Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alweer een Brooks zadel kapot - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Alweer een Brooks zadel kapot

Travelmaster schreef:En hop! Anderhalve week voor vertrek naar Corsica dacht ik mijn Brooks nog op te spannen en in te vetten - maar verder dan een paar slagen kwam ik niet.
KNAP!
Spanbout gebroken. 10.000 km op gereden,
Waar maken ze die dingen van?
Ik ben de laatste tijd in huis en tuin aan het klussen en moet soms schroefjes van 2,5 mm doorsnee ergens uit halen. Soms willen ze echt niet en moet ik geweld toepassen en ga ik met nijptang, waterpomptang, hamer, drevel en ijzerzaag in de weer. Het is ongelooflijk welke martelingen je aan een dun, roestig en goedkoop schroefje moet toebrengen voordat het breekt. En dan lees je van een dikke bout in een duur zadel. :roll:
Travelmaster schreef:En hop! Anderhalve week voor vertrek naar Corsica dacht ik mijn Brooks nog op te spannen en in te vetten - maar verder dan een paar slagen kwam ik niet.

KNAP!

Spanbout gebroken. 10.000 km op gereden, het was me aangenaam. Maar een Brooks komt er niet meer op, denk ik. Nu eerst op vakantie, ik denk dat ik mijn Bontrager zadel van woonwerk-MTB maar overzet. Dat ken ik, en daar kan ik uren op rijden. Ik zie mezelf geen ander zadel meer inrijden...
Een nieuwe spanbout is nu ook weer niet zo duur. En opspannen doe je in het algemeen 1 of 2 keer per jaar een halve slag, anders rek je het leer teveel op. Invetten ook 1 of 2 keer per jaar.
Leon schreef:Het is ongelooflijk welke martelingen je aan een dun, roestig en goedkoop schroefje moet toebrengen voordat het breekt. En dan lees je van een dikke bout in een duur zadel. :roll:
Jaja, roestig = sterk in het algemeen want roestvaststaal is veel minder sterk dan roestend staal. Daarom zijn er o.a. zo weinig frames van rvs terwijl dit toch veel mooier en handiger zou zijn dan crmo oid.
En dat Brooks kiest voor boutjes die snel breken komt dus waarschijnlijk doordat ze hebben gekozen voor weinig roest voor weinig geld. Want boutjes die niet roesten en toch sterk zijn bestaan wel maar kosten wat.

Voor mij nooit een Brooks, oude rotzooi heb ik al genoeg.
_Peter_ schreef:
Travelmaster schreef:En hop! Anderhalve week voor vertrek naar Corsica dacht ik mijn Brooks nog op te spannen en in te vetten - maar verder dan een paar slagen kwam ik niet.

KNAP!

Spanbout gebroken. 10.000 km op gereden, het was me aangenaam. Maar een Brooks komt er niet meer op, denk ik. Nu eerst op vakantie, ik denk dat ik mijn Bontrager zadel van woonwerk-MTB maar overzet. Dat ken ik, en daar kan ik uren op rijden. Ik zie mezelf geen ander zadel meer inrijden...
Een nieuwe spanbout is nu ook weer niet zo duur. En opspannen doe je in het algemeen 1 of 2 keer per jaar een halve slag, anders rek je het leer teveel op. Invetten ook 1 of 2 keer per jaar.
Dat zal allemaal best - en zo deed ik dat ook. Met een paar slagen bedoel ik niet volledig rond. Maar dat opspannen is één, het gebruiken van die bout voor een dragende constructie is wat anders. Ik kijk er wel naar als ik terug ben van Corsica.
_Peter_ schreef:
Een nieuwe spanbout is nu ook weer niet zo duur. En opspannen doe je in het algemeen 1 of 2 keer per jaar een halve slag, anders rek je het leer teveel op. Invetten ook 1 of 2 keer per jaar.
Was dat maar waar ... Ik heb een oude Brooks - een geweldig zadel - die je inderdaad maar één of twee keer per jaar moet opspannen. Maar geheel enthousiast geworden door dat zadel, heb ik dan later een Brooks gekocht voor de racefiets. En dat is prul. Na enkele maanden rijden, had ik al de helft van de opspanruimte gebruikt. En dan nog heb ik het gevoel dat het zadel inzakt als ik er op zit.
heeft er iemand al ervaring met de nieuwe Brooks C17/19?

Mario
Geen ervaring mee maar ze lijken me wel ideaal. Nooit meer opspannen , kan tegen regen en ze zien er mooi uit.


De enige reden dat ik er zelf geen heb is omdat er geen oogjes aan zitten voor een zadeltas.