Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vastgeroeste stelschroefjes - Forum Wereldfietser

vastgeroeste stelschroefjes

Bezig om mijn oude racer om te bouwen tot reisracer. Uiteraard met voor- en achter derailleur, maar ja, na een paar jaar niet gebruikt zijn die kleine stelschroefjes vastgecorrodeerd. Geen beweging meer in te krijgen. Nu met kruipolie besproeit, maar die kleine schroefjes blijven vastzitten en als er iets snel doldraait zijn het wel die kleine kruiskopjes.

Weet iemand een paardenmiddel?
Derailleur er afhalen en laten weken in olie?
Ik vermoed dat de schroefjes er niet genoeg uitsteken om er een nijptang op los te laten?

Renaat
Geduld tot morgen, laat de olie zijn werk doen. Schroevendraaier erop en tikje met een hamer? Laten schrikken dus.

klein tikkie dan...zijn kleine schroeffie's
55er schreef:Geduld tot morgen, laat de olie zijn werk doen. Schroevendraaier erop en tikje met een hamer? Laten schrikken dus.

klein tikkie dan...zijn kleine schroeffie's
heb inmiddels de kruiskop zodanig gemold dat de schroevedraaier geen grip meer heeft. Dus ben van plan "te gaan boren". Het gaat om de voorderailleur die ik niet van de fiets kan afhalen aangezien ook de eindsluiting van de geleider is vastgeroest (en dolgedraaid als ik zo doorga).
Dus ik laat de derailleur op het frame zitten en dan de boor erin. Hoe doe je dat. Gewoon tpv de kruiskop centrisch in hart van de schroef boren?
Schoefje vastsolderen/lassen aan een hefboom-iets en draaien?
Kan zijn dat het vanwege het kleine formaat of bereikbaarheid niet gaat maar ik maak er wel eens steekschroefjes van door er met een ijzerzaag een gleufje in te zagen. Bij slechte bereikbaarheid kan het ook met een dremel maar dat werkt dan weer alleen bij grote schroeven anders houd je niets over.
Matthie9000 schreef:Schoefje vastsolderen/lassen aan een hefboom-iets en draaien?
hallo, ik heb twee linkerhanden en een soldeerapparaat laat staan lasapparaat niet in de buurt, haha. Denk dat dit weer een ouderwetse sloopmissie wordt waarbij ik straks de hele voorderailleur kan vervangen :)
AB schreef:
Matthie9000 schreef:Schoefje vastsolderen/lassen aan een hefboom-iets en draaien?
hallo, ik heb twee linkerhanden en een soldeerapparaat laat staan lasapparaat niet in de buurt, haha. Denk dat dit weer een ouderwetse sloopmissie wordt waarbij ik straks de hele voorderailleur kan vervangen :)
Kruipolie en geduld, of ipv geduld het huis een of meer keren keer heetstoken: aluminium zet meer uit dan staal, en je vergroot de kans voor de olie om de verbinding los te maken.

PS: Je kunt de schroefjes maar een keer afbreken
AB schreef:hallo, ik heb twee linkerhanden en een soldeerapparaat laat staan lasapparaat niet in de buurt, haha. Denk dat dit weer een ouderwetse sloopmissie wordt waarbij ik straks de hele voorderailleur kan vervangen :)
Bij voldoende ongeduld, toch maar in het hart opboren met kleinste boor dan ;-)
Bij de betere dhz zaak op zoek naar GRABIT hiermee frees je een gat in de schroef waarna je door het bitje om te draaien het andere eind gebruikt om de kapotte bout te verwijderen. Wel even de gebruiksaanwijzing lezen.

http://www.boa-uk.com

Blijkbaar ook al te koop via tell-sel, of dit van dezelfde kwaliteit is weet ik niet maar die van mij heeft me al een paar keer uit de brand geholpen.
m-gineering schreef:
AB schreef:
Matthie9000 schreef:Schoefje vastsolderen/lassen aan een hefboom-iets en draaien?
hallo, ik heb twee linkerhanden en een soldeerapparaat laat staan lasapparaat niet in de buurt, haha. Denk dat dit weer een ouderwetse sloopmissie wordt waarbij ik straks de hele voorderailleur kan vervangen :)
Kruipolie en geduld, of ipv geduld het huis een of meer keren keer heetstoken: aluminium zet meer uit dan staal, en je vergroot de kans voor de olie om de verbinding los te maken.

PS: Je kunt de schroefjes maar een keer afbreken
De van mijn fietsenmaker geleende mini-gasbrander was de perfecte oplossing. Toch maar besloten niet de schroef kapot te boren en gelukkig maar, want na het lokaal verhitten kon ik het schroefje net voldoende losdraaien. Perfect! Mini-gasbrander hoort nu dus ook bij het standaardgereedschap :). Nog beter in het vervolg even meer onderhoud plegen :).

btw, wat zijn die campagnolo schroefjes belachelijk duur, 10 euro voor 2 kleine rotschroefjes (met veer). Gelukkig krijg je er van campa een leuk doosje om heen :).

Nu nog even rem- & schakelkabels, stuurlint, achterdrager en stuurtasje monteren.
At your service!! :lol: