Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ergon handvatten GP3 of GP5? - Forum Wereldfietser

Ergon handvatten GP3 of GP5?

Vorig jaar heb ik een Koga Dali Alloy stuur aangeschaft omdat het rechte stuur wat op mijn fiets was gemonteerd met niet zinde. Helaas bleek deze ook niet al te vriendelijk voor mijn polsen en ben ik nu weer op zoek naar iets anders. Alom geprezen worden de Ergon handvatten.

Nu twijfel ik tussen de GP3 (met een korte - 3 vinger- barend)
of de GP5 (met een langer barend die je met je hele hand kunt vastpakken)

Ik ben benieuwd naar ervaringen! Hoe vaak gebruik je het lange barend van de GP5 of waarom heb je juist gekozen voor de korte GP3..

En tot slot: biokork of gewoon rubber?

Dank alvast voor alle input!
Ik heb de gp5 er af gehaal en vervangen door de gp3.
maar dat was omdat ik de gp5 zo groot vond en het toch niet gebruikte.
En ik heb de rubber handvatten maar ik heb ook niet zulke natte handjes of ik fiets met handschoenen aan.
Neem, de GP5 als je de bar-ends echt met een volle hand aan de zijkanten wilt beetpakken.
De bovenkant van de GP5 is helaas aan de kleine kant. Daarom gebruik ik liever losse bar-ends die aan de bovenkant langer zijn in combinatie met de GP1.

Pak ook eens de beide versies beet (Small en Large) om te ervaren wat het prettigst voelt. Dat maakt veel uit!

Biokork voegt een mooie kleur een tintje marketing toe.
Zelf heb ik vorig jaar voor de GP4 gekozen en dat vind ik nog steeds een mooi compromis tussen de GP3 en GP5: je kunt de bar ends lekker met je hele hand vasthouden, terwijl ze niet zo groot ogen als de GP5. Misschien een idee.
Moraal van het verhaal: er is geen goed antwoord. op naar de winkel om ze allemaal te vatten en te bevoelen! ja online zijn ze goedkoper maar nu weet je waarom winkels nog steed seen functie hebben :P
Ik heb er iets over te zeggen dan het midden tussen vraag en mening houdt (de vraag zou dan zijn of ik het onderstaande goed zie :)).

Anatomische grepen zoals de ergons, maar er zijn natuurlijk vele andere anderen, werken tegen pijn net boven de pols bovenop de hand, als je de vleugels hoog genoeg zet. Ze verdelen ook de druk wat over de hand.

Dezelfde plek boven op de hand kan pijn gaan doen als de bar ends teveel rechtop staan. Wil je dus afwisselen tussen deze twee posities, en dat wil je normaal geproken, dan moet de bar end voldoende voorover staan. Daar hebben we dan het probleem, ik kan met niet voorstellen dat de postitie bovenop dan nog levensvatbaar is. Zelfs als je die helemaal terug zet en daarmee de barendpositie minder goed maakt, vind ik die houding er altijd onnatuurlijk uitzien.
Ik heb een ander type lang bar end met een kort knikje, en ik gebruik aan het eind van de dag af en toe een soortgelijke greep bovenop, dat zit echt raar hoog, maar het is anders dan de andere twee grepen, en als zodanig nuttig.

Ik geloof dat bij ergon de grepen en bar ends samen verkocht worden. Ik vind dat ongelukkig voor grepen van die prijs, reden waarom ik voor bbb ben gegaan. Ik denk wel dat de ergon grepen iets beter zijn, maar minder modulair.
Ik heb de 5's, ik gebruik alle drie de posities, verdeling is logisch: handvatten t meest, verticale greep met enige regelmaat, bovengreep soms.

Advies dat ik kan geven is: kies binnen je budget, wat je mooi vind en wil. Zou ik ook tevreden zijn met de 4? Ja, daar zou ik mee uit de voeten kunnen. Zou ik tevreden zijn met de drie? Nee, functioneel mogelijk wel, maar vind ik net niks, stompjes op t stuur :-)

Ergo: volg uw gevoel........

Groet,


Henny
GP3 gebruik ik op mijn fietsje voor kortere afstanden, de 5 op de tandem voor de vakanties, die biedt voor de langere afstanden net wat meer keus. Bovenste van de drie grepen gebruik ik inderdaad ook maar sporadisch, maar toch wel fijn af en toe eens te kunnen 'verpakken'. Grote voordeel van de 5 vind ik echter dat je bij de middelste positie meer hebt om vast te pakken dan bij de 3.

Roef
Dank voor de snelle reacties!

De GP4 was mij nooit opgevallen, terwijl dat inderdaad de perfecte tussenmaat is. Helaas is daar geen Biokork uitvoering van.. wat me toch wel aanstaat.

Dus misschien toch maar de GP5...

Dank ook voor de tip dat je handvatten toch echt eerst moet testen was ook ontnuchterend. Helemaal juist, alleen is testen alleen goed mogelijk door werkelijk een testritje te maken.. en dan het liefste op mijn eigen fiets :)
Ik heb de GP5 nu in gebruik en vind ze fijner dan de GP3. Het laatste schuine stuk gebruik ik vaak in lange klimmen als het stijl wordt en het prettig is wat verder voorover te kunnen zitten. Als ik opnieuw zou moeten kiezen zou ik vermoedelijk gaan voor losse bar-ends icm de GP1.
Ik heb de 5, vanwege maximaal aantal handposities. De uiterste/verste positie gebruik ik zelden, alleen om aan te 'trekken' bij een steile klim.
Ik gebruik ook een spiegeltje, gemonteerd op de linker grip, misschien is dat nog een argument voor de grootste greep, meer plek voor een spiegel.
Ik gebruik de GP5 om dezelfde redenen als anderen reeds genoemd hebben: variaties in de greep en daarmee houding: handvat het meest; daarna het grote gedeelte van de bar-end. Top gedeelte van bar-end het minst (berg op)
Georg schreef:Ik gebruik ook een spiegeltje, gemonteerd op de linker grip, misschien is dat nog een argument voor de grootste greep, meer plek voor een spiegel.
@George: zou je van de oplossing met de spiegel eens een foto kunnen plaatsen?
Voor wat het waard is.

Bij toeval ben ik op de GP3 uitgekomen en zou met de kennis van nu, direct weer voor de GP3 kiezen.

Het fijne eraan is dat de bar-ends mij het zelfde gevoel geven als het 'hangen' op de remgrepen van een racebocht, dat ze door de compacte afmetingen nooit in de weg zitten en dat ze toch voldoende ruimte bieden voor drie verschillende hand posities.

Voor de goede orde, m'n gemiddelde asfalt fietsafstand ligt tussen de (aaneengesloten) 30 en 40 km.
Toen ik mijn huidige fiets kocht was er alleen de GP2. Toen de GP3 kwam ben ik meteen naar de winkel gerend om de GP3 te kopen. Ik heb er weinig klachten over, maar met mijn spiegeltje (Zefal Multi position) op het barend is het wel een beetje krap.

Ik moet toch maar weer eens bij de winkel langs om de GP4 en GP5 te bekijken.

Gerd
Ik vond bij de Ergon 5 het bovenste stuk van de barends te kort en daardoor minder bruikbaar. Bovendien vind ik ze erg duur. Ik heb daarom gewone Ergon handvatten gemonteerd met losse barends van Ergotec:
http://www.rose.nl/artikel/ergotec-evo- ... aid:482323
Deze bevallen mij erg goed, vooral doordat je ze helemaal kunt instellen naar je eigen voorkeur.
St_Jacobus schreef:Ik vond bij de Ergon 5 het bovenste stuk van de barends te kort en daardoor minder bruikbaar. Bovendien vind ik ze erg duur. Ik heb daarom gewone Ergon handvatten gemonteerd met losse barends van Ergotec:
http://www.rose.nl/artikel/ergotec-evo- ... aid:482323
Deze bevallen mij erg goed, vooral doordat je ze helemaal kunt instellen naar je eigen voorkeur.
Als ik t goed zie hebben deze barends een foam laag. Ben ik zelf minder kapot van, enkele seizoenen met een koga multiposition stuur gereden, en ik merkte dat ik het schuim binnen enkele weken helemaal plat geknepen had, met als resultaat dat ik min of meer direct de ronde stuurbuis vastpakte. Comfort was dan ook nagenoeg weg. De ergonomisch gevormde Ergon bar-ends in combinatie met handschoentjes met (bescheiden) polstering werkte voor mij stukken beter. Moet ik er wel bij zeggen dat ik een tandem moet besturen, en merk dat ik het stuur daar merendeel van de tijd goed beetpak (wat minder het geval is op mijn solo-niet-vakantie-fietsje).

Roef
Rongyos schreef:
St_Jacobus schreef:Ik vond bij de Ergon 5 het bovenste stuk van de barends te kort en daardoor minder bruikbaar. Bovendien vind ik ze erg duur. Ik heb daarom gewone Ergon handvatten gemonteerd met losse barends van Ergotec:
http://www.rose.nl/artikel/ergotec-evo- ... aid:482323
Deze bevallen mij erg goed, vooral doordat je ze helemaal kunt instellen naar je eigen voorkeur.
Als ik t goed zie hebben deze barends een foam laag. Ben ik zelf minder kapot van, enkele seizoenen met een koga multiposition stuur gereden, en ik merkte dat ik het schuim binnen enkele weken helemaal plat geknepen had, met als resultaat dat ik min of meer direct de ronde stuurbuis vastpakte. Comfort was dan ook nagenoeg weg. Roef
Ik had idd dezelfde vraagtekens bij de duurzaamheid van het foam, maar dat valt (tot nu toe) heel erg mee: ik heb er nu 5 weken mee gefietst en het foam ziet er nog als nieuw uit. Met de duurzaamheid lijkt het dus wel goed te zitten.

Ik had bedacht om het schuim te vervangen door een stuurlint (racestuur) als het kapot zou gaan, maar dat lijkt voorlopig nog niet nodig te zijn.