Additionally, paste this code immediately after the opening tag: BlackSmith, fiets op maat - Forum Wereldfietser

BlackSmith, fiets op maat

Kom ik net bij een lijstenmakerij om een fiets affiche in te laten lijsten, blijkt zijn broer de de eigenaar te zijn van;

http://www.tailored-bikes.nl/ te Apeldoorn.

Ziet er goed uit in mijn ogen.

Weer een kwaliteit fiets er bij.... :D


Henk


kunst en fietswerk
Spannend hoor. Er kunnen niet genoeg echte fietsen op de markt komen.
Wim
Weet je toevallig ook hoe het met de prijzen zit Henk ?

Groeten, Harry.
Ik kwam vandaag pas achter dit bedrijfje, maar het is volgens mij veelbelovend.
De prijs schijnt mee te vallen en ze kunnen alles op maat en naar wens maken.
ook trekking fietsen, zowel van , staal, alu, rvs, carbon en titanium.
exacte prijzen weet ik nog niet.

Veelbelovend.

Henk


kunst en fietswerk
Prijs voor een Reynolds buizenset van 800,-, je moet ze dan nog wel zelf aan elkaar vastmaken :-)

Of dit goedkoper/beter/duurder is dan andere zelfbouwers kan ik niet zeggen, een los Santos frame (geen maatwerk) kost ook 800,- en zit al wel in elkaar (staal of alu).

Binnenkort toch maar eens langsfietsen.

Ze hebben overigens ook een webshop.
Voordeel van BlackSmith is dat als je een aangepast frame of andere wensen hebt zoals een extra nokje, dat het tot de mogelijkheden behoord.
Ik persoonlijk mag dat wel als veeleisende randonneur.

Ze bouwen ook baanfietsen, wel slim bekeken met zo'n mooie wielerbaan in Apeldoorn.

Henk

kunst en fietswerk
Een fiets op maat klinkt altijd wel exclusief, maar kan iemand me uitleggen wat de werkelijke meerwaarde van een maatfiets is als je lichaam binnen "normale" proportionele verhoudingen valt en je bovendien als toeristische vakantiefietser niet een fysieke topprestatie hoeft te leveren.

Of heeft een maatfiets vooral meerwaarde als je afwijkende afmontage wilt, bijvoorbeeld hele dikke banden (dus brede vorken) op een racefiets geometrie?

m.a.w. wanneer heeft een normaal mens nou werkelijk voordeel van een maatfiets?
Ik heb veel fietsen, maar als ik op mijn op maat gemaakte Vittorio stap, voelt het toch altijd als thuiskomen. :D
gios schreef:Ik heb veel fietsen, maar als ik op mijn op maat gemaakte Vittorio stap, voelt het toch altijd als thuiskomen. :D
dat goede gevoel ken ik ook..... op een confectieframe
1 net een beetje nauwkeuriger maat/verhoudingen. Soms maakt dat veel uit, soms niet.
2 buisdiameters en wanddiktes die precies bij je rijstijl, eigen gewicht, bagagegewicht en kracht passen. Niet te stijf en niet te slap dus.
3 geometrie en stuurkarakteristiek naar wens. Framelengte voor recht stuur of korter voor racestuur. Breedte van banden. Ruimte voor slanke cranks.
4 mogelijkheden voor afmontage naar wens, dus bijvoorbeeld Rohloff padden zoals je ze wilt, ruimte of niet voor een verende zadelpen, nokken voor remmen, kleine details zoals pompnok of kabelgeleiding.

Hoe belangrijk je dat allemaal vind mag je zelf weten. Het heeft alleen zin als je vrij precies weet wat je wilt. Mij is het op een overigens mooie fiets die paar honderd euro meer waard geweest. En sommige fietstypen zijn moeilijk anders te krijgen, waarbij ik denk aan 26 inch randonneurs met racestuur, of brevetfietsen met lekker brede banden (42 mm 650B?). Het assortiment bestaat in Nederland tamelijk uniform uit vakantietractors, wedstrijdachtige mtb's, of racefietsen met smalle banden.
Wim
Wim schreef:2. buisdiameters en wanddiktes die precies bij je rijstijl, eigen gewicht, bagagegewicht en kracht passen. Niet te stijf en niet te slap dus.
3. geometrie en stuurkarakteristiek naar wens.
Op dit punt is Blacksmith nog in het nadeel. Ze hebben aan de site te zien nog niet veel fietsen gebouwd waar je bagage aan kunt hangen. Maar misschien komt dat nog.
Leon
Ik vergelijk het wel eens met schaatsers. Als schaatsers niet goed in vorm zijn, ligt het altijd aan de schaatsen.
Of dat ze een hypermoderne schoen op maat laten maken, van het duurste leer en het beste thermoplastische contrefort.... want ja, de sportorthopeed die zal het wel weten. Stappen ze op het ijs, al het gevoel weg, blijkt dat ze er niets mee kunnen en maar weer hun oude vikingkjes pakken.

Voor mij heeft een maatfiets altijd een hoog mythisch gehalte, wordt vaak verwezen naar "het goede gevoel" zonder dat dat in cijfers wordt onderbouwt . Alsof er voor ieder persoon een ideale fietsgeometrie bestaat.

Ik ben meer van de school dat je na een tijdje zoeken en meten en veeeele kilometers fietsen je lichaam zich wel nestelt/vormt naar de "ideale situatie". Uitgangspunt grofweg hak met gestrekt been op pedaal bepaalt zadelhoogte, stand zadel tov bracket waarbij knie loodrecht boven pedaal, liefst met zo weinig mogelijk setback, mate van aerodynamica/comfort bepaalt lengte zadel-stuur.... dit soort regeltjes zal ieder voor zichzelf (met vallen en opstaan) uitzoeken. Er bestaan vele experts die video-analyses uitvoeren en tegen flink wat eurie je iets wijs zullen maken.

Dit proces van zoeken en nestelen zul je ook met een maatfiets hebben.

Fysiologisch ben ik niet zo overtuigd van een maatfiets. Sterker nog, als je een aantal verschillende fietsen hebt met verschillende houdingen (binnen bepaalde marges, afhankelijk van doeleinde fiets), en op al die fietsen flink wat uurtjes doorbrengt zal er niet een situatie zal ontstaan waarin je lichaam zich helemaal vastroest in een bepaalde houding (trainen=verstoren)..... Vastroesten maakt blessure gevoelig en geeft uiteindelijk nauwelijks effect op conditieverbetering.

specifieke onderdeelwensen of rare lichaamsverhoudingen / blessureklachten daargelaten.

Aan de andere kant als je sterk in een maatfiets gelooft, moet je het vooral doen. Niets mis met een positief placebootje op zijn tijd.
@ Leon Op dit punt is Blacksmith nog in het nadeel. Ze hebben aan de site te zien nog niet veel fietsen gebouwd waar je bagage aan kunt hangen. Maar misschien komt dat nog.
Ze hebben een apart blokje met daar informatie over trekking fietsen, met bepakking.
@ gios Ik heb veel fietsen, maar als ik op mijn op maat gemaakte Vittorio stap, voelt het toch altijd als thuiskomen
Zo voel ik dat ook, ik heb die ervaring op mijn Avaghon randonneur en ook op mijn Vittorio.
Ik reed daar de winkel mee uit en het was meteen 100% in orde, die fietsen passen mij als een jas.
Groot voordeel met maatfietsen, ik heb de wielbasis iets langer waardoor een rustig stuurgedrag. En je kunt nokjes laten solderen waar jij dat wilt.
Zo'n fiets is meteen eigen [voor jou gemaakt], misschien wel psychisch maar ik had dat gevoel nooit met confectie fietsen.


Henk

kunst en fietswerk