Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zwabberebde voorwiel - Forum Wereldfietser

Zwabberebde voorwiel

Als ik zonder handen fiets gaat mijn voorwiel zwabberen.Is dit normaal. Heb een naafdynamo. Santos TM 2.6 cromo.
Manny schreef:Als ik zonder handen fiets gaat mijn voorwiel zwabberen.Is dit normaal. Heb een naafdynamo. Santos TM 2.6 cromo.
naafdynamo heeft er niets mee te maken, kleur van de fiets trouwens ook niet. :D

het is een bij fietsen bekend verschijnsel, mijn schoolfiets kon het vroeger met net het juiste gewicht in de tas achterop het hele traject volhouden.

Je kunt proberen het systeem te verstemmen met andere bandenspanning, andere banden, spaken strakker, dikker vet in het balhoofdlager, stuurtasje voorop etc
Twee jaar geleden merkte ik dat mijn voorwiel een eigen leven ging leiden als ik in afdalingen rond de 35 km/uur reed. daar onder en daarboven geen probleem. Beetje lucht erbij in de voorband en het probleem was opgeheven.

Niet dat dit DE oplossing is, maar het is het proberen waard.

Peter
Vaak zit de oorzaak overigens achter. Het heeft dus zeker zin ook de achterband op te pompen. Ook minder bagage meenemen kan helpen.
Wim
Het treedt ook op als ik zonder bagage rijd. De spanning van mijn banden is zowel voor als achter goed. Waar zou het aan kunnen liggen?
Manny schreef:Als ik zonder handen fiets gaat mijn voorwiel zwabberen.Is dit normaal. Heb een naafdynamo. Santos TM 2.6 cromo.
Balhoofd niet juist afgesteld?
Is de staat van de voorband wel ok? B.v. canvasbreuk kan ook zo'n gevoel geven.

anders even langs de lbs.
Manny schreef:Als ik zonder handen fiets gaat mijn voorwiel zwabberen.Is dit normaal. Heb een naafdynamo. Santos TM 2.6 cromo.
Interessante vraag lijkt me nu of de fiets dit eerder ook al deed.
Ja: zoek op shimmiën
Nee: Is er nu sprake van een andere gewichtsverdeling?
Ja: zie tips van Marten.
Nee: Heb je iets veranderd aan de fiets, een drager of zo?
Ja: Bedenk je een tweede keer met die verandering.
Nee: Kijk de fiets goed na of hij spontaaan is veranderd / kapot / slecht afgesteld e.d.
Groet,
Leo
Zwabberbde voorwiel?

Misschien de -b voor een -n vervangen, Manny? :wink:
Ik ken het idee ja van dat heen en weer schudden. De ene keer is het sterker aanwezig als bij de andere keer. Ik heb het gevoel dat het komt door de gewichtsverdeling in de voor-tassen, die zijn volgens mij de oorzaak. Maar ben er verder niet achter hoe het precies komt