Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor derailleur wil niet in zijn 3. - Forum Wereldfietser

Voor derailleur wil niet in zijn 3.

Heren, dames,

ik heb een Giant tourer XL, met, als ik het goed heb, een schakelsysteem van Shimano,
Voor 3 tandwielen en achter 7.
Ik vind het prima om voor het grootste tandwiel te pakken en achter het kleinste. Zo fiets ik met veel spierkracht lekker hard. Ik ben een man met overgewicht, kennelijk geeft dat sterke spieren waardoor ik mij, door mezelf met veel spierkracht voort te bewegen, het prettigste voel.

Nou heb ik pech, mijn voor derailleur krijg ik niet in zijn 3. Ik kan dus niet naar mijn grote tandwiel voor schakelen. wel naar zijn "2" en "1". Als ik klik op mijn stuur naar zijn 3 voel ik geen weerstand.

Wat is er aan de hand? Als ik trek aan de staalkabel gaat de geleider wel naar buiten en krijg ik mijn ketting wel op het grote blad. Maar mogelijk gaat er in de handbediening wat mis.

Ik heb een online foto gezocht, maar deze jaren 90 fiets zie ik niet meer terug. Eventueel plaats ik later foto's.
Je hoeft geen foto te zoeken. De kabelspanning is te veel te laag. Kabel aanspannen aan de schakelaar op het stuur. Of direct aan de derailleur. Wel eerst in kleinste stand zetten: spanningsloos. Beter: kabel (laten) vervangen.
Maar de schakelaar kan ook stuk zijn na 20 jaar. :cry:
Dag Sjefke,

hoe doe ik dat nou, de kabel aanspannen?

ik zal kijken of ik bij de derailleur de kabel strakker kan maken. Moet er straks ook iets afgesteld worden?
Hermannetje schreef:Maar mogelijk gaat er in de handbediening wat mis.
Dat kan.
Wat vaak voorkomt is dat in ouder wordende (> 10 jaar) shifters het vet hard wordt en dan gaat het betreffende palletje niet op zijn plek, met precies als resultaat wat er bij jou gebeurt. Het gebeurt typisch in het najaar als het wat kouder wordt.
Remedie:
* Wacht op de zomer :wink: Zet je fiets eens een dagje binnen of richt een lauwe föhn er eens 5 minuten op, kijken of hij het dan doet.
* Kruipolie of wd 40 er in spuiten. Werkt tijdelijk.
* Handbediening eraf halen zo ver mogelijk openmaken maar niet zover dat je onderdelen kwijtraakt ( :roll: :shock: ) en dan onder de hete kraan met sop afwassen. Eerst goed drogen, een dagje op de verwarming. Daarna dunne olie.
* Een (niet al te) hete (en niet al te sterke) hogedrukspuit er in richten. Idem. Dan dunne olie.

Of je schakelbinnenkabel berint te breken; dat kan ook. Dat doen ze wel eens geleidelijk en dan kun je ook krijgen wat jij hebt.
Hermannetje schreef:Dag Sjefke,

hoe doe ik dat nou, de kabel aanspannen?

ik zal kijken of ik bij de derailleur de kabel strakker kan maken. Moet er straks ook iets afgesteld worden?
1. waar de kabel uit de schakelaar komt zit een wartel, die moet je zo verdraaien dat hij als het ware uit de schakelaar komt, maar niet te ver. Kan vastzitten: kruipolie of met een tangetje. Dan wordt de kabel strakker.
2. derailleur: de kabel is geklemd met een boutje. Wel eerst in z'n een. Paar slagen lossen, kabel strak trekken en weer vast zetten.

Zie verder Leon.
geheel off topic: ik zou bijna zeggen "mooi moment om een lichter verzet te gaan fietsen" of je moet een klein voortandwiel hebben, maar dit is vragen om knieklachten.

on topic: als alles al wat ouder is, zou ik eens beginnen met WD40 op de kabels, derailleur en schakelmechanisme. Grote kans dat alles dan weer werkt zoals het hoort.
sjefke schreef:
Hermannetje schreef:Dag Sjefke,

hoe doe ik dat nou, de kabel aanspannen?

ik zal kijken of ik bij de derailleur de kabel strakker kan maken. Moet er straks ook iets afgesteld worden?
1. waar de kabel uit de schakelaar komt zit een wartel, die moet je zo verdraaien dat hij als het ware uit de schakelaar komt, maar niet te ver. Kan vastzitten: kruipolie of met een tangetje. Dan wordt de kabel strakker.
2. derailleur: de kabel is geklemd met een boutje. Wel eerst in z'n een. Paar slagen lossen, kabel strak trekken en weer vast zetten.

Zie verder Leon.
als je na een aantal jaar ineens je binnenkabel moet spannen is er iets mis. Misschien is je buitenkabel wel stuk. Dan gaat de spanning er ook af
Hermannetje schreef: Ik ben een man met overgewicht, kennelijk geeft dat sterke spieren waardoor ik mij, door mezelf met veel spierkracht voort te bewegen, het prettigste voel.
Mensen met veel spieren zullen over het algemeen zwaarder zijn (en dat is één van de redenen waarom BMI als enige graadmeter voor gezond lichaamsgewicht ongeschikt is), maar het omgekeerde dat overgewicht sterke spieren geeft lijkt me wel heen onaannemelijk.
peter1980 schreef:geheel off topic: ik zou bijna zeggen "mooi moment om een lichter verzet te gaan fietsen" of je moet een klein voortandwiel hebben, maar dit is vragen om knieklachten.
Dat dacht ik ook, bovendien is het grootste blad vooraan en het kleinste achteraan niet bepaald een ideale kettinglijn. Waarom 21 versnellingen hebben als je bijna alles op één versnelling doet?

Maar ik sluit me verder bij Peter aan, als je opeens niet meer op de derde versnelling geraakt dan is er meer aan de hand dan een 'te lage kabelspanning'. Dat je zal kunnen volstaan met je kabel terug op te spannen lijkt me hoogst onwaarschijnlijk.

Renaat
Wat is er mis met voor groot en achter klein? Behalve dat het logischer is je voorkeursverzet wat meer in het middengebied te hebben. Met mogelijkheid om zwaarder en lichter te schakelen. Maar qua kettinglijn is er toch weinig mis mee zou ik zeggen.
LHTJoost schreef:Wat is er mis met voor groot en achter klein? Behalve dat het logischer is je voorkeursverzet wat meer in het middengebied te hebben. Met mogelijkheid om zwaarder en lichter te schakelen. Maar qua kettinglijn is er toch weinig mis mee zou ik zeggen.
Mijn excuses, ik zat fout. Het is natuurlijk klein vanachter en klein van voor die niet ideaal zijn.

Renaat
Ziehier wat foto's:

http://myalbum.com/album/K9S6yZE06eKE

Ik hoor het graag van u.
Ik denk toch echt dat je je vingers eens vies moet gaan maken. :D
Er zijn youtubefilmpjes genoeg: https://www.youtube.com/results?search_ ... +afstellen
Revanho schreef:
Hermannetje schreef:Ik ben een man met overgewicht, kennelijk geeft dat sterke spieren waardoor ik mij, door mezelf met veel spierkracht voort te bewegen, het prettigste voel.
Mensen met veel spieren zullen over het algemeen zwaarder zijn (en dat is één van de redenen waarom BMI als enige graadmeter voor gezond lichaamsgewicht ongeschikt is), maar het omgekeerde dat overgewicht sterke spieren geeft lijkt me wel heen onaannemelijk.
Toch is het tot op zekere hoogte zo. Al dat extra gewicht moet meegetorst worden, en daarmee train je je spieren. Zo hebben overgewichtige mensen ook naar verhouding sterke harten, omdat al dat bloed toch dat enorme lichaam rondgepompt moet worden.
peter1980 schreef:geheel off topic: ik zou bijna zeggen "mooi moment om een lichter verzet te gaan fietsen" of je moet een klein voortandwiel hebben, maar dit is vragen om knieklachten.
Dat dacht ik ook, […]
En ik sluit me daarbij aan. Je bent hard op weg naar knieproblemen als je zoveel in je hoogste verzet fietst. Je fiets is zo te zien uitgerust met een Alivio MC10 groep van midden jaren '90, inderdaad een 3x7 groep. Hoogstwaarschijnlijk heb je daar als hoogste verzet iets van 42x11 opzitten, en 26" banden van zo'n 40mm breed. Dan fiets je in he hoogste verzet met een beentempo van 60rpm een kleine dertig kilometer per uur. Met andere woorden: als je minder dan dertig kilometer per uur fietst, kun je dat hoogste verzet beter mijden. Geloof me: ik heb het zelf ook meegemaakt. Zowel dat overgewicht, als het "lekker in de hoogste versnelling" fietsen. En daar ga je last van krijgen. Leer jezelf zo snel mogelijk aan om lagere verzetten te kiezen met een hoger beentempo. Probeer rond de 90rpm te komen. 60rpm is echt zo'n beetje een ondergrens, daar ga wil alleen op terugvallen voor kortere periodes, bijvoorbeeld op de zwaarste stukken van een moeilijke klim. (En als je af en toe omhoog fietst, zul je vooral van dat overgewicht af willen.)

Aangaande je versnellingsprobleem. De meest waarschijnlijke oorzaak is al genoemd: Shimano schakelaars hebben de neiging na enige tijd vast te lopen in aangekoekt smeermiddel. Geeft je shifter (in de versnellingen die het nog wel doen) een mooie, ferme "klik" bij het schakelen, of klinkt (en voelt) het allemaal wat gedempt? Daarnaast is dit waarschijnlijk sowieso een mooi moment om maar eens een nieuw setje kabels te monteren. Ook een lekker lopende STI schakelaar werkt véél beter als de kabels goed lopen. Een schoonmaakbeurt zou overigens ook geen kwaad kunnen. Smeermiddelen hebben zo hun functie, maar een nadelige bijzaak is dat ze rotzooi aantrekken, en af en toe moet je die pasta van stof, zand, schapenpoep, en bandenslijpsel verwijderen om alles lekker werkend te houden.
Wat kan zijn is dat idd. de kabelspanning te laag is, soms gaat ook de spanning van de derailleur zelf 'kapot' en haalt hij dus de 3 niet meer.

1
Wat je eerst kunt proberen is controleren of de stelschroef voor het buitenste blad nog ver genoeg is uitgedraaid. Eén van de twee boutjes (met H, van highest gear, erop) ; tegen de klok in draaien is dan verder naar buiten, dus het kan zijn dat de derailleur de ketting dan op het buitenste blad brengt. Als dat niet gebeurd

2 kabelspanning
Versnelling op kleinste blad brengen en shifter in 1 en de stelschroef aan het stuur zover mogelijk ingedraaid. In die stand moet de kabel normaal aangespannen zijn; dus niet loszitten. Als de kabel wel los zit draai je de moer los en trekt je de kabel strak, niet overdreven strak aantrekken met een tang oid, maar gewoon met je vingers en dan de moer weer aandraaien,
tevens zet je hem dan achter op het grootste tandwieltje.
Vervolgens draai je de stelbout L (van lowest gear) zoveel mogelijk in of uit dat de binnenkant van de derailleur'kooi' de ketting net NIET raakt. Dat is dan je beginstand, vandaar uit moet hij probleemloos naar de 2 en 3 schakelen.
zo niet wat je dan nog kunt doen.

3 Ik zie dat een kabelstopper is gebruikt, dat is mooi, want dan is het uiteinde van de binnenkabel mooi bij elkaar gebleven. Wat je kunt doen is de kabelstopper verwijderen met een combinatietang en dan de remkabel uit de buitenkabel halen en smeren met kogellagervet. Ook de uiteinden van de buitenkabel controleren op breuken en evt. er aan beide zijden een heel klein stukje afknippen, met iig een scherpe zijkniptang die goed recht afknipt, of het liefst een kabelkniptang, indien geen scherpe tang, niet doen, anders wordt het niets. meestal is dat nog wel mogelijk qua lengte buitenkabel om er 1 cm van te minderen. Wel eerst dan het 'hoedje' de houder om de buitenkabel verwijderen en daarna weer terugplaatsen. Als het hoedje heel moeilijk te verwijderen is, dan dus niet verwijderen en geen stukje afknippen. Alleen doen als er breuk is ed. Dan de binnenkabel smeren met kogellagervet of het liefst vernieuwen, te koop voor een paar euro, wel een goed versnellingskabel van Shimano bv. en een nieuw kabelstopper plaatsen of wellicht oude nog bruikbaar of in nood een nippel.

Als het dan nog niet werkt is er wellicht iets mis met de shifter, schakelsysteem aan het stuur of de derailleur zelf. Dan nieuwe derailleur, daarvoor moet de ketting er af, voor de rest valt het wel mee qua plaatsen ed. Je moet dan wel letten bij het kopen welk blad je als grootste blad gebruikt, bv. 44 (atb derailleur)max of bv 48 (derailleur meer voor toerfietsen) en je moet letten op dat de derailleur past bij jouw frame. Ik had bv. een keer een derailleur waarvan de kooi de liggende achtervork raakte, maar meestal past het wel. En de hoogte van de derailleur moet zijn op het grootste blad moet de derailleurkooi dan ongeveer 1,5 mm boven het grootste tandblad uitsteken en de kooi moet evenwijdig staan met de tandbladen.

hopelijk lukt het je te fixen, succes!
Door een heel aardig YouTube filmpje kwam ik achter de oorzaak. Er is een hefboompje in de schakelaar dat door verhardt vet zijn werk niet meer doet. Oplossing: gebruik WD40 als losmaker, en behandel het na met een echt smeermiddel.
https://www.youtube.com/watch?v=0Wtb57AXD0o
Na 4 jaar zo doorgereden te hebben?
cervus schreef:
za 22 jun, 2019 19:03
Na 4 jaar zo doorgereden te hebben?
Hij had ook gewoon mijn reactie van 4 jaar geleden kunnen lezen...
Schande om jouw advies zo te negeren Leon :|
Leon schreef:
za 22 jun, 2019 19:08
cervus schreef:
za 22 jun, 2019 19:03
Na 4 jaar zo doorgereden te hebben?
Hij had ook gewoon mijn reactie van 4 jaar geleden kunnen lezen...
Kijk eens aan. In welk filmpje wordt de reparatie van de shifter behandeld?
Hermannetje schreef:
zo 30 jun, 2019 22:11
Leon schreef:
za 22 jun, 2019 19:08
cervus schreef:
za 22 jun, 2019 19:03
Na 4 jaar zo doorgereden te hebben?
Hij had ook gewoon mijn reactie van 4 jaar geleden kunnen lezen...
Kijk eens aan. In welk filmpje wordt de reparatie van de shifter behandeld?
Dat filmpje is uit 2013, dat had ik je zo kunnen aanwijzen als je gevraagd had.