Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verlichting op fiets - Forum Wereldfietser

Verlichting op fiets

Ik ben van plan een vakantiefiets te kopen. Een Santos Travelmaster 2.6 Cromo. Nu wil ik verlichting op mijn fiets mbv een dynamo. De son naaf dynamo vind ik een te dure optie. Over de Shymano naafdynamo lees ik hier dat deze zwaar loopt, ook als de verlichting uit staat. De naafdynamo van Shymano zou ook te zwaar zijn qua gewicht.

Ik las ook op dit forum dat een velgdynamo van B&M, de Lumotec S6, een beter alternatief is. Wat is jullie mening.
Er zijn diverse Shimano naafdynamo's. De goedkope zijn bagger, de betere zijn best behoorlijk goed. Op de site van Schmidt staan links naar recente tests. Op een vakantiefiets gebruik je het licht niet vaak. Dan kun je volgens mij ook heel goed af met een B&M Dymotec 6 (de S6 is er niet meer, en schijnt ook niet goed te werken met sommige moderne led koplampen) in combinatie met een ronde halogeen Lumotec van 10 euro, of beter een B&M IQ Fly of nog beter een Cyo (de R versie geeft meer licht dichtbij, en dat is misschien wel fijn op een vakantiefiets). Wel betekent dit dat je beperkt bent in de bandenkeus. Ik zou in alle gevallen ook het achterlicht voeden vanaf de dynamo. Met degelijke bekabeling is dat echt betrouwbaarder.
Uiteindelijk hangt het allemaal af van de combinatie budget en gebruik. Als het slechts voor incidenteel gebruik is dan is een dymotec 6 met lumotec plus achterlicht voor iets van 50 euro een prima outfit. De Zinkens dynashoe is een mooie beugel voor dynamo en lamp samen (maar werkt niet goed met Magura's).
Wim
Ik wil van de winter een nieuw (voor)wiel laten spaken, omdat ik een nieuwe velg moet hebben. Ik wil dan meteen van de gelegenheid gebruik maken om er een naafdynamo in te laten zetten. Omdat ik mijn fiets voor woon-werkdoeleinden gebruik lijkt mij dat in mijn geval een passende oplossing.

Dit laat ik doen bij Re-cycle in Wageningen en daar zetten ze er voor mijn fiets een Shimano-naafdynamo (ik weet niet welk type, ik vermoed één van de "betere" soorten) in.

Mijn vraag is: wat is eigenlijk een goede naafdynamo? Lichtlopend, goede lichtopbrengst?
De lichtopbrengst is eigenlijk steeds (nagenoeg) hetzelfde. De verschillen zitten in het gewicht, de weerstand (belast en onbelast) en de degelijkheid. Zie ook: http://www.nabendynamo.de/service/pdf/ar_01-02_2009.pdf
Zelf ben ik een liefhebber van de combinatie van een SON naaf voor 20 inch wielen en een moderne led lamp. Dat geeft de minste weerstand. Dat is wel duur inderdaaad. Voor een woon werk fiets zou ik dan de iets zwaardere gewone SON 20 nemen, in plaats van de lichtere en smallere SON20R. Maar op een woon werk fiets zou ik inderdaad in alle gevallen een naafdynamo willen hebben. Als het geen SON wordt dan een betere Shimano. De B&M dymotec 6 oplossing is wat mij betreft toch vooral een oplossing voor incidenteler gebruik zoals op vakantie.
Wim
Dan wil ik de vraag graag uitbreiden; welke lamp kun je er het beste bij nemen? Ook daar hangt een prijskaartje aan natuurlijk maar staat de SON Edelux net zo goed aangeschreven als de dynamo?
Het is een heel mooie lamp. Hij is uit dezelfde familie als de B&M IQ Fly en Cyo, dus het lichtbeeld is vergelijkbaar. De Edelux geeft wel het meeste licht, en een nieuwe Edelux weer meer dan eentje van een jaartje geleden. De Cyo komt volgens iedereen wel erg dicht in de buurt, en is natuurlijk wat minder luxe/degelijk gebouwd. Voor vakantiefietsers is denk ik de Cyo R ook erg aantrekkelijk. Deze offert een beetje licht in de verte op voor meer licht vlak voor de fiets. Kortom, het is een lamp voor iets lagere snelheden en slechter wegdek. Als het budget krap is en je denk van ach over drie jaar is alles toch weer veel beter, dan is de IQ Fly ook een prima koop.
Zie ook: http://www.nabendynamo.de/service/pdf/I ... en2009.pdf
en: http://www.nabendynamo.de/service/pdf/ar_11-12_2008.pdf
Wim
Voor incidenteel gebruik op een vakantie fiets lijkt me een batterij verlichting voldoende. Geen weerstand en lekker goedkoop.
Ik heb een Spanninga Luceo 10 lux reversed ledlamp. Die geeft ongeveer evenveel licht als mijn oude normale dynamo halogeen koplamp.
Handig als je het maar af en toe nodig heb. (Gaat zelfs 60 uur mee).
Zo dacht ik er dus ook over toen ik mijn fiets kocht. Nu heb ik een GPS en dan zou het toch wel handig geweest zijn als ik mijn batterijen zou kunnen laden. Nu moet ik meer reserve batterijen meeslepen, is ook wel te doen.
Puur voor verlichting zou ik een hoofdlampje en een goed batterijachterlampje gebruiken.

Is er andere apparatuur welke onderweg van stroom voorzien moet worden (GSM, GPS, etc.) dan is een Shimano DH3N72 of een SON toch erg handig. De SON heeft dan blijkbaar ook voordelen w.b. de aarding.

Als je dan toch een fiets in die prijsklasse aanschaft voor de komende 25-40 jaar, waarom is < 10% van de aanschafprijs hiervoor dan te veel geld? :roll:
Misschien heeft hij het geld niet op zijn rug groeien...
Ik heb soms het idee dat de mensen die hier adviezen geven dat zelf wel vaak hebben... :roll:

Bovendien is iedere euro teveel voor iets wat je niet nodig hebt. Als het echt alleen voor incidenteel een keer in het donker fietsen is en verder niet om andere zaken op te laden, dan is een naaf dynamo wel een erg dure oplossing.
Voor woon-werk verkeer is het weer een hele andere afweging, maar daar leek het hier niet om te gaan.
Daarom is mijn eerste opmerking ook dat voor alleen verlichting een hoofdlampje i.c.m. een batterij achterlampje voldoende is... :roll: Voor die incidentele keer dát je eens in het donker fietst, maakt dat ietsje langzamer fietsen niet zo veel uit.

Als er ook woon-werkverkeer of opladen van apparaten om de hoek komt kijken, dan pas zou ik naar een dynamo kijken.

Verder is een Santos Travelmaster niet echt een fiets waar je op wilt bezuinigen, aangezien aangenomen mag worden dat die wel een jaartje of 25-40 mee zal gaan. Natuurlijk is er sprake van een budget, zonder meer, maar een investering daarin kan zich dubbel en dwars terug betalen.
Robertjan schreef:
Verder is een Santos Travelmaster niet echt een fiets waar je op wilt bezuinigen, aangezien aangenomen mag worden dat die wel een jaartje of 25-40 mee zal gaan.
Wie houdt hier wie voor de gek? Als je nu Santos geld aan een fiets uitgeeft wil je over 10 jaar wel weer profiteren van een decennium fietsontwikkeling. De enige vakantiefietsen die je echt oud ziet worden zijn de goedkope barrels van diegenen die de reis veel interessanter vinden als het vervoermiddel waarmee. En als die nu een fiets kopen halen ze de 25 jaar ook niet meer ;)