Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks opspannen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Brooks opspannen

Er zijn helaas maar een paar modellen met Select leer. Interessant zijn dan vooral de B17 select en de Champion Flyer select (een B17 met veren). Deze zijn met 170 mm wat breder dan echte racezadels, en ook breder dan de GB Aspin van 157 mm. Ik zag dat ook de 160 mm Brooks Conquest (met veren) weer terug in het programma is. Die had altijd ook wat dikker leer, en siert mijn veldrijfiets (mijn vakantiefiets met GB Aspin heeft een Thudbuster en kan het dus doen zonder geveerd zadel).
Ik heb 2 Brooks B67 Select zadels. Op een heb ik zo'n 500km gereden en op de ander zo'n 2000km.

Die 2000km is nu perfect ingereden , hij zit echt heerlijk. Hij zat vanaf het begin al goed maar toen ik hem pas had heb ik zonder spatborden een keer door een hoosbui gefietst. Toen was hij in die 25km door de regen perfect ingereden.

Ik heb ze nu al een tijdje en ik moet zeggen dat het toch wel fijne zadels zijn. Alleen dat opspannen is waardeloos. Maar die tip van een gaatje boren in die opspanbout is wel een goeie thnx :)

De tassen van Brooks zijn echt goed en over hun multitool ben ik ook tevreden die is echt stevig. Ik las ergens op internet dat iemand zijn Brooks multitool was gaan roesten... De mijne roest iig niet dus dat is goed :)
Als het goed is hoef je het zadel toch echt niet vaker dan een keer in de paar jaar een klein beetje bij te spannen. De regen is wel een vijand van leren zadels.
Ik heb een Conquest (de mijne was net zo breed als mijn B17, maar dan met veren) 6500 km en een B17 10.000 bereden. Mijn gewicht zit tussen de 76 en 84 kg :-) en op al mijn fietsen (al 30 jaar en vele zadels verder) zit ik in een perfecte gelijkbenige driehoek tussen zitbotjes, handpalmen en schouders (om de belasting van het zadel te illustreren). Bij beide ontstonden halverwege de km stand zo'n opstaand randje in het midden. Dat kreeg ik er met opspannen ook niet meer uit. Die trekt vooral het midden strakker, dus hoger. Bij beide zadels is de opspanmoer pas op een kwart van het schroefdraad!!!!
Dat middelste opstaande randje drukt dan op je perineum. Ik zit ook scheef op mijn fiets zodat de zadels steeds meer a-symetrisch werden. De B17 heb ik ook bij de schoenmaker van gaatjes laten voorzien om de schurende zijflappen met een veter naar elkaar toe te trekken. Ik fiets altijd in een semi-naadloze onderbroek met spijkerbroek of korte katoenen broek. Tot 125 km op een dag gaat dat prima.Tot die afstand zat ik ook meestal heerlijk op die Brooks! Totdat ik toch wat vaker pijn aan mijn ballen kreeg, wat vaker moest plassen onderweg en de scheve slijtage me zorgen ging baren.
Toen was ik wel klaar met die Brooks zadels. Maar eerlijk gezegd was die B17 misschien ook iets te breed voor mijn zitbotjes. En het zadel is af en toe nat geworden: ik denk dat dat het zadel ook extra vervormt op een manier die je er niet meer uit kan spannen.
Ik ben over gestapt op een Terry Figura GT gel, smalle uitvoering (van 60 euro) en die bevalt al 6500 km. Uit ervaring denk ik dat ie nog een keer die afstand mee gaat.
De B17 lag hier voor de sier in de huiskamer en heeft toen ie diensten kon bewijzen op een retro fiets project een hack (of operatie) ondergaan: resoluut een flink gat in het midden er uit gesneden (de oude fietsen in het Velorama en de Brooks Imperials als inspiratie) en heb er laatst weer 140 km mee gefietst!
Voor mij zou een nieuw leren zadel betekenen: in ieder geval smaller. En dan: of een Brooks en dan in 10.000 km afschrijven of een véél duurder zadel en die de rest van mij leven koesteren.
Ook een Brookszadel in 10.000km afgeschreven iets minder nog. De spanbout.

Nu ben ik MTB-zadels gewend en ik hoorde goede verhalen over WTB. Die dus geprobeerd, een WTB Volt, simpele versie met stalen rails.

Heerlijk, da's een blijvertje. En staat ook goed bij de fiets, vind ik.
Travelmaster schreef:Ook een Brookszadel in 10.000km afgeschreven iets minder nog. De spanbout.
Dan stop je er toch een andere bout in?
(Waarmee ik niet zeg dat ik Brookszadels nog goed vindt. Ik vind ze ook op andere puten dan de bout bagger geworden. Ik heb er nu een die al in 200 km was ingereden.... en een andere waar na vrij korte tijd het ijzertje dat de punt horizontaal moet houden al naar buiten buigt waardoor de punt schuin komt te staan. Gelukkig heb ik nog wat staalwerk van twee oude versies waarvan het leer was versleten liggen)
Had gekund Leon, maar ik heb er iemand anders blij mee gemaakt die precies dát gedaan heeft. Een Brookszadel bood mij geen meerwaarde, had ik besloten. Ik heb er lekker op gereden, maar dat heb ik op andere zadels ook.

En bij andere zadels durf ik m'n fiets nog wel eens op de kop te zetten zonder bang te zijn dat het zadeldek krast, of dat-ie langdurig nat wordt. Allemaal dingen die te vermijden zijn natuurlijk, maar als je er niet op hóeft te letten, vind ik dat wel zo fijn :)
Leon schreef:
Travelmaster schreef:Ook een Brookszadel in 10.000km afgeschreven iets minder nog. De spanbout.
Dan stop je er toch een andere bout in?
(Waarmee ik niet zeg dat ik Brookszadels nog goed vindt. Ik vind ze ook op andere puten dan de bout bagger geworden. Ik heb er nu een die al in 200 km was ingereden....
Zo snel ging het ook bij het Brooks zadel dat ik 3 jaar terug kocht. Weliswaar bleef de spanbout heel, maar het leer was zo soepel dat ik het veel vaker aan moest spannen dan ik had verwacht; misschien omdat het zo'n zadel met een gleuf erin was (een zogenaamd 'imperial' model). Dit zadel zit nu op mijn tochtjesfiets. De spanbout heb ik, na alle waarschuwingen op dit forum, vorig jaar al vervangen door een bouwmarktexemplaar.
Bij de Gamma vond ik ze niet in de gewenste dikte en lengte, maar een wat grotere Praxis had ze wel. Treksterkte 8.8, dikte M8, lengte 10 cm met een schroefdraad over de volle lengte (het zadel kan dus nog heel wat centimeters uitrekken). Helaas geen bout met binnenzeskantkop, maar een gewone zeskantkop die met een steeksleutel i.p.v. een inbussleutel aangedraaid moet worden (maar nog altijd beter dan aanmodderen met een waterpomptang). Verder nog 3 moeren gebruikt om deze bout op de gewenste plekken vast te zetten.

Afbeelding
ik had ook problemen met op spannen
bout en moer draaiden gelijk
ik heb een druppeltje olie tussen moer draadstang gedaan
even in laten trekken,kon daarna goed spannen
Travelmaster schreef:Enige wat je dan nog hoeft te doen is op je smartphone of tablet te gaan zitten om afstand zitbotjes en gewicht te registreren.
Hahahahaha nee. Je trekt je broek omlaag, buigt voorover en steek je telefoon op een selfie stick tussen je benen en click. Bij genoeg belangstelling wordt het kickstarter project begin april volgend jaar in gang gezet!
Ff een update

Ik zei eerst dat beide B67 Selects niet opspanden. Ik heb net weer ff geprobeerd en eentje spant wel gewoon normaal op , de andere spant niet op. En laat degene die niet op wil spannen nu die gene zijn die opgespannen moet worden :twisted:

Ik ga er eerst maar eens olie laten weken/intrekken tussen de bout en de schroef , kijken of dat bij mij ook werkt. Anders zal er toch een gaatje in die schroef geboord moeten worden.

Word vervolgd.
Nou .... met een andere tang is het uiteindelijk gelukt. De vorige tang die ik gebruikte kreeg geen grip op de schroef.

Alleen nu zit ik met een ander probleem. Ik had een paar druppels olie gesmeerd op de bout/schroef maar omdat ik zo dom was om het zadel ondersteboven te laten liggen is dat aan de binnenkant op het leer van de neus uitgelopen en heb ik nu een verkleuring in het leer. Een wat donkere vlek.

Ik had laatst ook zo’n soortgelijke vlek op mijn wandelschoenen en toen heb ik met een tube kleurverzorging van de schoenmaker de schoenen weer mooi egaal gekregen. Schoenen zijn nu wel in een iets donkere kleur dan eerst. Ik denk dat ik dat ook maar ga proberen bij dit zadel.

@keesswart
Heeft zo’n hele lange schroef wel nut ? Want als je het zadel opspant totdat de stelbout voorbij de geleider van het neus stuk is dan word de neus van het leren zadeldek toch niet meer ondersteund ? Verdraaid de neus dan niet tijdens het fietsen ?
Dennis1987 schreef:
do 26 jul, 2018 07:02
@keesswart
Heeft zo’n hele lange schroef wel nut ? Want als je het zadel opspant totdat de stelbout voorbij de geleider van het neus stuk is dan word de neus van het leren zadeldek toch niet meer ondersteund ? Verdraaid de neus dan niet tijdens het fietsen ?
Ik ben Kees niet maar kan wel antwoorden. Het klopt wat je ontdekt hebt. De prioriteit van Brooks ligt echter bij verkoop, niet bij klanttevredenheid en al helemaal niet bij levensduur.
Vroeger toen het leer nog dik was was dat geen punt omdat het (bij mijn zadel uit 1984) 80000 km duurde voordat het zo ver was met opspannen maar met het huidige dunne leer gaat dat 3x zo snel en dat is erg gunstig voor de verkoop.
Ik lees hier veel negatieve reacties over brooks zadels. Ik heb een b17 van brooks. Ik zat er van af het begin prima op en het zadel is na zo'n 12.000 kilometer nog steeds prima. Ik heb meerdere brooks zadels gehad, nooit last van gebroken wat-dan-ook of te dun leer. Wel altijd droog gehouden en ook de onderkant ingevet. Sorry als dit off-topic is, wilde ook mijn positieve geluid laten horen.
pasgeleden knapte(weer) ook mijn opspanbout. De Praxis heeft naast de normale zeskantbouten ook M8 bouten met een halfronde kop,(de rvs variant nemen is wat sterker) wel moet je de diameter afslijpen/vijlen tot ongeveer 12 mm hij past dan perfect in de opspancup.
Als je er een klein plat vlakje aan vijlt draait hij ook niet mee.....De standaard Brooks opspansleutel past in mijn geval goed op de M8 bout, dus geen gekooi met tangen, steeksleutels etc
Enne, natuurlijk er eentje extra prepareren voor bij je reserve spullen.

NB: bij de orginele Brooks bouten loopt de schroefdraad niet tot de kop door, wat het haast onmogelijk maakt om vooral bij een relatief nieuw zadel de bout er tussen te frummelen.

Ben
Ik heb de olie vlekken er zo goed als helemaal uit gekregen.

Zo zag het zadel eruit met de olie vlek op de neus.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb het zadel toen een tijd in een emmer gevuld met wasbenzine gelegd om de olie en kleur uit het zadel te krijgen. Kans was dat ik hiermee het zadel zou ruineren maar ik gokte het erop. Een zadel met zo’n vlek erin had ik ook weg gegooid.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Die grote olievlek boven op het neusstuk is helemaal weg. Er zit links en rechts op het zadel wel nog een klein zwart vlekje (bij het Brooks logo) Geen idee hoe dat daar gekomen is. Kon het er ook niet vanaf halen.

Nadat ik het uit de wasbenzine heb gehaald heb ik het zadel met stromend koud water afgespoeld en met een sponsje schoongemaakt. Uurtje in schoon water gelegd en toen snachts op het balkon laten drogen. Het zadel zag er toen ik hem daarnet van het balkon pakte uit zoals op bovenstaande foto’s


Het zadel goed ingesmeerd met Proofide en hij ziet er al weer een stuk beter uit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De onderzijde ook goed ingesmeerd.
Afbeelding
Vorige week had ik dit zadel al in een warm bad gelegd om het leren dek te kunnen richtten. De zijkanten van het zadel waren niet meer helemaal symetrisch. Heb het leer toen het een beetje soepel was terug in model gevormd en het met een leren riempje op zijn plek gehouden. Toen het zadel opgedroogd was ziet het er weer mooi gelijk uit.

Zadel heeft nu 3000km erop zitten en hoef hem nu pas een klein beetje na te spannen.
Afbeelding
Die 2 ty-raps zijn er om de bovenste zadelrail mooi op zijn plek te houden. Viel me laatst op dat die niet perfect in het midden zat. Nu wel.