Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Belt drive alleen maar voordelen? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Belt drive alleen maar voordelen?

rockhopper schreef:
wo 14 mar, 2018 16:19
Ik denk dat het risico van "die fietsen doen we erbij, laten we ermee ophouden" groter is dan dat het bedrijf er mee ophoudt / failliet gaat. De grootste winst en omzet (vooral omzet) wordt gehaald uit de auto en motor industrie. Daar kunnen die "paar" fietsen niet tegenop.

Maar een monopolie is nooit een goede situatie (behalve als je de eigenaar bent van deze monopolie) Helaas zal iedere nieuwe / andere speler op deze kleine fietsen markt wel weer met een eigen systeem aan komen zetten, niet uitwisselbaar met die van gates.

Ik heb met mijn riem keuze wel in het achterhoofd gehouden dat ik altijd terug kan naar ketting. Al hoop en verwacht ik dat het niet nodig gaat zijn en dat ik jarenlang plezier ga hebben van een onderhoudsarme riem
Als die kleine fietsenmarkt besluit om over te schakelen naar een riem dan kon het voor de autobezitters onder ons nog wel eens lastig worden tijdig een nieuwe riem te krijgen, er zijn alleen in NL al meer fietsen dan auto's en dan heb je India en China ook nog. De markt is dus in potentie erg groot, er is alleen nog niet iemand die daar veel mee doet.
_Peter_ schreef:
vr 16 mar, 2018 23:26
Als die kleine fietsenmarkt besluit om over te schakelen naar een riem dan kon het voor de autobezitters onder ons nog wel eens lastig worden tijdig een nieuwe riem te krijgen, er zijn alleen in NL al meer fietsen dan auto's en dan heb je India en China ook nog. De markt is dus in potentie erg groot, er is alleen nog niet iemand die daar veel mee doet.
Dit klinkt alsof Gates alleen riemen voor auto's produceert. Als je wat rondstruint over hun diverse websites zie je toch wat anders.
Met een jaaromzet van USD 3 miljard (https://www.forbes.com/companies/gates-corporation/) denk ik niet dat er iemand snel in de problemen komt als ze jaarlijks een miljoen fietsriempjes maken, wat beslist nog niet het geval is.
_Peter_ schreef:
vr 16 mar, 2018 23:26
Als die kleine fietsenmarkt besluit om over te schakelen naar een riem dan kon het voor de autobezitters onder ons nog wel eens lastig worden tijdig een nieuwe riem te krijgen, er zijn alleen in NL al meer fietsen dan auto's en dan heb je India en China ook nog. De markt is dus in potentie erg groot, er is alleen nog niet iemand die daar veel mee doet.
Dat zal veel te maken hebben dat je natuurlijk een apart frame moet maken dat open kan, om de riem te kunnun vervangen. Zeker in de goedkopere economische landen (daar reken ik voor het gemak India en China onder) zullen ze daar niet happig op zijn. En laten we eerlijk zijn, een ruime meerderheid van de casual fietsers (en dat is de ruime meerderheid van de fietsers in totaal) koopt een fiets met de portemonnee (hand op de knip), duurdere opties vallen dus als eerste af. Dus potentie is er zeker, maar de werkelijke potentie is veel lager zolang de voor- en nadelen elkaar niet heel sterk ontwijken.

Als ander voorbeeld kan je dit ook vergelijken met het draadloze schakelen dat in de wielrensport een beetje op begint te komen. Leuk allemaal geen kabels meer, geen kabelbreuken. Maar prijs en dat je de fiets aan de lader moet hangen zijn ook hier grote struikelblokken om het om te zetten naar een massa voorkeur (massa als in heel veel mensen)
Leon schreef:
za 17 mar, 2018 10:45
_Peter_ schreef:
vr 16 mar, 2018 23:26
Als die kleine fietsenmarkt besluit om over te schakelen naar een riem dan kon het voor de autobezitters onder ons nog wel eens lastig worden tijdig een nieuwe riem te krijgen, er zijn alleen in NL al meer fietsen dan auto's en dan heb je India en China ook nog. De markt is dus in potentie erg groot, er is alleen nog niet iemand die daar veel mee doet.
Dit klinkt alsof Gates alleen riemen voor auto's produceert. Als je wat rondstruint over hun diverse websites zie je toch wat anders.
Met een jaaromzet van USD 3 miljard (https://www.forbes.com/companies/gates-corporation/) denk ik niet dat er iemand snel in de problemen komt als ze jaarlijks een miljoen fietsriempjes maken, wat beslist nog niet het geval is.
Leon, ik denk dat je een 0 vergeet, China en India samen zijn goed vor een kwart van de wereldbevolking.
Beleggers willen graag zien dat er veel omzet wordt gedraaid maar als je vervolgens wel verlies maakt heeft dat natuurlijk geen zin. kijk maar naar Tesla: $7 miljard omzet, maar $ 672 miljoen verlies (https://www.forbes.com/companies/tesla/)
Zolang Elon en andere CEO's de gokker wijs kan blijven maken dat hun investering geld op gaat leveren gaat het goed, ikzelf zou met dergelijke cijfers alleen niet bij de bank aan te hoeven kloppen voor een lening.
Hoe Gates er financieel voorstaat weet ik niet, en dat ze meer dan riempjes maken nu wel. De kans dat ze door hun diversiteit over de kop gaan lijkt me kleiner dan dat ze bij Tesla de stekker eruit trekken :wink:
De kosten voor een fiets met riem zitten volgens mij niet in het feit dat het frame achter open moet kunnen om de riem te verwisselen en ook niet direct in het mechanisme dat de riemspanning bij kan stellen, de kosten zitten denk ik in de geïntegreerde versnelling, de tandwielen en riem zelf.

Ik denk dat iedereen naar de prijs kijkt maar juist in Nederland gaan de meeste mensen niet voor de goedkoopste optie als ze een nieuwe fiets kopen. Tweedehands zijn betere fietsen voor minder geld beschikbaar en juist Nederlanders geven per fiets relatief veel per nieuwe fiets uit, €1011:

Afbeelding
Bron: Dit document van de CONEBI – Confederation of the European Bicycle Industry.

Een mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat in Nederland meer elektrische fietsen verkocht worden maar als ik er van uit ga dat een nieuwe elektrische fiets €1000 duurder is dan een normale nieuwe fiets dan is de gemiddelde normale fiets nog steeds €716 en dat is beduidend hoger dan voor Duitsland (€494), België (€317) en Oostenrijk (€441) alleen Denemarken komt met €601 dichter in de buurt.

Niet direct een idee hoeveel fietsriemen Gates per jaar verkoopt, cijfers kan ik niet vinden, maar als ik dit Engelstalig artikel lees, zien zij zelf nog voldoende groeimogelijkheden en denken ook een goedkoper segment aan te kunnen spreken.
Iets wat ik hier nog niet tegen ben gekomen: wat is tegenwoordig het rendement van een riemaandrijving? Zo'n 7 jaar geleden weet ik dat de ketting onverslaanbaar was met tussen de 94 en 97% rendement.
Ik kom wel een test tegen genoemd op http://www.bikeradar.com/road/news/arti ... ter-36074/ maar ik vind die meetmethode zeer te wensen over laten. Fietsen gaat met pulserende kracht en is dus niet te vergelijken met een continue aandrijving met een motor in de meetopstelling. Je neemt zo totaal niet eventuele verliezen in rek mee.
bast1aan schreef:
zo 18 mar, 2018 16:38
Fietsen gaat met pulserende kracht en is dus niet te vergelijken met een continue aandrijving met een motor in de meetopstelling. Je neemt zo totaal niet eventuele verliezen in rek mee.
Daar zeg je wat. Misschien is het niet zo zeer de rek in de ketting of riem zelf die speelt, maar het feit dat in een testopstelling met een electromotor de continue aandrijfkracht een pak lager is dan de pieken van de pulserende aandrijfkracht in de praktijk, bij hetzelfde vermogen. Een varierende aandrijfkracht lijkt me in ieder geval minder gunsig dan een constante, bij eenzelfde te overbrengen vermogen.
Als pulserend vermogen een verschil maakt dan is het inderdaad door rek en die is groter voor een ketting dan een riem nog afgezien van het grotere gewicht van een ketting t.o.v. een riem (250 versus 75 gram) waardoor de doorhang groter is.

Wat de test van bikeradar/fictrion-facts ook onbruikbaar maakt is wat ze zelf al schrijven, de spanning in de riem was maar 9 Newton terwijl Gates volgens het artikel 386 Newton en volgens deze site iets van 200 Newton lijkt te adviseren.
"Wenn man einmal ein Rad mit Gates erworben hat,
versteht man, daß man vorher falsch gelebt hat." :D

Op het Duitse pedelec forum.

Gee
Bert van Sprang schreef:
vr 16 mar, 2018 21:10
Carl maakt een grapje over mogendheden ipv mogelijkheden :D .
Grapjes over taal en typefouten negeer ik altijd ;-)
De reserveriem zit weer in een nieuw vacuumjasje, beschermd tegen knikken. Met dank aan Holland Kaas op de markt. We kunnen op fietsvakantie. Al met al 94 gram extra bagage.
1979FCDC-EB84-422B-A6BF-9D99B1B1DB71.jpeg
Lukt het dan nog wel om die berg te beklimmen :wink: :D
Inge1 schreef:
za 19 mei, 2018 11:37
Lukt het dan nog wel om die berg te beklimmen :wink: :D
Nee, daarom gaan we dit jaar langs de kusten van Bretagne en Normandië fietsen.
ericplan schreef:
za 19 mei, 2018 13:27
Inge1 schreef:
za 19 mei, 2018 11:37
Lukt het dan nog wel om die berg te beklimmen :wink: :D
Nee, daarom gaan we dit jaar langs de kusten van Bretagne en Normandië fietsen.
Ik hoop niet dat ik nu je vakantie verpest maar als je denkt dat het daar vlak is zou ik nog maar eens goed kijken. Tenzij je een waterfiets hebt natuurlijk die zijn perfect om langs de kust te fietsen :P :wink:
_Peter_ schreef:
za 19 mei, 2018 15:25
ericplan schreef:
za 19 mei, 2018 13:27
Inge1 schreef:
za 19 mei, 2018 11:37
Lukt het dan nog wel om die berg te beklimmen :wink: :D
Nee, daarom gaan we dit jaar langs de kusten van Bretagne en Normandië fietsen.
Ik hoop niet dat ik nu je vakantie verpest maar als je denkt dat het daar vlak is zou ik nog maar eens goed kijken. Tenzij je een waterfiets hebt natuurlijk die zijn perfect om langs de kust te fietsen :P :wink:
Nee, maar het is niet bepaald de Simplon, ons bergje van twee jaar terug.
Interessant!

https://www.youtube.com/watch?v=ZPboz8m ... ex=2&t=21s

PS. Wie kan me vertellen hoe je hier een YouTube link met beeld plaatst?
.
Je hebt een knop youtube rechts boven het berichtenveld. Als je daar met je muis op gaat staan zie je precies welke link je moet gebruiken om het werkend te krijgen.
Naar mijn idee niet een echt interessante video, wat Georg meet is niet hoe een fietser riem/ketting belast. Met de accuboormachine maak je veel, onbelaste toeren en met de gewicht juist veel te weinig toeren.

Ik denk dat een riem in de praktijk enkele Watts meer vermogen vraagt, tenzij je flink hard door fietst.

Als je enkele Watts belangrijk vindt, vergeet dan de riem, met een riem heb je ook altijd een naafversnelling of trapasversnelling nodig en daarin verlies je veel meer vermogen.