl/ uit te komen.
Dank Eric! Maar volgens mij moet iedereen met en zonder feestboek dit draadje zien - toch? Oefff nu ga ik zelf off topic
Blanche schreef:90%?! Eigen Schuld Dikke Bult? Nou das dan niet zo tolerant van je! Zo weet ik er nog wel wat Eigen Schuld Dikke Bult verhalen ; overgewicht, suikerziekte, te veel en ongezond eten, niet bewegen enzv. Waar haal je dat getal überhaupt vandaan?
90% is een getal welk al vrij lang staat. Heb het zelf vanuit mijn college jaren. Maar ook bijv de COPD foundation houdt het getal nog altijd aan.
While not everybody who smokes gets COPD, most of the individuals who have COPD (about 90% of them) have smoked.
Bron: http://www.copdfoundation.org/What-is-C ... -COPD.aspx

En ja, zo zijn er wel meer eigen schuld, dikke bult verhalen om jouw term te gebruiken. Veelvuldig komt het bij de opgesomde voorbeelden neer op volwassenen welk zichzelf een bepaalde leefstijl aanwenden. Een leefstijl welk verre van gezond is. En hoewel dat medische behandeling niet in de weg staat indien er enkel financien tegenover staan, is dat wel het geval zodra de keuze ligt tussen mensen welk persisterend bijv roken of drinken en een nieuw orgaan behoeven.

@Ave Gone: Ik denk ook niet dat verplaatsing naar de rijbaan veel zal bijdragen. Tegen bijv 2020 een verbod op gebruik fossiele brandstoffen in scooters en brommers zou ik liever zien.