Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff 500/14 schakelt niet in de 14 - Forum Wereldfietser

Rohloff 500/14 schakelt niet in de 14

Ben nu een 1000 kilometers in onderweg met de Rohloffnaaf en gates belt. Ik merk nu sinds kort dat ik niet meer in de 14de versnelling geraak. Als ik vergelijk met mijn vriendin (zij heeft exact dezelfde setup) zijn haar versnellingen ook veel lichter. Ik denk dat mijn "1" haar "2" is. Heb wel recent het wiel er in en uitgehaald, maar ik denk correct terug gemonteerd.

Iemand een idee hoe dit op te lossen. Want er komen zware bergen aan en men "1" is me toch iets te zwaar.


Alvast Bedankt
Wel rohloff systeem heb je?
Interne of externe schakeling?
Ik heb geen ervaringen met de externe. Als het een interne is, dan kun je kijken of je handvat de slag niet haalt, of dat het probleem in de Rohloff zit.
Koppel hem daarvoor even los van de bajonetten en kijken of je met de hand wel in de gewenste versnelling kan komen door een de kabeltjes te trekken.
Als dat lukt, dan zit het probleem (gelukkig) niet in de Rohloff maar in de afstelling van je kabels. Kijk of er ergen een knikje of een belemmering zit.

Als het probleem in de Rohloff zit, dan zou ik niets anders weten dan laten repareren door Rohloff.

Succes.
Bij een interne schakelbox kan het kabeltje beschadigd raken (na 1000km is dat overigens wel snel). Je zou dat kunnen controleren. Oplossing is vervanging van de kabel eventueel met schakelbox. (easy set) Als je de messing kleurige schakelbox uit de naaf hebt kun je ook controleren of je 13 klikken kunt maken. Als je montageinstructies niet bij de hand hebt, download die dan voordat je gaat demonteren en vervolgens weer gaat monteren. Met externe schakelboxen heb ik geen ervaring. Succes, Gerrit
Waarschijnlijk na het verwijderen van het achterwiel aan de schakelgreep gedraaid. Versnelling naar hoogste stand schakelen (13), schakelbox losdraaien van achterwiel en schakelgreep naar stand 14 draaien, schakelbox weer vastdraaien. als het goed is zou het probleem nu opgelost moeten zijn.
Oei, dat heb ik zelf ook eens brokken gehad aan mijn Rohloff naaf op mijn laatste trip door India.
Op het laatst had ik nog maar 6 van de 14 versnellingen over. :(

Het klinkt alsof het een de schakelkabels zou kunnen liggen. Daar kun je zelf nog wel wat aan doen.
Bij een interne schakelbox kun je de twee schakelkabels losmaken, en er dan direct aan de kabels die aan de naaf zitten trekken. Als het op die manier wel lukt zijn je twee kabels naar de schakelgreep foutief gemoenteerd, maar dan had je dit probleem thuis ook al moeten hebben.
(Extern systeem heb ik geen ervaring mee.)

Ik heb overigens onlangs ondervonden dat het terugplaatsen van het achterwiel met een intern schakelsysteem zeer kritisch is: één trap en de interne kabel is kapot, en dat is nu juist degene die moeilijk te vervangen is.

Als het probleem in de naaf zelf zit ben je aangewezen op de firma Rohloff in Duitsland. Ik ben zelf in de weer geweest met een importeur (Rohloff was dicht met kerstmis), maar bij gebrek aan succes raadt ik dat af.

Uit ervaring kan ik in ieder geval zeggen dat je duizenden kilometers kunt fietsen met véél minder versnellingen, maar leuk is het zeker niet.
Bert van Sprang schreef:Waarschijnlijk na het verwijderen van het achterwiel aan de schakelgreep gedraaid.
Lijkt mij ook de meest logische oorzaak.
Maarten & Line schreef:
Bert van Sprang schreef:Waarschijnlijk na het verwijderen van het achterwiel aan de schakelgreep gedraaid.
Lijkt mij ook de meest logische oorzaak.
Even gekeken naar een externe schakeling, en dit zou inderdaad heel makkelijk de aanleiding kunnen zijn. Zo makkelijk zelfs, dat ik mij nauwelijks voor kan stellen dat iemand daar niet zelf aan zou denken. :?
Bert van Sprang schreef:Waarschijnlijk na het verwijderen van het achterwiel aan de schakelgreep gedraaid.
Mee eens, maar ik denk ook dat juist de laagste versnelling(en) niet bereikbaar zijn, want "de 14" zal bergop in de "zware bergen" niet echt gemist worden. En dan staat dus (juist of óók) de naaf niet in "de 14" tijdens het plaatsen van de schakelbox... en als je niet weet in welke versnellng de naaf staat, weet je ook niet in welke versnelling de schakelgreep moet staan.
Daarom deze toevoeging (grotendeels overgenomen uit de Rohloff handleiding).

Bij de interne schakelsturing lopen de schakelkabels van de schakelgreep tot aan de kabelgeleiding. De interne schakelsturing gebruikt twee in de naaf geïntegreerde schakelkabels. Beide zijn verbonden met bajonetten.
Bij de externe schakelsturing lopen de schakelkabels door van de schakelgreep tot aan de schakelbox.
Ik ga ervan uit dat je een externe schakeling hebt. Klopt dat?

Als je zegt dat sommige versnellingen niet meer bereikbaar zijn, dan staat op het moment dat je de 14e versnelling probeert te bereiken óf de aandrijving óf de schakelgreep niet in de 14e versnellingspositie.
Hierdoor is (zijn) óf de laagste 1 (of 2, of 3, of 4, ...) versnelling(en) niet bereikbaar, óf de hoogste versnelling(en) zijn niet bereikbaar.
Als zowel de 1e als de 14e versnelling voor de aandrijving niet bereikbaar is, dan is er iets anders aan de hand. Maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

De juiste procedure voor het afnemen en plaatsen van de schakelbox:
- Voor je de schakelbox afneemt kies je de hoogste versnelling.
- Voor je de schakelbox plaatst zet je de schakelgreep (zo nodig, weer) in de hoogste versnelling.
Minimaal één van deze twee stappen heb je niet gezet.

Oplossing:
Voor het plaatsen van de schakelbox moet zowel de naaf als de schakelgreep in dezelfde versnelling staan. Maakt niet uit welke versnelling (hoogste is meest eenvoudig te selecteren), als ze maar gelijk staan.
Maar je weet niet in welke versnelling de naaf nu staat, immers zijn "haar versnellingen ook veel lichter". Misschien mis je onderin wel 3 versnellingen? En dus weet je ook niet in welke versnelling de schakelgreep moet worden gezet.

Daarom:

Mogelijkheid 1 (als je geen steeksleutel SW8 onder handbereik hebt):
Schakelbox afnemen en schakelgreep in de 1e versnellingspositie draaien. Schakelbox plaatsen en schakelgreep in de richting van de hoogste versnelling draaien (hierbij wordt de hoogste versnelling in de aandrijving bereikt, de schakelgreep staat nog steeds in de verkeerde stand). Schakelbox afnemen, schakelgreep in de 14e versnelling draaien. Schakelbox weer plaatsen.
Beide staan nu in de 14e, hoogste versnelling.

Mogelijkheid 2 (als je wel een steeksleutel SW8 onder handbereik hebt):
Schakelbox afnemen en schakelgreep in de 14e versnellings-positie draaien. Steeksleutel SW8 op de zeskantpin van het schakelhuis plaatsen. Draai tegen de wijzers van de klok in totdat de eindaanslag wordt bereikt en de aandrijving in de 14e versnelling staat. Schakelbox weer plaatsen.
Beide staan nu in de 14e, hoogste versnelling.

Controle: kun je nu 14 versnellingen bereiken?

En beetje off topic, nu ik toch aan het knippen en plakken ben:

Noodreparaties onderweg

Kabelbreuk (van schakelkabel in de naaf bij interne schakelsturing):
Asplaat en kabelrol demonteren. Met ring-/steeksleutel 8 mm een passende versnelling (b.v. 7e versnelling) instellen. Met deze vast ingestelde versnelling kan dan verder gereden worden.

Versnellingskabel gebroken (interne schakelsturing):
Door het trekken aan de schakelkabels van de naaf een passende versnelling instellen. Met deze vast ingestelde versnelling kan dan verder gereden worden.

Kabelbreuk (externe schakelsturing):
Schakelbox verwijderen en met ring-/steeksleutel een passende versnelling instellen. Met deze vast ingestelde versnelling kan dan verder gereden worden.

Sluitring (en bout) van de snelsluiting van de draaimomentsteun verloren:
Vervangen door M6bout en moer of improviseren met ijzerdraad.

Olieverlies:
Olieverlies door zweten of lichte lekkage is geen probleem. Er kan normaal verder gereden worden tot de volgende reguliere oliewissel (5000 km interval).
Bedankt Ankeric.

Alles is opgelost en ik kan weer heerlijk rond peddelen.
Hoe?
geelfietsje schreef:Hoe?
- Mogelijkheid 1 (als je geen steeksleutel SW8 onder handbereik hebt)
- Mogelijkheid 2 (als je wel een steeksleutel SW8 onder handbereik hebt)
Beide mogelijkheden werken op dezelfde methode en hebben hetzelfde resultaat. Mogelijkheid 2 is directer en dus sneller.
Ik heb de tekst aangepast.
Ik zou ook wel willen weten wat het nu was...!
Zo te zien heeft Lander een externe schakelbox op zijn fiets, en hij bedankt ankeric.

Het probleem zal dus wel geweest zijn dat de versteller verschoven is toen de schakelbox los van de naaf was.
Altijd leuk. Op welk forum je ook zit, tich vragen en antwoorden en dit waren de laastste. Nu maar hopen dat lidje nog eens terug komt.