Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga worldtraveler vs elektrische fiets - Forum Wereldfietser

Koga worldtraveler vs elektrische fiets

Hallo,

Ik Fiets 4 dagen in de week 20 km heen en 20 km terug naar mijn werk. Ik doe dit nu op een elektrische fiets. Nu heb ik het geluk dat ik weer mee kan doen aan het fietsplaats en mijn huidige elektrische fiets begint kuren te vertoningen waar ik niet gelukkig van word. Nu is mijn oog gevallen op een kogaworldtraveller met rohloffnaaf en riem, Son naafdinamo en de bekende magura hs33 remmen. Waarom een koga omdat ik hier altijd goede ervaringen mee heb gehad op de elektrische fiets na. Mijn vraag is of er iemand is die ervaring heeft met het overstappen van een elektrische fiets na een gewone fiets en wat zijn de plussen en minnen waar ik tegen aan kan lopen. Deze koga kan ik trouwens nieuw voor 3000 euro krijgen is dit duur.

Grt Bas
Het zal vast even wennen zijn en misschien moet je wel even stevig trainen, maar hoe oud ben je en hoe fit, ofwel had je een reden om een ebike te hebben? Wat voor route fiets je? Zelf zou ik bij zo'n afstand vooral letten op een snelle fiets, dus in de polder misschien een ligfiets of een fiets met racestuur.
Hoi,

Ik ben 43 en best redelijk fit. Mijn route bestaat voor de helft uit de polder en de helft door de stad. Dus een ligfiets is geen optie.

Bas
Hallo Bas,

Helemaal begrijpen doe ik je vraag niet, want als ik het goed zie heb je je vorige Koga twee jaar geleden verkocht en ben je daarna op een e-bike je woon-werkverkeer gaan doen. Kennelijk bevalt dat om wat voor reden dan ook niet zo goed en wil je weer op een 'gewone' Koga gaan fietsen. Ik geef je groot gelijk. :-)
Maar je hebt toch al ervaring in het fietsen op een gewone fiets? Dan weet je toch ook wel zo'n beetje wat je te wachten staat? Mogelijk is je conditie (wat) achteruit gegaan, maar dat bouw je in principe ook weer redelijk vlot op, afhankelijk van leeftijd en algehele gesteldheid/conditie.

Peter
Ik zou een lichtere fiets kiezen met derailleur en polderverzet want van die rohloff ga je maar 1 versnelling gebruiken. Polderverzet: cassette met 1 tand verschil tussen verschillende versnellingen. Probeer eens met een fitnessfiets?
Die worldtraveller is een vrij lompe stevige fiets voor gebruik met bagage. Zelf zou ik liever iets lichters en minder stijf hebben, en met een racestuur. Wel graag redelijk brede banden (37-50 mm).
Ook ik zou eerder een derailleur fiets kiezen, misschien niet met een polderverzet, maar wel met iets wat in de buurt komt. Je gaat wel vrij veel cassettes verslijten, dus 8 speed is dan heel wat goedkoper in gebruik dan 10. Surly Straggler, dwz een Crosscheck met schijfremmen? Als je meer wilt uitgeven kun je hetzelfde idee mooier laten maken als maatwerk (m-gineering).
Als je een redelijke tot goede conditie hebt en een snelle fiets dan snap ik het wel, een elektrische fiets is dan nauwelijks sneller, het zal inderdaad wel wennen zijn, ik merk het al als ik drie weken op vakantie ben geweest.

Een riem betaald zich naar mijn idee uit als je gaat voor weinig onderhoud en een fiets die het hele jaar te gebruiken is, ook met het weer van de afgelopen dagen. Het nadeel is dat geen derailleur kan gebruiken en dat het behalve de riem ook duurder. Een Rolfoff naaf is mooi maar overkill, een Nexus/Alfine 8 is denk ik ook prima en dan kan je met € 1000 a € 1500 klaar zijn of als je toch bij Koga wil blijven de Koga F3 6.0 voor € 2000.

Koga maakt denk ik best mooie fietsen, je betaald wat meer voor de naam en ik begrijp wat Wim schrijft over de worldtraveller, maar als jij hem goed vind fietsen... Een nadeel is dat er niet echt brede banden onder kunnen zover ik weet. De prijs lijkt me redelijk normaal.

In plaats van een racestuur kies ik voor een ligstuur, dat bevalt me prima bij tegenwind.
Ook al schrijf je dat je conditie niet slecht is, door het gebruik van die electrische fiets wordt die er echt niet beter op, wat fiets je verder nog zonder ondersteuning? Collega's fietsen electrisch ondersteund dagelijks arnhem- apeldoorn (nu ook) en doen ongeveer 3 jaar met hun fiets, de accu is dan ook echt wel op. Door de reiskostenvergoeding kunnen ze dan weer een nieuwe kopen, zonder daar echt voor te hoeven sparen.

Waarom een ligfiets geen optie zou zijn snap ik niet, ook in de stad kun je daar prima mee uit de voeten, misschien dat je je route iets moet aanpassen zodat je minder hoeft te stoppen, voor wat betreft overzicht is dit zoveel beter dan voorovergebogen over een racestuur, zolang je geen low-racer neemt.
Hallo,

Een ligfiets is voor mij geen optie omdat ik dwars door Den Haag heen moet. Auto’s zien mij nu al vaak niet. Mijn vorige koga signature heb ik weg gedaan omdat ik toen ook nog een scooter had en ik merkte dat ik door de wind steeds meer op de scooter ging dan op mijn fiets. Ik dacht dat het de oplossing zal zijn om zowel mijn fiets als scooter weg te doen en een elektrische fiets te kopen. Ik wilde graag een fiets waar ik zo min mogelijk onderhoud aan heb vandaar de rohloff naaf. Als ik 20 km per uur rijdt ben ik al tevreden. Wat ik vervelend vind aan de elektrische fiets is dat ze niet gemaakt zijn om door weer en wind te fietsen en dat zodra ze boven de 25 km komen het lijkt of er een soort rem op komt. Een andere vraag wat raden jullie aan een ortlieb rugtas of een zij tas.

Bas
Als je het vervelend vind dat een elektrische fiets ophoudt met ondersteunen zo rond 25 km/h dan vraag ik me af of een gewone fiets een oplossing is, die geeft nooit ondersteuning. Een speed-pedelec stopt niet bij 25 km/h maar die mag zoals het nu is niet op het fietspad hoewel velen dat wel doen.

Waarom probeer je het gewoon niet eens een maand op een gewone fiets of op de elektrische fiets zonder ondersteuning, een nieuwe fiets zal misschien beter rijden maar als je die maand niet vol houdt, dan zal dat met die nieuwe fiets ook niet lukken.

Wat betreft die Rohloff naaf, ja weinig onderhoud, maar dat geldt ook voor de Nexus/Alfine 8.

Rugtas of zijtas is wat mij betreft simpel: zijtas op de fiets, ik wil niet bezweet aankomen. Omdat ik ook nog een stuk moet lopen heb ik z'n tas die je kan ombouwen naar een rugzak en dat doe ik twee keer per werkdag.
20 km/uur moet toch wel haalbaar zijn als je op willekeurig welke fiets rijdt? Race fiets, mountainbike, vouwfiets, stadsfiets, vakantiefiets enz.
Ik houd er ook niet zo van om dagelijks mijn fiets schoon te houden :D
Eens per week vind ik ruim voldoende.
Waarom niet 'gewoon' bij de NS een poosje een fiets huren en kijken hoe die jou bevalt?
Ik zie die zelfs in gebruik op de Posbank waar je met de Emma Piramide leuke beklimmingen hebt als test.
Voordat je weer een grote aankoop zou doen?

Een elektrische fiets heeft een 'begrenzer' die je snelheid afbakent tot 25km/uur?
Je kan ook een speed-pedelec nemen die beduidend harder gaat? Helm verplicht!
Maar als je fit wilt blijven en je hartspier jou lief is, zou mijn keuze je eigen kracht zijn.
Bezweet aankomen zal afhangen van je inspanning, kleding, laagjes die je draagt, plastic regenjas, conditie e.d.

Ik gebruik zelf een waterdichte Ortlieb rugzak waar nog net een 13 inch laptop (Dell XPS 13, 1e generatie) in past. Die bevalt mij prima. Gaat toch al snel ongeveer 10 jaar mee voordat de naden loslaten. Heb inmiddels een 2e Ortlieb COR 13. Een zijtas heb ik ook gehad, maar die bevalt mij minder tijdens fietsen omdat die niet op een plek blijft zitten.
Ik vind het verschrikkelijk om langdurig met iets op mijn rug te fietsen, dat stimuleert de zweetproductie veel te veel. Ik gebruik mijn Ortlieb voortasjes achterop. Links regenkleding, kettingslot, reserveband, gereedschapsetje, rechts voedsel, kleding etc. Ze zijn niet helemaal vol, en dat komt op de dagen dat ik kookbeurt heb wel goed uit, daar kunnen de boodschappen dan mooi in.

Peter
Bas.nl schreef:Hallo,

Een ligfiets is voor mij geen optie omdat ik dwars door Den Haag heen moet. Auto’s zien mij nu al vaak niet.

Bas
Als de automobilsten je nu al niet zien zal dat op geen enkele fiets het geval zijn. Daarom ook de suggestie om te kijken of je een andere route kan nemen waar je minder met ander gemotoriseerd verkeer geconfronteerd kan worden. Een optie is van alle auto's de bovenkant afzagen zodat de berijder een beter rondomzicht heeft, de eigenaren zullen alleen niet mee willen werken.

Naast Ortlieb zijn er andere merken die een minstens zo goed produkt aanbieden, dus net als met je fiets pin je niet vast op Rohloff of Koga maar kijk om je heen. Riem aangedreven kan ook op andere manieren.
Ik fiets zelf 20 km enkele reis naar het werk met een fitness fiets. Belangrijk is dat de fiets een beetje sportief is. Dus niet te zwaar. En dat je goeie spatborden hebt voor als het slecht weer is of als het wegdek nat is.
Een gemiddelde snelheid van ruim 20 km per uur is goed te doen en dan is je reistijd dus binnen het uur.
Ik wil jullie allemaal bedanken voor de reacties. Het is de koga worldtraveler geworden en tot nu toe bevalt hij mij prima.

Grt Bas
Goede keuze, welkom terug bij de echte fietsen :lol: Veel plezier met die mooie fiets!

Groet, Tom.
Ik heb net twee maanden heel veel onverhard gefietst op de Koga WT met aardig wat bagage. Ik vind het een wonder dat de fiets (en de banden!) zich zo goed gehouden heeft. Doe wel wat Loctite op het bouten van de Duo voordrager, want die stomme boutjes wilden bij mij steeds een andere richting op. :oops: :oops:

Afbeelding
Belangrijk voor mij in ieder geval is de zitpositie. Een voor jou vervelende zitpositie gaat niet wennen hoeveel versnellingen je ook hebt. Ik heb een halfjaar met de koga randonneur 24 km heen en terug gereden. Ik kon hier niet de goede zit op vinden ondanks alle pogingen en rijd nu weer op een fiets die mij wel heel prettig zit maar zonder alle rohloff etc. In snelheid maakt het ook niet veel meer dan 5 minuten uit op jouw stuk. Heb je veel wind in de polder dan denk ik dat je toch wel verlangt naar een racestuur. Ik fiets op een eenvoudige fiets met 3 versnellingen 24 km in een uurtje. Zo ver is dat ook niet, het is meer psychologisch. Een optie kan ook zijn om je ebike er bij te houden en 2-3 keer per week te beginnen met een fiets zonder motor. Als er heel veel wind staat kun je dan de ebike nemen.
Eric Schuijt schreef:
za 13 jan, 2018 21:27
Doe wel wat Loctite op het bouten van de Duo voordrager, want die stomme boutjes wilden bij mij steeds een andere richting op. :oops: :oops:
Dus ik ben niet enige :-). Op weg naar Berlijn draaide ik ze twee maal daags opnieuw vast en nog was ik blij dat er nog wat 'reserveboutjes' in mijn Santos zitten. Na een lik loctite op weg naar Rome inderdaag geen problemen meer.