Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga of RIH? - Forum Wereldfietser

Koga of RIH?

Vorig jaar kocht ik in goed vertrouwen een Gazelle Medeo Excellent bij een fietsenzaak waar ik al jaren kom. Ik had niets in te ruilen en kreeg dus korting. Toen ik de fiets kon ophalen, vond ik hem aan de hoge kant. Maar alles wat nieuw is, moet je aan wennen. Op zich rijdt de fiets goed, maar na zo'n 1000 km bleek de voorderailleur niet meer goed afgesteld te zijn. Toen ik de fiets wegbracht, moest ik er drie dagen op wachten. Helaas was de voorderailleur niet goed afgesteld. Inmiddels was de achterband totaal versleten (1800 km), dus bracht ik hem naar Halfords. De monteur had veel werk gehad aan het afstellen van de voor- en achterderailleur en had die perfect afgesteld. Tot op heden schakelt die nog feilloos.

Vandaag is een spaak geknapt. Zelf vind ik dat vrij vlot voor een fiets van ruim 14 maanden oud. Aangezien ik de fiets aan de hoge kant blijf vinden, denk ik erover om hem in te ruilen voor een iets kleinere fiets.

Ik zie zelf drie mogelijkheden:

1. een overjarige Koga Miyata Balance.
2. een nieuwe Koga Advance
3. een nieuwe RIH Z-800.

Wat zou de beste keus zijn? Of zijn er nog andere mogelijkheden?
Nee spaken horen niet te breken. Maar dan moet je wel handgebouwde wielen kopen in plaats van machinaal gebouwde. Dat is wat ik de laatste tien jaar doe, en sindsdien hebben we hier in het gezin geen spaakbreuk meer gehad. Een slecht afgestelde derailleur is vervelend maar geen ramp. Het is de taak van de winkel te zorgen dat het werkt, en ook na een paar maanden. Het lijkt erop alsof ze de fiets niet goed hebben nagelopen voor afgelevering.
Helaas zijn er nogal wat winkels waar ze je de fiets verkopen die ze in huis hebben in plaats van de fiets die past. Als de fiets niet de goede maat is zou ik dus in elk geval ergens anders een fiets gaan kopen. Verder zou ik goed nadenken over de vraag wat je met de fiets wilt doen. Pas daarna zou ik aan merken gaan denken. Kijk hier eens om je aan het denken te zetten: http://www.wereldfietser.nl/images/stor ... kantie.pdf
Wim
Wim schreef: Het lijkt erop alsof ze de fiets niet goed hebben nagelopen voor afgelevering.
Ik ben ruim 20 jaar klant geweest en heb er een aantal fietsen gekocht. Het is op zich een goede, kleine zaak. Daarom heb ik een fiets bij hem besteld in goed vertrouwen. Helaas gaat het slechter met zijn zaak en doet hij andere dingen waardoor zijn dienstverlening achteruit gaat. Ook krijg ik de indruk dat hij niet handig is in asstellen van derailleurs.
Wim schreef: Verder zou ik goed nadenken over de vraag wat je met de fiets wilt doen. Pas darna zou ik aan merken gaan denken.
Ik weet precies wat ik met de fiets ga doen. Ik mag graag fietstochten maken van 45 tot 55 km en fiets tussen 2500 en 3000 km per jaar. Voor dagelijks gebruik heb ik een fiets met versnellingsnaaf. De fiets die ik wil, is echt bestemd voor toertochten. Gazelle valt voor me af. Koga en RIH behoren tot het topsegment. Over RIH kan ik niet veel vinden, maar over Koga wordt af en toe negatief geschreven door sommige gebruikers. Ik zoek eigenlijk een probleemloze fiets, d.w.z. een fiets waarvan de spaken niet zo snel breken, etc.

Eigenlijk ben ik teleurgesteld in het merk Gazelle: de jasbeschermers die aanslijten, een bel die het niet deed, een nieuwe achterband na 1800 km, een spaak die stuk gaat na 3500 km. Ik heb een Gazelle Orange gehad waar ik 15 jaar op heb gefietst. Af en toe moest er een nieuwe buitenband om of moest een remkabel worden vervangen. Zo'n soort fiets zoek ik weer, met derailleurversnellingen. Dat was ook de reden dat ik nu een tweetal merken heb genoemd. Ik verwacht dat de kwaliteit van deze twee merken beter is dan de kwaliteit van een Gazelle.
is VSF mischien een (betaalbare) optie ?

VSF

zelf heb ik een T400
Ook al weet je wat je wilt doen, dan nog weet je misschien niet wat voor fiets daarbij hoort. En wil je ook onverhard uit de voeten kunnen? Of moet het vooral snel over asfalt? Zijn dit tochten met of zonder (kampeer)bagage?
Koga is zeker goed, maar niet goedkoop. RIH is net zoiets als Gazelle. Als budget belangrijk is zou ik kijken naar modellen vanhet Duitse Fahrradmanufaktur of het Amerikaanse Surly (allebei veel beter dan Gazelle etc, en ook in Nederland verkrijgbaar). Zoek je het meer in de KOGA prijsklasse dan zou ik ook eens kijken naar de Avaghon series modellen, of de maatfietsen van Vittorio etc.
Wim
Wim schreef:Ook al weet je wat je wilt doen, dan nog weet je misschien niet wat voor fiets daarbij hoort. En wil je ook onverhard uit de voeten kunnen? Of moet het vooral snel over asfalt? Zijn dit tochten met of zonder (kampeer)bagage?
Koga is zeker goed, maar niet goedkoop. RIH is net zoiets als Gazelle. Als budget belangrijk is zou ik kijken naar modellen vanhet Duitse Fahrradmanufaktur of het Amerikaanse Surly (allebei veel beter dan Gazelle etc, en ook in Nederland verkrijgbaar). Zoek je het meer in de KOGA prijsklasse dan zou ik ook eens kijken naar de Avaghon series modellen, of de maatfietsen van Vittorio etc.
Wim
Ik ben een toerfietser, brood mee, camera mee en fiets voornamelijk over verharde (fiets)paden en soms schelpenpaden. Snelheid is niet het belangrijkste. Bagage neem ik beslist niet mee. Drie uur rondfietsen en dan weer naar huis. Ik zoek een stadsfiets met derailleur en in gewone fietshouding.
De Fahrradmanufaktur T500 slx klinkt als een goede keus. Voor meer onverharde paadjes de T 400. Wil je meer uitgeven dan kan dat natuurlijk ook.
Wim
Mattheus schreef:Ik zie zelf drie mogelijkheden:

1. een overjarige Koga Miyata Balance.
2. een nieuwe Koga Advance
3. een nieuwe RIH Z-800.

Wat zou de beste keus zijn? Of zijn er nog andere mogelijkheden?
De Koga Balance is een prima fiets met een lekkere comfort-houding. In alle opzichten beter dan de Gazelle, maar dat is natuurlijk ook een ander segment.
Ik zou de Balance verkiezen boven de nieuwe Advance vanwege betere prijs-kwaliteit verhouding.

In jouw geval is iedere toerfiets met een afmontage van het niveau Shimano Deore of hoger absoluut goed genoeg. Let wel op dat de trapas, de naven en het balhoofd ook van deze kwaliteit zijn. Het is vooral zaak dat je diverse modellen uitprobeert, op zoek naar de goede maat en de fijnste zithouding. Neem daar rustig de tijd voor.
Toen ik de fiets kon ophalen, vond ik hem aan de hoge kant.
Deze opmerking roept vragen op. Aangezien wielnaven en bracket min of meer op standaard hoogte zitten, lijk je te beweren dat de fiets een te grote maat heeft. Dat is het risico van een fiets kopen waarmee je niet hebt proefgereden.
Een fiets kan ook hoog aanvoelen door een te hoog stuur. De Medeo heeft een typische stadsfietsgeometrie oftewel ik-vang-lekker-veel-wind-omdat-ik-rechtop-fiets-geometrie. Daar heb je blijkbaar voor gekozen.
Dag Matteus,

Je bent eenzelfde fietser als ik, zo te horen: vooral dagtochten, voornamelijk in Nederland (?), dus vlak, weinig bagage, en na afloop graag de fiets direct in de schuur zonder verder gedoe.
Je zoekt een nieuwe fiets in het segment 'derailleurfiets'. Op zich te begrijpen, want veel 'hybride' fietsen hebben een derailleur. Ziet er stoer uit, ruim twintig versnellingen klinkt altijd goed, en de meer eenvoudige groepen zijn vaak niet al te duur. Tip van mij (en die lijkt tot nu toe in de antwoorden te ontbreken): kijk vooral ook naar fietsen met een naafversnelling. Een derailleur vereist, en dat heb je gemerkt, een goede afstelling, vereist regelmatig schoonmaken en ketting invetten (vooral na regen, modder, maar ook stof - Veluwe!), en de ketting en tandwielen slijten relatief snel.
Een naafversnelling heeft die nadelen niet/nauwelijks. Voor het vlakke Nederland is een 8-versnellings naaf prima; denk hierbij aan een Nexus 8-premium of Alfine-8 naaf. Luxer is een 11-naaf. Die is net op de markt, maar kan, vanwege de nieuwigheid, nog met kinderziektes te kampen hebben.
Een naafversnelling vereist vrijwel geen onderhoud, en een ketting die maar één tandwiel achter heeft slijt veel minder snel.
Er zijn heel veel merken met zulke versnellingen. Stevens is een goede, Kalhoff (allebei Duits, maar worden in NL verkocht), Cannondale heeft er één, Gudereit (verkrijgbaar in Renkum), ook het al genoemde VSF Fahrradmanufaktur heeft modellen met Nexus-8, zelfs een Koga Signature is met Nexus-8 te krijgen. Jan Janssen heeft de Zero-C02, en zo zijn er nog wel een paar. In Amsterdam zit een winkel (Segijn en van Wees, mag ik dit noemen?) die gespecialiseerd is in het maken van fietsen met naafversnellingen; ze spaken hun wielen zelf, dus extra kwaliteit. Elke naafversnelling, behalve Rohloff, is bespreekbaar. Hun Hartje Salerno met Nexus-8 zou goed in jouw plaatje passen.
Zoek en vind! Veel fietsplezier!
Lenny2 schreef:Tip van mij (en die lijkt tot nu toe in de antwoorden te ontbreken): kijk vooral ook naar fietsen met een naafversnelling. Een derailleur vereist, en dat heb je gemerkt, een goede afstelling, vereist regelmatig schoonmaken en ketting invetten (vooral na regen, modder, maar ook stof - Veluwe!), en de ketting en tandwielen slijten relatief snel.
Een naafversnelling heeft die nadelen niet/nauwelijks. Voor het vlakke Nederland is een 8-versnellings naaf prima; denk hierbij aan een Nexus 8-premium of Alfine-8 naaf. Luxer is een 11-naaf. Die is net op de markt, maar kan, vanwege de nieuwigheid, nog met kinderziektes te kampen hebben.
Een naafversnelling vereist vrijwel geen onderhoud, en een ketting die maar één tandwiel achter heeft slijt veel minder snel.
Mee eens. De Alfine-naaf met 11 versnellingen is, voor Nederlands gebruik, mogelijk een mooi alternatief voor de derailleur, met name vanwege het wat grotere versnellingsbereik.
Santos en Koga hebben ook fijne toerfietsen met deze naaf.
Lenny2 schreef: Een derailleur vereist, en dat heb je gemerkt, een goede afstelling, vereist regelmatig schoonmaken en ketting invetten (vooral na regen, modder, maar ook stof - Veluwe!), en de ketting en tandwielen slijten relatief snel.
Een naafversnelling heeft die nadelen niet/nauwelijks. Voor het vlakke Nederland is een 8-versnellings naaf prima; denk hierbij aan een Nexus 8-premium of Alfine-8 naaf.
Ik heb vorig jaar voor mijn werk een fiets met een Nexus 8 naaf gekocht, een Union Quadra. Dit is een prima fiets, maar heeft als nadeel dat Union geen roetsvrijstalen remkabels gebruikt. De achterremkabel zat binnen het jaar vastgeroest. De monteur bij de Halfords vestiging waar ik kom, doet prima werk en geeft prima service. Hij had wel een RVS kabel, maar geen buitenkabel van de goede kleur. Hij moest die bestellen. Ik baalde er wel van. Ik was nog geen kwartier thuis, toen hij belde. Hij had bij een collega een kabel opgehaald en op zaterdagmorgen heeft hij alles bevestigd.

Mijn fietsgebied is Groningen, Friesland en Noord-Duitsland. Daar staat regelmatig veel wind. Een derailleurfiets fietst makkelijker tegen de wind in vanwege de keuze aan versnellingen. Een fiets met een naafversnelling kent altijd enige weerstand. In het najaar laat ik de derailleurfiets thuis en fiets op mijn fiets met naafversnelling.

De premium naaf ken ik niet. Wel heb ik al met deze gedachte gespeeld. Zoals ik mijn derailleurfiets heb gebruikt, heb ik er weinig onderhoud aan. Maar als er iets stuk is, is de rekening aanzienlijk hoger. Het achterwiel moet eruit om de spaak te vervangen en alles moet opnieuw worden afgesteld. Dat gaat bij een fiets met naafversnelling aanzienlijk vlotter (en dus goedkoper).
Mattheus schreef: Maar als er iets stuk is, is de rekening aanzienlijk hoger. Het achterwiel moet eruit om de spaak te vervangen en alles moet opnieuw worden afgesteld. Dat gaat bij een fiets met naafversnelling aanzienlijk vlotter (en dus goedkoper).
Je bedoelt natuurlijk een fiets met derailleurversnelling
Hier zie ik toch wel veel misverstanden. Het beste wat je kunt doen als je veel tegen de wind in fietst is een wat lagere fietshouding. Ga niet zo als een windvanger op je fiets zitten en je bent veel gelukkiger. Dan kun je ook beter kracht zetten. Rechtop zitten is na een aantal kilometers ook minder comfortabel.
Het onderhoud aan derailleur fietsen moet je ook weer niet overdrijven. Af en toe een drup olie, en bij jouw gebruik misschien om het jaar een nieuwe ketting en achtertandwielen. Dat kun je als je niet erg handig bent in een klein uurtje makkelijk zelf. Met ervaring in een half uur. De onderdelen zijn het geld echt niet (eenpaar tientjes en je kunt er weer twee jaar tegen). Qua onderhoud is het grote voordeel van een derailleur fiets dat je overal makkelijk bij kunt - het wiel gaat er juist makkelijker uit. Ja een roestende remkabel is wel heel erg sneu. Ook hier geldt echter dat je dat goed zelf kunt en ook met een zekere regelmaaat moet doen. Een kwaliteits binnenkabel kost een paar euro. Of neem anders een fiets met hydraulische remmen zoals veel modelen van Fahrradmanufaktur.
Er is wel een mooie oplossing, maar die is duur: een fiets met een Rohloff naaf. Dat zijn 14 versnellingen en de naaf is heel degelijk. Daarmee kujn je naar je werk (als je hem veilig kunt stallen), maar ook naar de andere kant van de wereld. Het is iets als een fiets voor de prijs van twee :D
Wim
Wim schreef:Hier zie ik toch wel veel misverstanden. Het beste wat je kunt doen als je veel tegen de wind in fietst is een wat lagere fietshouding. Ga niet zo als een windvanger op je fiets zitten en je bent veel gelukkiger. Dan kun je ook beter kracht zetten. Rechtop zitten is na een aantal kilometers ook minder comfortabel.
Je hebt gelijk. Als je meer voorover zit, vang je minder wind. Maar ik ben iemand die zijn routes thuis op de computer maakt (m.b.v. de Openfietsmap Benelux) en die ze daarna fietst. Daarvoor gebruik ik een Garmin Etrex Legend. Ik wil dus ook iets zien tijdens het fietsen en stap regelmatig af om foto's te maken. Soms kom ik met 100 foto's thuis.

De Union Quadra heeft voor mij een perfecte zithouding en overal heb je steun. De handvatten geven prima steun. Wat dat betreft kloppen de testgegevens voor mij:

http://www.plusonline.nl/reizenenvrijet ... uit-de-bus

Een keus zou kunnen zijn de Union Goldrun, die ook goed uit een test komt in Fietsactief van maart 2010. Maar de gebruikte materialen zijn geen garantie voor een lange levensduur. Shimano Deore lijkt me (aanzienlijk?) beter dan Shimano Alivio. Ik zoe een fiets die tegen een stootje kan. De Union Goldrun lijkt me geschikt voor iemand die maximaak 500 km per jaar fietst, niet voor iemand die 2500 km per jaar fietst. Qua zithouding zou ik hem onmiddellijk kopen, maar ik fietst te veel kilometers om er veel plezier van te hebben, denk ik.

P.S. Voor fietstochten fietst een derailleurfiets prettiger dan een fiets met versnellingsnaaf (en dan bedoel ik de gewone Nexus 8 naaf). Bij een bruggetje kun je vlot schakelen van III naar II om een voorbeeld te geven. Ook kent een derailleurversnelling iets minder interne weerstand dan een gewone Nexus 8 naaf.
m-gineering schreef: Je bedoelt natuurlijk een fiets met derailleurversnelling
De monteur bij Halfords is de nuchterheid zelve en komt vlak bij jou uit de buurt vandaan. Hij vertelde me dat hij de cassette eraf moet halen en dat het hem zeker een uur werk kost. Hij stelt niet alleen in de werkplaats af, maar fietst er net zo lang mee dat de derailleur perfect schakelt. De vorige keer kostte hem dat drie kwartier tijd en hij bracht slechts 7.50 euro in rekening.

In een grijs verleden heb ik ooit eens een fiets gehad waarvan de spaken om de halverklap braken. De fietsmonteur die slechts de spaak verving en 2 gulden in rekening bracht, deed het net zo goed als de fietsmonteur die het wiel richtte en 50 gulden in rekening bracht. Een goede vakman is zijn geld waard, maar helaas is niet iedereen een vakman.
Mattheus schreef:
m-gineering schreef: Je bedoelt natuurlijk een fiets met derailleurversnelling
De monteur bij Halfords is de nuchterheid zelve en komt vlak bij jou uit de buurt vandaan. Hij vertelde me dat hij de cassette eraf moet halen en dat het hem zeker een uur werk kost. Hij stelt niet alleen in de werkplaats af, maar fietst er net zo lang mee dat de derailleur perfect schakelt. De vorige keer kostte hem dat drie kwartier tijd en hij bracht slechts 7.50 euro in rekening.

In een grijs verleden heb ik ooit eens een fiets gehad waarvan de spaken om de halverklap braken. De fietsmonteur die slechts de spaak verving en 2 gulden in rekening bracht, deed het net zo goed als de fietsmonteur die het wiel richtte en 50 gulden in rekening bracht. Een goede vakman is zijn geld waard, maar helaas is niet iedereen een vakman.
Alleen voor een lekke spaak moet je misschien de cassette eraf halen. Echt niet om de derailleur te stellen.
Zie hier voor een video over het vervangen van een cassette: http://bicycletutor.com/replace-cassette-cluster/
Het is jaren geleden dat ik een derailleur heb moeten bijstellen. Ik zou ook eens kijken naar de fietsen van Fahrradmanufaktur. Die zijn toch echt flink beter dan dat spul dat in Plus getest is, en scherp geprijsd.
Wim
Wim schreef: Die zijn toch echt flink beter dan dat spul dat in Plus getest is, en scherp geprijsd.
Helaas zijn fietsentests weinig betrouwbaar. Veelal gaat het om de bekende merken in een lagere prijsklasse die relatief goed uit de bus komen. Helaas wijzigt een fietsmerk bijna net zo snel van eigenaar als een prostituee van klanten. Zo is Gazelle kort geleden alweer overgenomen door de eigenaar van VW. Dit komt de kwaliteit niet ten goede. Winst maken is het belangrijkste argument. Enkele fietsmerken zijn in handen van private equity managers.
Wim schreef: Ik zou ook eens kijken naar de fietsen van Fahrradmanufaktur. Die zijn toch echt flink beter dan dat spul dat in Plus getest is, en scherp geprijsd.
Ik heb alles wat jij en andere posters hebben genoemd aandachtig bekeken. Ik heb ook gelezen dat de Duitse fietsen degelijker zijn dan de Nederlandse fietsen:

"Nederlandse merken concentreren zich op styling en ‘verkoopargumenten’. De Duitse fietsindustrie is gericht op functionaliteit en degelijkheid. De Duitse aanpak krijgt gelukkig navolging."

http://media.fietsersbond.nl/VVF/vvf-1- ... sfiets.pdf

Maar ik ben iemand met twee linkerhanden. Een goede service is voor mij belangrijk.

In principe heb ik een keuze gemaakt. Ik kom net terug van de winkel en heb met de Koga dealer gepraat. Ik heb me eerst een beetje onnozel voorgedaan en hem alle flauwekul over Gazelle en Batavus laten vertellen. Toen heb ik hem gevraagd waarin een Koga verschilt van een Gazelle en hij kwam weer met zijn verkoopverhaal, waar ik toch een kern van waarheid in ontdekte. Toen heb ik hem op de man af gevraagd hoeveel ik voor mijn 'oude' fiets terugkreeg. Dat bedrag viel me niet tegen. Wellicht dat jullie er anders over denken, maar de helft van wat ik ervoor betaald heb, vind ik meevallen. De Koga Balance kost 999 euro en er zit volledige garantie op. Ik heb erop gezeten en merk dat er een wereld van verschil is tussen de Koga en de Gazelle. De Koga voelt aan als een fiets met een naafversnelling. De handels zijn keurig weggewerkt in draaischakelaars.

Ik heb toch weer gekozen voor een derailleurfiets. Dit soort fietsen loopt lichter dan een fiets met een naafversnelling. Ik fiets alleen met mooi weer met mijn derailleurfiets en vroeg in het voorjaar en laat in het najaar pak ik mijn andere fiets.

Ik heb het gevoel dat ik nu veel fiets krijg voor relatief weinig geld. De winkel waar ik hem heb gekocht, kent een goede service. Ik bedank jullie voor alle goed adviezen, tips, etc.
Veel fietsplezier - dat zal wel gaan lukken met deze fiets.
Wim