Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Winterbanden met spikes, maar welke? - Forum Wereldfietser

Winterbanden met spikes, maar welke?

Ik rijd al weer ruim anderhalf jaar tot volle tevredenheid met mijn Schwalbe Marathon Extreme. Ook vorige winter vrij goed mee kunnen fietsen in die barre winterse omstandigheden, op sneeuw absoluut geen problemen met de grip. Alleen op ijs en opgevroren sporen in de sneeuw verlies ik wel eens een moment grip met als gevolg dat ik een paar keer bijna op een hardhandige wijze met het asfalt kennis kon maken. Gelukkig ging het steeds nog net goed.
Ik ben vandaag weer bijna twee keer onderuitgegaan op ijs en opgevroren sneeuw en denk er nu over om toch maar eens banden met spikes te gaan aanschaffen voor dit soort omstandigheden, ik fiets tenslotte elke dag naar mijn werk, weer of geen weer.
Kan alleen niet goed de keuze maken tussen de Schwalbe Marathon Winter en de Snow Stud.
Heeft er iemand ervaring met deze banden? Wat zijn de specifieke verschillen?
Alle tips zijn welkom.

Groeten, Vincent
Vorig jaar reed ik met de 28" snow stud. Dit jaar op mijn nieuwe fiets rijd ik met een 26" snow stud. Alleen op het voorwiel, nooit achter. De 26" versie is iets breder en bruter als de 28" versie. Maar rijdt op gewoon asfalt nog redelijk goed. Je snelheid neemt uiteraard wel wat af. Je hoort geen geratel op het rechte stuk zoals bij de marathon winter, alleen een gezoem van het profiel. Zodra je een flauwe bocht maakt bijten de spikes zich vast. De spikes zijn maar klein en hebben hun beperkingen, ga nooit te hard of te scherp door een gladde bocht. Met sneeuw in een bocht voel je wanneer je te hard gaat, hij zal je waarschuwen en je zal niet gelijk onderuit gaan. Met ijzel in een bocht moet je uitkijken, je kan nog genadeloos onderuit gaan als je te overmoedig bent. Op rechte stukken, hoe glad dan ook kan je voluit karren zonder onderuit te gaan! De snow studs gebruik ik nu al 6 jaar, en ik ben er erg tevreden over. Ieder winter hoop ik dan maar weer dat het flink gaat sneeuwen. :D
Bij de marathon veel grip, maar wel lawaai als de sneeuw weg is. Achteraf baal ik dat ik niet de 42mm variant heb gekocht. Heb nu de 35mm.
@Johojo
Heb jij ook alleen maar vooraan een band met spikes of zowel voor als achteraan?
Alleen voor. Achter volgt vanzelf.
Wat heb je dan achteraan staan? :P
Ik heb ook al staan twijfelen voor zo'n banden hoor. Rijd nu met 28" 42 mm Smart Sam, beregoed in de sneeuw maar met ijs houd het vlug op hoor. :(
Op kale velg inderdaad, Volgt er goed in de sneeuw :D
Goede tip om vooralsnog alleen maar het voorwiel van een nieuwe (spike)band te voorzien, ik zat aan zowel voor als achter te denken. Dit scheelt weer duiten.
De momenten dat ik bijna onderuit ging was inderdaad steeds een eigenwijs voorwiel dat een andere kant op wou.

Bedankt voor de tips.

Groet, Vincent
Hier nog een heleboel informatie van de kant van Peter White, die woont waar er nog veel meer sneeuw en ijs op de wegen is.
http://www.peterwhitecycles.com/studdedtires.asp
VincentM schreef: Ik ben vandaag weer bijna twee keer onderuitgegaan op ijs en opgevroren sneeuw en denk er nu over om toch maar eens banden met spikes te gaan aanschaffen voor dit soort omstandigheden, ik fiets tenslotte elke dag naar mijn werk, weer of geen weer.
Onder de mountainbikers lijken (las ik laatst op een MTB forum) de Schwalbe Nobby Nics ook een goede naam te hebben voor dit soort omstandigheden. Het zijn geen spijkerbanden dus rijdt het ook nog redelijk bij gebrek aan sneeuw/zooi. Het is natuurlijk geen vervanging voor echte studs voor als het echt ijsplaten zijn maar ik denk dat je een heel eind komt. Ik heb Nobby's op de mountainbike en heb met wat (aangedrukte) sneeuw nog geen gekke dingen meegemaakt, ook op de openbare weg niet.

Heb je lekker de keuze elke avond, ga je morgen op de Marathons, de Nobby's of toch maar de studs forensen ;-)
Hoi,

zou ook graag de winter door willen fietsen maar heb echt geen zin om onderuit te gaan met alle gevolgen van dien. Op 't laatste rondje Rotterdam werd al gesproken over spike banden voor de fiets.
Heb nu 28" marathon dureme banden 4.2mm en heb niet 't idee dat die 't echt goed gaan doen op aangevroren sneeuw. Verse sneeuw denk ik niet zo'n probleem te hebben maar de gladdigheid van opgevroren sneeuw en ijs. :?

Dit draadje lezend en even bij Schwalbe gekeken, lijken me de marathon winter banden wel erg mooie.
http://www.schwalbe.com/nl/nl/produkte/ ... rodukt=139

iemand daar ervaring mee?
en evt een adresje om ze voor een schappelijke prijs te krijgen?

alvast bedankt,
Van wat ik begrijp zijn grote noppen belangrijk voor in de (verse) sneeuw, maar gaat het bij ijs eronder toch vooral om de studs. Mijn eigen ervaring vorig jaar was heel wat beperkter, en leek toch vooral aan te tonen dat in de sneeuw breedte van de band een grotere invloed heeft dan het profiel.
Wim
TravelDuck schreef:Hoi,

zou ook graag de winter door willen fietsen maar heb echt geen zin om onderuit te gaan met alle gevolgen van dien. Op 't laatste rondje Rotterdam werd al gesproken over spike banden voor de fiets.
Heb nu 28" marathon dureme banden 4.2mm en heb niet 't idee dat die 't echt goed gaan doen op aangevroren sneeuw. Verse sneeuw denk ik niet zo'n probleem te hebben maar de gladdigheid van opgevroren sneeuw en ijs. :?

Dit draadje lezend en even bij Schwalbe gekeken, lijken me de marathon winter banden wel erg mooie.
http://www.schwalbe.com/nl/nl/produkte/ ... rodukt=139

iemand daar ervaring mee?
en evt een adresje om ze voor een schappelijke prijs te krijgen?

alvast bedankt,
Rijdt sinds maandag elke dag 30 km met de Marathon Winter zowel voor als achter. Op ijs en aangereden sneeuw is de grip echt heel goed. Sporen in de aangereden sneeuw zijn wat lastiger maar dat is denk ik onafhankelijk van de banden. Op het asfalt maken ze wel wat herrie en veroorzaken behoorlijke trillingen bij bepaalde snelheden. De rolweerstand is voor zo'n soort band redelijk laag. Al met al vindt ik het een goede band en heb geen spijt van mijn aankoop.

Ik heb ze in augustus gekocht bij bike components voor 30 euro per stuk. Inmiddels zijn ze daar ook 40 euro per stuk en is er een levertijd van een week of meer. Maar ja iedereen wil ze natuurlijk nu hebben.

#edit En nu helemaal niet meer leverbaar daar :)
Dank voor de tip en ervaring.
les is dus om ze aan te schaffen als de mussen van 't dak vallen van de warmte.
Vervolgens in de sneeuw ze lachend op de fiets te zetten en iedereen voorbij te trappen die glibberd over de weg of staat te zwoegen om de ruiten te krabben.

Leg je de marathon winters er dan op bij de eerste sneeuwval om ze vervolgens als de laatste sneeuw weer verdwenen is terug te wisselen voor de gewone banden?

Want om iedere ochtend te bedenken, welke banden zal ik er vandaag 's op leggen gaat de lol er ook een beetje af.

's kijken of ik een adresje kan vinden die ze nog heeft.
Ik heb ze zelf maandag avond erop gelegd. Regelmatig wisselen zie ik ook niet zitten, ik vindt ze ook acceptabel over asfalt rijden dus ik zie wel wanneer ze ervan af gaan. Zo ver als de lange termijn voorspelling nu is (10 dec) blijven ze er in ieder geval om liggen. Wellicht dat een 2e fiets of een 2e set wielen een optie is.
refro schreef:Ik heb ze zelf maandag avond erop gelegd. Regelmatig wisselen zie ik ook niet zitten, ik vindt ze ook acceptabel over asfalt rijden dus ik zie wel wanneer ze ervan af gaan. Zo ver als de lange termijn voorspelling nu is (10 dec) blijven ze er in ieder geval om liggen. Wellicht dat een 2e fiets of een 2e set wielen een optie is.
Een 2de fiets, dat lijkt me wel wat. :D
We hebben met z'n 2en al 5 fietsen in 't schuurtje staan, 's kijken of er nog wat budget over is.
Doortrappen tot de sneeuw over is op spikes lijkt me wel handig in dat geval.
Alleen vraag ik me af of ze dan niet extra snel zullen slijten, die spikes.
Dat valt wel mee, volgens mij zijn de spikes van het zelfde goedje als tandartsboren.
Johojo schreef:Dat valt wel mee, volgens mij zijn de spikes van het zelfde goedje als tandartsboren.
Da's makkelijk, hoef ik ook niet meer naar de tandarts toe. :D
:lol: :lol: :lol: :lol:
Ik heb vanmorgen nog even gauw een snow stud (voor het voorwiel) besteld, hoop dat het weer nou even zo blijft!
Als het goed is komt hij morgen binnen, ga hem er dan gelijk op leggen.
Op dit moment sneeuwt het hier weer dus dat komt morgen helemaal goed.
Het zou nou natuurlijk zonde zij als het ineens gaat dooien (gisteren praatte ik nog andere taal, wat is een mens toch gauw om), nou wil ik ook weten hoe dat rijdt!

Bedankt voor de tips en veel fietsplezier in deze omstandigheden.

Groet, Vincent