Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vragen mbt derailleurwieltjes pulleys - Forum Wereldfietser

vragen mbt derailleurwieltjes pulleys

Van mijn Shimano derailleur XT RD-M772 zijn de wieltjes versleten, 11-tands.
Ik zou ze willen vervangen door Tacx-t4060

mijn vragen:
- heeft er iemand ervaring met de praktijkverschillen tussen Tacx T4050 en T4060?
- op de site https://www.nr1wielershop.nl/tacx-t4060 ... agers.html staat bij mijn derailleur (net als eigenlijk bij alle andere Shimano derailleurs) dat je "ringset A" moet gebruiken. Zit dit bij/in de verpakking, zo nee, hoe kom ik aan deze set?
(ben van plan de wieltjes bij Decathlon te kopen, verwacht niet al te veel specifieke kennis aldaar, daarom liever hier op het forum gevraagd :) )

- de huidige wieltjes zijn versleten, dwz het gat in het midden is flink uitgesleten! Deze uitlubbering geldt voor beide wieltjes. Vraag me af hoe dit binnen 10K km mogelijk is? Bij m'n VSF T400 waren de wieltjes van de LX-derailleur na 15K nog prima. En ook op verschillende Giant Expeditions (o.a. Deore DX) ben ik dit probleem na nog veel meer km's nooit tegengekomen. Is dit wellicht een XT-'probleem'?
De 4050 heeft standaard lagers, de 4060 rvs lagers.
De ringsets zitten normaliter in de verpakking.

Der. wieltjes hebben ook onderhoud nodig (schoonmaken en soms nieuw vet).
Shimano wiieltjes kunnen soms wisselend lang/kort meegaan.
(ik vind ze gevoeliger voor vocht/vuil als de Tacx of BBB versie).
Zo te zien zijn deze 11-tands de meest gebruikte derailleurwieltjes. Ik fiets daar al 25 jaar mee. Meestal gaan ze 15000 km mee, maar soms vervang ik ze ook eerder als het schakelen slechter gaat. Soms kan ik niet eens iets zien van slijtage maar gaat het schakelen daarna toch beter. Mijn ondwerhoud bestaat uit af en toe een drupje olie, een keer per 1000 km of zo of als het piept.

Ik zou me geen zorgen maken en genieten van dit systeem. De wieltjes zijn eenvoudig, goedkoop en 'overal' verkrijgbaar. Het kan zomaar gebeuren dat Shimano besluit dat alle derailleurwietjes voortaan derailleurspecifiek worden of ze ontwerpen 'betere' en dan krijgen wel op dit forum heel lange discussies over compatibiliteit.

Ik heb nooit verschil gemerkt tussen wietjes van shimano, BBB en wellicht nog een merk. De benodigde ringetjes voor 7, 8 en 9 speed zaten er altijd bij. Wel correct monteren anders fiets het niet goed.
Dank voor de reacties. De wieltjes intussen vervangen.

Vertrouwen in de origineel gemonteerde Shimano-pulleys was intussen beperkt. Bovendien zijn de originele Shimano XT-pulleys stevig aan de prijs.
Daarom inderdaad maar de Tacx 4060 besteld (10,- euro bij Decathlon, via Click&Collect afgehaald bij lokale vestiging). Lijkt allemaal goed te werken, nu maar afwachten hoe ze er na 10K km aan toe zijn....