Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rolweerstand - Forum Wereldfietser

Rolweerstand

Wij hebben samen jut en jul fietsen zelfde type, kleur enz. je kent het wel.
Als wij samen gingen fietsen viel het mij op dat mijn fiets best sneller een bult af rolde.
Nu heb ik twee nieuwe banden 32-622 van een ander merk gemonteerd. Voorheen lagen er 37-622 mm op. Het is nu zo dat mijn vrouw een stuk sneller de helling afgaat. Op een lange helling bijvoorbeeld de Heineoord tunnel moet ik met mijn neus op het stuur gaan liggen wil ik haar bij kunnen houden.
Ik vroeg me af zou dit rolweerstand kunnen zijn en zou dit zoveel verschil kunnen maken.
- het gewichtsverschil heeft invloed
- hoe hard zijn de banden opgepomt
- de aanvangssnelheid vanaf de top van de helling
- aerodynamica
- profiel en samenstelling banden

Er zijn vast nog meer zaken die invloed hebben
Volgens Marco van Bike4travel rollen bredebanden lichter dan smalle banden:

http://www.bike4travel.nl/article_info. ... icles_id=4
multiwgb schreef:Ik vroeg me af zou dit rolweerstand kunnen zijn en zou dit zoveel verschil kunnen maken.
Op beide vagen: Ja.
multiwgb schreef:Wij hebben samen jut en jul fietsen zelfde type, kleur enz. je kent het wel.
Als wij samen gingen fietsen viel het mij op dat mijn fiets best sneller een bult af rolde.
Nu heb ik twee nieuwe banden 32-622 van een ander merk gemonteerd. Voorheen lagen er 37-622 mm op. Het is nu zo dat mijn vrouw een stuk sneller de helling afgaat. Op een lange helling bijvoorbeeld de Heineoord tunnel moet ik met mijn neus op het stuur gaan liggen wil ik haar bij kunnen houden.
Ik vroeg me af zou dit rolweerstand kunnen zijn en zou dit zoveel verschil kunnen maken.
Kan het zijn dat een nieuwe band ook wat ronder is?
Het is in de meeste tour omstandigheden beter de breedste band te monteren die nog past. Dat is comfortabeler, geeft beter grip, en is op slechter wegdek sneller. Daarnaast is de ene band de andere band niet. Een Marathon Plus is niet alleen stug en oncomfortabel, maar ook langzaam. De snelste keuzes op een 28 inch vakantiefiets zijn de 37 mm (echt 37 mm) Panaracer Pasela en de 40 mm (in werkelijkheid wat smaller) Marathon Racer Performance Line. Die zijn geen van beide geschikt voor een tocht door Centraal Azie, maar wel voor een tocht naar Rome of Santiago.
Wim
Op goed wegdek zijn smalle bandjes sneller dan brede bandjes. Bij slecht wegdek is dat juist andersom.
De Marathon Racer Performance Line heeft als antilek een High Density Guard en geen 5 mm dikke SmartGuard-laag. Dat maakt het verschil. Die 5 mm dikke laag is wat samendrukbaar, werkt als een "spons" en "zuigt" energie.

Piet.
DeFietsreiziger schreef:Op goed wegdek zijn smalle bandjes sneller dan brede bandjes. Bij slecht wegdek is dat juist andersom.
Als je het alleen hebt over rolweerstand is dit onjuist. In combinatie met de luchtweerstand ligt er een omslagpunt. Afhankelijk van de gekozen type band en bandbreedte, ligt het omslagpunt tussen de 20 en 30 km./h.

Piet.
joopbos schreef:Volgens Marco van Bike4travel rollen bredebanden lichter dan smalle banden:

http://www.bike4travel.nl/article_info. ... icles_id=4
Je vergeet er wel bij te vertellen dat dat zo is als je ze beide banden even hard oppompt, zoals op bike4travel ook staat. Dat is uiteraard niet realistisch. Als ik in ruig terrein ga rijden met m'n mountainbike, dan gaat er hooguit 2 bar in de (brede) banden. Op een racefiets kun je niet eens fatsoenlijk fietsen, met 2 bar in banden van 23mm. Dus helemaal eerlijk is het vergelijk niet, vind ik...

En zoals PietV ook al zegt, spelen er meer dingen dan alleen rolweerstand. Bij hogere snelheden gaat vooral de luchtweerstand ook meespelen. En dan uiteraard niet de luchtweerstand die je banden ondervinden, maar vooral ook de luchtweerstand van je lichaam. De houding op de fiets wordt dan weer belangrijk...
Het verhaal van gelijke bandenspanning gaat op er de vorm van het contactpunt. Veel belangrijker in de werkelijkheid is dat een brede band met lage bandenspanning soepler o er oneffenheden rolt. Lage bandenspaning is sowieso llen mar langzamer bij stugg ebanden die dan moeilijk inveren. Monteer soepele chique banden en je kunt de bandespanning verlagen zonder dat de rolweerstand toeneemt. Sterke nog, juist door de extra vering ga je in de werkelijkheid sneller over hobbels. Er zijn veel metingegen gedaan, door Bicycle Quarterly in de VS, door Schwalbe, en in Nederland door de ligfietser Wim Schermer. De resultaten zijn steeds hetzelfde: breder is sneller, Daar zal vast een bovengrens aan zitten, maar voor mij geldt het bij 26 inch wielen zeker nog voor 42 (Pasela 26x1.75 en Compass 26x1.75) en misschien zelfs 45 mm (de nominaal 50 mm brede Big Apple).
Wim
Henrie schreef:En zoals PietV ook al zegt, spelen er meer dingen dan alleen rolweerstand. Bij hogere snelheden gaat vooral de luchtweerstand ook meespelen. En dan uiteraard niet de luchtweerstand die je banden ondervinden, maar vooral ook de luchtweerstand van je lichaam. De houding op de fiets wordt dan weer belangrijk...
Ik had het alleen over de extra luchtweerstand, inclusief turbulentie, die een bredere band geeft. Bij brede banden, met grof profiel en smalle velgen, zal het omslagpunt rond de 20 km/h. liggen. Bij minder brede banden van het type Kojak en Pasela zal het omslagpunt rond de 30 km/h liggen. Tel uit je winst.

In de wielersport wordt thans met bredere banden en bredere gestroomlijnde velgen gereden. Winst op rol- en luchtweerstand.

Piet
multiwgb schreef: 37-622: mijn fiets sneller dan die van mijn vrouw
32-622 van ander merk: mijn fiets langzamer dan die van mijn vrouw
Ik vroeg me af zou dit rolweerstand kunnen zijn en zou dit zoveel verschil kunnen maken.
Tja, als er verder niets veranderd is aan beide fietsen en berijders, wat zou het dan anders kunnen zijn? Let wel, het experiment is natuurlijk niet heel wetenschappelijk opgezet :wink: , dus het zou kunnen zijn dat je vrouw stiekem zit mee te trappen terwijl zij eerst in de remmen kneep, of jij zat een beetje naar je nieuwe voorband te kijken ipv. door te fietsen zodat je snelheid aan het begin van de afdaling al lager lag, of :idea: je had je oude banden precies op de juiste druk en de nieuwe bijlange na niet, of...

Overigens zou het goed kunnen dat het grootste verschil zit in je terloopse opmerking "ander merk", en niet in die 5mm breedteverschil. Zie ook de verdere berichten over lekbeschermingen en modellen (ook binnen 1 merk). Verder komt er straks ook vast nog iemand met Schwalbe vs. Continental en daarna wordt het tijd voor 26" vs. 28"...

Groetjes,

Carl
We zijn inderdaad wel benieuwd wat voor band die nieuwe is (merk, type).
Wim
PietV schreef:
Henrie schreef:En zoals PietV ook al zegt, spelen er meer dingen dan alleen rolweerstand. Bij hogere snelheden gaat vooral de luchtweerstand ook meespelen. En dan uiteraard niet de luchtweerstand die je banden ondervinden, maar vooral ook de luchtweerstand van je lichaam. De houding op de fiets wordt dan weer belangrijk...
Ik had het alleen over de extra luchtweerstand, inclusief turbulentie, die een bredere band geeft. Bij brede banden, met grof profiel en smalle velgen, zal het omslagpunt rond de 20 km/h. liggen. Bij minder brede banden van het type Kojak en Pasela zal het omslagpunt rond de 30 km/h liggen. Tel uit je winst.

In de wielersport wordt thans met bredere banden en bredere gestroomlijnde velgen gereden. Winst op rol- en luchtweerstand.

Piet
10kmh gratis winst vanaf een snelheid van 20kmh als gevolg van bandkeuze???? en dat staven met dit?
We hebben deze fietsen zo'n 9 jaar. En de banden spanning is door de bank genomen voor 4 en achter 5 en zeker niet op de tiende nauwkeurig.
Met de nieuwe banden merk ik voor de rest niets bijzonders. Dit viel me gewoon op. In testen lees je over de rolweerstand dan denk ik wat moet je ermee. Hoeveel moet ik nu zwaarder trappen dan voorheen. Bij de eerste tocht dacht ik he het lijkt net of ze lichter rolde. Aan dat gevoel heb je dus ook niets. :lol:
De tellers zijn inmiddels wel vervangen vind ik eigenlijk een stuk lastiger, nu ben ik kwijt hoeveel km mijn banden het hebben uitgehouden.
AB schreef:10kmh gratis winst vanaf een snelheid van 20kmh als gevolg van bandkeuze???? en dat staven met dit?
Het gaat niet om netto winst op snelheid, maar om het omslagpunt waarbij het voordeel van een lagere rolweerstand bij bredere banden wordt teniet gedaan door de toename van de luchtweerstand op die bredere banden.

Ik heb het sterke vermoeden dat de Panaracer Pasela 37-622, met een lage rolweerstand, op een 19 mm velg, voor mij altijd voordeel oplevert tot het omslagpunt rond de 30 km/h. Afgewogen tegen een Pasela 28-622 of 32-622.

Dat omslagpunt is lastig te berekenen, omdat de rolweerstand een lineaire weerstand is en nagenoeg in gelijke mate toeneemt met de snelheid. Dit in tegenstelling tot de luchtweerstand op een bredere band met smalle velg, waarbij de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid.

In de wielersport draait alles om tijd en is weerstand erg belangrijk. Bij 20 km/h speelt luchtweerstand een beperkte rol. Bij 1,4 x die snelheid, bij 28 km/h, is die luchtweerstand verdubbeld, bij 40 km/h neemt die weerstand 4 maal toe, bij 56 km/h 8 maal en bij 80 km/h 16 maal. Ook op de wielen.

Piet.
Maaar nu weten we nog niet wat die langzame band is.
Wim
PietV schreef:
DeFietsreiziger schreef:Op goed wegdek zijn smalle bandjes sneller dan brede bandjes. Bij slecht wegdek is dat juist andersom.
Als je het alleen hebt over rolweerstand is dit onjuist. In combinatie met de luchtweerstand ligt er een omslagpunt. Afhankelijk van de gekozen type band en bandbreedte, ligt het omslagpunt tussen de 20 en 30 km./h.
Piet.
Bij tegenwind zit je daar dus al heel snel aan!
4 Bft = 20 km/u.
En de situatie bij tegenwind is de interessante; bij wind mee lukt het iedereen wel om lekker te fietsen.
Leon
Leon schreef:
PietV schreef:
DeFietsreiziger schreef:Op goed wegdek zijn smalle bandjes sneller dan brede bandjes. Bij slecht wegdek is dat juist andersom.
Als je het alleen hebt over rolweerstand is dit onjuist. In combinatie met de luchtweerstand ligt er een omslagpunt. Afhankelijk van de gekozen type band en bandbreedte, ligt het omslagpunt tussen de 20 en 30 km./h.
Piet.
Bij tegenwind zit je daar dus al heel snel aan!
4 Bft = 20 km/u.
En de situatie bij tegenwind is de interessante; bij wind mee lukt het iedereen wel om lekker te fietsen.
Leon
Iemand moet gewoon eens met hartslagmeter of wattagemeter op een windstille dag op een glad asfaltparcour van ca 10km verschillende bandjes testen. Ben je van al het gespeculeer af. Kan iemand even Op Pad mailen :D.